Mediasta poimittua

Näin määrittelevät ydinasian nuo edelläesiintyvät järjestöt:

“Alkoholihaittojen välittömät ja välilliset kustannukset yhteiskunnalle ovat useita miljardeja euroja vuodessa. Näitä kustannuksia voidaan hillitä parhaiten kansanterveysperustaisella alkoholipolitiikalla sekä tehokkaalla ehkäisevällä ja korjaavalla päihdetyöllä. Päihdetyön edellytysten heikentäminen olisi lyhytnäköistä politiikkaa.”

Ja toiselta puolelta vastataan:

http://yle.fi/uutiset/kauppa-_ja_palveluala_varoittavat_alkoholin_myynnin_rajoituksista_-_tyollisyys_vaakalaudalla/6966869

Näin se menee. Toisen kuolema on toisen leipä. Edelleen.

Yli 24 annosta alkoholia viikossa - onko se muka liikaa?

hs.fi/paivanlehti/terveys/Yl … b1aa5742a8

Ta daa, mitäs minä sanoin niistä yhdistyksistä ja säätiöistä. :slight_smile:

MUTTA: nyt onkin käymässä niin, että etenkin Helsingissä kaupunki alkaakin ottamaan yhä enemmän vastuuta päihdehoitojen järjestämisestä itse.
Eli siis täällä ollaan nyt oikeasti menossa siihen suuntaan, mitä Metsänreunan Mies taannoin toivoi: kunta panostaa omiin rahkeisiinsa ostopalveluiden sijaan. :slight_smile:
Ja olempa sitä mieltä nyt minäkin, että se on oikein hyvä hyvä hyvä asia, jos kunnalla rahkeita vain piisaa.

Helsingin kaupungilla on iso joukko ammattitaitoista päihdetyövoimaa, jolla sekä kokemusta, näkemystä että koulutusta takanaan. Kaupungilla on myös nykyisin innovatiivisuutta järjestää luovasti sellaisia uusia toimintamuotoja, jotka ovat ennen olleet tyypillisesti kolmannen sektorin heiniä. Esimerkkinä vaikkapa matalan kynnyksen päihteettömät päivätoimintapaikat kuten Villa Sture ja Vesteri ym.
Onkin jo keretty kuulemaan soraääni siitä, että kaupunki on alkanut kahmia tehtäviä kolmannelta sektorilta itselleen.

Helsingin päättäjillä on jatkuva trendi ostopalveluiden karsimiseen, ja ensi vuonna niitä tullaan karsimaan entisestään. Tämä tietää tietysti sitä, että palveluntuottajasäätiöt ja järjestöt ovat kohta helisemässä ja asiakaspulassa: niin A-klinikkasäätiö. Diakonissalaitos, Kalliola kuin muutkin. Mutta se on voi voi. Jos kaupunki pystyy tuottamaan laadukkaat ja kattavat palvelut itse, niin that’s great! On hyviä innovaatioita jopa toipumiskeskeisiin hoitoihin. (jopa muita kuin se Tervalampi)

On huhuja että Helsinki perustaa uudelleen jopa oman huumekatkon eli huumevierotusosaston, juuri kun edellinen lakkautettiin ja huumevierotus ulkoistettiin 2007. (A-klinikkasäätiön Sosiaalisairaalaan ja Diakonissalaitoksen Munkkisaareen).

Tunnelin päässä näkyy valoa täällä Hell hell hellsinkissä! :sunglasses: Mutta: mikä on maakuntien päihdehoidon kohtalo, kun pienissä kunnissa ja kaupungeissa ei vastaavia resursseja päihdehoidolle ole :question:

Oikaisin vähän, nappasin lainauksen Nelson Mandelan sanoista kaverin sosiaalisen median laatikosta. Mediaa sekin.

