Tervetuloa joukkoon.
Tervetuloa @Sirpukka61!
Tervetuloa mukaan @Sirpukka61!
Tuo salassa juominen ja piilottelu on ihan kamalan raskasta! Ja kyllä, sen nousufiiliksen takiahan sitä juo! Kunpa osaisikin jättää muutamaan ja se riittäisi, mutta eihän se niin mene, jos vaan on juotavaa. Krapula on kamala, itselleni se ahdistava olo seuraavana päivänä vielä pahempi
Moikka uuteen viikkoon!
Piti oikein käydä tarkistamassa, että minäkö se kirjoitin muutama päivä sitten miten menee mukavasti ja kehuin miten kohta on kolme viikkoa täynnä juomatonta elämää! Koska eilen oli ihan pakko hakea kaupasta lonkeroa ja siideriä, muka tarpeeseen, että pitää hetkeksi saada kokea ainakin pienoinen humalatila. HYI HITTO sanoin itselleni aamulla ja moitin ja harmittelin, että miksi, oi miksi, piti olla taas kerran niin hölmö. Itseinho ja epäonnistumisen tunne ovat valtavia. Toivon, että tästä jatkuu taas alkoton elämä, koska muuta en voi
Moi! Miten toimitte, miten suunnittelette etukäteen (jos suunnittelette) esim. juhlia, joissa käytetään alkoholia tai vaikka laivareissua? Itse menen tässä edestakaisin, kun viikonloppuna on tilaisuus, jossa juodaan ja en haluaisi juoda. Miten on niin vaikeaa päättää, että minä EN juo! Kukaan ei siis katso mitenkään pitkään tai kysy mitään ellen juo eli sen puolesta helppoa. Vinkkejä, kokemuksia?
Kyllä minua jännitti alussa osallistua selvinpäin. Ja harmikseni huomasin, että jossain seurassa siihen suhtauduttiinkin huonosti, vaikka en olisi uskonut. Minua ei yllytetty juomaan eikä päätöstäni arvosteltu päin naamaa, mutta kyllä sen kireyden huomasi, kun kaverit jättivät omaakin juomistaan vähemmälle. Jälkeenpäin kuulin ihan vahingossa kautta rantain, että juomattomuudestani oli mainittu ei paikalla olleellekin negatiiviseen sävyyn. No tavallaan ymmärrän kyllä, olenhan ollut vuosia jonkin sortin luottosieni ja onhan (umpi)humalainen seurani väkisin erilaista kuin selvä seurani. Yllätys se oli kyllä, jotenkin luulin että asia olisi aivan ok ja hetkessä ohitettu.
Aloitin nyt hieman aiheen vierestä, kun itse juomattomuuden suhteen ei ole haasteita tilanteissa ollut. Mutta muun olemisen ja jonkinlaisen, noh, pitäisikö sanoa identiteetin tarkistelun suhteen kyllä. Olen toki osallistunut selvinpäin toisinaan aiemminkin, vaikka työvuoron tai jonkin muun takia, mutta koen niiden olleen eri asia. Se että tiesin sen olleen väliaikaista, oli erilaista kuin kokonaisvaltainen suunnanmuutos. Olen täälläkin maininnut, miten tuli ihan puhuttuakin että olin jossain “vain” selvinpäin.
En nyt tiedä onko tästä tajunnanvirrasta mitään hyötyä, mutta ainakin suosittelen miettimään tarkkaan haluatko osallistua vielä. Voitko olla riittävän varma, ettei tunnelma vie mukanaan ja tule pyörrettyä päätöksiä. Tuntuuko osallistuminen aidosti hyvältä. Ajattele rehellisesti itseäsi, älä ketään muuta. Toki, jos kyseessä on vaikka häät, on paine osallistumiselle suurempi kuin joku työporukan piknikristeily.
Niin ja autolla meno on itselläni aina ollut sellainen turvallinen päätös, en ole koskaan ajanut humalassa enkä myöskään jättänyt sitä mihinkään myöhemmin haettavaksi. Tiedän, että kaikilla sekään ei toimi ihan samoin.
Paljon tsemppiä!
Minulle kävi huonosti sekä jouluaattona että pääsiäisenä, kun on raittius niin hataralla pohjalla. Kummallakin kerralla retkahdin, vaikka suunnittelin varmanoloisesti etukäteen, että minähän en juo, vaikka muut juovat.
Toivottavasti sinulla menee paremmin!
Heips! Se ois laivareissu tehty miehen kanssa ja ihan vaan kahvilla ja Moctaililla mentiin jes! Mies nautti muutaman konjakin, ei häirinnyt minua ja hän juo tosi kohtuullisesti silloin harvoin, kun ottaa. Olen itsestäni suorastaan ylpeä ja tajusin myös reissulla etten tarvitse alkoa! Voi pitää kivaa ihan ilman sitäkin ja seuraavana päivänä vasta hyvä olo onkin
Jessss, mahtavaa! Hyvä sinä! Tästäpä on hyvä jatkaa.
