Minäpä liityn joukkoon ja yritän oman raitistumispyrkimyspäiväkirjan aloituksen hajanaisesta päästäni pinnistää. (Tämä piti tehdä jo syyskuun alussa, tai keväällä, tai viime vuonna, tai… Mutta parempi myöhään ja niin edelleen.)
Sain tässä syksyllä yli 2kk, tarkalleen 66 päivää, raittiutta kasaan (edelliset ennätykset ovat kuukauden paikkeille aina jääneet), sitten tuli neljän päivän sivuraide ja nyt olen jälleen päivässä numero 1.
Hieman harmittaa, tuntuu että tuo retkahdus olisi ollut ihan helposti vältettävissä, tuntuu etten kunnolla edes yrittänyt, menin liian helppoon lankaan jne. Harmittaa että piti sen “varsinaisen” juomareissun jälkeen noin monta päivää ottaa täysin turhia loiventavia, joita ei edes tehnyt mieli. Ihan kuin olisi jotain vanhaa, vastenmielistä rutiinia suorittanut väkisin, kun uusi rutiini alkoi tuntua liian jännittävältä. Toisaalta mitään kamalaa tuskamorkkiskrapulaa en tullut hankkineeksi, sen verran aisoissa onnistuin juomamääräni pitämään, ettei sentään ihan nollatilasta tarvitse itseään taas kokoon keräillä. Ajattelenkin pikemmin jatkavani siitä mihin viime viikolla jäin kuin aloittavani täysin alusta. Olkoon päivä numero mitähyvänsä, pääasia ettei tarvitse ottaa eikä ees arpoa.
Sitä paitsi, olen virnuillut itselleni jossain voitonriemun ja vahingonilon välimaastossa siitä hyvästä, että tämä juomiskerta oli alusta loppuun täysin vailla minkäänlaista hauskuutta: nousuvaiheessakin tunsin vain levottomuutta ja hermostuneisuutta, ja sitä sitten seurasi pitkä, semiahdistunut “plääh”. Seurakin oli huonoa ja olut pahaa ![]()
Olen siis juonut alkoholistisesti koko aikuisikäni (ikää nykyään 35 v). Pääasiallisena tyylilajina on ollut päivittäinen ahdistuksen, masennuksen ja ylikuormituksen itselääkintätissuttelu, mutta kausittain myös ihan kunnon itsetuhoryyppäjäiset. Kaikki perinteiset mokat olen suorittanut, ja häpeä on ollut alituinen seuralainen. Viimeiset viitisen vuotta olen sitten kamppaillut vähentely- ja lopetteluyritysten parissa, milloin a-klinikan, antabuksen tai muiden lääkkeiden tuella, milloin vain itsepintaisesti kaikesta eristäytymällä. Ns. lopetus- tai kohtuukäyttöyritysten tuoksinassa jäi pitkään hiffaamatta, että se annosten laskeminen, juomisenhallintastrategioiden kehittely ja juomataukojen pitäminen lopulta teki musta vain entistäkin onnettomamman, ja alkoholi pääsi hallitsemaan ajatuksia jollain aivan uudella ja rasittavalla tavalla, vaikka sainkin elämää ulkoisesti vähän parempaan kuntoon.
Väitin jo vuosia sitten (ihan itselleni vain) että haluan lopettaa. En vissiin halunnut oikeasti tai riittävästi, mutta onpahan tullut ainakin harjoiteltua
. Tämä syksy on tuntunut erilaiselta, ja kuluneen viikonloppuerehdyksen jälkeen halu jatkaa elämistä selvin päin vasta vankka onkin. Ehkä sopivahko kuvaus tälle uudelle tunteelle on [i]totaalinen tympääntyminen[i] koko hommaan. Pois se minusta kuitenkin, että mitenkään itsevarmana tässä pyllistelisin. Päivä kerrallaan -ajattelu olisi tärkeää oppia, mutten tiedä lainkaan kuinka kaukana vielä olen sen kunnollisesta sisäistämisestä.
Lopettamista en ainakaan aio lopettaa ennen kuin onnistuu.
…
Ilta tuli - jee, kammottu ensimmäinen päivä meni kivuttomasti (ehkä takana oli riittävän pitkä selvä kausi ja siihen nähden riittävän lyhyehkö juominen, kun mitään tavanomaista kitkuilua ja tuskailua tänään ei juuri ollut, pääsin ikään kuin vauhdista heti takaisin kärryilleni?) ja edessä on päivän juhlavin hetki: pääsen selvän pään kanssa sänkyyn!