Mediasta poimittua

Joskus pahimpina masennuskausinani join aika kiitettävään itsemurhatahtiin ja muistaakseni taisin saada maksa-arvoni nousemaan vain sinne 200-300 pinnan tietämille (en aivan tarkkaan muista). Eli minulla ei koskaan ole ollut maksani kanssa kirroosiongelmia vaikka varmasti olikin hieman rasvoittunut (nyt veriarvoni+kaikki muut mahdolliset arvot joita yleensä mitataan on priimaluokkaa).

Antabus ei tosiaan toimi pienellä prosentilla ihmisistä yhtään mitenkään ja tämä sattuma on nyt sitten vain osunut juuri minun kohdalleni. Tietysti siinä mielessä käynyt hyvä säkä, että tosiaan tuli masentuneena ja itsetuhoisena pillerisoseessa korkattua antabuksen päälle eikä mitään tapahtunut vaikka olin lähes kahden vuoden ajan niitä syönyt jokaikinen aamu. Toisaalta meinas lähtee kyllä henki viinan ja pillereiden yhteiskäytöstä ihan ilman sitä disulfiraamiakin…

Kyllä ei ole hauskuudella rajoja näin itsenäisyyspäivän aattona. Oman älyllisen (luullun) ylivertaisuuden korostaminen on aina niin kovin kaunista… :smiley:
Huh, huh, että on miehellä pokkaa. Tokihan on kysymys samoista asioista; olen siis rasisti kun en pidä päihteiden käyttöä muuna kuin päihteiden käyttönä…homous ja kannabiksen ihannointi, en ihan ymmärrä yhteyttä…mutta ihan paras on toki tämä älyllisen ymmärryksen puute, joka vertautuu maapallon pyöreyteen…herran jestas, kun me kannabista päihteenä päihteiden joukossa pitävät olemme vaan niin tyhmiä, ettemme ole tajunneet sen uskomatonta ja autuaaksi tekevää vaikutusta… Poor me! :laughing:

Hyvä, hyvä Basi. Prossa ja Ikzu!

Tämä pakkomielteinen kannabiksen hehkuttelija vituttaa. Hänhän sai jo oman Savusaunansa!
Ja mitä viisauteen ja sivistykseen tulee, niin jopa minä, lähes idiootti, muistan kielioppisäännön, ettei enää-sanan loppuun tule n-kirjainta!

Oikeasti täällä on surulliset mielialat, korvaushoidossa olevat nuoremme ovat taas menettäneet yhden käyttöaikojensa kaverin. N.30v nuori mies, todennäköisesti muuntohuumeet!!! Kuinka mones uhri lieneekään. monta on kuollut tänäkin syksynä. Kaikki ovat aloittaneet kaljalla, kannabiksella ja sitten muut huumepaskat…

Oikeasti kukaan ei usko tämän hehkuttelijan juttuihin, vaikka todistelisi maailman tappiin…

Ihmettelen, että tämä hehkutus jälleen sallitaan!

Ei, et missään nimessä ole rasisti. Olet ainoastaan halventanut törkeästi eksistentiaalisesti hengenvaarallista masennusta sairastavaa lääkekannabiksenkäyttäjää eli sairasta miestä (koska ilmeisesti et usko kannabiksella olevan lääkepotentiaalia, vaikka se valtava). Ymmärrät tämän minun aspektin kenties sitten kun lähipiiriisi ilmestyy ensimmäinen kannabiksenlääkekäyttäjä psykiatrisiin tai somaattisiin syihin. Amerikassa mennään jo kovaa vauhtia tämän asian kanssa eteenpäin.

Yritä ymmärtää, että en minä kannabista mitenkään yleisesti ihannoi. Tottakai perspektiivini asiaan on hieman “vääristynyt” koska se nyt sattuu toimimaan hengenpelastavana lääkkeenä juuri minulle, jo kahden asiantuntijalääkärinkin mielestä, mutta olen harvinaisen tietoinen myös niistä tämän kasvin potentiaalisista riskeistä ja haitoista.

