Kokemuksia karttuu meille jokaiselle, ja Antiloopin paluu sen jo totesikin, ei täällä kukaan sentään ihan ilman kolhuja selvinne.
Totta tietysti on on, että eri tavoin elämämme läpi pääsemme. Kengätön voi kokea olevansa kurjempi kuin jalaton… millä me kenenkin kokemisen pystyisimme mittaamaan.
No, omaan kokemiseemme voimme vaikuttaa, ainakin jossain määrin. Ja kokemisemme muuten muuttuu, koko elämän ajan. Ikä on aikamoinen rasite, monessa asiassa, mutta on siitä etunsakin. Asioihin alkaa suhtautumaan rauhallisemmin, ja monen asian suhteen tosiaan on niin, että se mikä ei tapa, se vahvistaa.
Minulle on luultavasti juuri ajan kulumisen,asioiden kertaantumisen eri muodoissa ja ehkä myös sen oman itsen keskipisteenä ajattelemisen hiipuessa alkanut moni nuorempana valtavan suurena tuntunut asia jotenkin kutistunut kokoisekseen, eikä ihan joka juttu enää kolhaise samoin kuin pari-kolmekymppisenä.
Se omien kokemusten esilletuonti, usein se tietysti voi olla ihan vaan harmitonta sosiaalista toimintaa, puhetta “tärkeistä ja syvällisistä asioista”, tilanteita joissa kaikki puhuvat mutta lopulta kukaan ei edes vaivaudu sen vertaa kuuntelemaan että kommentoisi… ja silloin usein tarinankerronnassa lipsahdetaan sinne yliampumisen , värittämisen ja niin tuskan kuin riemunkin hehkuttamisen puolelle.
No, eipä siitä mitään harmia ole, jos kukaan ei joudu vasten tahtoaan kuuntelemaan eikä tarinankerronta jää itselle alati toistuvaksi nauhaksi joka sitten kulkee mukana jo tämän päivän ja huomisenkin asioissa… silloin vois olla parempi lakata niin aktiivisesti kaikkea muistamasta.
Niin, mainitsin jossain viestissäni että nyt olen paljonkin tekemisissä ihmisten kanssa, joilla on ollut varmasti rankempi ja syvempiä haavoja jättävä elämä kuin minulla, enkä minä tietenkään pysty edes eläytymään kaikkeen siihen mitä he ovat kokeneet. Mutta, miksi minun pitäisikään? Heidän kanssaan elän nyt tätä päivää, omalta osaltani olen mukana huomisen rakentamisessa, joillakin tavoin.
Omat kokemukseni, kaikenkaltaisesta, ovathan ne minua muokanneet, ja ne hionnat, karkeammatkin raspin jäljet, ovathan ne minun asenteissani, toiminnassani, realiteettien tajussani ja ehkä hiukan vaatimattomammassa suhtautumisessani omien asioitteni tärkeyteen koko ajan mukana, ei minun tarvitse niihin aktiivisesti muistista kaivelemalla tai toisille kertomalla henkeä puhaltaa. Eihän kuitenkaan ole , lopputlosta ajatellen tärkeää ne yksityiskohdat minulle tapahtuneista asioista, eivät enää ehkä tapahtumien syytkään, vaan se miten ne asiat minuun vaikuttavat ja olenko ihmisenä edes pikkuisen kasvanut maailman myllynkivien raspatessa kulmia pois.
Niinpä ei minusta olisi edes mielekästä alkaa etsimään vertailukohtia jonkun muun ihmisen kokemien vaikeuksien ja minun vaikeuksieni välillä… mitä mitä niiden vertailuista ja suhdelukujen tietämisistä sitten hyötyisin? Jotain triviaalitietoa jostain ongelmasta jolla sitten voisin hetkellisesti nostaa omanarvontuntoani jossain sopivassa keskustelussa… vai mitä sillä tietämyksellä tekisin, jos sellaista edes olisi mahdollista hankkia.
Tuskin ainakaan mitään sellaista jota nyt tietäisin kaipaavani… ehkä siihen tarvittaisiin taas joku hyvä mainosmies luomaan minulle uusi tarve…