Metadoni vs. Buprenorfiini

Yeah ollaan sitä niin “vanhanliiton badass junkiestaroja” :smiley: “Meitsin aikoina vasikoilta leikattii kassit irti ja postitettii sen mutsille…” cmooooooon

Tervehdys!

Jotenkin pinna kiristyy kun kuulee ihmisten saamia Suboxone annoksia. Tiedän yhdenkin tyypin joka on vetänyt noin 1,5 mg Subutexiä päivässä. Kaverin korvaushoito aloitettiin 8 mg annoksella ja seuraavana päivänä 12 mg ja kolmantena päivänä jo 16 mg. Nyt sitten seurataan muutama viikko pitääkö annosta nostaa lisää vai mitä tehdään. Itse käytin Subutexiä vuosia 12 mg/vrk ja Suboxone annokseni nostettiin juuri ja juuri 16 mg/vrk. Eri puolilla suomea toimitaan ihan miten sattuu. Mitään yhteistä linjaa ei tunnu olevan ja hoidokit ovat täysin eriarvoisessa asemassa…

VH

[Poistettu ostoyritys. -Päihdelinkin toimitus]

Minulla on metsku annos nyt 200mg vuorokaudessa. En ole zombi tai muutenkaan vialla aivoistani. aloitin kh:n vuonna 2005 ja ensin suboxonella 28mg mutta koska minulla on selkaydinvaurio niin kipuja niin paljon, et vaihdettiinn metadoniin, jota karttelin , mutta lopulta suostuin. Minun kh olisi kipujen takia haluttu aloittaa heti metskulla mutten suostunut. Sitten 2006 lopulla suostuin metskuun(muutenkin suunta oli et metsku tai lopetus monilla, Subua menia kai kadulle liikaa). Minulla se oli kivut joita on edelleen ja saan 450mg vuorokaudessa lyricaa neuropaattisiin hermokipuihin. Nukun nyt paremmin ja ei koske niin paljon ja metskukin kantaa nyt aamuun kun sen annos nostettiin 200milliin. Ennen se oli 190mg parisen vuotta. Kun olin osastolla pudottamassa subun ja aloittamassa metadonin, niin eka viikolla annos nousi 80milliin ja toisella 40millii eli 2 viikon aikana annos oli 120 mg kun poistuin osastolta. Sitten avolla annos nousi pian 160milliin.Lekuri ei ollut yksi aamu paikalla ja olin kuin kuollut kun annos ei ollut tarpeeksi iso. Hoitaja nosti sen osaston lekurin luvalla 10 mg samantien ja seuraavana toisen kympin. Nyt olo on ok mutta pakko sanoa et metsku hallitsee mua liikaa. voin olla sen kanssa sujut ja kaikki ok mutta jos aion vaikka alaa vaihtaa ja opiskella niin olen ajatellut asialle silloin jotain pitavan tehda. Onnistuisko takas subulle… En voi lopettaa kh:ta vuosiin. ei tule edes ajatuksen tasolle. Tai minulla oltava tuhti annos dolcontinia tai kontteja. Ne oltava kans joskus jos lopetan kh:n niin onko se mielekasta. Hitto kun koneella jolla kirjoitan on jenkki nappis niin skandit puuttuu… olis pari muutakin konetta mutta taa sopivasti kahvi poydalla… offtopic… oletteko miten onnistuneet vaihtaa texiin tai onko vastaavia tapauksia. olisi tehtava suunnitelma mita aikoo… se on mulla selvilla. aion vaihtaa ammatin koska en voi entista tehda onnettomuuden takia. meni kaikki hermo linjat poikki selasta… entisessa hoitopaikassa oli useilla annos jotain 200 ja yli mutta nykyisessa seuraava alle sata. PITAVAT MINUN ANNOSTA HULLUN ISONA JA ONKINHAN SE MUTTA ALLE EN TULE TOIMEEN… kertokaa omia mielipiteita. olen aika pitkan linjan opiaattien vetaja. meni polle jne… mut siita aikaa yli 10v… piri maistui joskus mutta nyt olen ollut sitoutunut hoittoon kauan eika ole repsahduksia kuin 6 koko 6v:n ajalla. ei putkia. ja ei pollea. toista vuotta ollut seulat puhtaat ja otan metskun suun kautta enka tykita kuten jotkut ja nyt tuli se 2mg:n millissa litku joka mulle ok. yhta hyvin toimii. et mietteet on mielestani ok ja hoito menee ok ja niin on sanoneet polillakin. niin, bentsoja pienennan mutta nolliin en voi menna koska selk.ydin vamma aiheuttaa spastisuutta, niin tarviin rivat ja lyricat etttei spastisuus ole niin paha etten voi liikkua… Edit:mielipiteet olisi muilta ok. kannustavia, asiallisia, haukkuja, jos niikseen on. kirjoitin aikoinaan saunaan paljon, en ollut silloin kh:ssa ja ajatukset oli sekavia. Olin aineissakin silloin aina. ja onnttomuus ja pojan syntyma sai minut kuosiin. otin itteeni niskasta kii ja panin asiat kohdilleen. kuntoutin itseeni ja olen pojan kanssa aina kun silla on lomaa jne… saaan tavata aina eli ei ole sossu pelissa ja kiitos siita kai mulle kun olin isukki en nisti. lopetin paska temput ja olin pojan kanssa ja se ollut mulle parasta aikaa. yksi ajanjakso meni linnassa mutta onneksi poika ei sita muista ja lusin silloin pois asiat jotka oli odottamassa. Subujen myynti ja valitys ja tuomiota 2,5v. ne opetti… ei koskaan, ei minulle, ne ajat on takana ja sen voin taata.

tuplana niin poistin

Suosittelen että et edes yritä vaihtaa bupreen. Jos sun metisannos on 200mg, olisit aivan vitun kipeä vaikka saisit 32mg/vrk buprea.

Näin olen asian itsekkin pohtinut ja näin se on.Mulla oli aikoinaan subu 28mg, josta metadoniin ja annos oli noin vuodessa 190mg ja pari vuotta siinä. Viime marraskuussa nostettiin 200mg:aan. Ensi kokouksessa lekutin kansssa sanon, että en edes ajattele vaihtoa ja suuntaushan onkin täällä, että siirretään metadoniin. ei toisin päin. yhden tunnen. joka oli metskulla ja vaihdettiin subuun vakavien sivuoireiden takia. ne ei olleet normi haittavaikutuksia vaan olivat ihan jotain vakavaa. pitäisi ihan kysyä. Moni yrittää vaihtaa takas subuun siksi, kun subuja saavat paremmin myytyä, mutta mielestäni se ei ole oikein. Se on kh:n periaatteita vastaan ja jos on hoidossa niin asenne oltava että on hoidossa, eikä ilmaisilla lääkkeillä ja tekemässä massia.

Lisään, että opittava suhtautumaan vielä “rennommin”, vaikka olen kauan jo hoidossa ollut, eikä saa antaa metskun hallita itseään liikaa. Uskon, että asia korjaantuu kun alan opiskella tms, koska olen ollut pois onnettomuuteni takia työstä ja kouluista ym jo kuutisen vuotta, niin metadonista on tullut se ykkösjuttu. Aiemmin olin töissä vaikka narkkasin ja se oli kuulemma harvinaista. Vuosia tienasin timpurin hommilla rahat kotiin ja aineisiin ja käyttö oli jatkuvaa. Kyllä siihen pystyi vaikka otti se kovillekkin. Sitten ahneuksissani ja ollessani työttömänä mutta liiton rahoilla(eli tuloni oli ihan ok),niin aloin poistaa subuja ja piriä ja pilvee. Se oli just subujen myynnin kulta-aikaa. 2002-2004. voitot oli älyttömiä. ostin suoraan.ne poistin pohjoisen suuntaan jonne niitä meni paljon ja vielä pohjoisempaa hakivat älyttömiä määriä ja siellä oli kasin subulla jo melkein vankila hinnat. Siis melkein… Vuonna 2002 Sukevan vankilassa oli paljon subuja ja siellä ne maksoi 200-250ekua. jopa yli. Iskolan eli avolaitoksen kautta sinne meni paljon…

Bupre ofc
En vaihtais subukoukkuani metikseen, en tosiaan, buprella jatketaan

kohdallani on toisinpäin. Jos subu ei auttanut muutama vuosi sitten, niin ei se auta nytkään ja tarkoitan neuropaattisiin hermosärkyihin, joita minulla on vaikka muille jakaa. Itse en tässä ole käsitellyt kumpi on parempi lääkkeenä. Toinen toimii toiselle ja toiset on vain kh:ssa ja toisilla on muitakin sairauksia. Silloin kokonaisuus ratkaisee ja asioita täytyy pohtia.

