Olen lueskellut tämän palstan viestejä muutaman kuukauden ajan, mutta nyt uskaltauduin kirjautumaan sisään ja kertomaan vähän omasta tilanteestani. Paljon olen huomannut samanlaisia elämäntilanteita ja murheita olevan muillakin, en siis olekaan “outo” tapaus, niin kuin minua on yritetty saada uskomaan.
Olen kahden alle kouluikäisen lapsen äiti ja perhettämme varjostaa alkoholin tumma varjo. Miehen alkoholin käyttö ei ole hanskassa, muutoin paitsi tietenkin hänen itsensä mielestä. Olemme olleet kauan (liian kauan?) yhdessä, ihan nuoresta asti ja alkoholi on ollut mukana “kolmantena” pyöränä suhteessamme alusta alkaen. erimielisyyttä sen käytön suhteen on ollut alusta alkaen, mutta lasten synnyttyä tilanne on kriisiytynyt ja tuntunut kestämättömältä jo vuosia. Mies ei juo joka päivä, on viikot selvinpäin, nykyisin ei välttämättä juo edes joka viikonloppu ja voi olla, että viikonloppunakin ottaa vain muutaman, joka tietenkin on venyvä käsite 3-20 pulloon. Välillä sitten tulee useamman päivän putkia, jolloin juominen jatkuu heti aamulla herättyä iltaan/yöhön saakka. Olen “allergisoitunut” alkoholille, heti ensimmäisen pullon nähtyäni, tulee ahdistu, pelko, turvattomuus, pettymys, paha olo. Mieheni on jäänyt useampaan otteeseen kiinni valehtelusta juomisen suhteen, vähättelee juomismääriään, juo salaa, juo enemmän kuin mitä on luvannut. “En minä ota paljoa, ei tarvitse pelätä” on tuttu lause, johon ei vaan valitettavasti voi luottaa, ottaminen voi jäädä pieneen hiprakkaan tai johtaa kaatuilukänniin. Aina siis, kun yksikään pullo aukeaa, on pelko, miten käy. Mihinkään lomalle, kylään tms. ei voi lähteä selvinpäin, eihän ilman alkoholia voi rentoutua. Ja kun mies rentoutuu alkoholin avulla, minun lomani on pilalla, ja vastuu lapsilla on ilman muuta minulla.
Olemme koettaneet selvittää asiaa terapian avulla, mutta noin vuoden olemme käyneet keskustelemassa, mutta yhä vieläkään mies ei ymmärrä, miksi hänen alkoholin käyttönsä häiritsee minua. Mikä siinä voi olla niin pahaa? Eihän muidenkaan puolisot valita toisen juomisesta, kyllä muut miehet saavat ihan rauhass juoda, minä vain valitan. Kun minä vaan hyväksyisin tilanteen ja antaisin hänen juoda kohtuullisesti (siis omasta mielestään) niin kaikki olisi hyvin. Kun koetan selittää, että lapsetkin kärsivät isän juomisesta, hän on täysin eri mieltä. Lapsia hänen juomisensa ei haittaa (hän on kysynyt asiaa lapsilta) vaan lapsillekin ahdistusta tuo vain se, kun minä ahdistun juomisesta ja asiasta joudutaan riitelemään ja ilmapiiri kiristyy. Itse olen sitä mieltä, että alkoholia nauttinut, vaikka vain vähänkin, isä voi iloisesta nousuhumalastaan, jossa jaksaa ehkä tavallista enemmän touhuta lasten kanssa, olla kuitenkin lapsille pelottava ja käyttäytyä oudosti ja joissakin asioissa tavallisuudesta poikkeavasti. Minusta pienille eikä isommillekaan lapsille ole hyväksi olla humaltuneen vanhemman tai muunkaan aikuisen seurassa. Miehen mielestä lasten nähden ja seurassa voi vallan hyvin vähän ottaa, ja vähän lipsuu helposti paljoon.
Nyt tuntuu siltä, että mittani on täysi. En jaksa enää. En halua alkoholia elämääni. Olen sanonut miehellekin asian. Hänet haluan, mutta en halua kotiini enää alkoholia, en halua nähdä mieheni alkoholin käyttöä enkä halua lasteni näkevän sitä. En tiedä, ymmärtääkö mies, että nyt olen tosissani tämän asian suhteen. Luultavasti ei täysin ymmärrä. Hän on sanonut, että jos erotaan, niin hän juo sitten itsensä kuoliaaksi. Sitten millään ei ole enää mitään väliä, hän hankkii jonkun kämpän ja ryyppää siellä. Kun kysyn, etkö ajattele lapsiasi? Etkö halua viettää aikaa heidän kanssaan? Vastaus on, että ei se sitten ole enää sama asia, en anna sinulle koskaan anteeksi, jos erotat minut lapsista. Olen sanonut, että en halua erottaa häntä lapsista, tottakai hän saa ja pitääkin viettää aikaa lastensa kanssa. Lasten kohtalohan tässä eniten huolestuttaakin, ja kaikista parasta olisi, että lapset saisivat eronkin jälkeen nähdä mahdollisimman paljon isäänsä. Sitten hän häviää jonnekin, pakkaa reppunsa ja lähtee. Ja kaikki on minun syytä, kun minä en voi hyväksyä tilannetta sellaisena kuin se on. Luoja tietää, että olen yrittänyt hyväksyä, olen yrittänyt tehdä kaikkeni, kiristää, uhkailla, lahjoa, olla sanomatta mitään, huutaa, raivota… mutta mikään ei auta. Alkoholista en ole valmis ikinä luopumaan, sanoo toinen, sitten menisi elämästä kaikki hauska pois.
Nyt haluan olla antamatta taas kerran periksi. Olisi omalla tavallaan helpompaa jatkaa entiseen, tuttuun malliin. Mutta en halua enää. En voi enää. Toivottavasti olen tarpeeksi vahva.