“Olen taistellut valkoisten ylivaltaa vastaan ja olen taistellut mustien ylivaltaa vastaan. Olen vaalinut ihannetta demokraattisesta ja vapaasta yhteiskunnasta, jossa kaikki ihmiset elävät sovussa ja tasavertaisina. Se on ihanne, jonka saavuttamiseksi toivon eläväni. Mutta jos tarve vaatii, tämän ihanteen puolesta olen valmis kuolemaan.”

R.I.P. Nelson Mandela.

Kunnioitan kaikkia niitä jotka jotain tekevät sen puolesta että ihmiskunta voisi joskus elää suvaitsevana, tasa-arvoisena ja ilman rajoja.

Asia liittyy myös kaikenlaisen erilaisuuden hyväksymiseen. Koskee siis mutkan kautta myös meitä jotka olemme elämäntapojemme, käyttämiemme nautintoaineiden ja epäsosiaalisuutemme takia olleet ylenkatseen kohteena.

En usein pysähdy miettimään kenenkään kuolinuutista. Julkkisurheilijoiden, muusikoiden, filmitähtien, minulle tuntemattomien ihmisten poismenot eivät yleensä saa aikaan minkäänlaisia tunnetiloja, ei minulla ole sellaista osaaottavien tunteiden ja surun varastoa josta ammentaisin ja yltyisin surunvalitteluja esittämään.

Poikkeuksia on. Joskus jonkun ihmisen elämäntyö on niin suuri, ja inhimillisesti ajateltuna niin raskas ja vaativa että en voi sitä miettimättä ohittaa.

Nelson Mandela oli yksi näistä. Voin rehellisesti sanoa: muistoa kunnioittaen.

Alkoholistit pärjääviä työssäkäyviä, joista on hauska juoda
studio55.fi/tastapuhutaan/ar … oda/128472

Tämä on varmaan ollut täällä ennenkin. Sopii joulun tunnelmaan ja jos sattuu olemaan luppoaikaa. :wink:

youtube.com/watch?v=oDArR7rax2E

Rattijuopolle tehtiin kaikkien aikojen pila, hänen uskoteltiin maanneen 10v koomassa.
iltasanomat.fi/ulkomaat/art- … 63994.html

http://yle.fi/uutiset/paihdehoitoyksikossa_epaillaan_huumekauppaa/6976337
Mitä tuo nyt sitten olisi?
Hoidetaanko kavereita jotka eivät hoitoa edes kaipaa vai mikä on pelin henki? Ja onko henkilökunta ehkä liian hyväuskoista -vai ollaanko tahallaan kaikkea näkemättä?

Uruguay nyt sitten avasi pelin, huumeiden käyttöä ja kauppaa, viljelyä jne laillistetaan.
Osa kansaa jo täälläkin näyttää facebookissa riemuitsevan.

Vapaus on koittamassa!

Saattaapa olla, hyvinkin voi kautta maailman lähteä liikkeelle se vaadittu buumi jossa poistetaan esteitä ja jarruja huumekaupalta. Yksi asia on kuitenkin varmaa, puheet kaupan pitämisestä valtion bisneksenä ovat savuverhoa.

Eiköhän tuo ole nähty, kaikki missä hyvin tuottoa tulee, valuu taatusti bisnesmiesten käsiin. Ja pysyy.

Vapaus on hyvä juttu, joo, mutta sen nimissä tehdään kaikenlaista. Minusta suuntaus jossa helpotetaan päihteiden saatavuutta ja tuotantoa sekä jakelua ei ole kokonaisuutena katsottuna hyväksi joten suhtaudun näihin suurella varauksella.

Hyvä kysymys, ja ajankohtainen varmaan kaikkialla missä hoidetaan etenkin huumeidenkäyttäjiä. Missä määrin valvontaa ja tehotarkkailua ja kontrollia on hyväksi olla?
Jossain huumeidenkäyttäjien parissa työskennellessä ikävintä hommaa henkilökunnalle voi olla toimia jonkinlaisena “vartijana” ja “poliisina” siinä hoitotyön ohessa.

