Sinunkin kanssa on peistä väännetty vuosikausia ja jotenkin puheisiisi on tullut kokemuksen rintaääntä, mutta ainahan se menee niin, että alussa sitä ollaan herkkänä “hyökkäyksille”, vaikka kukaan ei sinällään hyökkäisikään. Kaava toistuu niin kauan, kun kipeä alkoholisti ei ole valmis menettämään oikeuttaan juoda, oikeuttaan päättää omista asioista ja varsinkin oikeutta päihteiden käyttöön. Juomisen lopettamisen ehdotus voi jo olla järkyttävä hyökkäys, kuten kertominen, ettei pelkkä vähentäminen riitä, saati se, ettei yksinyrittäminen ole mitään muuta, kuin sitä salailua mitä alkoholismi vaatii, jotta voisi pitää asiat omina tietona, sillä epäonnistuttuaan voisi juoda taas, käyttää päihteitä milloin mihinkin syyhyn vedoten (näinhän ei suoranaisesti ajatella, mutta näin se tapahtuu, koska niin se alkoholismi /päihderiippuvuus toimii). Esim. Me vähentäjiin jos huutelee lopettamisen riemua, niin vastakaiku on likipitäen tämä; painu vittuun fanaatikko. Toisaalta sekin on hyvä, mutta psyyke täytyy olla kohillaan, jos saa osakseen tuollaista riemukasta saattelua. Eihän sekään ole siis väärin, jos jollekin ei vielä totuus maistu päihteiden tilalle, mutta jos kokee olonsa tukalaksi, niin jotain tapahtuu, vaikka kaikki ei ole aina sitä parasta.
Se miten aina ollaan valmiita mollaamaan ja päsmäröimään fasisteiksi, kalapuikkoviiksisektorilaisiksi, fanaatikoiksi, keski-ikäisiksi miehiksi, uskonnollisiksi,… jos kertoo omiin kokemuksiin vedoten toipumisesta jotain. Minä olen saanut lukemattomia nimityksiä ja mollaamisia nimimerkilleni tässä vuosikausien ajan, mutta lähinnä se vain huvittaa, kun tiedän, kuten sinunkin kohdalla on käynyt?, että lopulta se juominen ja päihteiden käyttö on loputtava, jotta toipuminen voisi alkaa.
Se on kylläkin totta, että uppoutuessa toisen tukemiseen saattaa oma toipuminen unohtua, mutta kun olemme kaikki yksilöitä, niin sekin on varmaan joidenkin koettava, jotta muistaisi taas mistä tässä on oikeastaan kyse.
Itse en niinkään puntaroi mitenkä kukin tukee toisia, osaako puhua hyvin, kertoa tarinaansa loistavasti vai vähemmän loistokkaasti, vaan jokin siellä lyhyessäkin virressä kertoo sen mitä täysin päihteetön elämä suo itse kullekin. Päihteettömyys on tärkein ehto toipumiselle ja siihen minä haluan “takertua”, kun millään muulla mitä se päihteiden käyttäjä toimittaa ei ole merkitystä, jos pää on sekaisin tarpeista ja aineista joita kuvittelee tarvitsevansa.
Saa nähdä kuinka Kannelmiehenkin käy, kun kaikki päihteet on poissa vaikuttamasta valintoihin. Poissa tarkoittaa sitä, ettei ole edes sitä tarvetta hakea niistä tukea, vaan todellakin elämä kantaa muutenkin.
Toipumisia
Ps. maailma on todella ihana paikka. Jotkut todellakin haluaa kokea sen aineiden välityksellä ja löytää niin sen mitä kokee tarvitsevansa. Minä tarvitsen taas vain päihteettömyyttä, kun siten se elämä vasta on auennutkin.
Ystävät tuntuu ystäviltä, perhe perheeltä, läheiset läheisiltä, rakkaus rakkaudelta, onni onnelta, ilo ilolta, vapaus vapaudelta. Mitään ei ole minulta tänäänkään puuttunut ja oikeastaan kaikkea on yllinkyllin. Jotain voin jakaakin, siis maallista ja henkistäkin, mutta kummassakin on tietysti vastaanottajallakin vastuu.
Minun vastuu on ottaa vastaan mitä kehotukseni täysin päihteettömään elämään saa aikaan, kuten myös vastuu on myös siinä, että rahaa antaessani saatan menettää sekä rahan sekä sen ihmisen jolle sen annan.
Joskus se minuun vittuuntunut ihminen saattaa tulla toisiin ajatuksiin, kun raitistuminen saa vallan, mutten ole katkera, vaikka sitten olisi koko ikänsä minuun vittuuntunut. Rahan jakamiselle olen taas tehnyt kriteerit, elikä en anna kenellekään josta en halua päästä eroon.
pss. Toipumisia on luvassa lisää, sillä kesän festarit ja terassit on olleet jymymenestyksiä. Pari kompuroivaa olisi pitänyt ottaa autoonkin mukaan, mutten viitsinyt, kun mitä siitä kukaan oppii, jos saa sammua mihin ojaan tahansa ja aina olisi joku kantamassa omaan sänkyyn selviämään.
Toipumisia!!