Minulla on juurikin halpaa Orionin Pregabalin nimistä lääkettä ja kolmio löytyy.
Itsellä keskivaikeaa masista todettu vuosia ja monet lääkkeet käyty läpi tunnollisesti lääkärin määräämään tahtiin. Poikkeus rauhoittavissa sillä ne masis lääkkeet eivät ole tuottaneet oikein tulosta minulla.
Nyt menossa toinen viikko Pregabalin hoidolla (on muuten juuri tullut puolet halvemmalla kuin Lyrica juurikin Pregabalin nimellä samalääke markkinoille : )
Todella!nopeasti auttoi ahdistukseen/ pään sekoamis tunteeseen. Rauhoittavien lääkkeiden käyttö on lähes loppunut ja jaksaa muutenkin taas eritavalla kuin ennen.
Todella hyvä lääke tähän mennessä ollut minulle ja eikun eteenpäin.
Ei tässä vielä kuivilla olla kuitenkaan ja vaatii hermoja päästä rauhoittavista eroon, mutta Pregabalin auttaa taittamaan selän ehdottomasti.
Hienoa että sä olet saanut apua tosta pregabaliinista ja hyvä että Orion on jo kolmioittanut oman versionsa. Mulla sitä määrättiin aikanaan ahdistuneisuuteen ja kärsin myös vakavasta masennuksesta ja alussa mua auttoi tuo Lyrica, piristi ja sai sosiaalisemmaksi ihmisten kanssa. Yksi tuttu sanoi, että vaikutin ihan eri ihmiseltä alussa, kun olin niin ulospäin suuntautunut ja reipas yhtäkkiä.
Mulla on se kelan lääkekatto mennyt täyteen tänä vuonna, niin saan Lyricat loppuvuoden siihen hintaan 1,50 euroa. Tai 3 kk annoksen kerrallaan aina, niin mun ei kannata pyytää lääkäriä turhaan sitä nyt vaihtamaan tohon pregabaliin Orioniksi. Ens vuoden puolella sitten täytyy vaihtaa kun alkaa se kelan vuotuisen lääkekaton laskeminen alusta.
Mä söin Lyrikaa 6*300 Mg ja kusin alleni, sitten Gapapentin actavis samalla määrällä. Heti vähensin että yksi aamulla ja kaksi yöksi, neurologiset kivut väheni ja ei ole pissaa tirahtanut. Potenssi palasi tasolle mitä vanhalla ukolla voi olla, Lyrika pilasi reilu kaksi vuotta mun elämästä ja opimpa mitä vieroitus oireet on ku samalla pantiin 400Mg Tramalia poikki, sain toki neljä 150Mg Lyrikaa. Gapapentiinissä on kolmio ja lienee jokin Lyrikan esiversio, minä suosittelen eikä maksa paljon.
Pankaa lääkäri seinää vasten, mun hirmusta Lyrika annoksesta sanoi että tämä on melko turvallinen lääke, kaljaa käski juoda varovasti kun yksi voi olla neljä. Paskat, laiva keikkui kaksi päivää ja sitten wiskipullo ja kaljaa eikä muuta kuin kusi virtasi.
Yleensä masis lääkkeiltä on minulla pitänyt odotella sitä vaikutusta pitkään sivuoireeneen ja sitten kun tuntuu jossain, niin tehot loppuu nopeasti. Pregabalinissa on todellakin hyvä puoli se, että toimii nopeasti ja myöhemmin voin toivoa sen kestävän pidempäänkin.
Katsotaan nyt, mutta ypperiä on päästä niittaamaan rauhoittavia sekakäyttö lääkkeitä välillä edes kokeeksi : )
Zyprexaan “meinasi” aikanaan tulla kolmio sen osittain sentraalisen vaikutuksen vuoksi.
Varoituskolmiota ei voi niin vaan tällätä mihin tahansa lääkepakkauksiin. Se koskee nimenomaan PKV-lääkkeitä.
Liikenteessä kolmio tarkoittaa huomiota, lääketieteessä pääasiallisesti keskushermostoa lamaavaa vaikutusta.
Ketipinor ei ole PKV-lääke, vaikka onkin virallisesti “dibentsodiatsepiini”. Ketipinor ja muut vastaavat lääkkeet vaikuttavat ensisijaisesti aivoihin ja lamauttavat tätä kautta välillisesti keskushermostoa.
