Oikein mainiota huomenta Tavallisellenaiselle ja muille ketjussa raitisteleville.
Eräänlainen merkkipäiväaamukahvihetki minullakin on tässä juuri menossa, kaksi viikkoa ilman pisaraakaan alkoholia. Tuntuu hyvältä ja minullakin on varmuus, että tänäänkään en juo.
Eilen käytiin kauppakeskuksessa ukon kanssa hakemassa herkullista ruokaa ja alkon ohi käveltiin muina naisina ja miehinä, normaalisti ilman muuta olisi sieltä haettu palan painiketta ja varmasti riittävästi. Olen oikeastaan hämmentynyt siitä, miten helppoa oli olla ostamatta alkoholia. Ilmeisesti, kun päätöksen on sisälllään tehnyt ja järkeillyt, tunteillut ja pohdiskellut asiaa riittävästi, niin päätös on jo tehty valmiiksi ja silloin eteen tupsahtava alkoholikauppa tai hylly ei aiheuta mielenliikahdusta huonoon suuntaan.
Mutta tosiaan, kun tämä on minulle X:s raitistumisyritys, niin en tuudittaudu minkäänlaiseen “tämähän on helppoa” -harhaan. “Mutta tällä kertaa jokin on toisin ja nyt onnistun” > tämäkin olo minulla on ollut ennenkin, joten en anna senkään hämätä itseäni.
Tulee muistikuvia syksystä ja rantasaunasta: jos aikoo mennä uimaan, on päätös tehtävä saunan lauteilla ja sen jälkeen on edessä vain päätöksen toteutus mutta jos empien lähtee laiturille notkumaan ja kokeilemaan, riittäkö uskallus ja motivaatio niin toteuttamatta helposti jää. Tämäntapaisella mielikuvaharjoittelulla vahvistan nyt alkuraittiuttani. Eli kun päätös on tehty, on helppo kävellä houkutusten ohi ja sanoa itselleen mielessään ei kiitos tänäänkään.
Kirjallisuus on minullakin ollut tärkeässä osassa raitistumisyrityksissä vuosien varrella. Nettihän on täynnä myös monenlaista artikkelia ja tukisivustoa, niitäkin lueskelen ajoittain hyvinkin intentiisivsesti. Kirjoista olen täälläkin aiemminkin maininnut itselleni tärkeää Jean Kirkpatrickin Täyskäännös (Turnabout) - kirjaa. Voisi olla syytä jälleen kaivaa se kirjahyllystä lukea uudelleen.
Jos nyt jokin todella on eri tavalla kuin aiemmilla kerroilla, niin tiedostan entistä selkeämmmin sen, että alkoholin juomisessa minulla on kysymys tiedostamattomasta yrityksestä hakea lohtua traumaan, joka on syntynyt jo ennen kuin minulla oli sanoja ja/tai mitään kykyä ymmärtää mitä ympärilläni tapahtuu. Tämä on siis käsittääkseni alkusyy juomiselleni, sitten tietenkin vuosikausien ahkera taidon harjoittaminen on lisännyt taipumusta tarttua viinilasiin (ja toiseen, kolmanteen, neljänteen, jne.) kaikenlaisten ikävien tunnetilojen hallitsemiseksi kuin myös mukavien hetkien juhlistamiseen, tylsyyden karkoittamiseen jne. mikä tahansa on riittävä syy. Ja aivan kuten sinulla Tavallinennainen ja kaikilla kohtalotovereillamme, pari olutta/siideriä on vain johdanto koko illan ryyppäyssessioon, joka sitten vuosien myötä muuttuu monen päivän mittaiseksi alkoholin kanssa seurusteluksi.
Ja kun vielä elämässä peruspilarit ovat pystyssä (perhe, säännöllinen työ, katto pään päällä ja turvattu taloudellinen toimeentulo) niin rauhassa saa alkoholismi kehittyä ja edetä… kuten Metsänreunan mies osuvasti kuvaa.
Ja tuohon lohdun hakemiseen vielä palatakseni (self soothing on termi, jota ulkomaankieliset mielen ja addiktioiden asiantuntijat käyttävät) kun nyt vihdoin(?) ymmärrän/hyväksyn, että siitä on kyse, niin ymmärrän ja hyväksyn myös sen, että alkoholin tuoma lohtu ja apu on väliaikaista ja valheellista. Oikea mielenrauha ja eheys syntyy itsetutkiskelun ja oman historiansa ymmärtämisen ja hyväksymisen kautta.
Tämä on toisaalta hirveän helppoa ja yksinkertaista, mutta toisaalta hyvin haasteellista oivaltaa niin, että sielu ja sisin on aidosti mukana.
Tällaisia pohdintoja tänään.
Valoisaa sunnuntaita ja mielenrauhaa ystävät.