Eniten minua henkilökohtaisesti näin seitsemän vuotiaan pojan isänä huolestuttaa se täysin valheellinen valistus nuorille (liioitellaan haittoja aikuisille ja ei kerrota oikeasti mitä se kasvi on ja mitä ne vaikutukset pitää sisällään). Nämä meidän nuoret kun osaavat käyttää internettiä aivan toisella tapaa kuin esim. minun ikäiset 30vuotiaat ja juuri tämän ristiriidan vuoksi meidän nuoret eivät usko kannabiksen olevan oikeasti hyvin haitallista heille koska he näkevät valheellisen valistuksen läpi (koska se ei yksinkertaisesti ole ajantasalla). Minun poikani on vasta 7v ja hänkin käyttää suvereenisti nettiä niin suomeksi kuin jo jonkin verran englanniksikin ja kaikki tämä tieto mitä täällä olen höpötellyt on jo niiden nuorten saatavilla.

Tämä on kovin surullista. Tämä muuntohuumeiden tulva maahamme ei tule loppumaan ennen kuin kaikki psykoaktiivit dekriminalisoidaan. Nykypäivänä kuka tahansa nuori voi tilata näitä supervaarallisia muuntohuumeita netistä (usein tilataan stimuja ja erityisesti laillisia synteettisiä kannabinoideja). Näitä lain tuolla puolen olevia kemikaaleja on vielä keksimättä 8373635343948 kappaletta ja järjestäytynyt rikollisuus tulee tekemään tätä tasan niinkauan kuin siihen annetaan mahdollisuus ja kysyntää riittää. Kysyntä tämän nykyisen kieltolain vuoksi tietysti jatkuvasti vain lisääntyy…

Juuri tästä varmasti itsekkin huomaat kuinka hakoteillä olet basi. Aivan sydämmestäni ja täysin rehellisesti voin sanoa, että en todellakaan koe/luule/oleta olevani tippaakaan ketään muuta ihmisyksilöä älykkäämpi. Jos tälläisiä egon harhakuvitelmia ilmaantuu kykenen nauramaan tälläisille ajatuksille.

Se että minulla nyt sattuu olemaan erittäin perusteelliset tiedot siitä mitä kannabis on ja mitä se taas ei ole, johtuu ainoastaan kiinnostuksestani asiaa kohtaan (koska olen tosiaan lääkekäyttäjä).

On itseasissa kovin merkillistä, että pidät minua ylimielisenä vaikka jokaikinen livenä täällä oikeassa elämässä on täysin päinvastaista mieltä.

Minä kirjoitan aika paljon välillä ja ei minulla ole pienintäkään mielenkiintoa korjata jokaikistä kirjoitusvirhettä mikä sattuu ilmaantumaan, vaikka pyrinkin pitämään tekstini tottakai selkeänä ja ymmärrettävänä.

Ihan pakko näin itsepäisyyspäivän aattona laittaa lusikka soppaan johon ei pitäisi.

Millä tavalla kanteleen viesteistä välittyy “älyllisen ylivertaisuuden korostus” sitä en ymmärrä. Kannabiksen hehkutus sitä ei sinänsä kyllä ole. “Hauskuudella ei ole rajoja”- vittuilun voisi tulkita kyseisenlaiseksi älyllisen ylivertaisuuden korostukseksi itseltäsi kun katsot tarpeelliseksi nauraa toisen mielipiteet suohon. Ja tahallinen väärinymmärrys kanteleen aivan selkeistä viesteistä, siis oikeesti hei kamoon. Ärsyttää tollainen. Lopeta heti.

Kun todellinen hengenvaarallinen masennus iskee niin miksi sitä ei voi käyttää lääkettä siihen? Mulla on kokemuksia kaikenmaailman masennuslääkkeistä sekä neurolepteistä niin täyttä paskaa nekin on. Mutkin poliisit pysäytti kerran kun oli masennuslääkettä veressä. Mun raajat alkoi yhtäkkiä jäykistyä 100km/h rajoituksen omaavalla tiellä. Ajelin hissun kissun viittä kymppiä ja päästelin ihmisiä ohi. Mut puhallettiin ja tehtiin huumetesti. Ei mitään. Kerroin, että käytän masennuslääkettä niin se aiheutti tämmöstä. Toivotteli hyvää matkaa ja ajamista varovasti perille. Ihan Venlafaxinia se oli. Monista masennuslääkkeistä/neurolepteistä menee vintti niin pimeeksi, että ei yksikään pullo viinaa tee niin sairasta oloa. Näitä masennuslääkkeitä sekä neuroleptejä määrätään jokaiselle jolla on vähänkin vittumainen olo nykyään. Sitten näitä lääkehöyryissä pöhättäviä ihmisiä on keskuudessa ja liikenteessä. Niissä lääkkeissä ei ole kolmioita.

