Hei vaan,
mietin kovasti uskallanko tänne kirjoittaa, mutta ehkä tämä voisi toimia jonkinlaisena päiväkirjana uuden matkan alussa. Tänään on päivä 2 juomatta. Tavoitteena on lopettaa juominen kokonaan, se on enää ainoa vaihtoehto.
Olen vajaa 50-vuotias työssäkäyvä nainen, äiti, puoliso, tytär ja sisar. Olen myös alkoholisti.
Olen viimeisten vuosien ajan (noin 5-6? en edes muista tarkkaan) juonut koko ajan kiihtyvään tahtiin, pääsääntöisesti viiniä ja välillä lonkeroa ja viimeiset (ehkä 2 vuotta?) käytännössä päivittäin. Näihin vuosiin mahtunut muutamia ajanjaksoja jolloin olen yrittänyt olla juomatta ja onnistunut siinä viikon-muutaman kuukauden ajan. Ja olen jopa kerran hakenut apua, käynyt keskustelemassa kuntamme päihdetyön yksikössä muutaman kerran, mutta pysyvää apua siitä ei silloin ollut.
Nyt ollaan siinä pisteessä että en enää pysty, jaksa tai halua ikinä juoda tippaakaan. Viime syksyn aikana olen juonut päivittäin joka päivä n. kaksi pulloa viiniä ja viikonloppuna vieläkin enemmän. Töistä olen kuitenkin selviytynyt kunnon alkoholistin tavoin. Toleranssi on kasvanut huomaamatta ja pikkuhiljaa.
Mieheni tietää juomisesta, aiemmin yritin sitä piilotella mutta totesin että hän huomaa sen kuitenkin, niin sen jossain vaiheessa lopetin. Arvelen että vanhempani myös epäilevät että asiat eivät ole hyvin, mutta eivät ole sanoneet vielä mitään.
Fyysisesti olen voinut tosi huonosti pitkään, on vatsakipuja, vatsa löysällä, on äärettömän väsynyt, pienikin fyysinen rasitus saa puuskuttamaan ja tietysti niitä kiloja on kertynyt pikkuhiljaa liikaa. Unet ovat myös olemattomia, nukahdan (tai sammahdan) kyllä illalla kun on sopivassa sumussa, mutta herään aamuyöllä noin kolmen aikaan ja loppuyö menee pyöriessä tai katkonaisessa unessa.
Eniten minua hävettää juomani määrät alkoholia ja miten olen voinut kohdella itseni niin huonosti vuosien ajan ja pelkään että olen jo aiheuttanut itselleni ja terveydelle jo peruuttamatonta vauriota.
Olen viimeisen puoli vuotta ollut koko ajan sitä mieltä että en enää halua juoda, mutta lopettaminen ei ole onnistunut, koska riippuvuus pitää niin kovasti otteessaan. Juominen ei ole enää aikoihin tuonut minulle mitään hyvää oloa, en oikeastaan saa edes nousuhumalaa, ainoa lohtu on ollut että kun on juonut tarpeeksi, saa mieleensä sumun jossa ei tarvitse ajatella ikäviä asioita ja sitä että onko tässä mitään järkeä.
Mutta nyt tänään on siis toinen päivä kokonaan ilman alkoholia. Tätä ennen vähensin juomista pikkuhiljaa muutaman päivän ajan, joten tänään on oikeastaan pitkästä aikaa melkein hyvä olo. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulle on nyt aidosti ja oikeasti sisällä olo että en halua enää koskaan juoda, se tekee minulle pelkästään pahaa, enkä saa siitä yhtään mitään.
Tänään kävin kaupassa eikä juomahyllyjen tai Alkon välttäminen ollut ollenkaan vaikeaa, en edes oikeastaan ajattellut niitä, kun aiemmin, askel on vienyt tahtoen tai tahtomatta Alkon suuntaan valkkaria ostamaan.
Toivon, että tämä olisi tällä kertaa erilaista, että viimeiset juomani olisi nyt juotu. Helppoa en taipaleesta odota, apua tuo teidän muiden kokemusten lukeminen sekä mm. kuuntelen äänikirjana Selvin päin kirjaa, josta olen saanut jo uusia oivalluksia.
Mitään varsinaista kysymystä minulla ei tällä hetkellä ole, kiitos jos jaksoit lukea tänne asti, kommentit ja lisäkysymykset ovat tervetulleita!