No täs eli 6,5 h mennyt Lyrica 75 enkä ole vielä seonnut, ihme kyllä koska en tykkää tästä yhtään
vaikka ei mulle ole kuin nää juoru/nettipuheet perusteena ja ehkä se sääntö että hyvä lääke on sellainen että se auttaa hetimmiten eikä vasta viikkojen päästä… mut siis olen kyllästynyt ja yliväsy selkäkipuun, joten… no ilo olla täällä lukemassa sun tsemppauksia, pohdiskeluja ja kertomuksia oman elosi sujumisesta, joten jaksa jatkaa hienoa!
Siis tramadolia 100…200 ja nyt pregabaliiniä 75 ja siihen ennen ainakin stilnoct 10 ja pahimpina vitutushetkinä opomox puolikkaita joten katsotaan kuis viikon sisällä Lyrica muuttaa “pakkaa”…
Lääkärit tietää että kolmio tulee heti kun vanhat on myyty pois ja varmasti heitä on infottu väärinkäytöstä, nyt kun olin neurologilla oli mainokset poistettu. Jatkossa ei varmaan määrätä kuin mulle, melko turvallinen lääke sanojen kera. Siinä taitaa olla syy, valvira siis vahtii nyt Lyrikan määräämistä ja aihetta on.
Teksti yhteys on lekuriin ja kysyin jo eilen miten näin voi mennä. Ei vastannut mitään. Tänään lähetin uuden viestin, että uudella lääkeannoksella lamaava ahdistus palasi ja että onko tarkoitus mennä niin.
Ei ole vastannut kumpaankaan viesttiin vaikka yleensä vastaa kerran päivässä jos aihetta on ollut lääkkeestä.
Edit… No nyt vastasi, että vaikutus alkaa viikonpäästä ja tehdään tilanne arvio.
Ei voi olla totta, siis pysyinkö perässä (tän lyrican takia) että lääkäri pudotutti annoksen roimasti
ja pokkana käskee odottaan viikon, wtf, eihän tuossa lääkkeen vaikutuksesta ole kyse vaan liian rajusta
pudotuksesta äkkiä?!!
Lyricaa olen nyt syönyt 3 x 75 ja pää sekaisin ja raju väsy?! Oisin alottanut 25:lla mut jauhe tms pilleri jota
en viitsinyt purjaa pienemmäksi, mut olen kuullut että jotkut aloittaa suoraan 150 mgstä?
Mulla alla siis tramalia 100 +50 +50 joten jotain keskinäistä buustausta?
Tuskaisaa alaselkäkipua mutta siltikään en usko että kauaa jatkan lyricaa
kun tuntuu tyhmältä syödä jotain lääkettä “viikkoja” ennenkuin alkaa vaikuttaan?
Pikkasen tilannetta pahentaa omt-fyshoidon just päinvastainen hoitoliike
joka provosoi kipua lisää ja heikensi intoa heikentään itseäni vielä lyricalla
Sen näkee ken elää vai miten se meni mut huomiseen päätös?
No voi helvetti, johan on lääkäri. Olen täysin samaa mieltä Torppiksen kanssa, että kyse on nyt liian suuresta tiputuksesta. Se tosiaan jää nähtäväksi ehtiikö viikossa toipua tollasesta tiputuksesta ja auttaako se pieni annos yleensä riittävästi. Se vaan muakin askarruttaa, että miten sen viikon selviät, varsinkin jos olet töissä etkä esim. sairaslomalla, jossa sentään voisit piilotella kotona ton pahimman ajan.
En tiedä miten innokkaita noi on päivystyksessä “kumoamaan” psykiatrin, eli korkeamman koulutuksen saaneen lääkärin ohjeita, mutta jos oireet käyvät mahdottomiksi niin sinnehän se olis lähes pakko mennä. Mutta siis kyllähän se yleislääkärikin ymmärtää, että mistä noissa oireiden palaamisessa on kyse, eli annostiputus yksinkertaisesti liian rankka. Eli on se kyllä mahdollista että, että voisivat sulle määrätä sulle niitä pieniä määriä, niin että annostiputus ei olis niin niin rankka (siis esim. että tiputus olisi 75 mg vrk:ssa). Eli sen määrän että pääset sinne viikon kuluttua olevalle ajalle.
Neurokipu: Lääkärit on tiennyt kyllä jo pitkän aikaa, että Lyricaa voidaan käyttää väärin ja sen määräämistä on käytännössä vähennetty aikoja sitten. Siitä on informoitu kyllä lääkäreitä jo aiemmin. Uskon Valviran valvoneen tuota määräämistä jo pitkän aikaa, ennen kun tuo kolmio siihen on isketty.
Mullakin terveyskeskuslääkäri ensimmäiseksi vastaanotolla kysyi, mihin sä tota Lyricaa syöt? (Olin vastaan otolla pitkään jatkuneen kuumeen takia. ) Vaikka oli yksityisen psykiatrin määräämä. Teki mieli vastata, että vittuako se sulle kuuluu, koska käytän kyseistä lääkettä täysin asiallisesti. Vastasin kuitenkin sen mihin sitä määrätään, eli siihen ahdistukseen, jota hoidatan täysin muualla kun jollain yleislääkärillä. Mun psykiatrini on hoitanut mua kymmeniä vuosia ja tietää takuulla tilanteeni paremmin, kun joku random venäläinen terkkarilääkäri.
Kyllä joo Lyrica tekee alussa tuollaisia oireita joillekin, mutta mites se annos noin nopeaan on nostettu? Vai oliko se lääkärin ohjeena. Varmaankin on keskinäistä buustausta myös Tramalin kanssa, kun sulla ei ole edes vielä tolea tohon Lyricaan, se on todennäköistä ja siksikin oireet voi olla rajummat.
Voisin kuvitella et kenties joku isompi mieshenkilö alottais suoraan 150 mg:sta ehkä, mut ainakin tällasen 50 kg:sen naisen kohdalla lähdettiin liikkeelle 75 mg vrk:ssa ja viikon päästä nosto 75 mg x2. Siitä nostettiin aina 75 mg viikossa kunnes päästiin sopivaan annokseen. Kyllä noita toki voidaan määrätä myös nopeammin nostettavaksi esim. 4 päivän välein tai jopa useammin, riippuu vähän lääkäristä ja vaivasta mihin sitä määrätään.
Kaikki lääkkeet ei vaan ole sellasia, että ne vaikuttaisi heti. Lyricahan ei ole mikään täsmä kipulääke, mikä auttaa siihen kipuun heti. Se vaikutus vaan alkaa pidemmällä aikavälillä, mikäli se sulla toimii ollaan niin yksilöllisiä kaikki. Esimerkkinä masennuslääkkeet noista pidemmän aikavälin lääkkeistä, niitä ei vaan voi hetkessä nostaa ns. hoitoannokseen, koska haittavaikutukset olis niin suuret. Pitää alottaa pienellä annoksella ja nostaa sitä pikkuhiljaa (eikä se siltikään välttämättä sovi) ja masennusta lievittävä vaikutus alkaa yleensä 14-30 päivässä pikkuhiljaa jos tuo lääke nyt kyseiselle ihmiselle sopii.
Se on pakko vaan hyväksyä, että jotkut lääkkeet eivät auta välittömästi. Harmillistahan se toki on, mutta ei auta . Voithan kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysellä mitä mieltä hän on, että jatkatko vielä vai lopetatko. Noi on kyllä ihan yleisiä haittavaikutuksia alussa. Se on eri asia, jos ne ei sitten lainkaan ala laantumaan tai olo menee ihan hirveäksi, niin sitten tuo ei todennäköisesti sulle vaan sovi. Kehotan kuitenkin keskustelemaan lääkärin kanssa ja syömään lääkkeen, sekä tekemään annosnostot täysin lääkärin ohjeiden mukaisesti. Vaikka naapurin jamppa olis alottanut 450 mg vrk:sssa .
Sori Lucrezia, tän “mestan” ja munkin “Helmeni” ,
mutta mä käännyin takas…
eli ei varmasti epäilystäkään etteikö lyrica toimis mullakin
eli tulis kiva puuterinen olo ilman tuskia ja jaksaisin heittää läppää olla sosiaalinen ja
tehdä vaikka mitä hommia ikäänkuin oisin kunnossa jne …
(ja yleensäkin olen noviisi tän tason lääkkeiden kanssa ja “komboilut” vois heittää mut vielä ojasta allikoon…)
mutta en siis vaan halua/uskalla “feikata”, kun en ole nyt tuollainen (enkä muutenkaan) eli en hae persoonamuutoksia vaan apua kipuun ja tramal (+bentsot) saa riittää huumaus/seko/riippuvuus-aineina ja just sen takia että pystyn kontrolloimaan päivannoksia, joskus 50 joskun jopa 300 vointini mukaan tai jopa ilman jos hyvä päivä sattuu jne ja tähän välitön apukuvioon eil lyrica sovi.
Ja siis Jopa vakava selkä"hermopullistuma"kin saattais kärsiä liian hyvästä “menosta” (tramalinkin adrenaliinin kanssa pitää olla varovainen jo nyt) eli mun pitää elellä rauhallisesti (keväällä metsä yms työt odottaa ja niitä ei tee muut, joten ikäänkuin varmaa mutta pakkohoitoa käynnissä tuolla aikataululla) siis liki mitään tekemättä ja seurailla joka välilevypullistuma “kuivuis” vai joudutaanko todella raapii nikamista luita (lanneranka-ahtaumaakin ehdolla?)
että tulis väljempää ja tokenisi jo hommiin kevääksi, näin siis…
Myöhemmin tosin saatankin tarvita jos kivut pahenee niin nyt sitten tiedän mitä tuleman pitää… ja tiedän mistä sa hyvää vertaistukea!
Joo siis alasajoa jo eli en enää aamulla ottanut muy ehkä illalla sen 75 jos se unta antais mutta sitten pari päivää ja stop, luulen?
ps. ois kyllä ollut upeeta Sinun Lucrezia kanssa keskustella tuntemuksista mut tyydyn seuraan sivusta ja nauttimaan
teksteistäsi, tuestasi, ajatuksistasi…
Mut joo todella ota yhteys esim päihdeklikkaan jospa sieltä löytyisi TÖITÄ, ansioita esim etätukea asiakkaille jossa olet huippua ensinnä taustas (siten tunneosaamisen) , ja kova koulutustasoskin ! takia, mutta toiseksi ulosantis, kirjoitat hyvin ja kaiken kruunaa symppis ja empaattinen luontees jolla sä autat asiakkaan oloa jo heti ! Siis työvälineinä pääasiassa netti (chat, viesti) tai puhelin jne !
MItäs tuumit, oletko itsekin jo ehkä tehnytkin muuallakin kuin täällä päihdelinkissä?
Voi kiitos kultaseni! Kyllä toki ymmärrän, ettet halua ton Lyrican käyttöön vielä lähteä ja ihan faktahan se on, ettei se kaikille välttämättä edes sovellu.
Kuulostaa mun mielestä ihan hyvältä toi sun alasajo-lopetus projektisi.
En mä koe olevani sopiva päihdetyöhön, kun on omia päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia. Vaikkakaan en niitä päihteitä kenellekään lähtisi suosittelemaan toki. En ole sen alan työtä tehnyt, (ihan muualla olen ollut,) olis se aika ironistakin päihdeongelmaisen tehdä päihdetyötä. Oma kiinnostus tässä lähinnä on taustalla ja toki se, että haluan tuntea lääkkeet joita syön.
Olen otettu kaikista kauniista ajatuksistasi ja sanoistasi kyllä, kenties mä joskus vielä työllistyn johonkin. Tällä hetkellä koen vielä olevani liian epävakaa mihinkään työhön ihan hetkeen. Mä jotenkin koen tän foorumin vapauttavana, koska täällä saa jakaa asioita, kokemuksia (siis ihan kaikista asioista elämässä yleensäkin) ja vastaaminen on vapaaehtoista.
Työksi mulle sopisi enemmänkin mahdollisimman vähän henkisesti kuormittava liukuhihnatyö, jossa ei nimenomaan ole asiakaskontaktia. Liian kanssakäymisen pakosta ihmisten kanssa koen nimittäin nimenomaan ahdistavaksi ja kuormittavaksi ja liikaa empaattisuus voisi myös olla tuhoavaa, jos työongelmat seuraisivat vapaa-ajalle kotiin.
Mutta kiitos vielä Torpanäijä, olet symppis <3 ja onnea tohon lopputiputukseen, vaikka varmasti menee helposti kun ehtinyt tuota syödä kun vähän aikaa ja lopetustahtisi on järkevä.
