Merkintöjä kuljetulta polulta

@Olga mulla on ihan sama haaste mobiilissa, mutta näin ruudulla hahmottaa paremmin.

Tadaa :partying_face: tänään pääsin avantoon…tein kolmenkympin hiihtolenkin ja kävin katsomassa yhtä avantopaikkaa. Pihassa oli hiljaista ja niinpä kävin pulahtamassa (ihan julkinen, mutta rauhallinen paikka). Ai, että, hurjaa hommaa, kylmää oli, mutta automatkalla kotiin oli jo taivaallinen olo. Jes!

Jotain hyvää ajattelin leipoa illalle…
Raitista ja hyvää perjantaita kaikille :heavy_heart_exclamation:

5 tykkäystä

@Metsanpoika brrr ja jestas - oletpas reipas…itse mietin lähtisikö metsästämään kirsikkajäätelöä :smiley: Kolmen kaverin on ihan parasta.

3 tykkäystä

Mukava istua perjantai-iltaa, herkutella juuri uunista otetulla mustikkapiirakalla ja vanilijajäätelöllä, nam.
Alkoholi ei käynyt mielessäkään, kun perjantai-iltaa suunnittelin. Oikein hyvin kelpaa näinkin :smiley:

4 tykkäystä

Päivä 50. Tätä merkkipaalua ilolla jo vähän odotinkin. @kaaosteoria66 esimerkin siivittämänä mietin asioita, jotka ovat muuttuneet. Lista on pitkälti samanlainen :blush:
En osaa valita kumman laitan ykköseksi päänsisäisen maiseman vai nukkumisen muutokset positiiviseen suuntaan. Nehän sitten molemmat vaikuttavat paljon koko elämisen laatuun.
Perusluonteeltani olen iloinen, positiivinen, tykkään ihmisistä ja seurasta, innostun asioista, olen energinen jne. Se kaikki hyvä alkoi vain vuosien mittaan jäädä koko ajan enemmän ärtyisyyden, synkkämielisyyden, katkeruuden, ilottomuuden ja saamattomuuden jalkoihin. Liian monet asiat ärsyttivät yli kaiken, aloin nähdä ympärilläni ikäviä ihmisiä, kaikki asiat menivät huonoon suuntaan. Alkoi olla masennus oireita. Kappas vain, kun jätti alkoholin pois, niin elämään palasi värit. Olen lukenut tästä paljon, mutta kun sen itse kokee, on muutos uskomaton ja vielä kohtuullisen lyhyessä ajassa. Kuulemma sama kehitys jatkuu edelleen, useamman kuukauden, jos viisaampia on uskominen. Ilolla odotan ja tarkkailen.
Uniongelmat ovat tällä palstalla monelle tuttuja. Juodessa heräsin aina aamuyöstä ja sen jälkeen pyörin eikä uni enää meinannut tulla, näin painajaisia. Aamulla ja seuraavan päivän olin tietysti väsynyt. Koska join lähes joka päivä, olin lopulta pohjattoman väsynyt, täysin uupunut. Se oli yksi tärkeimmistä syistä lopettaa juominen. Jo ensimmäisen raittiin viikon jälkeen alkoivat yöunet parantua pikkuhiljaa. On hienoa nukkua viikolla reilu 7 tunnin yöunia yhtä pötköä, heräilemättä välillä ja viikonloppuna tankata 9 tunnin unilla. Mahtava herätä virkeänä, reippaana, nälkäisenä ja uteliaana uuteen päivään, että mitä kivaa tänään tekisin ja mitä mukavaa tapahtuu.
Ehkäpä jatkumoa mielen tasapainottumiselle on, että keskittymiskyky on parantunut. Sen huomaa vallankin työelämässä, mutta varmasti myös vapaa-ajalla. Ei haittaa vaikka jatkaisi paranemistaan edelleen.
Vatsan toiminta on rauhoittunut ja tasapainottunut. Se on hieno asia ja parantaa elämänlaatua kummasti, vaikka on vähemmän hehkutettu.
Minulla on ruokahalu palannut. Juodessa ei syömisellä niin ollut väliä. Kun on ruokahalua, niin ajoittain myös huvittaa tehdä ruokaa.
Sitten vähän leijuva käsite, mutta nautin vapaudesta. Viina ei orjuuta. Ei tarvitse katsella kelloa ja laskea tunteja alkoholiasioiden vuoksi. Aina voi ajaa! Jos lauantai alkuyönä tulee yhtäkkiä päähänpisto lähteä näkötornille revontulia katselemaan, ei muuta kun autoon ja menoksi.
Talousasiat, hmmmm, onhan se täysin järjetöntä rahan käyttöä, kaataa sitä kurkusta alas. Seurauksena vain kaikkea ikävää. Säästyvän rahan määrä on yllättänyt.
Moni hehkuttaa painon laskua…en ole vaakassa käynyt, mutta mitään ihmeitä ei ole tapahtunut. Kilo pari on voinut lähteä. Olo on kuitenkin kiinteytynyt, turvotus ja neste naamasta ja kropasta varmaankin lähtenyt.
Treeni kulkee paremmin, yllätys.
En halua olla muutaman vuoden päästä juoppo ihmisraunio. Olen kulkemassa mutkaista polkua pitkin ihmiseksi joka haluan olla. Alkumatkasta selvittyäni, olen huomannut, että mielen syvyyksistä alkaa pulpahdella ajatuksia, kokemuksia, tunteita -elettyä elämää, onko ne nyt niitä “juomisen juurisyitä” , jotka vaativat tulla käsitellyiksi. Eivät vain juotua unohduksiin. Seuraavaksi taitaa olla aika hoitaa niitä pikku pala kerrallaan. Siihen otan päiväkirjan ja kirjoitan. Kokeilen toimiiko. Tässä tarvitaan sitä tunteiden kokemisen taitoa, että antaa tulla vaan ja sitten tunnetaan niin kauan että laimenee, vai miten se nyt meni. Katsotaan mitä siitä tulee :smiley:
Olen onnellinen, kiitollinen ja tyytyväinen näistä 50 raittiista päivästä. Toivottavasti sama meno jatkuu, päivän kerrallaan.
Kiitos teille kaikille tuesta, se on ollut todella merkittävää pitkin matkaa❣️

14 tykkäystä

Onnittelut viidestäkymmenestä päivästä moottorisahan ja ilotulituksen kera :grin: . Siinä ajassa on jo tullut monta hyvää rutiinia.

T. Puuhapete

7 tykkäystä

Onneksi olkoon 50 päivästä! Hienosti olet jaksanut. Sulle en nyt valinnut moottorisahaa :joy: mutta haulikon kylläkin :grinning:jos en nyt ihan väärin muista niin tykkäät metsästee

6 tykkäystä

@Metsanpoika No niin! Isot onnet täältä! Hieno saavutus! Perässä tullaan tiukka mutru huulessa :sunglasses: . Kuten jo tuolla omassakin listauksessa totesin, ehkä tosiaan suurin juttu on tuo äärimmäisen synkkyyden, negatiivisuuden ja epätoivon väistyminen. Olen myöskin pohjimmiltaan positiivinen ihminen ja pyrin aina näkemään asioissa hyviä puolia. Alkoholi oli kadottanut tuon ominaisuuden miltei kokonaan. Eilen kun kuuntelin tuota tänne plinnkiin linkattua Miska Mikkosen Jekyl ja Hyde luentoa (löytyy tuolla nimellä You Tubesta) itkin ihan valtoimenaan. Niin syvälle hänen sanansa upposivat. Ehkä aidoin kuvaus siitä mitä alkoholi tekee psyykkiselle terveydelle. Täälläkin tunteet ja tunnetilat vaihtelevat. Eilen oli taas tiukempi päivä ja kuten @Metsanpoika Sinäkin kuvasit alkaa noita erilaisia itkunpaikkoja tunkea pinnan alta. No käydään niitä nyt sitten läpi, kun ilmestyvät. Onneksi välillä saa olla miettimättä yhtään mitään. Olla vaan - lähinnä tyytyväinen tästä rauhasta ja läsnäolosta. Kiitos @Metsanpoika itsellesi tuesta. Tämä porukka täällä on suuressa osassa tätä omaakin matkaani.

6 tykkäystä

Paljon onnea 50 päivästä!!

Olipa kiva lukea tekstiäsi ja miettiä, että vaikka meille kaikille alkoholin lopettaminen vaikuttaa vähän eri tavoin, niin ne vaikutukset tuntuvat kuitenkin kaikille olevan positiivisia ja voivat tuoda elämään paljon hyvää.

Myötätuulta raittiuteen tulevina hyvinä ja huonompina päivinä.

2 tykkäystä

Kiitos @Puuhapete ja @Fincoco saitte kuvillanne minut iloiseksi ja nauramaan ääneen täällä :smiley:
Kiitos Onnitteluista @kaaosteoria66 ja @Teme70 :smiley: kyllä tämä yhdessä kulkeminen vain on helpompaa kuin yksin taapertaminen :heavy_heart_exclamation:

3 tykkäystä

Samaa mieltä @kaaosteoria66 tuo
Miska Mikkosen Jekyl ja Hyde luento oli hyvä! Kosketti.

1 tykkäys

Onnittelutervehdys Tallinnasta! Voin sanoa että kaupunki on mahtava ja elämyksekäs kohde myös raitismatkailijalle. Monista ravintoloista löytyy mm. täkäläisten pienpanimoiden nollaoluita.

3 tykkäystä

Kiitos @Olga :sunglasses:
Hyvää reissua Sinulle :smiley:
Laitetaanpa korvan taakse, siitä onkin vierähtänyt vuosia, kun on tullut siellä käytyä.

Päivä 51. Juhlahumusta selvitty. Eilen tein laskiaispullat juhlapäivän kunniaksi. Maistui hiihtoreissun päälle makosalle. Lapsi puolisoineen kävi lauantai-iltaa istumassa :smiley: Tuntuu hyvältä kun siinä vain istun keskustelemassa rauhallisin mielin, ei ole kiire mihinkään, keskityn heidän jutteluun. Ei tartte käydä piilopullolla, miettiä montako hörppyä voi ottaa että ei huomaa käytöksestä ja hengityksestä. Ja näitä kun miettii, menee toisten jututkin aivan ohi, eikä muista niistä mitään. Hävettää niin prklsti kun tämän kirjoittaakin tähän, vtt mikä äiti-ihminen.

Nukuin makoisasti kymmenen tunnin yöunet. Söin isännän kanssa rauhallisen aamiaisen, kanamunasämpylät, kahvit ja vähän mustikkapiirakkaa :yum: (ihmettelinkö kun paino ei ole pudonnut :joy: ) Tunnelmallista, kun hellassa tuli pohottaa. Nyt vähän pötkötän vielä ja kirjoitan tänne, sitten lähdemme yhdessä hiihtolenkille. Ulkona on mukava talvikeli alle 10 astetta pakkasta.
"Voiko ihanammin päivän enää alkaa, onko ihanampaa aamua kuin tää…:notes: "

Raitista ja suloista sunnuntaita teille kaikille :heavy_heart_exclamation:

5 tykkäystä

@Metsanpoika kuulostaapa ihanalta. Tuo läsnäolo on todella yksi parhaista muutoksista. Huomaan samaa töissä. Jaksan kuunnella ihmisiä. Alan epäillä, että en olekkaan se erityisherkkä introvertti, joka kuormittuu ihmisistä. Alkoholi teki minusta sellaisen. Mukavaa päivää sinne. Tänne on satanut kevyt lumipeite. Lähden kävelylle ennen aamiaista.

3 tykkäystä

Mukava viikonloppu alkaa olla takana ja uusi arki alkamassa. Ei sille mitään mahda, että hiukan on mieli aina haikea, kun vapaat loppuu ja pitäisi lähteä aamulla töihin. No kyllä se siitä.
Hiihdeltyä tuli kyllä upeat kilsamäärät, keli oli niin mainio, että vähän meni överiksi :joy: nyt tsemppasin vielä päivittäin lihashuoltoa päälle, että en olisi aivan jumissa.
Tänään kassajonossa pistin merkille, että kaupassa ei käynyt mielessä alkoholituotteet.
Luin näitä plinkin juttuja ja @Alma_Auroora kirjoitti että alkumatkasta elämä voi tuntua laimealta. Ehkä se kuvaa aika ajoin minua vaivaavaa fiilistä suht hyvin. Kaikki on hyvin, mielekästä tekemistä riittää. Olen malttanut varata aikaa palautumiseen, rentoutumiseen ja lepäämiseen ihan ok.
99,9 prosenttisesti kaikki on fine, mutta jonkun kerran päivässä tulee välähdyksen omainen nopea hetki, kun mielen valtaa tunne…ehkä se on tämä…elämä tuntuu laimealta…
Mun omat ajatukset yrittää dropata mun hyvää raitista meininkiä ja tunnelmaa.
No alkoholi ei ole ratkaisu siihen, kuten ei mihinkään muuhunkaan.
Aivan huippua käydä raittiina nukkumaan, raittiin viikonlopun jälkeen :blush:
Hyvää yötä, kauniita unia kaikille Teille vertaisystäville :heavy_heart_exclamation:

3 tykkäystä

Luin @Apnea ketjua. Hän kirjoittaa mielenkiintoisia, ajattelemisen arvoisia asioita ja mielipiteitä.

1 tykkäys

Päivä 52. Arki alkanut, väsyttää, vaikka ollut raitis, reipashenkinen ja mukava viikonloppu. Työkaveriporukasta yli puolet oli pämistänyt viikonlopun ja nyt haamuina töissä. Huh, ei käynyt kateeksi. Jollain oli ryypätessä rahaa palanut liikaa ja joku ei ollut nukkunut perjantain jälkeen kun muutaman tunnin…

Mä tsemppaan kotiin päästyä vain pakolliset, teen tulet leivinuuniin ja takkaan, sen verran on rapsee pakkanen. Puita tarvii hakea. Mutta siinä se sitten on, maanantai paketissa.

Alkoholia ei tee mieli, vaikka väsyttääkin…eli raittiina tämäkin maanantai.

6 tykkäystä

No ei se ihan niin mennyt…
Pääsin kotiin niin yllärinä isäntä odotti ulkokamppeissa kaveriksi iltalenkille. Niin me kävelimme tunnin lenkin, pakkanen nipisti posket punaiseksi.
Sitten oli sitä puunhakua ja tulia…ja kaveri tuli yllätyskäynnille :smiley:
Yllätykset tekivät illasta mukavan ja väsymyskin kaikkosi.

2 tykkäystä

Onnea viiskymppisestä näin myöhässä. Se kova saavutus ja on syytä olla itsestä ylpeä :muscle:

2 tykkäystä