Mikä saa aina vaan himoitsemaan alkoholia?

Voi saakeli tätä taistelua juomisen kanssa! Olen jo eläkkeellä ja takana on monia juotuja, mutta myös juomattomia, vuosia. Elin monta monta vuotta jo ihan raitista ja hyvää elämää ja sitten vaan naps, yksistä juhlista ja yhdestä juomasta se lähti!

Se tunne, kun alkoholi meni “kivasti” päähän ja kaikki olikin yhtäkkiä niin ihanaa. Eihän se heti lapasesta lähtenyt, mutta pikku hiljaa. Ja suoraan sanottuna vixxxti, kun tajusin, että taas naista viedään. Se nopea helpotus kaikkeen pahaan oloon tai vaan vähän fiiliksen nostamiseen, oli mahtavaa. Taustalla koko ajan sisäinen ääni yritti huutaa, että älä tee tätä taas itsellesi!

Asiani ovat ihan hyvin, kukaan ei “käske juomaan” eli ei enää ihmeemmin juhlia, joissa juotaisiin. Puoliso juo hyvin satunnaisesti ja ystävät voivat ottaa muutaman lasillisen. Itselleni ikäänkuin joku painaa nappia sen yhden juoman jälkeen, että tätä on saatava lisää! Kestän aika hyvin juomista ja kukaan ei todellisuudessa tiedä paljonko juon. Salajuoppo siis! Mutta että mä inhoan juomista, ahdistavaa oloa, itseinhoa jne.

Miksi monen vuoden raittiuden jälkeen olen taas tässä tilanteessa, johon en koskaan olisi uskonut enää päätyväni? Ja joo tiedän, että minusta ei ole kohtuukäyttäjäksi. Ainoa tie on lopettamisen tie. Miten olette päässeet eteenpäin tällaisessa tilanteessa, mistä löytää taas sen raittiuden polun?

4 tykkäystä

Tervetuloa takaisin palstalle Enkelivalo.
En valitettavasti osaa sen ihmeemmin auttaa, koska olen itse vasta ensimmäisellä kierroksella vielä alkumetrejä konttaamassa.
Sinun tilanteestasi täytyy ottaa se kuitenkin opikseen, että tämä raittiina oleminen pitäisi olla sitten vissiin sellainen loppuelämän projekti, mistä ei varmaan koskaan täysin “valmistu”.
Mutta tuon tilanteen kyllä ymmärrän, että kun lasillisen ottaa, niin se ei siihen jää. Uskon että en itsekään enää koskaan voi tai edes halua oppia juomaan yhtä tai kahta.
Hurjasti kuitenkin tsemppiä!
Tulen varmasti ketjuasi seuraamaan. :slight_smile:

1 tykkäys

Täällä toinen salajuoppo. Olen itse niin kyllästynyt piilotteluun ja salailuun. Menee hirveästi energiaa keksiä peittely keinoja.

Itse yritän kuunnella ja lukea paljon alkoholismista,toivon että joku päivä pystyn tekemään sen vakaan päätöksen ja pysyn siinä.
@Lintuanna on samankaltaisessa tilanteessa,kuin sinä. Joten vertaistukea täältä kyllä löytyy.
Tsemppiä! Se että olet täällä kirjoittamassa on jo yksi askel eteenpäin

Tervetuloa Enkelivalo, täällä toinen “paluumuuttaja”. 7 vuotta ja 11 kuukautta olin raittiina ja sitten räsähti. Minulle tuohon aikaan mahtuu kyllä pari kertaa, kun kokeilin ja onnistuin juoda vain yhden lasillisen eikä niistä jäänyt mitään ongelmia. Mutta heinäkuussa mökillä ostinkin heti 3 saunajuomaa, kun muutkin osti ja siitä se jäi päälle. Aluksi oli tarkoitus juoda vain mökillä saunajuomia muiden kanssa, mutta juominen on jatkunut kotona kertaviikkoisesti. Yhden kerran pääsin neljään viikkoon ja pari kertaa pariin viikkoon. Yleensä onnistun sen viikon olemaan ilman. Mutta elän siis keskellä tilannetta ja yritän ratkaista vastausta kysymykseen, minkä esitit. Aloitin viime viikolla Plinkin Uusi alku -kurssin. Kovasti tsemppiä!

2 tykkäystä

Kiitos viestistäsi Setämies!

Joo ihmeen monta kertaa sitä lyö päätään seinään sen kanssa, että pystyisi pysymään kohtuudessa. Toki onhan heitäkin, mutta kyllä itselleni lopettaminen on ainoa oikea vaihtoehto!

2 tykkäystä

Kiitos viestistäsi Viiwa! Voi niin totta tuo piilottelu ja salailu ja vie tosiaan sairaasti energiaa ja hävettää kamalasti oma toiminta. Olen myös lukenut paljon alkoholismista, mutta se lopullinen päätös täytyy vaan itse tehdä :melting_face:

2 tykkäystä

Kiitos viestistäsi Lintuanna! Monta vuotta sinullakin meni kokonaan ilman hienoa! Nyt vaan takaisin kiinni raittiiseen linjaan!

1 tykkäys

EIKÄ! Heti eilen join ja miksi? Iski vaan vahva halu juoda ja humaltua. Tänään on sitten v-päivä, kun harmittaa oma tyhmyys. Ei kai voi muuta kuin taas aloittaa alusta ja todeta, että päivä numero yksi on tänään :cry:

1 tykkäys

Voimia uuteen alkuun! Täällä toinen retkahtelija. Kuuluu asian luonteeseen nuo hetkelliset takapakit. Kaikki juomattomat päivät on silti edelleen tallella, muista armollisuus!

1 tykkäys

Tervetuloa mukaan. Ja älä mieti menneitä juomisia ja niitä kovin sure, tehty mikä tehty, takaisin niitä ei saa. Vain tämä päivä on tärkein. Niin minulle neuvottiin alussa ettei kannata alussa kovin menneitä miettiä, ehtii sen myöhemminkin kun on raittiutta pidempi aika ja terveempi olo.
Mutta menneitä voi kyllä muistella siten, että muistaa aina mistä himosta pääsi eroon, jos elämä oli kamalaa kun oli juonut niin se kannattaa muistaa niin ei niin halua takaisin sinne.
En minä ainakaan halua takasin juopon elämään. Ja eihän kaikki tosiaan tienneet mitä määriä join, itse tiesin. Ja muistinmenetys oli vakio.
Mutta se miksi kirjoitan on se asia että olen kiitollinen raittiista päivästä. Olen kiitollinen yhdestä päivästä ilman hankalaa ahdistavaa oloa. Raittiinakin tulee elämässä vastoinkäymisiä jotka vievät mielen masennukseen yms. Mutta nyt on hyvä päivä, huomisesta ei tietoa ja eilinen on mennyt.
Olen muuten kirjoitellut tänne jo kauan, ekaksi oli eri nimimerkki, en edes muista mikä se oli, mutta asuin eri paikkakunnalla ja oli ilo huomata että oli tällainen linkki mihin sai kirjoittaa tuntemuksiaan tällä raittiuden polulla. Tämä oli kyllä silloin tarpeen, kun yksinäisyys ahdisti vielä enemmän kuin mitä se nyt välillä ahdistaa (tosin se on helpottunut paljon). ja olen saanut olla raittiina koko ajan. Mikä on ihana asia ja toivon muillekin raittiita päiviä päivä kerrallaan. Iloitaan joka hetkestä!

1 tykkäys

Totta tuo, että juomattomia päiviä on takana monia monia ja eilen ja tänään tuli taas kaksi lisää!

1 tykkäys

Hei Enkelivalo. Oletko kokeillut Selincro -merkkistä lääkettä? Omalla kohdalla on lopettanut täysin överien vetämisen. Eilen vaimo oli varannut “iltaohjelmaksi” punkun, valkkarin ja pari lonkeroa. Neljältä otin nappulan, viideltä ruoan kanssa lasin viiniä. Saunaan korkkasinkin sitten jo alkoholittoman oluen lonkeron sijaan - rouva veti molemmat lonkerot :slightly_smiling_face:. Telkkua katsellessa nautin vielä ison lasin valkkaria. Siinä kaikki, eli n. kolme annosta koko iltana, eikä tehnyt tippaakaan enempää mieli. Vielä viime vuonna olisi illassa mennyt n. 16 annosta heittämällä. Olen lukenut, että kyseinen nappi vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin, mutta mielestäni kokeilemisen arvoinen, paitsi tietenkin jos tavoitteena on absolutismi.

1 tykkäys

Kiitos Marzi! Joo olen kokeillut, tulee tosi huono olo eli ei oikain sopinut minulle. Tavoitteena olisi päästä kokonaan irti…

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta, enkelivalo. Vaimoni kokeili kanssa viime viikonloppuna. Hänellä oli sama reaktio kuin sinulla, eli todella huono olo. Hän tuli ärtyneeksi, sammahti parin viinilasin jälkeen, eikä saanut nukuttua seuraavana yönä. Itse kreasin aamutunneille ja sain purettua työloadia oikein kunnolla. Nämä näyttää olevan todella yksilöllisiä nämä vaikutukset.