Näyttää Soikalla homma toimivan masennukseen. Tiedän mihin pahimmillaan masennus vie. Hyvä, että lääke toimii vaikkakin on huume Suomessa. Monet lääkkeetkin on päätyneet huumeiksi.

Ja se läheisiä pelottaa kun masennus näyttää pahat kasvonsa. Se ei ole lasten eikä aikuisten katseltavaa se. Moni on tappanut itsensä masennuksen vuoksi.

On tässä tietty paradoksi mitä kaikki ei ymmärrä. Miten huume voi toimia lääkkeenä. Minusta on hienoa, että tuo hamppu auttaa häntä masennukseen. Ja ymmärrän kanssa miksi se on niin outoa. Mutta kuten sanoin, niin masennuslääkkeet ja neuroleptit on myös aikamoisia aineita. Monet masennuslääkkeet lisäävät itsemurhan riskiä kun ne aloittaa?!

Olen itse tutustunut venlafaksiiniin (sillä yritettiin hoitaa aikoinaan masennustani) ja niihin neurolepteihin myös. Todella kovia huumeita (tosin ihan laillisia lääkkeitä ilman punaista kolmiota) ja riippuvuuspotentiaali on huikea sekä vieroitusoireet suoraan helvetistä. En kuitenkaan mitenkään täysin tuomitse näitä mömmöjä koska jos jotkut kokevat niistä apua saavansa, niin mikä minä olen heitä morkkaamaan.

Huumeesta tulee lääke vain sillä että lääkäri päättää kirjoittaa reseptin.

En minäkään ketään joka noista lääkärin määrämistä lääkkeistä saa apua ole tuomitsemaan. Joku lääkäri totesi, että “on aikamoista arpeliä löytää oikea ja toimiva lääke”. Kuka löytää oikean lääkkeen niin voi olla hyvin onnellinen jos siitä avun saa. Venlan oton siirsin iltaan kun tuo oli aika pelottava kokemus.

En tiedä onko tuo sitten patenttiratkaisu masennuksen hoitoon, mutta sinun kohdalla toimii niin se on mielestäni hyvä asia.

Monia elämiä kai tuo hamppukin on kai tuhonnut, niin varmasti lääkärin määrämänä ja valvonnassa voisi joidenkin kohdalla toimia. Silleen se olisi mielestäni vastuullista. Eikä ilman lääkärin valvontaa pitäisi kokeilla noita… En tiedä… Suomessa vielä huume ja niin ei kai tuota voi mainostella pätevänä ratkaisuna masennukseen tai alkoholin vieroittumiseen?

Ymmärrän asian kritisoijia kun esimerkiksi minua asia kiehtoisi ja varmaan monia muitakin masennuksen hoidossa tai päihdeongelmien hoidossa. Mutta jos joku alkaa käyttämään omatoimisesti väärin kannabista kun puhut sen puolesta? Toisaalta vaarallista puhua vaikka se sinun kohdalla toimii masennukseen ja alkoholismiin.

En tiedä jos joku innostuu kokeilemaan kannabista masennukseen ja saa pettyä… Kun se saattaa joidenkin kohdalla muistaakseni mielihalun laskua saada aikaan…

Nähtävästi plinkin mielestä aiheellinen keskustelun aihe?

Kunhan nyt sitten tietäisi kummasta on kysymys, lääkekäytöstä vai olotilan säätämisestä sellaiseksi että hyvältä tuntuu.

Jos jonkun ihmisen kohdalla tilanne on sellainen että ilman huumaavia lääkkeitä kivut ja tuskat ovat sietämättömiä, eikä niitä voida millään muulla poistaa, niin miksi sille asettaa esteitä?
Siinä vaiheessa kai on aivan yhdentekevää syntyykö jotain riippuvuutta.
Inhimillisyys ja kärsimyksen lievittäminen on jo vanhan lääkärinvalan mukaankin yksi lääketieteen tehtävistä.

Toinen, ja ihan kokonaan toinen juttu on vaatimus siitä että huumeita pitäisi olla myynnissä vapaammin, saatavuutta olisi lisättävä eikä käytön pitäisi olla rajattua lääkärin / sairaalan antamaan valvotuun hoitoon - eli siis tie auki bisnekselle ja viihdekäytölle.

