Kiitos kokemuksesi jakamisesta, W!
Aatella, minäkin havahduin vasta viime päivinä opiskelutehtävän kautta siihen, että tämä poiskäännyttäminen ilmiönä on tunnettu sosiaalialalla kauan, ja sitä on tutkittu ja siitä tehty kirjojakin. Esim. Stakesin julkaisema “Pääsy kielletty - poiskäännyttämisen politiikka ja sosiaaliturva” (Hänninen, Karjalainen, Lehtelä 2007) .
Yllättävän mukaansatempaava ja koskettava kirja korkeakoulumatskuksi. <3
Poiskäännyttäminen voi ilmetä juurikin hoitotahosta toiseen juoksuttamisena tyyliin “Älä tule tänne, mene tuonne!” taikka ihmisen ongelman ja avuntarpeen vähättelynä, tai avun epääminen lakipykälien nojalla. Ihminen saatetaan vaikkapa ohjata sosiaalitoimistosta vapaaehtoisten auttajien luo: esim. leipäjonoon.
Itseäni jotenkin ärsyttää aina valta- ja vallankäyttöasetelmien korostaminen sosiaali- ja terveysalan työstä puhuttaessa, juurikin siksi että vallankäyttö sanana viittaa yleensä väärinkäytöksiin tai huonoon kohteluun. Minulla on tuoreessa muistissa omalta työpaikalta sinne linnoittautuneiden, vallankäyttöön hanakoiden ns. vanhojen jäärien alentuvat asenteet huumeenkäyttäjä-asiakkaita kohtaan. Ja se työvoitto joka saatiin kun nämä “vanhan liiton pikku-natsit” saatiin savustettua ulos ja koko työpaikan ilmapiiri muuttui toipumiskeskeisemmäksi, levollisemmaksi ja ihmisiä kunnioittavammaksi. Yhteisöhoito does it! \o/
(hups, tästä työpaikka episodistapa en ole ennen netissä avautunutkaan tälleen! No, jos joku ao. tunnistaa, tunnistakoon : ))
Itselläni ei päihteenkäyttäjänä ja päihdeongelmaisena ollut kovin pitkää asiakashistoriaa ja virallista sairaskertomusta; vaan se ajoittuu oikeastaan hyvin lyhyelle, noin vuoden ajanjaksolle loppuvuodesta 2006 loppuvuoteen 2007. Sinä aikana tuli kyllä rampattua A-klinikalla, työterveyslääkärillä ja sen kallonkutistajalla, ja kaksi kertaa katkollakin. Sikäli myönnän minun olleen aika lailla “kultalusikka suussa”, että olin ainakin virallisesti työelämässä tuolloinkin ja minulla oli käytössä työnantajan tarjoamat yksityisen lääkäriaseman ystävälliset palvelut.
Sinulla, Winston, on varmasti huumeidenkäyttäjänä ja psyk. diagnoosin omaavana (?) kokemuksia paljon karummasta kohtelusta sos.terv.palveluiden taholta.
Metkaa kuitenkin, että viestiesi perusteella vaikutat olevan ihan ehdottomasti järkevimmästä ja mukavimmasta päästä tämän foorumin kirjoittajia. : )
Iloa ja hyvää meininkiä joulun aikaasi!
PS. Bling! 3200 viestiä täynnä. Pitäsköhän joskus ostaa elämä!