Heippa taas!
Kirjottelut jäänyt vähän vähemmälle viime aikoina. Prosessi sen kuin jatkuu ja taas ollaan otettu aimoharppauksia eteenpäin. Hitaasti, mutta varmasti. Nyt minulle alkaa selvenemään tämä koko kuvio. Olen alkanut löytämään todella tärkeitä kausaalisuhteita elämänkertaani. Olen taas lukenut lähemmäs kolme kirjaa ja paljon artikkeleita asiasta sekä käsitellyt paljon tuskallisia tunteita. Pikku hiljaa alan ymmärtää omaa itseäni ja sitä, miksi olen tehnyt tiettyjä asioita elämässäni juurikin sillä tavalla. Nyt minulle on alkanut selviämään, miksi olen voinut niin pahoin. Ja mikä tämä koko prosessin tarkoitus on, sekä mitkä ovat sen vaiheet.
Kirjoititte piristä ja kannabiksesta, että ette vain pysty olemaan ilman niitä. Ymmärrän tämän ihan täysin, miksi käytätte niitä. Ne on teidän selviytymiskeinoja tällä hetkellä. Ihminen on niin viisas olento, että se rakentaa kaikenlaisia suojautumismekanismeja turvaamaan sitä, että me edes säilyisimme täällä hengissä. Kaikki riippuvuudet ovat hyvä esimerkki suojausmekanismeista. Ne auttavat meitä jaksamaan tällä hetkellä eteenpäin. Ne ovat kuitenkin vahingollisia ja niistä olisi hyvä päässtä joskus eroon. Mutta, jos tällä hetkellä tuntuu, että teidän on pakko käyttää aineita, niin se on vain suojautumismekanismi, mikä suojaa teitä itseänne. Ihmisen psyyke ei kestä ihan kaikkea. Jos meillä ei olisi nuita suojatumismekanismejä, me romahtaisimme johonkin psyykosiin, jos kaikki tunteet tulisi niskaamme kerta-annoksena.
Cocahontas, ymmärrän tuonkin, miksi olet samanlainen kuin äitisi. Todennäköissesti äitisi on myös melko samanlainen, mitä hänen oma äitinsä, ja isänsä. Samoja tunnelukkoja läpi suvun. Samoja käyttäytymismalleja opittuna aikasemmilta ikäpolvilta. Samaa emotionaalista tuskaa. Ehkä erilaisia suojautumismekanismeja, mutta pohjimmiltaan samoja tuskallisia tunteita äidit ja tyttäret isät ja pojat pakenevat. Jos sinua ärsyttää sinun oma äiti, kannattaa kysyä itseltään, minkä ikäiseksi koet juurikin itsesi silloin kuin ärsyttää. Tätä kysymystä sinnikkäästi itseltäsi kysymällä voit jäljittää sen perimmäisen syyn, miksi äitisi sinua ärsyttää. Voin luvata, että todennäköisesti syy ei ole tässä päivässä eikä tämänhetkisessä tilanteessa. Been there, done that. Minuakin ärsytti ennen oma äitini todella paljon. Enää ärsyttää isä 
Masennuskin on tietynlainen suojausmekanismi itsessämme. Masennus kertoo meille, että meidän tulisi keskittyä itseemme. Meidän sisäinen lapsemme kaipaa meitä ja hän masentuu, koska emme huomioi häntä. Meidän sisäinen lapsemme kolkuttelee meidän sisällämme ja hän haluaa meidän huomion. Jos hän ei saa sitä, hän masentuu, jolloin me tunnemme olevamme masentuneita. Periaatteessa me emme ole masentuneita, meistä vain tuntuu, että olemme masentuneita. Siinä on todella iso ero ymmärtää tämä asia. Meissä on monia erilaisia puolia. Sisäinen lapsemme on se meidän tunteva puolemme. Se sijaitsee energiana meidän kehossamme kaulan alapuolella. Jos kuuntelet kehoasi tarpeeksi pitkään saatat löytää tämän energian. Minulla itselläni se sijaitsee kaulan alapuolella ja rinnassa, mennen aina alempaan vatsaan asti. Tämä energia jäykistytti aikaisemmin minun niskat ja hartiat todella pahaan lukkoon.
