Hei. Kaikki on kokeiltu ja päiväkirjasta löytyy 1-19pvn, 1,5- 3kuukauden merkintöjä selvinpäin ja kaikkea siltä väliltä.
Nyt on vaan tilanne sellanen, ettei meinaa pysyä edes paria päivää selvin ja juuri yhteenmuuton ensiaskeleilla tilanne on tuntunut vain pahenevan. Jos kyseiseen hoitoon saisin maksusitoumuksen, niin voisitteko kertoa omista kokemuksistanne? AA- on silleen mun mielestä ikäänkuin loputon riippuvuus siinä missä juominenkin, elät lopun ikääsi samassa tilassa…hoet aamuisin ettei tänään jne, kaikki tietää. Mut voiko tuo kyseinen hoitomenetelmä oikeasti toimia tosiaan niin kuin mainostavat? 90% raitistuu…pysyvästi?
En siis väheksy mitenkään esim. AA-toimintaa enkä mitään muutakaan, oli se sitten akupunktio tai jokin muu vastaava. Omalla kohdallani ne ei vaan ole ollut pysyviä ratkaisuja. Retkahdellut milloin mistäkin syystä ja ei innosta myöskään kuluttaa kaikkea vapaa-aikaa pelkästään ravaamassa palavereissa ym?
Jossain kohtaa tuli sellainen fiilis, et tää koko plinkki vaan ylläpitää tätä sairautta ja et jään tästä mielummin pois ku kiusaan itteeni… Nyt on kuitenkin nöyryttävä ja todettava samalla se, et jos en voi puhua ongelmastani, en voi puhua silloin oikeastaan rehellisesti mistään.
Kyselen ja vastailen samaan aikaan itelleni, et mites tää nyt oikein menikään. Halusin kirjoittaa tänne uudelleen “tulokkaana” sen takia, et yhtenään on vuodatettu kyyneliä ja tunteita molemmin puolin. On otettu pätkiä Juha Kemppisen kylmän viileästä kertomasta, mitä alkoholismi on…tai siis mitä se voi olla pahimmillaan. Yhdessä ollaan itketty ja saatu sen verran kuilua kavennettua, et vihdoinkin molemmat, siis Molemmat tajuaa sen etten mä tätä tee tahalleni. Pilaan kaikenlaisia juttuja samaan aikaan ku menetän sitä vastapuolen kaipaamaa elämää.
En ole kuin Kalle Lähde, en pasko housuihini enkä ajele takseilla ympäri kyliä heräten milloin mistäkin.
Olen vain saavuttanut sen pisteen, ettei kaukana enää olla mikäli tuulet eivät ala puhaltamaan jostain toiselta suunnalta…
TMS72 kirjoitti
Tervehdys sinulle, kiva kuulla, että olet harkitsemassa muutosta juovaan elämääsi.
Mikään ratkaisu ei tuo pysyvää tulosta, jos sen lopettaa kesken. Alkoholismi on krooninen, jokapäiväinen sairaus.
Olen ennenkin kuullut, että palavereista pois jääminen on johtanut retkahduksiin, syystä jos toisestakin, siis syy on alkoholistin mielestä ulkopuolinen. Kuitenkaan kukaan tuskin kaataa kallista viinaa jonkun toisen suuhun, ei varmaan sinunkaan.
On todella luonnotonta ravata kaikkea vapaa-aikaansa palavereissa. Joillekin se on kuitenkin parempi juttu kuin juomisen jatkaminen tai toistuva retkahtelu. Joka-aamuiseen muistutukseen alkoholismista riittää muutama sekunti.
Toivotaan, että saat maksusitoumuksen tai vaikka lainan 4 viikon hoitoon. Tunnen ison joukon tuollaisen hoitoprosessin läpi käyneitä alkoholisteja, jotka ovat saaneet myllyhoidosta riittävän tukevan sysäyksen pysyvään raittiuteen. 90 prosentin tilastoitu raittius on yksi luku muiden joukossa. Pitäisi tietää tutkimusmenetelmät ennen kuin voi sanoa siitä mitään kovin varmaa. Joka tapauksessa se yhdistettynä jatkoon AA:ssa antaa hyvin suuren todennäköisyyden pysyvään raittiuteen.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Moi! Onko sulla kokemusta A-klinikasta? Jos ei ole, niin suosittelen hakeutumaan sinne. Sieltä saat ajantasaista tietoa kaikista mahdollisista kuntoutus- ja vertaistukimuodoista, ja sitten A-klinikoilla on myös omat terapiamahdollisuutensa, keskusteluryhmiä yms.
