Minkälaisia arvoja teiltä on mitattu? Minä “kärähdin” työterveyden ottamissa kokeissa, ALAT 156, PGT 163 JA ASAT 100, näillä mennään ja Jeppe päiväkirjaa pidetään toki lääkäri on sitä mieltä että täysraittius, itse haluaisin osata olla kohtuukäyttäjä!!! No nyt mennään päivä kerrallaan ja katsotaan kuinka käy…
Ei hätää!!! Sano että asia otetaan tosissaan, ja jatkat vähentämistä sekä olet tyytyväinen että asia tuli esiin nyt eikä liian myöhään! (=siitä ne tykkää!!). Mulla oli puolitoista vuotta sitten, vuoden 2014 keväällä sekä ALAT että ASAT molemmat jotain 300, mutta GT (=kroonisen pitkäaikaiskäytön indikaattori) himpun verran salle ata. Go figure?
Sitten 100 päivää myöhemmin hoitoonohjauksen ja kraanavesikuurin tuloksena arvot menivät täysin normaaliksi, ja ovat käytännössä pysyneet siellä siitä lähtien. Huolimatta että rännäilen vähintään 10 päivää kuukaudessa. Sanoisin että sä olet GT-arvon myötä kovempi tapajuoppo kuin mä, mutta mulla juhlat on (tai oli) kovempia, koska maksa parkuu! Jokaista ON-viikkoa on syytä pitää 3 OFF-viikkoa.
Suosittelen Antabusta jokaisen tipattoman kuurin tueksi, koska KUN sä olet kuin mä, armoton tunne-eläin, vain Antabuksen ruoska tekee tarpeeksi kipiää persuuksille että juoppojellona perääntyy häkkiinsä pohtimaan huomispäivää punottavan häntänsä päälle!
Toivottavasti susta kuullaan lisää - Näiden absoluuttisten indikaattorien vertailu hivelee nörtin sielua!
Työterveyslääkärillä ja- hoitajalla olen käynyt, ehdottivat antabusta, siis sitä mitä juopot käyttää, hah ja huh. Muuta hoitoonohjausta ei tullut, hoitajalle aika ja kuukauden päästä testiin ja lääkärille. Tähän on tultu ja treenannut olen 5-6 päivää viikossa, joko pullo viiniä tai neljä isoa tuoppia ja luonnollisesti viikonloppuna tuplat. Olisihan tuossa vara vähentää…
Ei tarvitse olla juoppo, jos käyttää antabusta. Sitä voi käyttää vähentämisen apuna. Itsekin sitä pyysin omasta tahdosta lääkäriltä. Olen tosin tuurijuoppo eli välillä menee pari kolme päivää rankasti ottaen ja välissä pitempiä raittiita jaksoja. Pyysin antabuksen, kunne välit alkoi lyhenemään.
Sydärikö, olet ihan oikeassa antabuksen suhteen, kirjoituksessani oli itseironiaa. Itse en vielä halunnut ruveta käyttämään, yritän saada lähes jokapäiväisen tissuttelun liikunnan avulla kuriin. Kyllähän tämä melkoista tunteiden vuoristorataa on ainakin näin alkuun. Ja toisaalta hemmetin hyvä mieli näistä “nollapäivistä”
Tosin nuo sinun maksa-arvot on niinkoholla, että sulle ei välttämättä kirjoiteta resrptiä ennen kuin arvoja on saatu laskettua. Nuo arvot voi muuten alla koholla myös ylipainon vuoksi. En tiedä sinun tilannetta.
Himottaisi tietää omat maksa-arvot, mutta yhtä aikaa myös jännittää, että ne ovat pompsahtamassa niin raivoisan korkealle, että koko Pegasus räjähtää ja tietokonetuki joutuu jättämään kahdeksannentoista kahvikupillisensa väliin järjestelmää koodijeesusteippaillessaan.
Ei mutta oikeasti pelottaa, että arvot ovat pielessä.
Kun noin tolkuttomia määriä tinaat ja podet reilua ylipainoa, niin taatusti maksa-arvot ovat pielessä.
Mainitsit jo yrittäneesi itsemurhaa, mutta läträäminen ei tosiankaan ole sen toteuttamiseksi nopein, kaunein saatikka kivuttomin polku.
Minä kävin mittauttamassa supermaksa-arvoni melkein jo 3 viikkoa sitten, mutta vieläkään ei näy tuloksia Omakannassa.
