Mediasta poimittua

No ei tossa kirjoituksessa kyllä todellakaan esitetä, että viina olisi ainoa syy ongelmiin. Kunhan nyt tartutaan tähän, usein vaiettuun ongelmavyyhden osaan. Minulla ei ole valittamista.

Halpa kossu ja makkara yhdistettynä yhteiseen vaikenemiseen alkoholiongelmasta on mitä pahinta ja ovelinta riistoa huono-osaisia kohtaan. Viinalla marinoitu tahdoton ja omanarvontunnoton porukka ei paljoa vaadi ja tekee sen minimisuorituksensa nöyrästi häpeillen omien oikeuksiensa perään juurikaan huutelematta. Siksi puuttuminen myös yksilötasolla juomiseen on puuttumista myös rakeenteellisiin seikkoihin. Pelkästään rakeenteellisia epäkohtia korjaamalla esimerkiksi työllisyyttä parantamalla ja tuloeroja tasoittamalla ei alkoholiongelmaa poisteta. Muutoinhan meillä ei olisi ongelmallisesti juovaa keskiluokkaa ja sitäkin paremmin toimeen tulevia juoppoja ollenkaan. Mielestäni määrätietoinen työskentely tasa-arvoisemman yhteiskunnan eteen edellyttää sekä rakeenteellisten epäkohtien tarkastelua että rehellistä ja avointa suhtautumista alkoholiongelmaan myös yksilötasolla.

No nyt metsänreunassa luetaan jo rivien välistä ja altakin, alkaa tulla sen verran tuulesta temmattua juttua. Eli tarkoitat, että Apunen jättää epärehellisesti mainitsematta porvareiden viinanjuonnin ja edelleen tällä totuudenvastaisella propagandalla jotenkin perustelee tuloerotkin? Ei herran tähden nyt noin asenteellisesti voi mitään juttua lukea.

Voihan olla, että Apunen ajattelee noin, mutta tuosta tekstistä sitä ei voi mitenkään päätellä. Metsänreunan miehen tekstistä puolestaan löytyisi huomattavasti enemmän todistusaineistoa sellaisen mielipiteen puolesta, että yksilö ei ole lainkaan itse vastuussa päihteiden väärinkäytöstään. Minä ihmisistä hyvää ajattelevana en usko, että MMies on tätä mieltä.

Ei tuota paljon selvemmin voine sanoa:
"
Parantuminen alkaa siitä, että sama lause käännetään ympäri: "Olen pohjalla, koska juon."

Juomisen lopettaminen lähtee aina yksilöstä, (siis minun mielipiteeni mukaan) mutta

1. pärjäämättömyydessä ei ole kysymys vain “pärjäämättömyyden tunteesta” joka puolestaan Apusen mukaan johtuu nimenomaan juoimisesta.
  2. Alimman tuloluokan elinajan odotteen lyheneminen ja muiden, ns. kunnon kansalaisten elinajan odotteen piteneminen ei ole selitettävissä sillä että vain “köyhät” juovat. Taloudellisen ja sosiaalisen aseman vaikutus mm. terveyteen sisältää muutakin.
    vrt Apunen: "
    Kaikissa muissa tuloryhmissä elinajanodote on kasvanut, mutta alimmassa viidenneksessä se pysähtyi 1990-luvun alkupuolella. Ajatus on selkeä, samoin syyllinen."

mutta, tämä on niitä ikuisuuskysymyksiä, onko yhteiskunnan rakenteella ja varojen jakaantumisella tekemistä ihmisen pärjäämisen kanssa vai onko kukin yksilö aina vapaa valitsemaan missä taloudellisessa ja sosiaalisessa asemassa hän haluaa elää… siirryn taas seuraavaksi kirjoittelemaan sinne “omaan laatikkoon” etten höpinöilläni tuki muiden keskusteluja :smiley:

Äläs nyt ala vetämään mitään marttyyrin viittaa niskaasi. Aika usein tunnut vetävän sen johtopäätöksen, että jos sun kanssa ei olla samaa mieltä niin toivotaan sun poistuvan keskustelusta. Yläasteella nämä.

Ei kai Apunen toisaalta esitä, että kaikki alimpaan tuloviidennekseen kuuluvat olisivat näitä pohjalla olijoita? Tai juoppoja ylipäätään?