Kyllä, tästä on hyvä jatkaa! Päivä kerrallaan pitää mennä, ei miettiä vielä tulevia kesäjuhlia, grilli-iltoja yms. Mieli vie niin helposti mukanaan…
Minulla on mennyt viikko yllättävän hyvin ilman alkoa. Liikuntaa melkein joka päivä, kävin myös ostamassa uusia vaatteita. Tyytyväinen olen ollut myös terveelliseen syömiseen.
Olo tuntuu melko hyvältä nyt!
Minä nautin joka päivästä ilman alkoa!
Yritän muistaa tämän olotilan.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Upealta kuulostaa. Kiitos ja ihanaa viikkoa sinullekin!
Kuulostaa hyvältä! Onnittelut etenemisistä ja hyvästä olosta!
Kiitos, hyvää alkanutta viikkoa sinullekin!
Moikka taas! Mitä teille kuuluu näin vapun jälkeen? Menikö vappu rauhaisasti? Itselläni meni tosi hyvin ilman alkon tippaakaan. Kotosalla ja ajelemassa vaan miehen kanssa. Tästä on taas hyvä jatka - päivä kerrallaan
Kuulostaa niin hyvältä. Tsemppiä eteenpäin!
@Enkelivalo
Hienoa
Minä en ole juonut pisaraakaan yli kahteen viikkoon. Olo tuntuu tosi hyvälle. Olen tehnyt paljon itsereflektointia kun käynyt läpi alkoholinkäyttöön liittyviä tehtäviä. Kammottaa miten hirveesti oon juonut elämän aikana,
Mielitekoja varmasti tulee kun mökkikausi lähestyy. Yritän pitää mielessä kaikki ikävät asiat mitä alkoholi tuo tullessaan, jotta en retkahtaisi.
Kiitos myös kaikille vertaistuesta täällä
Hyvää viikonloppua!
Jes hienoa Sirpukka61! Kaksi viikkoa on jo monta päivää eteenpäin. Olen myös joskus miettinyt kuinka paljon olen juonut vuosikymmenten aikana Toisaalta mennyttä ei voi muuttaa, vaikka kuinka haluaisi. Pitää katsoa eteenpäin päivä kerrallaan. Mökkielämä yms. voivat olla haastavia. Nyt on aurinkoinen kiva sää ja meillä on taloyhtiön talkoot. Kävin äsken kaupassa, mutten ostanut yhtään alkojuomaa. Alkokin ihan lähellä. Koska juuri nyt tuntuu hyvältä olla ilman, niin olen ilman. Näillä mennään kaikki eikö
Itselläni oli juomisen syy omien ongelmien pakeneminen tai tarkemmin oman surkean elämän ja kun juominen ei enää riittänyt niin muut päihteet siihen pakomatkalle avuksi.
Monta kertaa koitin lopettaa, mutta joka ikinen päivä ne ongelmat ja surkeus vain kasaantuivat suuremmaksi painoksi kannettavaa kunnes tekosyy generaattori keksi sopivan syyn palata ”arkeen”.
Minut pelasti tästä kuoleman oravanpyörästä Jumala, johon en edes uskonut ennen kuin Hänet kohtasin ja sain armahduksen kurjuudestani.
Nyt reilut 3v ilman päihteitä eikä edes seitinohut päiväkänni saa kiinnostusta heräämään.
Lyhyesti, kun syy päihteiden käyttöön poistui niin ei enää tarvetta päihteille.
Tämä minun tarina siitä miten pelastuin.
Kiitos kirjoituksestasi! Olen miettinyt, että itse haen juomisella vähän “vauhtia” elämään, jotain pientä muutosta arkeen. Se vaan karkaa välillä niin, että on juonut useampana päivänä sitten. Ei valtavia määriä, mutta ihan liikaa kuitenkin suhteessa siihen mitä haluan. Eli lopettaminen. En koe pakenevani varsinaisesti mitään erityistä, koska elämässä puitteet ovat periaatteessa ihan ok. Hienoa, että sinä olet löytänyt Korkemman Voiman ja saat sitä itsellesi valoa jatkaa raittiina
Huomenta, nyt on mennyt kolme viikkoa ilman alkoa.
Mökille lähtiessä ja raskaan työviikon jälkeen käynyt mielessä ” alkoholin nousuhumala”, näissä tilanteissa olen mielessäni listannut kaiken pahan olon ja tapahtumat, mitä viina tuonut tullessaan!
Tämä on vasta pieni alku, mutta alku kuitenkin kohti alkoholista vapaata elämää.
Tsemppiä kaikille.