Se lupaa iloa, mutta tuo surua, väsymystä ja ahdistusta. Se saa ajan kulkemaan nopeasti, eksyn sumuun ja katoan sinne. Katson youtube-videota muistamatta siitä jälkeenpäin mitään. Mennessäni nukkumaan katson peiliin ja kasvoni näyttävät vierailta, kuluneilta. Tyhjät tölkit kasaantuvat keittiön ikkunan alle, tiskipöydälle. En ole enää sosiaalinen juodessa, juon yleensä yksin. Jos juon baarissa, saatan olla pirteä alkuillasta, mutta loppuillasta alan vajota omaan sisäiseen maailmaani ja minun on vaikea saada yhteyttä ihmisiin. Seuraavana iltana on pakko tasoitella ja kierre jatkuu. Olen varma, että lopetan aika pian. Täytyyhän tämän muuttua? Kuluu kuukausi, vuosi.
Juoda koska on väsynyt. Juoda koska on iloinen. Juoda koska on surullinen. Juoda koska ei ole töitä huomenna. Juoda koska huominen työpäivä stressaa. Juoda koska muut juovat. Juoda koska olen yksin.
Olen juonut lähes joka ilta viimeiset 15 kuukautta. Yleensä rajoitan juomista sen verran, ettei minulle tule krapulaa. Juominen on pakonomaista.
Tämä on toinen päivä juomatta. Sinänsä se ei ole paljoa. Olen kyllä pitänyt muutamien päivien taukoja viime aikoinakin, mutta nyt minusta tuntuu että jokin on muuttumassa, että olen löytämässä tahtotilan lopettamiseen tai pidempään taukoon.
Mun tavoite alkuun on olla alkoholivapaana 30 päivää. Se tuntuu minulle sopivan kokoiselta, hahmotettavalta ajanjaksolta. Päivä kerrallaan silti, tärkeintä on aina tämä päivä.