Joidenkin tekemisten kieltäminen lain voimalla saa aina jonkun vastustamaan. Kun just minä olisin noin halunnut tehdä ja nyt se sitten on kiellettyä…niinkuin siitä nyt maailmalle vahinkoa olisi jos ilkeän anopin tappaisin tai naapurin tontille pienen huvilan rakentaisin… ja mitä ne minun autoiluunikin puuttuvat -kai nyt itse tiedän miten lujaa uskallan ajaa, enhän minä nyt itselleni vaaraa aiheuttaisi…
Ja bisnes, sehän on sitten eri asia kokonaan.
Ehkä jopa jollain kauppamiehelläkin , jopa autokauppiaallakin, saattaa olla moraalisia periaatteita, eli ei ihan varmaa kuolemanritsaa myydä tyhmälle. Mutta, kun nyt suurimmat omaisuudet kiertävät sijoitusyhtiöiden kautta, ei omistaja enää voi mitenkään tuntea olevansa edes vastuussa siitä miten se omistuksen tekninen välikappale, rahaa lisää tuottava koneisto sitä rahaa hankkii. Se on niin kaukana, ja sitä hoitavat palkatut johtajat, tehtäväänsä valitut. (valitettavasti valtioiden kohdalla on sama juttu, osakkaat eli me tyydymme siihen että tulosta syntyy, bisneksestä)
Niinpä sitten on ollut jonkinlainen pakko kieltää myrkkyjen myyntiä nautintoaineiksi.
Tottakai tuottajat, kauppiaat ja innokkaimmat ostajatkin haluaisivat vapauttaa toiminnan. Osa jopa uskoo että hinnat laskisivat kun se peittelyyn menevä kuluerä jäisi pois. Ja että laatu paranisi, palvelu paranisi, haitatkin olisivat jotenkin paljon lievempiä -mitenkäs nyt laillinen aine voisi hämminkiä aivoissa ja yhteiskunnassa aiheuttaa?
Totuus on kuitenkin se, että mitä enemmän ja innokkaammin ja vapaammin huumeita levitetään,. sen enemmän on huumeiden vaikutuksessa olevia niin autoilemassa, lapsia opettamassa (ja tekemässä, käyttöperinteitä opettamassa tuleville sukupolville) ja kaduilla pimeään aikaan “juhlimassa” ja usein ihan sattumanvaraisesti ohikulkijoitakin riemukseen tanssiin nappaamassa.
Olisi hienoa, jos ihmiskunta olisi niin kehittynyt että anarkistiseen yhteiskuntaan ilman lakeja voitaisiin siirtyä. Jokainen vaan tajuaisi ottaa toisetkin huomioon eikä mistään tarvitsisi erikseen kieltää.
Mutta ei onnistu, ainakaan vielä. Ja jos joskus onnistuu, niin se ei tule olemaan huumeiden vapauttamisen ja levittämisen ansiota. Siitä olen varma.