Sananlasku tuokin. Jossain asioissa totta, mutta ehkäpä ei kaikessa. Kuten yleensäkin fraasit ja hokemat, yleispäteviksi niistä ei ole.
Aloitin tämän ketjun ihan siksi, että yhdessä ketjussa voisi elämää ja päihdeasioiden mahdollista esiinputkahtelua elämässä katsella nimenomaan lopettaneen elämässä. Elämässä, jossa lopettaminen itsessään, prosessina, suoritettavana tehtävänä on jo ohi, taaksejäänyttä, ja etäisyyttä siihenkin sen verran ettei se enää kummittele edes ajatuksena että sen takia pitäisi tehdä sitä tai tätä.
Lopettaminen prosessina on kovin henkilökohtainen juttu, ja sen vaatima aika on varmasti kovin yksilöllinen. Ja aivan varmasti, on ihmisiä jotka eivät sitä saa valmiiksi koskaan. Tulee takapakkeja ja hidastustöyssyjä. Niistä täällä keskustelua onkin kiitettävän monipuolisesti.
Niin, kun elämä on sikäli uomissaan, että on yhtä ongelmaa vähemmän, nimenomaan päihdeongelmaa, ollaan tietysti edelleen yhteiskunnassa jossa päihteisiin ja niiden aiheuttamiin ongelmiinkin törmää. Silloin tällöin.
Kun nyt mietin, miten mahdoin olettaa tuon asian kehittyvän, silloin kun itse lopettamiseni keskeneräisenä ollessa, tulevaisuutta arasti ja epäillen vilkuillessani, niin luulenpa etten osannut kuvitella miten vähän loppujen lopuksi tulen päihdeasioihin törmäämään. Ellen itse silloin tällöin ihan tahallani menisi mukaan johonkin päihdeongelmia ehkäisevään tai päihdepolitiikkaan liittyviin juttuihin, ja jos en olisi sattunut silloin joskus innostumaan keskusteluista vaikkapa täällä plinkissä, niin en välttämättä olisi nokakkain minkään päihdeasian kanssa juuri lainkaan.
Sanomalehtien otsikot, joo… niitä tulee silmiin. Sekä kännisten tai huume/lääkehörhöjen toilailuja ja varainhankintaan liittyvää rosvoamista ja toisaalta julkisuudenkipeiden raitistumisestaan mainosuutisen tehneiden tarinoita… mutta ne alkavat menemään jo ohi silmien, eivät ne enää jaksa heilauttaa.
Muutama tuttava käyttää päihteitä, kuka vähän ja kuka enemmän, mutta kun itse ei viitsi osallistua siihen niin harvemmin sekään liikauttaa.
Hmm… on taas hetki mennyt niin ettei ole elävässä elämässä tullut eteen mitään asiaa liittyvää. Tuttavapiiri ja ystävätkin kai sitten ovat alkaneet hiukan valikoitumaan -tai ainakin yhdessä vietetyt hetket ja niiden agenda on ollut jotain ihan muuta kuin päihdeasioita.
Mutta, ihan varmasti jotain päihteisiin liittyvääkin joskus eteen tulee. Laitanpa sitten tähän ketjuun niitäkin. Ja jos ei tule, niin oikeastaan aina parempi. En minä nyt ainakaan rattijuopon kolhimaksi halua, enkä enää lähde edes kosteiden mekkalatilaisuuksien järjestyksenvalvojaksi, menköön nuoremmat jos jaksavat. Tämä elämä lopettamisen jälkeen sitten taas sisältää kovin paljon muuta. Ei tästä tyhjiötä tullut missään suhteessa.
Miten muut, sellaiset joilla lopettamisen prosessi jo ohi on, näkevät päihdeasioiden vilahtelevan elämässään? Ja mitä sisältää elämä jossa päihdeasiat ovat historiaa , eivätkä näytä taaksejätettyinä enää eteen pomppimaan? Sananlaskusta huolimatta.