^ Ja offi jatkuu koskien neurolepteja, mutta eikös Sparinessa ollut kolmio silloin, kun sitä myrkkyä vielä sai käyttää? Jos oli, niin en kyllä yhtään ihmettele. Eipä sen lääkityksen alaisena tosin olisi päässyt lähellekään autonrattia, kun meni tyystin liikuntakyvyttömäksi, että siinä mielessä toki turhaa varoittaa :mrgreen: . Antoivat sitä mulle joskus kaaaauuan sitten hullujenhuoneella, kun eivät meinanneet saada mua muuten rauhoittumaan, mutta sen jälkeen olinkin kyllä äärimmäisen rauhallinen, ihme, että siitä ylipäätään enää henkiin heräsin . Taitaa Sparine vieläkin olla erityisluvalla käytössä joissakin tapauksissa Sairaalaolosuhteissa tuota kait vain saa nykyisin käyttää, jos sitä nyt käytetään lainkaan .
Alkoipa kiinnostaa tuo, kun en ole koskaan kuullutkaan, joten google kertoi, eli Winston - älä pelkää! Jos diggaat niin kyllä YA edelleen leipoo sulle vastaavat pillerit : https://fi.wikipedia.org/wiki/Promatsiini
Ei oikeasti kuulostaa aika hirveältä myrkyltä.
Palatakseni Lyricaan, aikoinaan psykiatrini muuten kyseli, että huomaanko sen buustaavan rauhottavien ym. vaikutuksia. Se oli aikoja, jolloin lääkäreitä alettiin herättelemään sen väärinkäyttöpotentiaalista. Totesin, että enpä huomaa, enkä ole huomannutkaan, mutta en mä niitä ota yhtä aikaakaan ja jatkuvassa käytössä Lyrica ei toimi muutenkaan niin. Näin se homma vaan menee. Tosin niin se taitaa mennä vähän kaikkien lääkkeiden kanssa joita jatkuvasti syö, elimistö tottuu siihen, siinä se.
Liitynpä Lyrica “kerhoon” tänään kun hermopinne -selkäkipuuni tramal ei oikein tehoa kaiketi kun Lyrica on hermokipulääke paremmin mutta vahvistanee tramaliakin jos sitä pitää rinnalla käyttää?
Tarkoitatko Lucrezia rauhoittavilla bentsoja eli siten edelleen voisi pienentää “bentsoindeksiäkin” eli opamox ja stilnoct toimis pienemmilläkin annoksilla?
Kiva kun tulit taas vierailemaan Torpanäijä! Saisit taas jäädä roikkumaan pidemmäksikin aikaa foorumille. Olet symppis.
No joo satunnaisesti otettuna Lyrica buustaa kyllä todennäköisesti Opamoxia, Stilnoctia ja varmasti Tramaliakin (tosin näistäkin ihmiset on eri mieltä, jotkut sanoo ettei buustaa, toiset sanoo että buustaa), eli pienemmät annokset voivat riittää, mutta eihän se oikein hermokipuun auta jos syöt sitä silloin tällöin. Siis se Lyrica.
Juurikin siis jatkuvasti jos Lyricaa syö, niin en ole kyllä huomannut sen buustaavan yhtään noita lääkkeitä. Sitten taas että se auttais paremmin siihen hermokipuun niin sun kaiken järjen mukaan pitäis syödä sitä jatkuvasti tai ainakin jonkulainen kuuri, eikö niin?
Mulla se on määrätty ahdistuneisuuteen, mutta toimii myös esim. miehellä migreenin estolääkkeenä samalla kun ahdistukseenkin.
Leikkausta odotellessa pitäs pitää itsensä kunnossa niin fyysisesti ja psyykkisesti ja
hyvä vaan jos poistaa ahdistusta ja eikös nukukkin siten paremmin, ja tietty jos ei kipua?
Kiitos kultaseni! En mä ole luopunut SSRI:stä - never voisin sanoa. Menee varmaan loppuelämän ajan, vaikkakaan teho ei ole kummoinen enää tuohon masennukseen, mutta kun ei olla nyt parempaakaan lääkitystä keksitty mulle niin näillä mennään. Huonompia variaatioita ollaan kyllä löydetty esim. SNRI:t. Odotan kyllä innolla ja olen mielelläni valmis kokeilemaan jos joku uusi mullistava lääke masennukseen joskus löytyisi, jonka vaikutusmekanismi siis jollain tavoin toimisi ja eroaisi näistä nykyisistä.