Jossain saatetaan sitten tosiaan olla liian lepsujakin, ja ollaan tahallaan näkemättä kaikkea vilunkia jotta ilmapiiri pysyy rauhallisena ja kaikilla kivaa ja mukavaa.
Siitä voi kärsiä sitten ne oikeesti toipumishaluiset ihmiset, jotka joutuu yrittämään toipumista siellä huumekaupan ja hoitovilpin keskellä.

Uskon Uruguayn havainnollistavan maailmalle kuinka tämä päätös vähentää kannabiksesta koituvia ongelmia radikaalisti lähes joka osa-alueella. Jos ja kun näin tapahtuu kaikki voi arvata mikä suuntaus sen jälkeen on…

Tämä linkki–> elinahytonen.fi/2013/12/rasv … airauksia/
Ei liity varsinaisesti alkoholiin/päihteisiin, mutta kyllähän sokeri aika lähellä niitä on…
Itse noin vuosi sitten otin tämän kaltaisesta informaatiosta tosissaan “vaarin” ja olo on kieltämättä aivan erilainen.

Apinaa koijataan jos ei ota itse selvää :sunglasses:

Ps. Eikös metsänreunan mies ole juuri niitä ihmisiä jotka eivät satuolentoihin usko? Se kannabismörkö siellä sun sängyn alla ei myöskään ole todellinen :mrgreen:

Hyvä linkki! Ja tokihan tuo rasvan tärkeys on tiedetty etenkin karppaajien parissa jo vuosikymmeniä, ainakin Dr. Atkinsista lähtien.
Karppauksenhan keksi muuten alunperin jo 1800 -luvulla eräs Banting -niminen lääkäri jolla oli vaikeasta lihavuudesta kärsivä potilas. Hoidoksi keksittiin ruokavalio, johon kuuluu kohtalaisesti rasvaa ja proteiinia, mutta niukasti tai ei lainkaan perunaa, viljaa, sokeria, maissia ja maitoa.
Tai sitten muistan väärin sen nimen ja se potilas olikin nimeltään Banting. No, anyway. :slight_smile:

Rasva on energiansa lisäksi äärettömän tärkeä suojaravinne, ja kyllähän liian niukkarasvaiset ruokavaliot ovat epäterveellisiä. Kannattaa kiinnittää huomiota etenkin luonnollisiin rasvoihin, joihin kuuluu myös eläinrasvat.

Tietenkin kohtuus kaikessa, eikä ehkä ole ihan hyväksi alkaa vetää pelkkää voissa paistettua pekonia kermakastikkeessa, niinkuin jotkut karppaajat kenties. Muutenkin hyvä pohtia tarkkaan mm. tehokasvatetun lihan osuutta ruokavaliotta.

Toisin kuin rasva, kannabis ja THC ei ole tärkeä suojaravinne ihmiselle, eikä ravinne ollenkaan. Kannabismörkö ei ole sen todellisempi kuin viinapirukaan, jonka Kannelmies aikoinaan teloitti. :slight_smile:

On kuitenkin hyvä myös uskaltautua näkemään mitä kaikkea pahaa kannabiskin aiheuttaa. Kyseessä on etenkin nuorten ongelma. Kannabiksen hankkiminen voi olla alaikäiselle nykyisin helpompaa kuin alkoholin hankkiminen. Jäljet näkyvät mm. siellä lastensuojelussa.

Itse tulee keskityttyä kasviksiin, juureksiin, yrtteihin, siemeniin/pähkinöihin ja tietysti kalaa, lihaa ja muita eläinperäsiä tuotteita mahdollisimman laadukkaina. Voita, hamppuöljyä, oliiviöljyä sekä satunnainen hyljeöljy (lisäravinne). Hieman myös hedelmiä herkutteluun… Toimii :sunglasses:

Itse asiassa kannabiksen lukuisat psykoaktiiviset ja ei-psykoaktiiviset ainesosat vaikuttavat ihmiseen näin–> icmag.com/ic/showthread.php?t=95659
Siittä vaan selaamaan tutkimuksia jos aihe piiri oikeasti kiinnostaa…