Ylipainoni (ja allekirjo on ollut superlihava jo piiiiitkään) ei ole hämmästyttävää kyllä maksa-arvoja pahemmin nostanut, kolesterolikin oli vain ripauksen koholla. Söin aikoinaan vuoden pari Deprakine-nimistä tököttiä, ja sepä kävi maksan päälle kuin yleinen syyttäjä. Kun lääke vaihdettiin toiseen, arvot fiksaantuivat nopeasti. Mutta toisaalta kestotinaus on tuonut vielä vähän lisää ylipainoa, ja ehkäpä kydeinen kombo…
Äh. Näin yösyömmellä alkaa asia tosiaan ahistaa. Psykopolilta saisi helposti labralähetteen, jotta ei tarvitsisi arvailla ja rypeä epätietoisuudessa.
Omakanta on siitä outo, että välillä kirjaukset sun muut näkyvät jo päivän sisällä, ja välillä tietojen päivittymisessä menee kauan. Kolme viikkoa on kyllä silti jo pitkä aika.
Nuo maksa-arvot on aika persoonallinen asia. Yksillä niitä nostaa ylipaino ja toisilla viina ja kolmansilla jokin muu. Sitten on rapajuoppoja, joilla ne arvot eivät ole koskaan nousseet.
Itsellä alat nousi yksissä kokeissa 150 arvoon ja jo seuraavalla viikolla se oli viitearvojen rajoissa. Oudosti heittelee. Muut arvot ovat mulla pysyneet kohdalllaan, paitsi tuo alat. Verensokeriarvo puolestaan nousee ryyppykauden aikana eli mulla viiraa pää, haima ja sydän juopottelusta. Muisti ja varsinkin lähimuisti on ihan pilalla.
Nollapäivä kääntymässä iltaan, pari vaikeaa tilannetta, radiossa keskustelivat oluesta, mulle nousi “vesi kielelle”, Alkon ohitin, tiukkaa teki, huh, mutta ohi pääsin. Noista maksa-arvoista, mulla on todettu rasvamaksa, on vyötärölihavuutta ja neljä vuotta sitten annokset sytostaattia meni maksan läpi kuusi kertaa, voi maksa parkaa Varmaan kaikki vaikuttaa kaikkeen ja suurimpana Alko, jota omaehtoisesti kurkkuun kaataa, kyllä ihminen voi olla tyhmä
Voihan sitä noinkin ajatella, että tuhmyyttä. Minä kuitenkin kutsun sitä nimellä alkoholismi.
Itse edustan sitä koulukuntaa, että sitiä ei vähättelyllä selvitä vaan lopetettava on kokonaan.
Hei kaikille, tunnun varmaan ihan pösilöltä teistä konkareista, mutta:
muistaakseni viimeksi, kun multa katsottiin pvk:ssa maksa-arvot, niin lekuri ihmetteli joko ASAT tai ALAT -arvoa, olisko ollut 166? Kai se oli koholla?
Olen lueskellut tätä palstaa muutamana päivänä nyt ja ihmetellyt niitä eroja, mitä ihmisten luokittelussa on. Virallinen kanta kuuluu olevan, että keskivertonainen sais juoda vain oliko se 14 annosta vai vielä vähemmän viikossa, ja sitä enemmän on vaarallista. Sitten taas täällä joku voi juoda 50 annosta viikossa ja se on vielä kevyttä.
Noh, tästä ällistyneenä laskin omat juomismääräni, joita olen pitänyt melko viattomina ja vaatimattomina. Tulos: 12x7=84 annosta viikossa. Olenko alkoholisti! En ole koskaan kokenut minkäänlaista krapulaa, ei päänsärkyä tai oksentelua, en ole tarvinnut lääkkeitä, ei ole mitään liskoja tullut ovelle… MIKÄ mua vaivaa??? Kaiken järjen mukaan olen ainakin suurkuluttaja, mutta kun mitään haittavaikutuksia ei ole niin miten mun pitäis toimia?
Ok, varmaan on niin, että peittelen muita ongelmia juomisella, vaikka en sitä niin aktiivisesti ole huomaavinanikaan. Onhan se niin, pakko olla. Mulla tais toi juominen mennä hanskasta avioerovaiheessa, silloin oli tapana mennä illalla (miehen tultua sihteerikön luota mun ja 4 nukkuvan lapsemme luo ) koiran kanssa tunnin lenkille, tulla sitten kotiin ja vetäistä puoli litraa vodkaa. Laihtui hyvin, kolmattakymmentä kiloa alle vuodessa
Jos ongelmat on näinkin hyvin piilossa, juomista voi varmaan ihan hyvin jatkaa, kunhan ei vaan erehdy lekurin pakeille tai ainakaan labrahoitajan… vai mitä olette mieltä, vääjäämätön tuhoko edessä?