^^Parhaita hoitajia/neuvojia on ne joilla on jonkulainen päihdetausta itselläkin takana. Esim. siellä katko-paikassa jossa olin itte vuosi sitten, niin noin puolella hoitajista oli itselläänkin päihdetausta.(ja muutamalla oli tosi rankka polku takana…)
Mut onhan se selvää, et sun on paljon helpompi ymmärtää asiakasta päihdeasioissa, jos itte tiedät niistä jotain ja varsinkin niistä paskoista oloista ym. joita esim. läheskään kaikki lääkärit ei tunnu oikein ymmärtävän.
No niin. Selvitin päätäni aamulla 225mg satsilla, niin pystyy kirjoitella kokemuksesta.
Ei tule päivää, että lähden uudelleen noin rankkaan pudotus leikkiin ja lekuri varmaan (toivottavasti) tietää sen koska lääkettä on määrännyt takaoveksi riittävästi. kuvittelisin niin.
Meinaan kyllä vaipua taas epätoivoon tämän kirjoituksen jälkeen tappotiputus annostuksella, mutta lieventäviä meinaan ottaa kylkeen. Sama lääke tarvittaessa
Sen verran vielä, että aikoinaan kovilla Anafranil satseilla minuun saatiin eloa vakavan masennuksen keskellä, niin osaa luovia näitten lääkkeitten kanssa. kai : ) ja toivottavasti.
Juuri näin ja sitten hyvä piirre tuki(opetushommissakin) ettei saa tietää liikaa ettei tule sitä liian tiedon sokeutta
asettua toisen asemaan ja just kuten lääkäräít “Kunneluuleetietävänsäkaikestakaikentoistentilanteenkin” niiin metsään menee usein ja jää just se hoito tuki tieto välittymättä kun eri “aaltopituuksilla”.
Mut tukihommat erikseen tosi kuluttavia kuten Luc sanoi!
t. nimerkki kokemusta on aidan molemmin puolin
…
Mut asiaa taas väliin:
Mietin josko uskaltais pitää Lyricaa “hengissä” jonkin aikaa että näkis parantaako se yöunia eli ottaisin vain iltaisin esim klo 21 sen 75 mg, liekö oikeesti vaikutusta näin pienillä ja onko syytä olettaa et auttaa pari yötä ja sitten vaatikiin annoksen nostoa ja kohta huoman olevani 300 mg tasossa ja koukussa?
Kuten olen sanonut jo aikaisemmin niin mun Lyrika aloitettiin 2* 3 300Mg kapselia ja lääkäri sanoi että varovasti olutta, hitto että laiva keinui kaksi ekaa päivää, tramalia oli 400Mg ja pamit päälle. Lopetus niin sain 4 150Mg kapselia ja tamalit seinään. Saakeli vie mä tiedän mikä on helvetti, sitten tuli gapapentiin samalla annostuksella, osasin varoa ja otim yhden aamulla ja kaksi yöksi. Nytten on OxyNorm 10Mg jota en ole avannut, toinen neurologi kirjoitti 1-3 päivässä läpilynti kipuun kaiken tämän paskan lisäksi, Siltä neurologilta sais vaikka mitä lääkkeitä ja paljon. En ole edes avannut lootaa vielä vaan odotan sitä yötä jolloin nukkumatti ei tule.
^Jaa että maksimissaan 1800mg eli 1,8 grammaa pregabaliinia (Lyricaa) päivässä? Tuollaiseen määrään voi aika helposti kuolla kouristusriskin takia, ja sä vedät siihen päälle bisseä ja pameja. Joko tekstisi on täynnä kirjoitusvirheitä tai juttusi täynnä… no, sitä itseään. Mikäli puhut totta, niin pysy helvetissä loitolla siitä oksikodonista eli Oxynormista mitä sulle on ilmeisesti määrätty, sen kanssa jos dokaat ja vedät rauhoittavia niin hengenlähtö voi olla hyvinkin lähellä.
Tohon on vaikea sanoa mitään, kun ollaan niin yksilöllisiä, mutta siinä ei ole järkeä alkaa nostamaan sitä pelkkää ilta-annosta. Eli jos pidät sen Lyrican käytön hengissä niin ota 75 mg iltaisin ja jos rupeat annosta nostamaan niin nosta se 75 mg aamuin illoin. Kyllä se voi jollain lievittää kipua jo tolla annostuksella, joskin epäilen sitä. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos tosiaan aiot yrittää vielä Lyricaa niin syö sitä aamuin illoin että se auttais siihen mihin on määrättykin. Eikä menis väärinkäytöksi, siitä et kostu loppupeleissä yhtään mitään.
