Hei!
Alkoholi on aina pohdituttanut minua, ja ollut osa elämääni. Lapsena katsoin kosteita sukujuhlia ehkä hieman kummissani, mutta kuitenkin kadehtien. Noilla ihmisillä täytyy olla hauskaa, koska heillä on ilmiselvästi nyt jotain yhteistä, josta minä en pääse kärryille. Olisinpa itsekin pian aikuinen, että voisin harrastaa samaa.
Aikuisuus tuossa mielessä astui kuvioihin 12-vuotiaana, jolloin vetäisin kaveriporukassa kännit, joiden seurauksena myrkytys oli lähellä. Maatessani oksennuslammikossa ainoa selkeä ajatukseni oli, että olisipa äkkiä aamu, vaikka millainen krapula olisi, olisinpa selvinpäin.
Jälkikäteen ajateltuna kokemus oli kuitenkin hieno. Nyt minä olen aikuinen. Vuoden-parin päästä tästä ensikokeilusta alkoholi tuli mukaan kuvioihin jäädäkseen. Sen jälkeen join jo ysiluokalla ja lukiossa välillä viikoittainkin, välillä parina päivänä peräkkäin, välillä “jopa” useamman viikon taukoja pitäen, mutta join. Usein mietin juomisen oikeutusta eritoten liikkuessani tietyllä nuoruuden mustavalkoisuudella hengellisissä piireissä.
Yliopisto toi mukanaan omillee muuttamisen, ja tunteen siitä, että kukaan ei valvo tai huolestu, jos juon itsekseni tai en saavu reissuilta yöksi kotiin. Juominen lisääntyi. Tuolloinkin välillä oli paastokausia, lähinnä juuri hengellisistä syistä.
Opiskeluvuosien varrella elämä arkipäiväistyi alun juhlahumusta. Ystäväpiirissäni on tapahtunut pikku hiljaa tasaantumista ja humalahakuinen juominen on keskimäärin vähentynyt.
- paitsi itselläni.
Omat ura- ja identiteettipohdinnat ovat ottaneet aikansa ja olen tuntenut lipuvani vain kauemmas itseni tuntemisesta siinä kohdin, kun monilla ystävilläni asiat pikku hiljaa loksahtelevat paikoilleen. Huomaan välillä etsiytyväni tarkoituksella niiden ystävieni seuraan, jotka ovat vähän hukassa, jotta en tuntisi itseäni niin outolinnuksi.
Mutta olin missä seurassa tahansa, alan olla lähes aina se, joka juo eniten. Siinä missä myös humalahakuisesti juovat hidastavat välillä, minä jatkan tietyn pisteen ylitettyäni kaksin käsin. Minä juon myös seurueessa, jossa kukaan muu ei juo. Minä juon yksin kotona. Minä juon. Olosuhteet, seura, tunnetila, mikään ei vaikuta.
En kärsi useinkaan krapulasta, mikä varmasti edesauttaa juomista. Kärsin ainoastaan saamattomuudesta ja alakuloisuudesta. Täysin en enää osaa sanoa, kumpi on muna vai kana - onko juominen lisääntynyt, koska mieliala on laskenut vai toisin päin.
Pitkään aikaan en ole enää tiennyt miksi juon. Päin vastoin. Koen tekeväni hidasta itsemurhaa hyökkäämällä itseäni vastaan asioissa, jotka ovat minulle tärkeitä: haluaisin olla tunnettu terävyydestä ja lukeneisuudesta, tasapainoisuudesta. Haluaisin olla riippumaton mistään. haluaisin löytää keinoja ilmaista itseäni paremmin myös fyysisesti, esim. tanssin, teatterin tai kamppailulajien tms. kautta, haluaisin kyetä käsittelemään tunteitani muutenkin kuin jatkuvalla analysoinnilla, joka varsinkaan sumeilla aivoilla suoritettuna ei johda mihinkään, ja mennä eteenpäin vaikeista asioista. Haluaisin suunnitella tulevaisuuttani.
Mutta juuri tämän minä itse pilaan. En jaksa keskittyä, hetket, jolloin edellä mainittuun pitäisi tarttua, menevät ohi menemällä baariin.
Keväällä katkaisin juomisen muutamaksi viikoksi, ja olin iloinen siitä, vaikka mukaan mahtui paljon hankalien tunteiden hetkiä. Kesällä lähti taas lapasesta. Juomapäiväkirja näyttää, että vapaapäivien ja viikkojen, jolloin vapaata on ollut, annosmäärät kiipivät kohti korkeuksia, aivan kuin pitämäni tauon jälkeen juomisasia olisi mustavalkoistunut entisestään, kun kerran juon, juon sitten kunnolla.
Ei ymmärrä.
Nyt olen ollut muutaman päivän juomatta. Ensimmäiset päivät ahdistivat todella, pitkälti siksi, etten kokenut löytäväni mitään syytä olla juomatta, vaikka miten tiedostan syyt, miksi ei kannattaisi juoda. Aika sitkeän seuralaisen kanssa olen tainnut kasvaa siitä 12-vuotiaasta lähtien. Nyt vain ymmärrän, ettei niillä aikuisilla välttämättä ollut vain hauskaa silloinkaan.