minkä taakseen jättää, sen edestään löytää -vai löytääkö?

Kiitos kysymästä, loppujen lopuksi ihan hyvin meni vuosi. Alku näytti jo pahalta, vaikeuksia oli vaikka muille jakaa, oli vakavia sairauksia lähisuvussa, toinen parani toinen kuoli, ympärillä tapahtui paljon dramaattisia asioita jotka vaikuttivat minun mieleeni, tottakai. Itselläkin oli vuoden aikana kriisiä josta kuitenkin pääsin yli. Loppuvuosi menikin sitten helpommin ja oli jopa onnellisia hetkiä.
Sanonnoista tuli mieleen yksi Ison Kirjan sanonta jota en ihan tarkkaan muista, mutta siinä kehotettiin katsomaan menneitä, ottamaan niistä opiksi ja valitsemaan siten oikea tie.
Ja toinen on että, kun alkaa jotain rakentamaan, niin kannattaa istua miettimään ja pitää neuvonpitoa viisaiden neuvonantajien kanssa ja laskea miten rakentaa ja onko varaa rakentaa sitä mitä aikoo. Kysyä neuvoa.
Nuo nyt oli suomennettu oman mielen mukaan. Mutta jotain viisautta niissä on.
Kaikkea hyvää ja raitista jatkoa!

Tuo on kyllä totta.
Mutta. Taas tuli eteen se mutta.

Rakennusalan ammattilaisena olen muutaman sata kertaa törmännyt siihen, että just siinä rakentamisessa ja remontoinnissa on visaita neuvonantajia turhnkin paljon. Oikeastaan jokainen joka on rakentanut itselleen yhden omakotitalon tai remontoinut lastensa leikkimökin on mielestään erittäin pätevä neuvomaan muillekin miten pitäisi tehdä.
Kun sitten istutaan keittiön pöydän vieressä selvittelemässä tulevan remontin toteuttamistapaa, on joskus hyvin vaikeaa saada asiakas uskomaan että se serkkupojan hienosti toteutunut remontti tai laajennus on tehty ihan erilaiseen taloon, erilaiseen rakenteeseen, erilaiselle tontille ja erilaiseen tarkoitukseenkin. Että ei se nyt ainakaan ilman monenlaista harmia ja turhaa työtä ole siirrettävissä tähän taloon.

Kun ihminen jotain “oppii” niiltä hyviltä neuvonantajilta, joiden ammattitaito ei välttämättä olekaan ammattitaitoa sen pidemmälle kuin just sen oman rakennuskohteensa kohdalla, on poisoppiminen joskus vaikeaa. On niin vaikeaa tunnustaa että ei asia voi ollakin ihan toisin kuin ensimmäinen neuvonantaja sanoi.

Vaihtoehtoja on aina useampia, ja ennen valintaa kannattaa aina ensimmäiseksi selvittää ne omat tarpeensa, omat resurssinsa ja minkälainen lopputulos sopii just minulle. Ja sitten kysellä ammattilaisilta joilla on tietoa useammista vaihtoehdoista kuin siitä jota mahdollisesti on itse markkinoimassa.