Mua toi Lyrica alussa piristi, mutta on aika yksilöllistä, ei kuitenkaan niin paljon että se olisi häirinnyt yöunia. Jossain vaiheessa se väsytti vähän iltaisin, kun ilta-annokseni oli kohtuu suuri 225 mg. Eli hyvinkin saatat nukkua paremmin. Toivotaan että auttaa kipuusi, etkä saa juurikaan haittavaikutuksia. Oletko muuten milloin aloittamassa lääkityksen?
Jopas nyt.
Kohta kuukausi sitten aloitin pregapaliinin masennus ahdistukseen hitaasti korottaen 225/225mg päivätahtiin.
Nyt viikon vedellyt tuota annosta ja elämä tuntuu valoisammalta, niin nyt sitten pitäisi tiputtaa 75/75/75mg linjalle samantien?
Ahdistaa jo valmiiksi. Vai oliko tuo isompi määrä jokin kyllästys rupeama : )
Moi taas Lucrezia-helmiäinen! Kirjoituksias on mukava lukea vaikka elo meitä kaikkia potkiii, mut sä oot pirun taitava väistää ja ennenkaikkea kestään!! Nuoh… ois monia duuneja joissa oisit tosi “söksee”!
No niin asiakaan eli just äsken 75 joten nyt nähdään kuinka “ylionnelliseksi” vai “humalaan” tulenkaan?! No kunhan selkätuskan vähenis niin sais taas liikunta yms rytmistä kiinni taas kuten keväällä…
Joo Lucrezia, SNRIin on syvältä joten ja olen nyt pakosta sitä kokenut tramalin myötä ja siksikin Lyricaa “uskallan” tai “huvittaa” alkaa kokeileen.
Olin neurologilla joka tuumas että hyvä että pääsin siittä Lyrica koukusta irti, oli samaa mieltä et kun punanen kolmio puuttuu niin pääkallon kuva. Ei enään määrää Lyricaa vaan siirtää vanhat asiakkaat Gapapentiiniin, ihmetteli mun pudotusta, 6*2 300Mg Gapapentiiniä joka sama kuin Lyrikassa. Nyt yksi aamulla ja kaksi yöksi, huokasten kirjoitti semmoseen pieneen punaseen respaan mulle kunnon myrkyt, meinasi että morffiini on vielä lievää. Nyt kuulemma putoon vartissa jos ei uni tule.
Lyricaa en söisi jos olis viimeinen lääke, kokeilkaa lopettaa se. No vuoden vaihteessa tulee se kolmio sentäs, pääkallo olis paree.
Ei voi olla sulla aina paremmat/ pahimmat lääkkeet mitä olen lukaissut pariinotteeseen tämän viestiketjun
Vähäongelmaisien/ ongelmaisien ploggaajalta tunnut.
No nyt tuli apteekista textari että noudettivassa, lekuri oli unohtanut annostus ohjeen, toinen neurologi joka mua hoitanut laittoi ohjeen. Sovittiin kerran tai max pari viikossa yöllä eli ei vaikuta autolla/skodella ajamiseen. Hieno lääkäri kun kirjoitti vapautuksen kypärästä joka hakkaa mun selkä nikamaa, poliisilaitoksella olovat haavi auki, yksi konstaapeli tiesi ja siitä tehtiin ilmoitus trafiin, rekkaria en voinut antaa ku on vaihto just menossa, pidä todistus mukana oli ohje.
Niin lipsyttiin taas Lyricasta, soon paholaisen tekemä lääke, älkää aloittako sen syöntiä.
Omakohtaisesti rakastan Lyricaa; buustaa suunnilleen kaikkea, eikä yksinäänkään ole mitenkään epämiellyttävää tavaraa . Haittapuolia on tietty toi lihoaminen
Mikä kumma? Mä en todellakaan ymmärrä tota logiikkaa, ei siihen nimittäin mitään kyllästymistä tule siis että pienempi annos yhtäkkiä riittäisi samaan asiaan. Aivan järjetöntä, sehän haetaan yleensä se oikea annos nimenomaan noin pikkuhiljaa lääkettä nostamalla, kunnes vaste tuntuu riittävältä ja olo on hyvä ja siihen jäädään. Kuukausi on niin lyhyt aika, että siitä ei voi olla kyse, että lääkäri haluaisi ajaa se alas ja nostaa uudelleen, eli ikään kuin syöttää sitä kuureina. Itse olen nimittäin vähän sellaista huomannut, että kuureina Lyrica saattaa toimia mulla paremmin kun sen voi tiputtaa helposti, kun en saa pahoja oireita. Eli tarkoitan juuri sitä, että pidempään kun Lyricaa syön niin siitä tuntuu vähän teho lähtevän ja kun olen ajanut annoksen alas ja aloittanut uudestaan, niin olo on ollut parempi. Nyt en voi tiputtaa sitä, kun ei ole miedompia kapseleita, mutta aion lääkäriltä niitä pyytää ja kokeilla tuon toimivuutta. Mutta muistan kyllä Lyrican tehonneen mulla hyvin aina alottamisen jälkeen (pikkuhiljaa nostaen) ainakin n. vähintään 6 kk ajan ellei pidempäänkin.