Ihan keskustelun ulkopuolelta aloin miettimään sellaista juttua, että jonkun väitteen elitistisyys tai alentuvuushan ei toki tarkoita sen olevan epätosi.

Mun on pakko tunnustaa olevani elitistinen snobi ja jossain määrin luokkauskoinen henkilö. Mutta valitettavastihan yhteiskunnallinen tutkimus on osoittanut vaikkapa syrjäytymisen olevan “periytyvää”. Hence yhteiskuntaluokat = fakta.

Nuorena miehenä ‘Päällikkö’ Jokisessa oli näkyvillä rehvakas ja impulsiivinen käyttäytymistapa. Minusta on hyvä asia, että nuoret ja paljon näkyvillä olevat ihmiset ‘tulevat kaapista’ alkoholiin liittyvien huonojen puolien suhteen:
iltalehti.fi/jaakiekko/20120 … 7_jk.shtml

Todella hieno juttu. Asiasta mainittiin jo sivulauseessa jokunen aika sitten Veikkaaja-lehdessä.

Kiitos cricket tuosta Olli Jokisen jutusta, minulta se on mennyt jotenkin ohi, enkä todellakaan ollut tietoinen hänen juomattomuudestaan, (siis alkoholin).

Minulle tulee jostain syystä hyvä mieli kun joku uskaltaa noin rehellisesti kertoa tuommosista ratkaisuista ja että se vielä tapahtuu julkisesti on hieno juttu. Minä saan hirviästi motivaatiota pysyä omassa ratkaisussani olla juomatta kun saa lukia tommosia juttuja siitä miten elämä on muuttunut paremmaksi jätettyään alkoholin ja että ilman sitä voi todellakin elää ja pitää hauskaa. Saan myös motivaatita olla juomatta kun luen medioista alkoholin aiheuttamista haitoista ja karmeista seurauksista, se toimii ikään kuin shokki hoitona.

Aloitinkin tämän ketjun, jotta näistä jutuista voi laittaa linkkejä ja olen iloinen että niitä on alkanut ilmestymään :slight_smile: .

T. Pronsu

suvituuli.puheenvuoro.uusisuomi. … ienimmista
Jos juominen riippuisi siitä että “melkein kaikilla on melkein yhtä paljon” Suomen pitäisi olla ihan toisessa päässä alkoholinkulutus-tilastoissa. Ei kannata ihan tosissaan väittää että joku juo koska Nalle Wahlroosilla on liian isot tulot. Eikä siksi ettei ymmärtäisi alkoholin haittoja tai lääkäreiden löpinöitä. Pitää nostaa kissa pöydälle, hyssyttely pois ja lääkärit, media sekä poliitikot puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä (vrt. tupakointi). Suomi on alkoholimyönteinen juoppojen maa, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

hs.fi/ulkomaat/D-vitamiini+j … 5554000080

Tuossa linkissä tulee erinomaisen hyvin esiin Otsikon ja Tekstin välinen ristiriita.
Otsikon perusteella D-vitamiinit ja kalsiumit sisään ja vaakalle katsomaan miten kovasti sitä laihtuukaan .

Hyvin ymmärrettävää on saman tekstin lukeneiden täysin toisistaan poikkeavat kannat !

t… Kanthoona :sunglasses:

Suunta ainakin on selvä.
talouselama.fi/uutiset/suomi … la/a734326

Entisiä ahkeria, asioistaan huolehtivia , pitkää työpäivää pakertaneita kavereitani, pikkuyrittäjiä, jotka 90-luvun alun lamassa uhrattiin jotta pankit ja isot pääomanpyörittäjät pelastuisivat, istuu edelleen -nyt jo työkykynsä juoneinakin- lähikaupungin kapakassa. Tapaan useitakin heitä silloin tällöin, joten ainakin joskus (viisaista tilastoista huolimatta) ympäröivä todellisuus vaikuttaa ihmisen sisäiseen todeliisuuteen ja yksilön toimintaan.

Ei kaikkki johdu ympäristöstä, sosiaalisista ja taloudellisista rakenteista, mutta noiden asioiden kokonaan kieltäminen vaikuttaa jotenkin tarkoitushakuiselta.