Ainoa asia mikä kaikkien addiktiomielien tulee tehdä parantuakseen on parantaa oma sisäinen lapsemme. Me olemme kaikki lapsuudessa traumatisoituneet emotionaalisesti ja meissä on nämä haavat jäljellä tänäkin päivänä. Tärkeintä tässä prosessi on löytää ensiksi turvapaikka, jossa sisäinen lapsi uskaltaa tulla esiin. Turvapaikka voi olla esim. terapeutin huone, koti tai vaikkapa oma sänky. Tärkeintä on tunne siitä, että siellä ei uhkaa mitään ja sinut hyväksytään sellaisena kuin olet. Jos sinulla on vaikeita ihmissuhteita kotona, niin se ei ole sinun turvapaikkasi, joudut olemaan siellä koko ajan varuillaan, eikä sisäinen lapsesi uskalla tulla esiin.
Käytännössä sisäisen lapsen paranemisen ydin on se, että opettelet rakastamaan itseäsi ja hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet. Tähän voi pahimmissia tapauksissa mennä vuosia. Itse opettelen itseni hyväksymistä ja rakastamista joka päivä esim. sanomalla peilin edessä “rakastan sinua” “hyväksyn sinut sellaisena kuin olet”. Tämän oppiminen on erittäin tärkeää. Toinen asia mikä pitää opetella, on opetella olemaan läsnä itsensä kanssa. Itseä pitää opetella kuuntelemaan ja havannoimaan. Aluksi se on erittäin vaikeaa, eikä kukaan ihminen tätä aloittaessaan saa kontaktia itseensä. Se on ihan normaalia. Mutta parissa kuukaudessa kehittyminen on jo valtavaa.
Kolmas tärkeä asia on suruprosessi. Olen itse tässä vaiheessa. En enää tunne niin paljoa pelkoa, häpeää enkä vihaa. Olen surullinen. Itken tällä hetkellä melkein joka ilta. Monesti saan tehostettua tunteiden pintaan tulemasta kuuntelemalla jotain todella kaunista musiikkia. Keskitän huomioni sisäiseen energiaani ja olen läsnä sisäisen lapseni kanssa. Suru on parantavaa ja puhdistavaa. Se parantaa sisäistä lastamme. Suru on tunne, joka on ihmisessä sen takia, että se voi päästää irti ja jatkaa elämäänsä. Suru on tunne, joka kertoo siitä, että menetämme jotakin. Suru on kuitenkin vapauttava tunne ja itkeminen on yhtä luonnollista kuin nauraminenkin. Kyyneleet uudistavat meitä ja kertovat siitä, että meillä on ollut vaikeaa, että meitä on kohdeltu väärin. En osaa kohdistaa tätä suruani mihinkään tiettyyn asiaan, mutta se vain nousee pintaan sisimmästäni, kun annan sen vain nousta. Hoen itselleni ja sisäiselle lapselleni “olet turvassa, itke vain, on ok olla surullinen”.
Kopion tähän yhden hyvän listan, josta voit ajatella oireiden kautta, että oletko elänyt traumaattisen lapsuuen.
Seuraavassa on joukko merkkejä, jotka saattavat kertoa, että meidän lapsuutemme on ollut traumatisoiva.
- Olen ollut mielenterveyteni takia laitoshoidossa tai avohoidossa ilman, että minulta olisi diagnosoitu fyysistä vammaa tai selvää traumaattista tapahtumaa.
- Koen pelko-, häpeä- ja paniikkitiloja.
- Minulla on addiktioita ja riippuvuuksia.
- Minulla on itseäni vahingoittavia käyttäytymismuotoja (viiltely, kemikaalit, jotkut harrastukset).
- Minulla on toistamispakko. Pilaan juhlia ja onnellisia tilaisuuksia. Ihmissuhteeni päättyvät usein samalla tavalla. En uskalla onnistua.
- Minulla on dissosiatiivinen identiteettihäiriö, epävakaa persoonallisuushäiriö, estynyt persoonallisuushäiriö, traumaattisen stressin jälkitila ilman “selvää syytä”, paniikkihäiriö, tai muu tunne-elämän häiriö.
- Olen teettänyt (seksuaalisuuteen liittyvän) kauneusleikkauksen jostakin muusta syystä kuin pahan puutteen tai epämukavuuden korjaamiseksi.