Tiesin että vastaat Lomapuisto ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Enempiä erittelemättä ollaan vaan todettu, et jotain muuta on nyt tapahduttava. Oon kolmen lapsen faija ja jos tää “feikki” on niitten esikuva, (mitä en vissiin ole ollut enää pitkään aikaan paitsi se, et olen helvetin hyvä kitaristi!) Ni kaikki muu jää vaan tekemättä, varjoon ja lopulta masennukseen. Sit olenkin täysin ulkona kaikesta. Väsynyt ja väsynyt… mielenkiinto nolla kaikkeen.
R-R, on kokemuksia ihan riittämiin ja ne ei tuo ainakaan mun kohdalla muuta sisältöä kuin sen, et olet paska ihminen ja juoppo pahimmillaan kun “täytät sen lomakkeen”. Voi toimia monenkin kohdalla ku alkoholismi on vasta syntymäisillään. Mut täyttä soopaa silloin ku on jo vetäny ties mitä 30 vuotta. Se lienee niitten avuliaitten hoitsujen keski-ikä suunnilleen ja silloin on aika hankala istua todellisen alkoholiongelmaisen saappaisiin vaikka hyvää tarkoittavatkin.
TMS72 !
Kuule !
Jos minnesotahoito olisi olikea toimiva ratkaisu alkoholiongelmaan niin naurettavan pienellä rahasummalla sieltä raittiutta saisi.
Mut sekin on vain ja ainoastaan uskonnollinen yhteisö jonka läpi kulkeneista sattuman lakeja noudattaen valikoituu joku juoppoo raittiiksi. Sen onnekkaan ympärillä sitten paukutetaan rumpua markkinamiesten tapaan.
Sulle TMS72, mene ny sinne A-klinikan kuvioon mukaan !
eri mieltä aika pitkälle Mainettaan paremman kanssa.
uskon Minnesota-hoidon olevan hyvinkin tehokas.
perustuu kylläkin kuulemaani, en ole tuota käynyt.
siellä kuitenkin laitetaan ns. kaikki peliin ja ne uskontojutut voi olla ottamatta niin
vakavasti, jos siellä moisia onkaan.
hyvä mahdollisuus minusta.
nuo korkeat prosentit ovat kyllä minusta hieman haettuja.
jos vaikka katsotaan, kuka on ollut hoidon ajan ottamatta(siis sen kuukauden)
tai sitä seuraavan vuoden mittaisen ajan, jolloin kai kokoonnutaan kerran viikossa,
niin tuolloin jo saadaan eri tuloksia.
saati kun katsotaan useamman vuoden päähän.
minusta hyvä tapa vertailla olisi vaikka katsoa 5 vuoden päähä ja silloin laskea kuinka moni
on pysynyt juomatta. uskon tuossakin tapauksessa Minnesota-hoidon läpikäyneiden olevan
hyvin selvinneiden joukossa…mutta, mutta. kuten sanoin: uskon, enemmän mutu-tuntumaa.
Moi,
Puhun nyt vain omasta kokemuksesta.
Kokeilin vähentämiset ja a-klinikat,olin menettämässä työpaikan,perheen (3 lasta) ja kaiken muunkin sen myötä.
Talo olisi varmaan hörpätty,avioeron tullessa koska sittenhän on viimeistään syy juoda.
Kuuden viikon putkesta toivuttuani kävin Minnesodan ja nyt voin sanoa että ilman sitä en olisi tässä.
Hiukan vastahakoisesti sinne menin mutta siellä sain raittiuden työkalut ja pikku hiljaa eheydyin.
