Täällä on mennyt tosi ihanasti alkon suhteen. Pari kuukautta ilman mitään jes! Pääsin alkuun Antabuksella ja olen pärjännyt ilman juomista ihan hyvin. Pakko myöntää, että alkuviikot olivat aika rankkoja sekä fyysisesti, että varsinkin psyykkisesti. Ja mieli teki “rentoutua” alkon kanssa. Nyt kun olen saanut vähän enemmän etäisyyttä, niin juomishalu on kadonnut ja rakastan tätä selvää elämää
No jaa miten sen nyt ottaisi…olisi tarkoitus kanssa päästä tuohon pariin kuukauteen vaikka nyt alkuun…
Mutta matka kyllä varmaan on pitkä vanhoista totutuista tavoista pois uudenlaiseen elämään jossa surut otetaan vastaan niin kuin ne on selvistä päin…
Siinä varmaan opettelemista kerrakseen taas uudestaan…
Toki ainakin omassa elämässä suurimmat surut ja stressit on aiheuttanut tuo älytön alkon kittaaminen sitä ei ole kyllä kieltäminen.
Kova stressi ja masennus on kyllä päällä jotenkin tällä hetkellä kun ensimmäistä viikkoa viedään ja tosiaan viikonloppukin jo kolkuttelee.
Tässä kyllä miettiessä käydään läpi kaikki huonot asiat parinkymmenen vuoden ajalta ja varsinkin viimeajoilta.
Mutta ei auta muuta uskoa, että kai se paranee päivä kerrallaan kuten monilla muillakin ja pääsee tosiaan tuohon uuten pisteeseen ettei vanhat hölmöilyt mietitytä ja samalla ei ole ns. “normaali rentoutus” mielessä
Tuo on totta, että yksin ollessa, asui sitten yksin tai on vaan mahdollista olla vähän pitempään yksin, saa helpommin korkin auki ja sitten taas myös, että se eristäydyttää (jos se nyt noin kirjoitetaan). Ainakin itseä juuri siksi, että saa “rauhassa juoda” eikä kukaan ole siinä tuomitsemassa, ja saa potea krapulaansa rauhassa.
Itse on varmasti altis riippuvuuksille ja sen voi kehittää vaikka energiajuomiin. Onneksi niitä ei nyt kittaa kerralla samaan tapaan kun alkoholia, eikä niistä tule krapulaa tms. Mutta kyllä se päivää piristää jos tietää, että kaapissa on energiajuoma. Se saa ylös sängystä paremmin kun tieto siitä, ettei sellaista ole. Sitten kun pääsisi vielä tupakasta eroon.
Edelleen olen ollut ostamatta piilopulloja ja pitkään aikaan en edes vkl ole juonut. Tämä la oli poikkeus mutta silloinkin kohtuudella.
Oon miettinyt usein, että miksi ne kalsarikännit tai yksin kotona juominen ilman, että on lähdössä minnekään, on niin paljon paheksutumpi asia kun sosiaalikännit, ts. seurassa juominen?
Hienoa kuulla, että kesä ei pilannut hyvin alkanutta alkoholittomuutta!
Muistin juuri, että aikoinaan, yli 10v sitten minulle määrättiin joku lääke, jonka piti viedä alkoholin himot mennessään. Kyseessä ei ollut antabus. En muista oliko siinä myös joku, että jos joi niin humalaa ei olisi tullutkaan tms. Siitä on niin kauan aikaa, että siitä on muistona vaan kelakortissa koodi, jolla lääkkeen sai järkevään hintaan, koska muutoin se olisi ilmeisesti ollut hävyttömän kallis tai sitten siihen oli joku erikoislupa. Vieläkö tällaista on markkinoilla, tai tullut kenties jotain uutta?
Täytyy sanoa, että lääke ei tainnut kauaa olla käytössä tai ainakin huonolla menestyksellä, jonka jälkeen käyttö jäi, koska aiemmin kirjoitin kuitenkin aika tuoreista jutuista.
Terve kaikille! Olen uusi tulokas täällä ja raittiissa elämässä. Pari viikkoa Antabusta takana, ja tutkin vertaisryhmiä, joista saisin ehkä apua. jms89 mainitsi lääkkeen, jota minullekin ensin määrättiin. Ei auttanut ainakaan minua. Otan mielelläni neuvoja vastaan ja kirjoitelkaa miten teillä menee tai neuvokaa, mihin ryhmään tai keskusteluun minun kannattaisi liittyä.
Neuvoisin kokeilemaan täällä kirjoittelun lidäkdi aa verkkoryhmiä. Kokoontuvst mm. Zoomissa. Matalampi kynnys päästä vertaustuen piiriin jos oman kunnan kivijalkaryhmät tuntuvat mahdottomalta ajatukselta. Löydät verkkoryhmät hakemalla ” aa verkkoryhmät” tapaamisia on useita joka päivä. Itse niissä kävin alkuun. Kameraa ja mikrofonia pitää useissa ryhmissä käyttää päällä kun ryhmään menee että tiedetään ihmisen olevan oikealla asialla. Nimeksi riittää etunimi tai keksitty nimi. Ryhmässä ei ole pakko puhua mitään ja oman vuoron tullen voi sanoa esim ” kuuntelen tänään, kiitos ryhmän tuesta” tai sen voi kertoa ennen tilaisuuden alkua vetäjälle. Mutta kun menee ekaa kertaa niin kannattaa kertoa että olet ekaa kertaa mukana. Rohkeasti kokeilrmaan