Kun kerran on vahvaa näyttöä siitä että kaikilla aineilla tapahtuva itsensä päihdyttäminen aiheuttaa myös harmeja, haittoja ja vahinkoa joka ei kohdistu edes pelkästään päihteen käyttäjään, ja kun tuosta aiheutuu myös jatkuvasti kustannuksia, on kai selvää että yhteiskunnalla on oltava oikeus suojata järjestystä ja torjua terveyshaittoja rajoittamalla noiden aineiden levitystä?

Kysymyksessä on kaksi aivan eri asiaa, ja välillä näyttää siltä että huumekaupan vapauttamista odottavat (eurojen kilinä jo korvissa?) yrittävät sekloittaa nämä. Valvotun lääkekäytön esimerkiksi sairaalaolosuhteissa ja vapaan bisneksen.

Tämä foorumi tuntuu myös vähän oudolta paikalta jonkun päihteen mainostamiseen, täällä kai on kuitenkin tarkoitus keskustella enemmän elämäntapakysymyksistä ja päihdehaittojen vähentämisestä kuin hyvin pientä joukkoa koskevasta madollisesta huumaavien aineiden lääkekäytöstä. Lääketieteelliset tutkijakonklaavit kai kokoontuvat ihan muualla, ja heillä on myös suorat suhteet lainsäätäjiin. Saavat varmasti asiallisen tiedon perille.

Lääkekäytön tarkoitus on säätää olotila sellaiseksi että hyvältä tuntuu.

Tuon mukaan lääkekäytöllä ja viihdekäytöllä ei sitten mitään eroa ole.

Kiitos selvennyksestä.

Walitettawasti usein näin myös on.

Ongelma on siinä, että suomalaisilla lääkäreillä julkisella puolella (yksityisellä jo hieman eri tilanne) ei ole kunnollista koulutusta lääkekannabiksen määräämiseen. Heille ei yksinkertaisesti opeteta siitä vielä juuri mitään. Yksityiset monikansalliset suurlääkefirmat tekevät kaikkensa, ettei tietoisuus hampun lääkinnällisitä hyödyistä leviäisi tavallisten ihmisten keskuuteen koska se tulee syrjäyttämään osan näistä heidän mömmöistään monenkin eri sairauden kohdalla.

Syynä ei ole mikään sen kummallisempi asia kuin valtavat rahasummat. Lääkekannabista ei voida patentoida, eikä täten sillä voida tehdä isossa mittakaavassa rahaa. Jos jotakuta kiinnostaa se, miksi ylipäätään koko kasvi kiellettiin aikonaan amerikassa, niin siitäkin on jo hyvin helposti tietoa saatavilla jos edes hieman vaivautuu googlailemaan (ja ei se ei ollut sen vaarallisuuden vuoksi).

Mutta, että lääkekannabista masentuneisuuteen ja alkoholismiin yleisesti? Tässä asiassa olisin erittäin varovainen sillä tutkimukset osoittaa, että osa masennuksesta kärsivistä potilaista saattaa päätyä psykoosiin jos sitä määrätään vääränlaiseen masennukseen.

Tiedemiehetkään eivät vielä täysin osaa sanoa minkä tyyppiseen masennukseen hamppu toimii (lajikkeita on valtavasti ja thc-cbd suhde on tärkeä asia) ja mihin taas sitä ei missään nimessä pitäisi edes kokeilla. Näin jyrkästi jaoteltuna sellaisen masentuneen ihmisen joka kokee pääpiirteittäin, että “minulla ei ole merkitystä tai mitään väliä ja asiat ei oikein kiinnosta enkä arvosta itseäni” tulisi olla hyvin varovainen (koska hampun psykedeeliset vaikutukset saattavat nyrjäyttää mielen sinne “väärälle puolelle” koska joutuu kohtaamaan itsestään liian rankkoja asioita ja saattaa nähdä oman tilanteensa liian karusta perspektiivistä), kun taas sitten minun masennukseni tyyppi on “millään tässä koko tunnetussa universumissa olevalla asialla ei ole mitään väliä”, eli tälläinen ääretön tyhjyyden ja tarkoituksettomuuden tunne.

Ja juuri tämä tarkoituksettomuuden ja tyhjyyden voimakas tunne häviää täysin juuri minulta kun käytän lääkettäni ja puhun nyt vain ja ainostaan siis itseni puolesta. Mieluusti käytän myös lääkettäni niin paljon, että olen täysin toimintakykyinen enkä päihtynyt (toleranssit siis katossa kuten aina yleensä lääkekäyttäjillä).