- Olen vapaaehtoisesti prostituoitu tai pedofiili, tai seksuaalisuuteni on kieroutunut tai sellainen, että häpeän sitä.
- Minulla on vaikeuksia pitää huolta ruumistani, kodistani, vaatteistani tai tavaroistani.
- Minulla on syömishäiriö, ostamispakko, tai jokin muu epänormaali tapa pitää huolta itsestäni.
- Koen hallitsematonta vihaa, räjähtelen ja sinkoilen ympäriinsä.
- Minulla on kiputiloja ilman, että minulta olisi diagnosoitu selvää syytä tai vammaa. (Minulla oli aikaisemmin migreeni useita kertoja kuukaudessa. Se on nyt kadonnut).
- Olen levoton enkä pysty pysähtymään ilman, että kokisin oloni tuskalliseksi.
Itselläni on todella paljon näitä oireita, mitä olen peitellyt itseltäni koko elämäni ajan. En oikeastaan myöntänyt itselleni, että minulla edes on hirveänä mitään ongelmia. Onhan ulkoinen maailmani kuitenkin mennyt kutakuinkin yhteiskunnan(virheellisten) odotusten mukaan. Jollain mittarilla voisin olla jopa menestynyt ulkoisessa elämässäni. Sisältä olen kuitenkin ollut aina ihan palasina. Nyt nämä palaset vihdoin ja viimein alkavat loksahtaa paikalleen. Alan parantua. Jonakin päivänä olen onnellinen ja tämä onni ei todellakaan tule johtumaan ulkoisista asioista.
Näiden asioiden ymmärtäminen ja käsittäminen vie paljon aikaa, eikä niiden myöntäminen itselleen ole todellakaan helppoa. Kuten sanottua meidän puolustusmekanismit estävät meitä tajuamasta. Jokainen ihminen kuitenkin alkaa miettiä näitä asioita jossain vaiheessa elämäänsä, kunhan on tarpeeksi vahva siihen emotionnaalisesti. Kunhan olosuhteet ovat sellaiset, että näitä asioita pystyy käsittelemään. Jotkin ihmiset pakenevat näitä asioita hautaa asti. Jotkin ihmiset tekevät näiden asioiden takia itsemurhia. Jotki ihmiset paranevat itsestään. Totuus kuitenkin on, että meillä kaikilla on näitä oireita, joillain tasapainoisista perheistä tulevilla vähemmän ja sitten meillä ei-niin-tasapainoisista perheistä tulevilla enemmän. Kaikilla näitä tunnelukkoja ja suojamekanismejä kuitenkin löytyy, mutta me voimme kaikki vapautua näistä meitä vahingoittavista mekanismeistä tai ainakin himmentää niitä sen verran, että ne eivät vaikuta meidän elämäämme niin suuressa määrin.
Kaikista meistä voi tulla vastuullisia ja tasapainoisia aikuisia. Me emme voi muuttaa menneisyyttämme, mutta voimme muuttaa sen vaikutusta meissä itsessä. Me voimme parantaa ja laastaroida haavamme, että ne eivät vuoda enää verta. Luottakaa itseenne ja paranemisprossiin. Se vie aikaa, on tuskallista, mutta se on vapauttavaa. Me kaikki voimme alkaa iloita tästä elämästä ilman sisällämme olevaa tuskaa ja kaaosta. Se on mahdollista. Olen itse kohdannut ja läpikäynyt niin pahan tuskan, että tiedän mistä puhun. Minulla alkaa pikku hiljaa olemaan olla voimia tehdä muutakin kuin pyöritellä tätä asiaa. Pikku hiljaa alkaa elämä voittamaan ja kukat kukkimaan. Mikään ei estä minua olemasta tällä hetkellä onnellinen. Olen vieläkin surullinen, mutta samaan aikaan myös onnellinen.
Jos joku haluaa tietää tästä prosessista enemmän, niin vastailen mielelläni askarruttaviin kysymyksiin. Tiedän, että asiat vaikuttavat vaikeilta ymmärtää ja ne saattavat nostattaa tuskallisia tunteita pintaan. Niiden läpikäyminen kuitenkin kannattaa.
Toivotan sydämmestäni tsemppiä kaikille jatkoon!