Samaa mieltä,siis että bupre vs. metku yksilöllinen asia…
Tässä mietin vaan sitä kh-jonossa vielä ollessani ja metadoni siis tulee kai lääkkeenni nyt olemaan, että kuinka paljon metku tosissaan passivoi verrattuna buprenorfiiniin?
Subuhoidossa olin 4v. josta n. 3,5 v. meni loistavasti mutta josta lopulta itse lähdin kävelemään.Syynä pma silloinen elämäntilanteeni,oheiskäyttö huonot ihmissuhteet…jne…
Nyt elämäntilanteeni kuitenkin täysin muuttunut pojan syntymän jälkeen.Lapsi on nyt 2kk ja asuu toistaiseksi isoäitinsä luona kuten käytännössä minäkin puolisoni kanssa :confused: Lapsi tulee kotiin kun kh alkaa. Mietin vaan onko kellään metadonilaisella pienen lapsen hoidosta kokemusta? Siis metadon hoidossa ollessa? onko se käytännössä mahdollista?
Omat kokemukseni metadonista perustuvat parin muutaman viikon jaksoon kadulta ex-puolison lomalitkuista ja pakko sanoa aika lamaannuttava oli vaikutus. Olen ollut buprella n.8vuotta ennen sitä pollea sillon aktiivisimmilla (hitaitten)vetoaikoina n.2v mikä riitti mulle.Piriä en ole vetänyt 8kk:een ja benzoja syönyt paniikkihäiriöön vuodesta 2001 nyt pyrin a-klinikan avobenzo alasajoon koska sanoivat että voisin päästä suboxone hoitoon metkun sijasta EHKÄ jos benzot olis ajettu alas. Pelottaa ajatuskin alasajosta tai lähinnä sen seurauksista ,muttei läheskään niin paljon kuin metadonhoito. Kohdallani se on kuitenkin ainoa vaihtoehto jos haluan pojan kotiin…
Sanoivat myös että vuoden jos kokeilen metadonihoitoa voivat SITTEN vaihtaa takas suboxoneen!? Eikö yleensä mene vähän toisinpäin? Ehdotinkin sitä,mutta mutta…
Sekin ajatus hirvittää,eräs tuttava vaihtoi metadonin takaisin suboxoneen laitosolosuhteissa ja sai silti sydänkohtauksen niin että joutuivat tilaamaan zirran ko. osastolle…
Olisi kiva kuulla miten toimintakykyisenä sitä tulee olemaan mikäli ihmettä ei tapahdu ja tosiaan joudun metadoni hoidolla kh:n nyt aloittamaan pienen lapsen kanssa??? Ja miten on, haluisin joskus vierottua myös kh-lääkkeistä kokonaan…Onko se edes mahdollista metadonilla?

Itse en ihan täysin ymmärrä ihmisten metadonin haukkumista. Olen itse ollut pari vuotta korvaushoidossa metadonilla, annos oli isoimmillaan 55mg (mulla ei oo kipusairauksia tm.) eli suht pieni koko Suomeen verrattuna. Meilläpäin pyritään muutenkin pienempiin metadoniannoksiin, siis täällä ei ole ollenkaan suboxonea vaihtoehtona. Koen hyötyneeni erittäin paljon korvaushoidosta, tosin olin itsekin niin täynnä kitkuista narkkarielämää, että motivaationikin oli katossa. Metadoni on pitänyt erinomaisesti eli lähes kokonaan mieliteot poissa, eikä retkahduksiakaan oo sattunu 1,5 vuoteen (silloin retkahdin 1 bentsoon, pudotin ne muuten pois ennen kh:n alkua). Itse uskon (ja tutut olleet samoil linjoil), että metadoni pitää paremmin douppihalut poissa, lisäksi monen on helpompi suhtautua siihen lääkkeenä (siis xonet menis todennäkösemmin joillain hihaan tms.).