Sen jälkeen olen kerran maistanut vain todetakseni kuinka typerää se on.
Tällä hetkellä käyn tarpeen mukaan AA:ssa.
Uudet asiat pelottaa ihmisiä ja se on ihan normaalia,en minäkään sinne innoissani mennyt,
mutta kun jotain täytyi tehdä.Maksujen suhteen ollaan tietääkseni tosi joustavia.
Tsemppiä t:Zika
Tsemppiä
Nimenomaan juuri näin! Se on ongelmaisien avulla tehtyä bisnestä jota tiettyjen yksilöiden (jotka onnistuvat itsensä “aivopesämään” ja saamaan itsensä tavalla tai toisella ruotuun) ympärille rakennettu heiveröinen korttitalo. Markkinoinnin kyllä osaavat ja tuloksien vääristelyn kun laskevat mukaan vain ne jotka käyvät aktiivisesti koko hoidon läpi, eikä jatkoseuranta tutkimuksia ole koska niitä ei varmaan kestäis lukea kukaan :mrgreen:
Mutta jokainen hoitakoon päihdeongelmiansa ihan omalla vapaalla tyylillään ja ainakin minä lähden tästä lukuisien yksityisten erikoislääkäreiden ja kolmen psykoterapeutin suosituksesta kognitiiviseen psykoterapiaan niin johan alkaa tuloksia syntyä! Torstai on aina toivoa täynnä
Jos olisi olemassa hoito, jossa 90 % raitistuu pysyvästi, jokainen kunta kirjoittaisi ilosta kiljuen sinne maksusitoumuksia. En tiedä, onko minnesotahoidon vaikuttavuudesta olemassa minkäänlaisia vertaisarvioituja tutkimuksia (ainakaan Suomessa).
SoiKannel kirjoitti
Käsittääkseni yksityiset lääkärit ja psykoterapia ovat kalliita hoitomuotoja, joihin monillakaan alkoholisteilla ei ole varaa, niin kuin sinulla tuntuu olevan.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Kiitoksia palautteesta. Mietin vähän itsekin et miten se 90% voisi olla mahdollista ja varsinkin nyt lukemani perusteella, et jos sekin perustuu ns. uskonasioihin ym. juttuihin, ni ehkä kuitenkin yritän lähestyä uudestaan AA:ta. Kerran siellä jo kävin, mut taisi olla pikkasen väärä ryhmä mulle?
Jotain tässä on kuitenkin tehtävä, muuten hajoaa hyvä avoliitto ja sen myötä lopulta oma terveyskin, koska sit jos muija päättää nakata mut kadulle ni paluuta ei ole, siitä olen 100% varma. (ja tällä menolla sekin voi olla mahdollista).
Miten olette itse (kokeneet) toiminut siinä tilanteessa jos ei halua mennä kokouksiin tai no palavereihin sen takia, et siellä on ns. ei toivottuja tuttuja? Toinen paikkakuntako?
Jos kuukauden mittaisesta myllyhoidosta puhutaan niin suosittelen ihan jo siinä tapauksessa että ei omin avuin ei oikein millään tahdo saada kuukauden mittaista raitista jaksoa. Siellä saa sellaisen jakson ja kokemuksen siitä. Lisäksi siellä voi elää vain sitä tilannetta ja unohtaa ulkomaailman murheet. Lisäksi siellä on ryhmäistuntoja joissa voi tutustua itseensä, joihinkin mietityttäviin piirteisiin itsessään (voi tietysti olla tutustumattakin). Sinänsähän siellä johdatetaan AA:han ja hoitoon kuuluu puolentusinaa AA-istuntoa joten jos siitä haluaa pysyä erossa niin sitten joutuu ristiriitaiseen tilanteeseen (ainakin näin oli 20 vuotta sitten).
Hoitotulosten mittaaminen on mahdotonta koska moni on saattanut saada hyödyn hoidosta ja käyttää sitä myöhemmin hyväkseen vaikkei pysyvään raittiuteen välittömästi siirtyisikään. Pitäisi mitata montako kuukautta ”nettoraittiutta” yksi hoitokuukausi tuottaa loppuelämän ajalle (kumulatiivisesti), mutta taitaa olla vaikea mitata.