Olisi mielenkiintoista kuulla tai kysyä siltä lääkäriltä, että mikä idea tossa on, kun sun olosi saatiin paremmaksi niin lähteä sitten heti hilaamaan sitä alaspäin ja vieläpä tuollaisin annoksin kerrallaan? Kuulostaa ihan joltain sadismilta . “Ai, nyt sun olo on hyvä nyt, okei no tehdään siitä uudelleen huono ja lopetetaan lääkitys”. Tosi outoa.
Tai sitten lääkäri haluaa nyt kokeilla, että pärjäisitkö kuitenkin pienemmillä annoksilla, se lienee kaikkein järkevin selitys asialle. Jos olo menee ihan kamalaksi, niin täytyyhän se annos lääkärin nostaa sitten takaisin. Voi olla kyse vain siitä, että lääkäri haluaa kokeilla pienemmän annostuksen toimivuutta, tosin kuulostaa todella melkoiselta laboratoriorotta touhulta tuollainen. Enkä hyvällä tahdollakaan keksi, miksi se annos pitää tiputtaa niin helvetin nopeasti, eikä pikkuhiljaa. Sori näin pitkä kirjotus, mutta toi vaan tuntuu niin käsittämättömältä. Toivon sulle paljon voimia ja kerro miten tuo lähtee menemään, jooko? Muista myös, että jos sulla ei ole lääkärille aikaa ja olosi menee ihan kauheaksi, niin jätä sille vaikka soittopyyntö, ei tolla lailla voi toimia, jos potilaan olo alkaa nopeasti huononemaan. Sellaisessa tapauksessa oma psykiatrini aina käskee nostamaan lääkityksen takaisin, eihän tarkoitus ole huonontaa potilaan mielialaa vaan parantaa sitä. Kyllä olen niin onnellinen, että mulla on hyvä ja asiallinen psykiatri, kyllä noita näköjään riittää moneen junaan.
Ihanko tosissaan se lääkäri siis käski sua suoraan tiputtamaan ton 225 mg x 2 annostelun 75 mg x 3 annokseen? Siis ellei nyt lääkärit ole saanut jotain uutta tietoa, niin kyllähän tuo annos pitäisi aina tiputtaa pikkuhiljaa alaspäin. Siis itse olen tiputtanut aikanani 150 mg aamuisin 225 mg iltaisin annoksesta, ensin 75 mg vuorokaudessa ilta-annoksesta pois ja siis sitä 150 mg x 2 annosta söin viikon. Sitten otin seuraavalla viikolla aamuannoksesta sen 75 mg pois jolloin annos oli 75 aamuisin ja 150 mg iltaisin ja sitä söin taas viikon verran. Jotkut on joutuneet tiputtamaan 25 mg vrk-annoksesta kerrallaan pois, kun haitat on olleet sen verran isot.
Musta tuntui vaan että ekalla viikolla vitutti enemmän, kun annos oli pienempi, mutta sen jälkeen en enää huomannut eroa kun jatkoin annoksen laskemista. Tosin mulla oli myös rauhottavat käytössä, jotka toki tasaavat oloa. Tiputin annoksen omaehtoisesti ja lääkärin kanssa alotettiin se parin vuoden päästä uudelleen, jolloin se tuntui taas tehoavan hyvin. Toi tuntuu olevan hyvin yksilöllinen toi Lyrican vierotusprosessi, joillekin se on kohtuu helppo, kuten mulle ja sitten taas joillekin se on ollut melko helvetillistä.
Kerro myös Torpanäijä, miten sun kokeilu lähtee menemään, olis kiva kuulla.