Tosi moni päihdetyöntekijä omaa sen taustan ja toki siksi myös ovat parempia omien kokemustensa kautta työssään. Mä vaan en omaa sitä taustaa vaan elän sen kanssa, eli olen edelleen päihdeongelmainen. Siten en voisi sen alan töitä hakeakaan ja vaatihan se koulutuksen. Eikä se siis kiinnostakaan mua työnä.
Otin lopetus relaxit eli tramal + lyrica ja tunnin ajan oli tosi syvärento sohvalla “upposin varmaan 20 cm syvälle”
ja kyllä hävisi kaikki kolotuksen ja torkuin, mut sitten 2 h kaikki palasi jo ärtyneempänä ?! mut sain maistaa
mitä se ehkä voisi olla täysillä annoksin esim muutama kuukausi?! No tähtääm selän syyn poistoon ja kipujen kanssa siedä eloa kun tramal ja bentsot, eli täs oli lyrican loppu nyt
Kiitoksia Lucrezia vaivannöstäsi, tuestasi taas!
[/quote]
Tossahan se lähtökohtapointt on elii mikä kiinnosta, siis sellaista työtä etsimään ja jos työhön liittyy myös kirjallisia raportteja, asiakaskontakteja jne olet kuin työnantajan unelma kun pääset rytmiis kiinni, kyllä se tos nurkan takana odottaa
Sitä odotellessa pirteää syksyn alkua ja liikuntaa!
OxyNorm paketti on avaamatta ja jos olen juonut olutta pysyy avaamatta, mulla ei ole onneksi tullut vielä niin pahaa yötä, toivon ettei tulekkaan. Mä vihaan lääkkeitä, ainut hyvä on Diapam. Siinäkin mulla lukee kipuun.
Jatkan siitä mihin jäin kuukausi sitten ja muutama viesti taaksepäin, sillä jaksan taas lääkkeen ansiosta eleillä : )
Eli lääke nostettiin pikkuhiljaa 450mg annokseen kun silloin päästiin auttavaan vasteeseen. Siitä sitten lekuri halusi heti pudottaa 225mg annokseen kokeillakseen miten äijän käy. No eihän siitä mitään tullut tietenkään vaikka olisi päällään seissyt. Nostelin jälleen omatoimisesti pikkuhiljaa annosta siihen pisteeseen, että pystyi töissä käymään.
On ollut hyvä lekuri vaikka kokeili jostain syystä tappotiputusta heti kun vaste saatiin 450mg kohdilla. Sain omanpään mukaan kuitenkin nostella ja tiputella annoksia ja lääkettä on aina kaapissa vaikka toiselle jalalle : )
450mg oli sittenkin pitkänaikaa se oikea minimi millä pärjäsi jotenkuten. Sitten tehot loppuivat seinään ja tipuin takaisin pohjalle mistä nostin annoksen 600mg/päivä. Nyt pitkästä aikaa olo kuin joskus vuosia ennen kuin sairastuin masikseen/ jumalattomaan ahdistukseen. Nyt voi taas tehdä rastiin jääneitä jutskia vuosientakaa ja tämä normi olotila on kestänyt jo pitkään ja toivottavasti kestääkin.
Eli lääke futaa toistaiseksi hyvin ja olen onnellinen siitä, että pahan rauhoittavien/rentouttavien väärinkäytön sai loppumaan kokonaan kuin myös alkon.
Tilasinpa jopa kuntosalille kausilipun jotta pääsee rantapallosta eroon kun kesäkin jo meni : )
Tunti sitten otin 150mg lyricaa ja en tykkää, tästä tulee suorastaan huono olo mulle fyysisesti. Vanhemmat kokemukset on jostain 2007 vai 2008 vuodelta jolloin oli melko uus lääke ja lääkärini silloin tyrkytti suorastaan näitä. Samat kokemukset silloin, tai muistan ainakin et kun koitti jotain 450-600mg annoksia se huimaus ja “kännissä” olo ei tuntunut yhtään kivalta.
Eikä tää pienempi annos nytkään, isompaa taida viittiä edes koittaa, tää kemikaali ei vaan taida sopia mulle mitenkään, vaikka moni taitaa saada apua opparirefloissa jne.
Eikös tätä ahdistukseenkin määrätä? Itsellä lisää oikeastaan sitäkin. Hyi, ehkäpä never again.