Tempaisen nyt hatusta väitteen että olen myllyhoidon ansiosta saanut 50-100 kuukautta sellaista ”nettoraittiutta” 20 vuoden ajalla, joten hyvät kaupat mielestäni tein. Mutta jos ei olisi ollut myllyhoitoa, olisin ehkä hakenut apua jostain muualta. Mitenkähän elämäni olisi mennyt jos se olisi mennyt toisin…
Moi, jos sun " viiteryhmä " on juopot, niin löytyykö paikkakunnaltasi NA-ryhmää? NA:n alkoholistit ovat tervetulleita ja käytännössä siellä noudatetaan samaa ohjelmaa vähän nykyaikaisemmassa muodossa. Kokouksissa on " rituaaleja " enemmän kuin AA-kokouksissa, jotka voivat tuntua oudoilta, tai sitten ei, eikä niihin ole mikään pakko osallistua. Muuten käytännössä ihan samaa asiaa.
Tuosta Minnesota-hoitojen 90 prosentista, että se on hyvinkin ristiriitaista tietoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ollenkaan etteikö tällainen kuntoutusmuoto voisi olla juuri sinulle hyvä ja oikea! Itse kävin muutama vuosi takaperin myllyhoitoa yhteensä 5 viikkoa, ja vaikka olen retkahdellut välillä, käänsi kuntoutus ja sen jälkeiset raittiit 2 vuotta mun viisarit sellaiseen asentoon että tämä " ruotuun palaaminen " on nyt helpompaa, ihan niin syvälle kuin aiemmin ei mun ole tarvinnut enää mennä.
Hyvä veto usvakumpare, laittaa miettimään taas uudestaan.
Nyt mulla on kuitenkin sellainen sisäinen “vamma” nimeltä alkoholismi ja koska kaksi lapsistani asuu jo nykyään omillaan ja nuorin elää omaa murrosikäänsä, ni meillä kun on tota välimatkaa reilut 100km joten aika harvakseltaan käyvät kylässä. Lähinnä juhlapyhinä ja silloin meininki on ollut aina vähintäänkin hyvin kosteaa, eli olutta ja viinaa menee huomattavia määriä.
Miten asiat menisi jos Isä ei enää joisikaan? Se on sellainen kysymysmerkki jota olen pohtinut jo varmaan vuosikaudet ja miettinyt mitä on olla selvänä juovien seurassa, varsinkin omien sukulaisten kanssa? Aina ollaan kuitenkin alkon kautta menty ja huolella vedetty ns. pitkä vkl.
Tiedän erittäin hyvin myös sen, et ihminen lopettamalla juomisen lopettaa samalla monet yhteydet myös entisiin “kavereihin”, se kai nyt on aika selvä juttu. Mut noi sukulaistapaamiset? Mitä porukka tekee niitten kanssa? Juo omenamehua ja on ku ei mikään olisi toisin? Miten helvetissä sen kanssa voi onnistua, koska olen erittäin sosiaalinen ja supliikki kaveri pienessä sievässä, niinku varmaan moni muukin…mut aika vaisu selvinpäin.
Pätevät lekurit ovat kieltämättä joskus mutta psykoterapiahan on miltei ilmasta (2-15e kerta/1.5h/viikko ja lähete on mahdollista saada ihan julkiseltapuolelta sekä sitä myönnetään yleensä 1-3 vuodeksi riippuen potilaan tilanteesta) kun kela tulee nykyisin miltei kokonaan vastaan koska maailma menee eteenpäin eikä takaisinpäin… Lisäksi kunta voi tarjota myös ihan ilmaista terapeuttista perhekuntoutusta jos on läheisiä kuten esim. minulla.
Jos yhen kossupullon hinnalla viikossa saa 1.5h helvetin ammattitaitosta terapiaa niin minusta siinä on ihan turha yhenkään juopon kitistä, ettei muka olisi varaa ja sen terapeutinkin voi laittaa koska tahansa vaihtoon sekä valita toisen jos ei kelpaa.