Tuo nuorten kannabiksen käyttö nimenomaan on huolestuttavaa. Kukaan ei valvo sitä, huonoja kannabistuotteita on valtavasti tarjolla (osa niistä jopa vaarallisia painoa lisäävien jatkeiden takia sekä joskus materiaaliin saatetaan lisätä jopa tutkareita) puhumattakaan tästä kieltolain aiheuttamasta ilmiöstä nimeltä PL. Eli jatkettu hasis :imp:
Tutkimukset myös selkeästi osoittavat liian nuorena aloitetun pössyttelyn mahdolliset negatiiviset vaikutukset.

Valvoontaan pitäisi tämä kasvi saada pikimmiten. Lääkekäytön vapauttamisesta en edes viitsi alkaa jauhamaan se on itsestäänselvä asia.

^ Juu, mutta muistettakoon vaikutuksista puhuessa että useimpien aineiden vaikutukset meihin on yksilöllisiä. Tuskin voi kiistää että kannabis voi joillain aiheuttaa mm. psykooseja ja jopa skitsofreiniaa, vaikka useimmilla ei.
Alkoholi aiheuttaa joillakin alkoholismia vaikka useimmilla ei. Sokeri aiheuttaa joillekin lihavuutta mutta kaikille ei.

Eri aineiden puolesta ja niitä vastaan propagoivat eivät ole koskaan oikein malttaneet ottaa huomioon ihmisten yksilöllisyyttä aineiden vaikutuksia selostaessaan. :bulb:

Joidenkin tekemisten kieltäminen lain voimalla saa aina jonkun vastustamaan. Kun just minä olisin noin halunnut tehdä ja nyt se sitten on kiellettyä…niinkuin siitä nyt maailmalle vahinkoa olisi jos ilkeän anopin tappaisin tai naapurin tontille pienen huvilan rakentaisin… ja mitä ne minun autoiluunikin puuttuvat -kai nyt itse tiedän miten lujaa uskallan ajaa, enhän minä nyt itselleni vaaraa aiheuttaisi…

Ja bisnes, sehän on sitten eri asia kokonaan.
Ehkä jopa jollain kauppamiehelläkin , jopa autokauppiaallakin, saattaa olla moraalisia periaatteita, eli ei ihan varmaa kuolemanritsaa myydä tyhmälle. Mutta, kun nyt suurimmat omaisuudet kiertävät sijoitusyhtiöiden kautta, ei omistaja enää voi mitenkään tuntea olevansa edes vastuussa siitä miten se omistuksen tekninen välikappale, rahaa lisää tuottava koneisto sitä rahaa hankkii. Se on niin kaukana, ja sitä hoitavat palkatut johtajat, tehtäväänsä valitut. (valitettavasti valtioiden kohdalla on sama juttu, osakkaat eli me tyydymme siihen että tulosta syntyy, bisneksestä)

Niinpä sitten on ollut jonkinlainen pakko kieltää myrkkyjen myyntiä nautintoaineiksi.
Tottakai tuottajat, kauppiaat ja innokkaimmat ostajatkin haluaisivat vapauttaa toiminnan. Osa jopa uskoo että hinnat laskisivat kun se peittelyyn menevä kuluerä jäisi pois. Ja että laatu paranisi, palvelu paranisi, haitatkin olisivat jotenkin paljon lievempiä -mitenkäs nyt laillinen aine voisi hämminkiä aivoissa ja yhteiskunnassa aiheuttaa?

Totuus on kuitenkin se, että mitä enemmän ja innokkaammin ja vapaammin huumeita levitetään,. sen enemmän on huumeiden vaikutuksessa olevia niin autoilemassa, lapsia opettamassa (ja tekemässä, käyttöperinteitä opettamassa tuleville sukupolville) ja kaduilla pimeään aikaan “juhlimassa” ja usein ihan sattumanvaraisesti ohikulkijoitakin riemukseen tanssiin nappaamassa.