Eli perinteinen suomalainen ratkaisu: kun menee huonosti ruvetaan juomaan ja miten se menikään “Ei ole mitään niin huonoa tilannetta etteikö sitä vielä ryyppäämällä voisi pahentaa” :open_mouth: . Usein olosuhteet ovat kyllä epäinhimilliset ja vähemmän reilut, mutta ei ne juomalla parane. Kaikki myötätunto silti olosuhteiden uhreille, maailmassa on paljon parannettavaa omaa vastuuta itsestään ja elämästään unohtamatta.

Ei parane juomalla ei. Mutta yritäpä saada juoppo luopumaan tuosta viinaan pakenemisesta :smiley: :smiley: :smiley:

Jonkinlainen muistikuva on itsellänikin tuollaisesta… Aivan hyvin ymmärsin ettei asia ainakaan tuopillisesta parane, eikä olis oikein varaakaan ryypiskellä… mutta sitten taas se tunnepohjainen mielikuva mukavista kavereista pöydän ympärillä, nousuhumalan keveydestä, aivoista pursuavista mahdollisista ideoista -kunhan vaan saan muutamalla ryypyllä mielialan nousemaan, heh… ja niin veivät jalat baarin ovesta sisään.

Ja kun yhtenä mielikuvana oli se että samapa tuo nyt sitten kun ei tässä itse millekään mitään voi…antaa mennä kun on alamäki… jne…

Ei perhana, janohan tässä voi tulla kun tuollaisia alkaa miettimään :smiley: :smiley: :smiley: … ei vaineskaan, ei huvita lähteä katselemaan toivottomuutta ja pakenemista, krapulaa ja mielipahaa hankkimaan, edes tilapäisesti. Oli siitä juomisesta sen verran murhetta ja pahaa makua.

yle.fi/alueet/hame/2012/01/kanni … 96991.html

Yli kaksi promillea veressä, kolme lasta autoon ja moottoritielle. Luojan kiitos kukaan ei loukkaantunut fyysisesti, mutta mitähän näille lapsille muutoin kuuluu. :cry:

Tässä on taas sitä tuttua kohtuukäytön harjoittelua ja kuvitelmaa, että kyllä minä nyt olen oppinut, aaahhh niin tuttua ja koettuakin :slight_smile: . iltalehti.fi/viihde/20120125 … 6_vi.shtml

Voe tokkiinsa tätä mailmaa !
169 senttinen mies painaessaa 78 muka kymmenen liian lihava.
Vähä habaa jos onniin normipainohan se !

Monella konstin mitättömyydet pyrkii lehtiin julkisuuden perrään.
Tuoki kaveri näyttelee lallia kuvalla , sit alkaa kuvittelleen jotain osavansa .
Humalaiset Akat hunkseja kuolaa , jätkä alkanu luuleen olevansa jotain . Menis töihin !

t… Kanthoona :sunglasses:

Esko Eerikäisestä… Mielestäni on ihan hyvä ja positiivista, että varsinkin nuorten seuraamat julkkikset kertovat lopettamispäätöksistään, vaikka sitten kyseessä olisi vain väliaikainen -tipaton kausi-. Ehkä se motivoi ja innostaa jotkut kokeilemaan tätä itsekin, idolinsa perässä. Minä lopetin juomisen koska olen monta kertaa ollut pitkiäkin aikoja kokonaan ilman, ja nämä ajat ovat olleet hyviä ja voimaa antavia. Jos en tietäisi niistä, ja miten hyvä olo raittiina ollessa tulee, en ehkä olisi lopettanut päihteiden käyttöä koskaan.

iltalehti.fi/viihde/20120127 … 2_vi.shtml

Ja taas yksi lisää! :slight_smile: Toivottavasti hän pysyy valitsemallaan tiellä, tämä on hyvä tie! :slight_smile:

Asiaa on tässäkin.

outialanko.fi/blogi/paihdepa … iian-vahan

No tama on kylla hyva!

Erittain asiallista puntarointia etenkin korvaushoidosta. Kuin minun nappikseltani (paitsi etten osaa kirjottaa niin hyvin kuin Outi). :slight_smile: