Eksyin tänne sattumalta ja olen monena iltana tuvan hiljetessä lukenut elettyä elämää näiltä sivuilta. Minä olen itkenyt, kun olen lukenut niin samanlaisia sanoja, joilla kuvataan niitä tapahtumia, joita olen kokenut ja elänyt - en voi käsittää, että te tiedätte kaiken tämän olevan totta!! Minä olin varma siitä, että minä olen yksin. Ainoa maailmassa. Se ainoa, jonka nöyryyttä koetellaan. Kuin luin kertomuksianne, alkoivat nousta sellaiset sielun uppotukit ylös, asiat joita olen tietoisesti halunnut unohtaa ja uskoa hyvään. Kuten tiedätte - ei tämä 24/7 keljua ole - hyvääkin, kun on ollut niin paljon.
Minä olen 30+ 4 alaikäisen lapsen äiti, muutamaa vuotta vanhemman Miehen vaimo. Olen ollut jo 13 vuotta vuoristoradassa - tänä syksynä istuin jarruvaunuun. Kaikki alkoi siitä, että me kohtasimme, kaksi kovin erilaista Luojan luomaa. Suurta rakkautta, intohimoa, vahvaa yhteenkuuluvuutta. Minä en juo - en ole koskaan juonut - laisinkaan, Mieheni kai senkin edestä on pyrkinyt vakuuttamaan etten ymmärrä muusta, kun en itse ota. Ongelmia ei tulisi, eikä olisi, jos minullekin maistuisi edes joskus joku muu kuin hapan asenne.
Kun “orkesteri” (siis omat lapseni, urkupillirivistöni ) olivat pieniä, Mies joi näkyvämmin, arkisemmin, Minä tunsin valtavaa kipua siitä, että hänen tapansa käyttää alkoholia tuntuivat alusta saakka vääriltä. Alkoi kissa-hiiri -leikin opettelu, jossa olen kehittynyt kyseenalaisen taitavaksi. Juominen alkoi muuttua, alkoi piilottelu, selittely, vallankäyttökyykytys. Mies on aina korostanut, että A) kun hän hoitaa työnsä, B) hän ei ole pahapäinen juodessaan, C) hän juo vain verstaassa/mökillä/varastossa, missä kukaan ei näe, D)hän voisi koska tahansa halutessaan lopettaa E) hän on kohtuukäyttäjä, F) häntä loukkaa, että väitetään päihtyneeksi, kun hän juo vain kaksi G) hänen täytyy rentoutua, koska lapset sairastavat niin paljon/työ on raskasta/laskuja maksamatta/minä vaimona olen niin kireä/elämä on epäreilua aina meille/ on juhlapyhä /on arki/ on… niin hän ei voi olla alkoholisti…
Joskus olen ajatellut, että se, että Mies joisi koko ajan, alennustila olisi käsillä ja kaikkien nähtävillä, olisi helpompaa kuin se, että meillä menee joko äärimmäisen hyvin totaalisen huonosti. Mitään välimuotoja ei ole, tissuttelu on tapa, jossa ei ole muuta ongelmaa kuin se minkä minä siihen kuvittelen. Kaikki muut kun käyttävät enemmän, ovat arvaamatomampia, asunnottomia, perheettömiä jne. Me olemme siis eläneet pitkään sellaisessa arvaamattomassa epävarmuuden ilmapiirissä, jossa viimeisten vuosien aikana hyvien jaksot ovat alkaneet olla olemattomia.
Mies kävi päihdehoidossa aikanaan, joskus 2003, teki silloin kohtuukäyttöpäätöksen siellä ja eloa ja oloa jatkettiin. Ei siis enää väkeviä vain olutta kohtuudella. Annettiin anteeksi ja uskottiin päivästä toiseen, että nyt juuri se kaikki muuttuu. Siitä huolimatta rattijuopumuksia, kummallisia bisneksiä eli pikkupöhnäpuheluita ja asioiden “järjestelyjä” kaikille mahdollisille ihmisille, tissuttelua verstaassa, lelukaappiin piilotettuja kaljapulloja, kun olen töissä ja Mies lapsista vastuussa jne. Tiedätte. Ja hurjaa loukkaantumisteatteria, jos kysymään erehtyi.
Nyt kun lapset ovat kasvaneet, kolme jo koululaisia, ei kulissien pito ole ollut enää mahdollista. Lapset ymmärtävät ja minä olen tämän vuoden aikana avannut tuvan ovet auki. Kerroin kouluille ja päiväkotiin missä meillä mennään. Olin jo syyskuussa sanonut, että hän voi jatkaa “kohtuukäyttöään” muualla asumuserossa (Mies juo aina varastossa, ei lasten nähden vaikka kaikki meistä tietää mitä tapahtuu.) tai haetaan koko perheelle apua ja täysraittiutta. Tytär esim on saanut paniikkihäiriökohtauksia syksyn aikana. Ei pelkää isäänsä vaan sitä, mitä seuraa siitä kun isi juo. Heti koulujen alettua alkoivat lapset käydä koulukuraattorilla juttelemassa huoliaan pois. Kerroin opettajille asioden oikeat tolat, sillä jokin minussa ajoi asiaa julkiseksi. Julkisemmaksi kuin koskaan ennen. Sain kaikella tällä kotiin katkeran Miehen, joka suri kasvojensa menemistä. Mies alkoi muuttua ilkeäksi, sellainen hän ei ole koskaan aiemmin ollut, mutta tajusi kai itsekin jotakin, kun kysyi “Kuinka kireälle aiot narun kaulassa kiristää?” Loppuun asti, vastasin. Nyt ei enää ehkä-saatan-lähteä -tyyppiset lohkaisut kuulu sanavarastoon. Alkoi tulla valinnan paikka.
Tämä syksy onkin ollut kliimaksi. Hurja kieputin. Jo kesällä vakavasta avuntarpeesta puhuimme, Mies kävi silloin tällöin päihdehoitajalla puhumassa mukavia kuvitellen, että se riittäisi. Siitä huolimatta “kaksi vaan” on saanut Miestä aina vaan huonompaan kuntoon, ilkeämmäksi, arvaamattomammaksi, itsetuhoisemmaksi. Niin ja työttömäksi, kun yritys ajautui konkurssiin. Ja elosta meni se ainoa asia, minkä vuoksi on edes kannattanut yrittää rajoittaa juomista ja millä osoittaa juomisen olevan aivan oikealla tolalla.Tulottomuus on tuonut muita murheita tullessaan - laskupinoja, niin ja sen ainoan lääkkeen minkä rakkaani on elossaan oppinut… Soitin yhtenä yönä poliisitkin mokoman itsetuhoilijan perään. Saapui sitten Mies kotiin ja viskeli ajokorttia minun päälleni ja huusi ja jankutti yöllä monta tuntia kuinka pahoillani minun täytyy olla ettei hän kärynnyt vaikka poliisit olivatkin hänet saavuttaneet. (Ei ollut kai enää viisari värähtänyt?!)
Itsetuhojutujen vuoksi sain hänet mielenterveystoimistolle asiakkaaksi, kunnes monen hyvän päivän jälkeen, täysin puskista, hän oli alkanut juoda keskellä päivää, ollessaan lapsista vastuussa. Kerroin että lastesuojelun kynnys on ylittynyt. Itketti tytärtään, esikoistamme, henkistä piinaa omien tuskiensa keskellä, soitin kriisikeskukseen sillä aikaa, kun hain pienintä päiväkodista (onneksi oli siellä!!) sain ohjeita seuraavaa aamua varten. Tulin kotiin, mies oli lähtenyt. Minä keitin perunamuussia ja pidin niin normi-iltaa kun se oli enää mahdollista. Yöllä heräsin kun Mies tuli kotiin, aika huonossa mallissa. Kerroin, että nyt se kaikki on loppu. Avun hakeminen olisi aamulla ainoa osoite meille.
Luulin että mies jäi nukkumaan. Muu selvisi myöhemmin. Menin toviksi nukkumaan, menin taas aikaiseen aamukuuteen töihin. Nousin klo 4 tein iltaruoan valmiiksi ja kerroin sohvalla makaavalle miehelle, että minun äitini tulisi katsomaan lapsia ihan kohta, kun hänestä ei voinut taas tietää. Mies poistui, en tiennyt minne, en jaksanut välittää. Oli mennyt nukkumaan varastoon huonoa kuntoaan pois. Istuin autoon, ihmettelin miksi minun tila-autoni ilmastoituu niin hyvin. Pimeällä tiellä selvisi, että mies oli rikkonut sen. Ikkunat sisässä ja takaluukku vääntynyt. Luulin silloin, että tahallaan. Se pelotti mieltettömästi. Soitin kriisikeskuskeen, itkin ja pyysin apua, sillä en jaksaisi enää hetkeäkään. Kriisikeskus, teki minun pyynnöstäni meistä lastensuojeluilmoituksen, jota se lääkäri joka mulle kaikesta tästä kirjoitti sairauslomaa, kiirehti. Sitten on iso pyörä pyörinyt.
- Me saimme perhetyöntekijän, jota lapsille pyysin jo 8 vuotta sitten.
- Minä saan psykiatrisen sairaanhoitajan keskusteluapua
- Mies on EKAA kertaa yhdessäolomme aikana ilmoittanut, kun kaikki kauheus on valjennut hänelle ilmoittanut ottavansa kaiken mahdollisen avun vastaan. Sanoi, ettei juo enää koskaan. On ollut nyt viisi viikkoa täysin raitis ja uskonut vahvasti siihen, että tämä päätös kantaa. Minä toki silloin aluksi kun tämän kuulin, sanoin, ettei juuri nyt sanat riitä vaikka sanomaa arvostankin, vaan nyt teot puhuvat. Mies on tehostanut käyntejään päihdehoitajalla viikottaisiksi ja käy nyt A-killassa, omasta halustaan päivittäin, ja on saanut itselleensä tukihenkilön. Lisäksi hänelle on myönnetty maksusitoumus (jota minä anelin jo elokuussa ja silloin kunnalle ei ollut rahaa) päihdehoitoon. Meille on tarjottu mahdollisuutta lähteä Lapuan Minnesota -hoitoon. Lähtemiseen toivon rohkaisua ja rukousapua. Jos se on hänen/perheemme paikka, niin pelon soisi hälvenevän. Jos se on joku muu, se selvitköön meille. Tuolla vaan saisi koko perhe tehostettua apua ja sen koen tärkeäksi.
-Miehen pelkoon voi toki liittyä pelko minun jättämisestä nyt kun olen ollut kovasti sairaana. Sain sitä seuraavana iltana, kun lastensuojelu oli meillä käýnyt ja asiat alkoivat lähteä lutviutumaan sairauskohtauksen, joka on nyt tutkinnan alla. Löytyi aivoinfartijälki ja aivorunkosärkyä ja mitä lie. Mies oli onneksi kotona ja soitti minulle apua.
Asiat siis viimeinkin etenevät - olen kaiken kaameuden keskellä (siis raskas askel oli tehdä itsestään lastensuojeluilmoitus) olen ollut huojenutunut. Kaikki asiat eivät ole enää minulla, minun hartioillani. Meitä autetaan, puolestamme rukoillaan ja se on ollut valtava helpotus. Kiitos, kun sain vuodattaa sekavasti pitkän tovin elämää tänne.
Kaikki pelottaa, arki, joulu, tuleva. Olen hauras ja haavoilla. (Vaikka silti selväjärkisempi kai kun koskaan aiemmin.) Ristiriitaista. huokaus
- Hinni -