1 tykkäys

Tervehdys teille! Nyt on viikko räpiköity läpi ja pikku hiljaa tuntuu paremmalta. Alkaa jotenkin olo tasaantua ja helpottaa. Kauanko teillä on mennyt juomisen lopettamisen jälkeen, että olo ikäänkuin tasaantuu?

Huomenta. Nooo… kun oli viikonlopun juopotellut, niin maanantai oli kamala… tiistaina vielä hävetti… keskiviikkona jo oli ihan hyvä olo ja kas illalla jo saunakaljan jos otin niin join koko yön… töihin piti soittaa torstaina että on niin flunssainen olo… ja hävetti ja perjantaina pika pikaa töissä ja sitten illalla juopottelua kun niin v…i kaikki ja hävetti tms. Sellaista se oli.
Jos olin työtön niin ei tarvinnut edes laskea päiviä milloin joi kun ei olut aamulla töihin menoa.
Mutta kun oikealla lailla raitistuin, halusin lopettaa juopottelut, niin olin vain päivän kerrallaan, en laskenut päiviä, (en ois raitistunut jos olisin alkanut laskemaan kuinka monta päivää olen jo ollut juomatta… miksi niitä olisin edes laskenut kun en halunnut enää juoda, en koskaan… miksi laskisin päiviä jos halusin lopettaan alkoholin käytön) Ja tein kaikkea kivaa ja mukavaa mistä tuli hyvä mieli tai vain olin ja luin kirjallisuutta alkoholismista… liikuin paljon ulkona. Tein sellaista mistä sain sitä hyvää oloa. Ensin oli hyvää aikaa aika pitkään.
Joten nauti hyvästä olosta ja päivistä, elämä on mukavaa kun ei tarvi edes miettiä milloin on juonut ja ei tarvi miettiä milloin voisi ottaa…
Ja tosiaan kyllä minä kiitin aina jokaisesta päivästä ja aamulla pyysin ja pyydän edelleen että saisin tämän päivän olla raittiina, selvänä:)

5 tykkäystä

Totta puhut Vieraammaksi54! Päivä kerrallaan eläminen on se, mitä pitäisi muutenkin tehdä, ei vaan juomisen kanssa. Liikun itse paljon ulkona koirien kanssa ja minulle luonto on valtava voimavara. Itse asiassa elämässä on juuri nyt kaikki hyvin! En voi vedota juomisessa edes siihen, että kun menee niin huonosti, niin ikäänkuin ansaitsen rentoutusta. Koska olin välissä varmaan viisitoista vuotta juomatta (lopetin vaan yhtenä päivänä), niin muistan miten helppoa se oli, kun ei alkoholi kuulunut mitenkään elämääni. Se on tavoitteeni nytkin :purple_heart:

3 tykkäystä

Täällä viime viikolla tuli kaksi retkahdusta. Enkä edes tiedä minkä hiton takia. Mulla myös elämässä kaikki oikein hyvin, paremmin kuin koskaan. Ja silti tuntuu että välillä tai monestikin sitä juo siihen ilon tunteeseen. Onko se sitten se että haluaa nopeaa hyvän olon tunnetta.
Tuohon kysymykseen niin mulla menee muutama päivä siihen että täysin toipuu. Henkinen puoli ottaa enemmän aikaa kuin fyysinen.

2 tykkäystä

sinopo123 onhan se sitä, että haluaa ilon tunnetta, ehkä jotain “rempseyttä” elämään. Oisko kaipuuta aikoihin, jolloin klaarasi tämän asian kanssa. Sellainenkin aika, kun on tullut elettyä. Minulla meni viikonloppuna vähän pieleen tää lopetus, onneksi ei liikaa, mutta kuitenkin niin, että harmitti vietävästi. Aamulla, kun herää, pitää ekaksi tarkistaa joinko jotain eilen vai saanko herätä holittomaan aamuun eli edellinen päivä meni ilman. Koskahan sitä taas oppisi…

2 tykkäystä

Moikka miten teillä menee? Itselläni on viikko mennyt alkon suhteen nollalinjalla ja aika hyvä fiiliskin on ollut. Mietin miksi sitä on niin usein pilannut ihan ok perusarjen juomalla. Tai etsinyt alkosta vastauksia kriisikausina :thinking:

3 tykkäystä