Entäs sitten lääkekannabis alkoholismiin? Uskon sen toimivan vain ja ainostaan siinä tapauksessa, että se ryyppäämisen alkuperäinen syy eli psyykeongelma ratkeaa yhtäkkiä hampulla. Tämä tosin on hyvin harvinaista, koska ei paja auta kuin hyvin harvoihin mielenterveysongelmiin oikeasti ja useita ongelmia sillä on potentiaalia jopa pahentaa kuten hyvin tiedämme.

Siinäpä se kaikista olennaisin. Missä rekisterit heistä jotka ovat kituneet ja kuolleet lääkärin määräämiin myrkkyihin? Sillä lääkärin määräämänä myrkky on lääke. Ilman lääkärin määräystä se on huume.

Kannabis on kokemusteni mukaan yksi psykoottisimmista päihteistä mitä kuvitella saattaa. Itse ottaisin mieluummin esim. amfetamiinia kuin kannabista sen vuoksi että kannabiksella on paljon voimakkaammat ja invalidisoivammat vaikutukset.

Itse ehdin muutaman kerran kokeilemaan pilveä. Viimeiseksi kerraksi jäi varmaankin elämäni säväyttävämmäksi kokemukseksi jääneet överit. Siinä voisi todellakin sanoa, että oli voimaton siihen päihteeseen nähden. :smiley: Jokaisella sekunnilla pelkää, että sydän räjähtää rinnasta ulos ja tekee mieli hypätä parvekkeelta alas tai lähteä jonnekin sekopäisenä juoksemaan, että se hulluus minkä se tuotti menisi ohi. Muistan ihan elävästi että pelkäsin silloin siinä hetkessä kuolevani tähän tilaan ja silmissäni näin jo ambulanssit, sairaalat ja hädissään olevan äitini. :confused:

^, ^^

Teidän kokemuksenne ovat hyvä erimerkki siitä, että kyseinen kasvi ei ole ns. “kaikkien pala kakkua” ja ihan hyvä niin koska eihän mistään tulisi muuten mitään (ja kuten huomaatte se kertoo sen kaikille aika “suoraan” :mrgreen: ). Tosin tämä on juuri se syy miksi esim. Hollannissa ei mitään hamppuongelmaa koskaan ole ollutkaan vaikka sitä on voinu ostaa jo 70-luvulta asti ihan siitä lähikahvilasta (ihmiset käyttää sitä vähemmän siellä kuin täällä Suomessa keskimäärin suhteutettuna ihmismäärään).

Silloin kun tätä kasvia ei demonisoida ja se muuttuu normalisaatioksi, niin ei ihmisillä ole mitään tarvetta sitä käyttää mitenkään älyttömästi. On lääkekäyttäjiä ja sitten ihmisiä jotka tykkäävät sillä satunnaisesti rentoutua/viihteillä (yleensä valitsevat tosin alkoholin huomattavasti voimakkaampana huumeena) ja sitten tietysti tämä addiktien pienehkö joukko joka onneksi kieltolain kumonneissa maissa pääsee huomattavan helposti hoitoon, eikä heitä leimata nisteiksi vaan psyykeongelmaisiksi jotka tarvitsevat terapiaa.

Ja aina jos hamppu aiheuttaa jollekin yksittäiselle ihmiselle jonkin oireen tai muuta ongelmaa hän voi täysin avoimesti ottaa asian lääkärinsä kanssa puheeksi. Täällä meillä Suomessa 95%:tia ihmisistä pitävät turpansa kiinni koska eivät tietystikkään halua leimautua huumausaineiden käyttäjäksi koska sehän voisi vaikuttaa saatavaan hoitoonkin merkittävästi.

Tässä on pieni klippi mistä mielestäni näkee hyvin sen millaisia stereotyyppisesti lääkekannabiksen käyttäjät ovat. Nainen käyttää samantyyppisiä sativaisia lajikkeita kuin minäkin (ja tehnyt vuosia telkkarissa duunia ilman että kukaan huomaa yhtään mitään) ja sitten Snoop joka käyttää niitä indicaisia lajikkeita lääkkeeksi ja on hieman näennäisesti “jumissa” koska kyseiset lajikkeet vaikuttavat niin paljon kroppaan (pää hänellä kyllä pelaa kuten huomaamme).
Charlo Greene “F–k It, I quit” GGN Exclusive
youtube.com/watch?v=S0swCae … B0AB90E836

Kehtaako joku oikeasti väittää, että esim. näistä jompikumpi olisi jotenkin vaaraksi toisille ihmisille?