Olisi hienoa, jos ihmiskunta olisi niin kehittynyt että anarkistiseen yhteiskuntaan ilman lakeja voitaisiin siirtyä. Jokainen vaan tajuaisi ottaa toisetkin huomioon eikä mistään tarvitsisi erikseen kieltää.

Mutta ei onnistu, ainakaan vielä. Ja jos joskus onnistuu, niin se ei tule olemaan huumeiden vapauttamisen ja levittämisen ansiota. Siitä olen varma.

Tottakai kannabis vaikuttaa hyvin yksilöllisesti. Joillekin se ei sovi lainkaan ja joillekin taas se on hengen pelastava kasvi.

Kannattaa myös lukaista tämä tuore tutkimus ennenkuin mainostaa noita psykooseja ja skitsofrenioita aikuisilla ihmisillä → Viimeisimmän Harvardissa tehdyn tutkimuksen mukaan kannabiksen käytöllä ja psykoosilla tai skitsofrenian puhkeamisella ei ole nimittäin mitään yhteyttä. Myönnän tämän kuulostavan oudolta, en edes itse jotenkin jaksa tähän uskoa…

schres-journal.com/article/S0920-9964(1300610-5/abstract
(linkki on copy-pastettava, ei toimi muuten)

^ Hei pliiisss, mäkään en jakele tänne alkoholin terveellisyydestä kertovia ja hauskanpitoa viinan kanssa hehkuttavia linkkejä, vaikka moiseen IRL olen männä syksynä syyllistynyktin. :smiley:

Sitäpaitsi: kun näkee oikeessa elämässä moniakin kannabiksen avulla mielenterveytensä heikkoon kuntoon saaneita, voi moisilla Harvardin tutkimuksilla pyyhkiä sanonko mitä.

Ei kai tämä keskustelu lähtenyt minkään päihteen erityisestä terveellisyydestä? En myöskään kenellekkään mitään päihteitä suosittele. Suosittelen tosin ottamaan asioista itse selvää…

Halusin vain ilmasta mielipiteeni kannabiksen kieltolaista maassamme koska se on miltei joka kantilta katsoen täysin järjetön.

Vikinglinen laiva karilla. Eiköhän perkelen sitten uutisoida tämmöstäkin paskaa (Amorellalla katkaistiin alkoholitarjoilu), niinkuin se oisi jotenkin tärkeää. Tästäkin nähdään kuinka alkoholi on Suomessa ykkösasemassa. Varmaan jos laiva uppoaas, niin murehdittais ja kirjoitettaisiin lehdissä mereen uponnen viinan määrästä ja ihmisistä viis.
iltalehti.fi/uutiset/2013121 … 3_uu.shtml

Jutun lähteitä:

• “ruotsalainen lehti” thelocal.se
  • Daily Express
  • British Medical Journal (ainoa mainittu lehti, jolla on jotain painoarvoa eli Dr Malhotran artikkelin on pitänyt käydä läpi vertaisarviointi ennen kuin julkaistavaksi on hyväksytty hänen toteamuksensa “Malhotra nimittää viranomaisten intoa varoitella kansalaisia tyydyttyneiden rasvojen vaarallisuudesta pakkomielteeksi, jolle ei ole todellista tutkimusnäyttöä.”)
  • dietdoctor.com -blogi
  • Cape Town Universityn professori (joka toteaa että ”Keskittyminen veren kohonneeseen kolesterolipitoisuuteen sepelvaltimotaudin yksinomaisena syynä on kiistatta meidän aikamme pahin lääketieteellinen erehdys”)
  • ACC ja AHA, joiden statiinisuosituksia kirjoittaja arvostelee.

Henkilökohtaisesti en todellakaan tällaisilla perusteilla lähtisi lisäämään kovien rasvojen käyttöä ruokavaliossani.

Ja Elina Hytösen oma ravitsemus-lääketieteellinen osaaminen näyttää perustuvan seuraavanlaisiin tutkintoihin: elinahytonen.fi/tietoja/

Mutta aihehan ei tosiaan liity alkoholismiin.