Mulla on samanlainen mieli. Tähän suhteeseen, joka nyt on purkutyömaana, menin kauhean nopeasti. Tarvitsin jonkun, joka nyt vähänkin tuntui hyvältä tyypiltä ja jotenkin turvalliselta tjms. Kaikessa piti edetä nopeasti ja laittaa palikat kasaan, piti tavallaan rakentaa sen näköinen elämä kuin se olisi sisältäänkin jotenkin seesteistä. Koko ajan olen kuitenkin takunnut juomiseni kanssa, varsinkin alussa, ja ollut suhteessanikin tunnelmissa, jossa toinen jalka on vähän kuin jo ulko-ovelle menossa. Minä en ole ollut rauhassa, minä en ole uskaltanut, minä en ole tiennyt edes sitä, mitä haluan. Minä olen ollut vain tyytymätön, koska minun on ollut aivan mahdotonta olla tyytyväinen mihinkään! Minun energiani on ollut sidottuna niin paljoon muuhun kuin vapauteen. Se estää mihin tahansa suhteeseen sitoutumisen varsinkin, kun itse elää itsensä kanssa jonkinlaisessa valheessa tai vähintään epäselvyydessä siitä, kuka minä olen ja mitä minä haluan.
Kun tällaiset asiat olen nyt voinut nähdä itsessäni, minun ei ole tarvinnut riidellä puolisoni kanssa enää yhtään. On tullut rauha, on asetuttu siihen, missä nyt todella ollaan. Kumpikaan ei odota toiseltaan mitään, mutta on iloinen siitä, että kaikki, mikä on välillämme hyvin, saa jäädä ja kasvaa. Mihin se ikinä johtaa tulevaisuudessa, on varmasti parempaa. On parempi elää hyvässä ystävyydessä kuin parisuhteessa, joka kuitenkin on ihan eri juttu useine ulottuvuuksineen. Mutta mistä sitä tietää, mitä alkaa tuntea joskus. Ei sitä tarvitsekaan tietää, koska juuri ne jutut tapahtuvat ajallaan, odottamatta ja pakottamatta, toiselta tai itseltä mitenkään vaatimatta. Rakkaus ei ole mikään järjestelykysymys siinä mielessä, vaikka moni muu asia elämässä onkin.
Jotenkin yhä vahvemmin alan epäillä itseäni tyypiksi, joka ei välttämättä edes halua parisuhdetta Mulla on nimittäin tällä hetkellä niin raskas olo koko ajatuksen kanssa, että kaipaan vain omaa rauhaani ja sitä, ettei minun sillä tasolla tarvitsisi avautua yhtään kenellekään. Se on juuri niin, että mulla taitaa olla tässä nyt yksi toinen juttu menossa. Ja luulen niinkin, että se on aivan perusedellytys sille, että joskus sitten ja aikanaan, olen valmis johonkin ja siitä ehkä kertoo sitten sekin, jos alan ylipäätään haluta suhdetta tai kaivata jota kuta naisenpuolikasta läheisyyteeni. Nyt tuntuu vain hyvältä se ajatus, että voisin ihan itsekseni hyvin ja siltä tämä on asteittain nyt alkanut jo vähän tuntuakin