Yritin vastata tuonne väliin jotakin. Kohtuukäytön rajat taitaa löytyä täältä päihdelinkin sivuilta ja niistä kannattaa lukea. Kannattaisi pitää juomatauko, kun nuo maksa-arvot on koholla.
Juuh kiits Sydärikö,
pidin juuri neljän viikon tauon (mulle tulee ain välillä mykoplasmakeuhkis (kroonistunut infektio, pitäis just germaniaan lähettää ne veret), 7 päivää 40,2 kuumeessa ja silloin ei tee mieli ottaa iltarentoutusta)… mut sit taas…
Koeta ottaa vähemmän kuin 12 vuorokaudessa näin aluksi. Esim. “vaan 5 päivässä”. Sitten välipäiviä ja pian olet kohtuukäytön rajoissa.
Elämänhönkäys,
vaikka täällä Vähättelijöissä tykätäänkin vähetellä, niin eiköhän jokainen - sinäkin - joka tänne on luonut tunnuksen, ymmärrä olevansa alkoholisti, vaikka sitä huumorilla ja ylenmääräyksellä läträyksellä peitelläänkin. :mrgreen:
Kyllähän tuo 12 annosta päivässä on sellainen tahti, että ennen pitkää sisuskalut ja ajukoppa alkavat käydä läpi transformaatiota normaalista ei-normaaliksi. Eihän se tusina tunnu paljolta päivän aikana, mutta nimenomaan kun ynnäilee ja “ihailee” viikkosaldoaan, niin tajuaa, että joo, ehkei sitä öillisiltä kauhuilta, tutinoilta sun muilta juopon jänniltä oheisetuisuuksilta vältyttyäänkään ole aivan terve kittaamisensa suhteen.
En tuomitse millään tavoin, toteanpa vain.
Tissuttelulla olen saanut omat maksa-arvot nousemaan, en kännäämisellä. En tiedä kummasta mallista on helpompi päästä eroon, josko kummastakaan, mutta yritän parhaani, katsotaan mihin riittää… kävin muuten tänään Alkossa!!! Ostin mehtämiehelle Jahti-pullon, itselleni en mitään, jihuuuuuu ja Jeppeen lisää nollia
Maksa-arvot ovat valitettavasti huomattavasti moniulotteisempi pirunnyrkki kuin vain annosten laskeskelu. Pitää myös muistaa että kaikella mitä menee suusta sisään, on huima merkitys. Esimerkiksi runsashiilihydraattinen sapuska saattaa olla pitkässä juoksussa merkittävästi rankempaa maksalle, kuin tissuttelu. Myös vyötärömakkarat voivat olla paljon vaarallisempia kuin päivittäinen jahtiryyppy.
PS.
Onnittelut jokaisesta nolla-päivästä! Niitä ei voi kukaan enää ottaa pois!
Jooh tätä tissuttelua on nyt jatkunut viitisentoista vuotta… se 12 annosta tulee siitä, että tekee neljä vodkapaukkua, siis jonkin limun kanssa tai vaikka kaakaon. Se ei oikeesti tunnu mitenkään ryyppäämiseltä, sen takia olenkin ihan hukassa… jos voisin määritellä itseni jotenkin toisin, pääsisin ehkä selvemmille vesille, en tiedä. Olen tietenkin uskotellut itselleni monenlaisia epätotuuksia ja inhoan itseäni sen vuoksi. Mulla ei ole ketään sellaista ihmistä, jolle voisin rehellisesti tunnustaa miten mulla menee. Toisaalta, kuinka monella muullakaan on? Maailma on mennyt sellaiseksi, ettei edes lievästi pulskia ihmisiä hyväksytä, tai niitä jotka ei ole kasvoiltaan kauniita, tai epätrendikkäitä tai mitä nyt ikinä puutteita keksitäänkään… Ennen hampaidenoikomisaikoja kai vielä ymmärrettiin niitäkin, joiden legot sojottivat miten sattui… olen hyvin paljon armollisuuden ja ymmärtäväisyyden kannalla, vaikka en itse aina onnistukaan niitä ilmentämään…