Varmastikin, joo… riippuen siitä mikä on positiivista ja mikä ei.
Sodankäynti ei hevillä onnistusi ellei ensin saataisi omien joukkojen keskuuteen lietsottua sekä kollektiivista että yksilöllistä vihaa vihollista vastaan. Vasta sittenhän se on sananmukaisesti vihollinen kun sitä vihataan!
Ja siinä ovat kaikki keinot luvallisia, onhan teot pyhittävä tarkoitus ehdottoman oikea, kunniakas, itsestäänselvä ja arvostelematon.
On siis etsittävä oikeutus vihalle, tuossa sodankäynnissä (ja sen valmistelussa) eivät nykyään enää mene roduliset ja muut ulkoiset tunnusmerkit hevin perusteina läpi (paitsi ehkä peruss… hmm…) vaan etsitään enemmän sen kulttuurirasismin opeista tukipönkkää vastakkainasettelulle. Uskonto on hyvä työkalu vihanlietsojien käsissä, raamatusta löysivät oikeutuksen kaikkien palestiinalaistenkin ajamiseksi kotikonnuiltaan joten on siellä voimallista oppia…
Vihaa on sitten montaa sorttia, pienemmissäkin ympyröissä. Osalle ihmisistä näyttää omalla kohdalla yhtälö olevan selvää kuin halkopinon teko; kiukustuminen tai vallankin pitempi viha antaa oikeutuksen myös väkivaltaan. Ja oma päihteidenkäyttö antaa tietysti lisäoikeuksia, ainakin puolet voi laittaa sen syyksi ettei se minusta niin kivaa ollut vaaria tainnoksiin potkia mutta enhän se minä itse ollut vaan ne päihteet minun päässäni…
Vihaaminen… rankkaa se on, muistaakseni, ei siinä saa kunnolla nukuttuakaan kun täytyy sitä vihaa hehkuttaa ja hiukan välillä kärsiäkin jostain joko oletetusta tai totuudenmukaisesta vääryydestä että saa vihaa ylläpidettyä…
No, en nyt ole muistaakseni viime vuosina ketään tai mitään varsinaisesti vihannut, kiukustunut olen, ärtynyt hetkeksi monestikin, vastenmielisyyttä tunnen varmasti monia asioita-asenteitakin- kohtaan.
Ihan varmasti ainakin sellaisia iskulauseisiin tai yleistyksiin perustuviin hoettujen “viisauksien” antamaan ehdottomuuteen asioissa joissa tuskin kenelläkään sitä aivan sataprosenttisen varmaa lopullista tietoa on.
Onhan niitä vastaan tullut, usein ne varmuuttahehkuvat kirkassilmät ammentavat sen kaiken yläpuolelle nousevan tietävyytensä johonkin uskonnolliseen, poliittiseen, miksei psykologiseenkin yksinkertaistettujen teesien sarjaan jota lukemalla ja toistamalla, kritiikittä kuuntelemalla sitten omasta mielestään ovatkin asiaa tutkineet ja opetelleet… sellaisten edessä usein sitä ärtymystä tunnen.
Mutta, se nyt ei varsinaista vihaa ole, ärtymyskin on sitä omaa kiukuttelua siitä kun tuollaisen edessä ihminen ajattelukykyineen ja asioiden purkamishaluineen on niin kovin avuton… ja sitä omaa avuttomuutta on niin vaikea hyväksyä. Kiukustuu sittä, perkules!
Vihasta sitten ihan oikeana tunteena en tiedä, minkä verran sitä itsestäni saisin yrittämällä kaiveltua.
Jonkinlaista kostonhalua, olisko sitä hiukan jossain? Joo, pari ihmistä on semmoista jotka ovat just senverran käärmeellisiä temppuja minulle aikoinaan tehneet, että jo vain, jos joskus sopiva tilaisuus tulee niin saatanpa hyvinkin kuitata samalla mitalla… mutta, niidenkään kohdalla en ole koskaan jaksanut niin voimallisesti vihainen olla että olisin alkanut tilaisuuksia etsimään. Olenpa pikemmin ajatellut että kai tässä maailmassa noilla konsteilla muutenkin vielä maksumieheksikin joutuu… jonkun kovempikiukkuisen sattuessa venkoilun kohteeksi.
Ei näin laiskasta miehestä ole oikein vihaamaankaan. Olkoon perhana sekin.