Mitä suurempi annos metadonissa, sitä isommat haitat. Painonnousu ja hikoilu (etenkin otsalta ja niskasta) on olleet oikeestaan ainoot sivuoireet, sinällään ikäviä, muttei sietämättömiä. Mulle on tullu tavaksi nukkua päiväunet joka päivä, mutta osaltaan toi johtunee siitä, ettei ole niin kauheasti puuhaa, vaikka saattaa metadonikin väsyttää jonkun verran. En kuitenkaan usko, että lapsen hoitaminen olisi mahdotonta metadon-korvaushoidossa, hyvin olen itsekin silloin tällöin jaksanut kavereiden lapsia hoitaa. Annosta ei kuitenkaan kannata hilata hirmusen korkealle, vaan nostella hitaasti ja odotella, että keho tottuu.
Mulla on nyt pudotettu jo yli puolet annoksesta pois, ja kuukauden sisällä loppuu kokonaan. Ihan omasta tahdostani siis, ja alusta asti ollut tavoitteena parin-kolmen vuoden mittainen hoito. Eli täysin mahdollista on irrottautua korvaushoidosta myös metadonin kanssa. Tsemppiä matkaan sulle SimonenU!! Toivottavasti kaikki lähtee sujumaan hyvin, ja lääkitys sopii sulle, ja sopiva annostus löytyy. Elämä selvinpäin, vaikka aluksi korvaushoidon tuella on vaan niin paljon ihanampaa kuin nistielämä. Olet onnekas, kun sulla on lapsikin, jossa varmasti riittää motivaattoria hoidon ja toipumisen suhteen. Voimia jonotukseen!

Sen mä haluan kuulla täällä, koitappa lopettaa metadonis ja kerro miten meni…

Mä ite en usko et se viimeisten subujenkaan lopetus on helppoa. Eipä se oo helppoa millään lääkkeellä. Mulla ainakin subun vähennyksen oireetkin kestävät 3-5vkoa. Tosin pidän muutenkin mahd. pientä annosta koska en tahdo olla korvauksessa kauaa vaan haluan helvetin kauas pois täältä mestasta!

Mä ainakin uskon et LL lopettaa metiksen. Hän on kuitenkin ollut erittäin motivoitunut hoitoon ja laskenut annosta säännöllisest, lisäks ei tahdo palata käyttäjäks sekä lopetus on kuitenkin laitoksessa…

Tuossa metiksen vaihdossa bubreen osastolla ei varmaankaan ole mitattu onko bubrea ollut vielä veressä ku metistä annetaan… Tuohan on tappava yhdistelmä.

Muutenkin ihmetyttää et monet ovat sitä mieltä et joku aine on sellainen että ikinä ei tule pääsemään eroon. Mikäli oikeasti kestää viekkarit (mulla parikin tuttua lopettan vuosien subun käytön seinään, mut heistä kumpikaan ei ole ainetta piikittänyt vaikka päivittäin ovat vetäneet… eli piikkikö on se ongelma?!?) ni ei elimistö ainetta kaipaa ku on sen vuoden ilman pysynyt. Elimistön omat aineet kuten insuliini ymmärrän, mut en tuota… Mikäli meilläpäin katsoo bubrekorvauslaisia ni heistä 2 päässyt eroon (useampi kymmen on), toinen oli pienel annoksel (pari mg) ja toinen muutti koska jäi heti uudestaa koukkuu… Mut mitä ite seuraa vierestä ni suurimmalla osalla ongelmana on edelleen huumemyönteinen asenne eikä mitään halua olla täysin ilman aineita. Itelleni aina on ollu pahimmat psyykkiset viekkarit, annosta pienentäessä viekkarit voi ajoittaa yöhön eikä annosta tarvi laskea älytöntä vauhtia mut ihan miten vaan, enhä mä olekaan metku-hoidossa… Bubre-annoksenkin pudottaminen puoleen 1½v:ssa on pelkkää lastenleikkiä siihen verrattuna monen mielestä varmasti… :unamused: Mä sain kuitenkin oikean annoksen vasta useamman kk:den jälkeen vaik hoidossa reilu 1½v ollu, mikäli bubrea ei näy veressä vaikka sitä on annettu yli 2kk:tta päivittäin niin silloin en kutsuisi tuota kovin toimivaksi hoidoksi. Kuinka moni on kokeillut molempia tosissaan?

No minäpä tuun kertoo sitten. Parin päivän päästä osastolle meno, ja siellä nollaus.

Mulla on kaksi lasta (4v. ja 1v. pojat) olen ollut nyt n.2,5vuotta metadon korvaushoidossa, ensimmäisen hoito-
vuoteni aikana tuli retkahdeltua jonkin verran mutta toisen lapsen syntymän jälkeen nekin jäänyt kokonaan
pois…
Kyllä mä olen ainakin pystynyt hoitamaan lapset paremmin kuin hyvin,vaikka välil väsyttää/ärsyttää niin kyllä
mun puoliso ymmärtää ja antaa mun mennä lepään tms… onhan se helpompaa jos ei tarvi yksin hoitaa…
Mut mut niinkuin joku jo sanoikin niin ei kannata hilata sitä annosta ihan kattoon (180mg-230mg) sillä
silloin se kyllä passivoi aikas paljon…Onhan meilläkin päin niitä joiden annos on tosikorkea ja niiltä ku
kysyy et mitäs ootte touhuillu?? ni vastaukseks tulee :-ei täs oo oikein mitään jaksanu himassa vaan sohvalla
makailuu…
Mutta sekin on taas sitten yksilöllistä,toiset kestää isomman annoksen passivoitumatta ku toiset… Koita
saada aika alussa katottua itelles sopiva annos niin pääset nauttimaan nopeemmin lapses ensi hetkistä,
mitkä on kaikkein parhainta ja antoisinta aikaa… (Ylpeenä isänä seurata oman lapsensa oppimista ja kehitystä)
Tsemppiä sulle jonotukseen ja alotukseen! koita jaksaa jattää se paska elämä taakse ja keskity täysillä rakentaan
lapses kanssa tulevaisuutta!!

mulla 200mg annos ja hyvin jaksan tehdä vaikka mitä. 3viikossa 30-60min kestävyys-harjoittelua ja 3-4viikossa kuntosalia ja olen aikoinaan ollut SM-tason voimanostaja ja bodari, niin treenaan suht tiukasti, kun ei muuten osaa. Mutta nämä on kaikki yksilöllisiä, niin jokaisella omanlaista ja kaikki ei vaan haluu kun maata sohvalla ja pelata pleikkaa. Itse rassaan PC:tä, joka on no:1 :slight_smile: meni offtopics ja huumoria… Mun hermot ei ole paskat ja alle ton annoksen olis tosi vaikeeta. Ja mulla Lyricat, jotka viel hieman boostaa opiaattien toimintaa. Hyvää kesää kaikille KH-potilaille ja muillekkin, jotka tämän lukee!

Mulla 9v poika ja olen sitä hiukan alle 4 vuotiaasta hoitanut viikonloppuisin ja paljon viikollakin ja pojan syntymästä olin Subulla tuohon 4:ään vuoteen, niin hyvin jaksoin hoitaa poikaa molemmilla lääkkeillä ja halusin olla pojan kanssa ja tehdä kaikkee…

Mulla 9v poika ja olen sitä hiukan alle 4 vuotiaasta hoitanut viikonloppuisin ja paljon viikollakin ja pojan syntymästä olin Subulla tuohon 4:ään vuoteen, niin hyvin jaksoin hoitaa poikaa molemmilla lääkkeillä ja halusin olla pojan kanssa ja tehdä kaikkee…

Tosiaan, tännehän mun pitikin tulla kertomaan, että nyt on metadoni lopetettu. Suunnitellusti osastolla nollasin, ja viivyin siellä yhteensä 3 vkoa (2vkoa metadoni 0:ssa). Ensimmäiset 2 vkoa kotona oli vähän vaikeempaa tuon jälkeen, selkeästi masentuneempi yms. olin, mutta sitten jo helpotti. Ja nyt oon taas oma iloinen itseni. Eikä tosiaan oo retkahdukset ollut lähelläkään… Lisäksi fyysisten reflojen vähyys ja mietous yllätti mut täysin osastolla ollessa, eli voin sanoo, ettei ollut todellakaan mikään mahdoton ponnistelu miltään kannalta tää metadonin alasajo!! Tervetuloa kerhoon vaan muillekin… :sunglasses:

^hienoa kuulla Lois, että pääsit irtautumaan tosta metadonista! sulla on ainakin tahdonvoimaa…