Tervehdys vaan tänne Vilpolaan, rekisteröidyin juuri ja olen siis ihan uusi täällä. Pakko oli kuitenkin tehdä jotain, purkaa jonnekin ennen kuin pää räjähtää.
Tilanne on siis tämä: Olen 25-vuotias nainen ja seurustellut mieheni kanssa 5 vuotta, joista viimeisin on mennyt kihloissa. Oltuamme reilun vuoden yhdessä, tutustui mieheni uusiin ihmisiin, joiden kautta huumeet tulivat kuvaan mukaan. Aluksi minäkin kokeilin ekstaasia, amfetamiinia, lääkkeitä, ja kannabista. Käyttömme oli sellaista kokeilua ja satunnaista juhlintaan liittyvää “tehostamista”, alkoholi on aina kuulunut myös kuvioihin. Nopeasti kuitenkin huomasin, etteivät huumeet ole minua varten. Juhlitun viikonlopun jälkeinen ahdistus alkoi jatkumaan reilusti seuraavaan viikkoon ja aloin pelkäämään mielenterveyteni ja hyvinvointini puolesta. Kolmeen vuoteen en ole ottanut muuta kuin alkoholia ja sitäkin koko ajan vähenevässä määrin, koska iän myötä krapulat ovat pahentuneet melkoisesti, onnekas(?) sukuvika.
Mieheni taas jatkoi satunnaiskäyttöään pyynnöistäni huolimatta. Olemme käyneet useat keskustelut, riidat ja taistelut aiheesta: ovatko huumeet vaarallisia ja voiko niihin jäädä koukkuun. Omasta mielesään ku mieheni hallitsee homman, eikä hän nyt mihinkään koukkuun jää, haloo?!
Jossain vaiheessa alkoi myös salailu, koska suutuin ja kiukuttelin aina jos mieheni kertoi ottaneensa kavereiden kanssa vaikka piriä. Sittemmin hän on lukuisten riitojen tuloksena luvannut minulle kahteen otteeseen kertovansa aina, jos on ottanut jotain, koska näin pysyn tilanteen tasalla ja pystyn luottamaan häneen paremmin. Meillä oli kotietsintä pari vuotta sitten (löytyi pilveä) , jonka seurauksena mieheni omasta mielestään joutui, minun mielestäni pääsi a-klinikan ajokorttiseurantaan, jossa siis täytyy käydä antamassa puhdas virtsanäyte 3 kk ajan. Näiden seulojen aikana ja jälkeen tilanteemme parani huomattavasti, luottamus vahvistui ja hänen kiinnostuksensa unohtuneisiin harrastuksiin ym kasvoi. Kihlautumisemme aikoihin tilanne oli siis hyvä ja menossa parempaan päin. Tämän jälkeen mieheni kuitenkin masentui ja työterveyslääkärin määräyksestä aloitti mielialalääkkeet ja nukkumiseen triptyl+opamox. Masennuslääkkeet alkoivat auttaa ja elämä alkoi taas näyttää paremmalta. Toteutimme pitkäaikaisen haaveemme omasta kodista ja ostimme asunnon.
Meni vähän aikaa, niin mieheltäni lähti kortti rattijuopumuksesta. Tänään mieheni oli jättänyt facebookinsa profiilin auki ja huomasin,että yksi hänen huumepiireissä liikkuvista kavereistaan on lähettänyt viestiä hänelle. Avasin viestit ja luin samantien kaikki, sieltä kävi ilmi, että mieheni on ostanut, myynyt ja käyttänyt piriä, subutexia, pilveä, lääkkeitä. Itse hän sanoo, että ongelmaa ei ole, hän vain lääkitsee masennustaan ja vitutustaan välillä huumeilla. Kertoo käytön olevan satunnaisen säännöllistä, kerran viikossa/kerran kuukaudessa riippuen siitä, miten aineita on saatavilla. Lääkärin määräämänä hänellä on kuitenkin bentsoja, enkä tiedä, onko niihin muodostunut riippuvuus ja kuinka vahva. Olen melko varma, että kaikki mielenterveysongelmat johtuvat alunperin huumeista, tätä mieheni ei myönnä. En myöskään tiedä, voinko luottaa hänen sanaansa.
Ahdistaa, itkettää, pelottaa, suututtaa, harmittaa. Oon niin pettyny ja samaan aikaan pelkään mieheni puolesta. Samaan aikaan haluun auttaa ja olla tukena ja sit taas toisaalta oon niin vihanen, että mieli tekis kerätä kimpsut ja kampsut ja lähtee menee. Rakastan kuitenkin niin paljon, että ainakaan vielä en voi lähteä, pelaanko tässä samalla omaa jaksamistani ja mielenterveyttäni?
Mieheni on vannottanut, etten saa kertoa sen vanhemmille mitään huumeista tai kortin lähtemisestä. Se ei myöskään haluaisi, että puhuisin ystäville tai äidilleni, joka on aina ollut minulle todella läheinen. Olen kuitenkin kertonut äidille ja tänään kerroin ystävälleni, en pysty pitämään kaikkea tätä sisälläni enää. Tiedän, että saan ja pitääkin puhua, mutta silti on syyllinen olo. En tiedä, miten iso ongelma on, olenko vähätellyt sitä itsekin? Mieheni kertoi, että hänellä on todella huono itsetunto, hän on ujo ja ahdistuu helposti. Onko ongelmana enemmän huumeet vai mielenterveys?