Heissun, jännittääpä kirjoitella tänne. Day one, päivä yksi.
Oon reilu parikymppinen opiskelija, ja kävin tänään pitkästä aikaa opiskelijaterveydenhuollon lääkärillä. Oon jo pitkään pohtinut mun suhdetta alkoholiin, ja tullut jo tovi sitten siihen johtopäätökseen ettei meno voi jatkua näin. Rankat kotiolot lapsuudessa ja suvussa kulkeva alkoholismi ei myöskään oo tehnyt asiasta kovin helppoa lähestyä. Välttelin siis aihetta sujuvasti, kunnes uskalsin tänään ottaa asian esille rehellisesti lääkärin kanssa.
Aidosti huolestunut ilme ja se, että toinen sanoi mulle ääneen, että sulla on Lukkis ihan oikea ongelma, antoi vihdoin sysäyksen oikeasti alkaa panostamaan alkoholittomuuteen. Tähän mennessä ajatus siitä, että eihän näin nuorella voi mitään alkoholiongelmaa olla, ja apuahan en tietenkään tarvitse kun aina joku voi huonommin, helpotti asian sivuuttamista. Lopulta oli todettava, että muiden vaikeudet eivät mitätöi mun kokemusta, ja saan tarvita apua ja tukea siinä missä kaikki muutkin. Nyt on sitten kaupungin terveysasemalle vetämässä soittopyyntö keskusteluapua varten ja Uusi alku -kurssi aloitettu rysäyksellä. Myös tätä palstaa oon lueskellut jonkun verran, ja lempeä ilmapiiri rohkaisi myös mua kirjoittelemaan ajatuksistani ja tästä toivottavasti alkavasta raittiudesta.
En oo juurikaan kallistellut kuppia arkisin, mutta viikonloppuisin menojalka jo vipattaa, ja löydän itseni usein vielä pilkun aikaan notkumassa baaritiskillä tilaamassa “viimeistä” bisseä, vaikka viimeisen olis voinut ottaa jo pari tuntia sitten, tai voinut jättää sen ensimmäisenkin ottamatta. Sitä kuuluisaa “off-nappia” ei siis ole mun kohdalla olemassa, joten eiköhän kokonaan lopettaminen ole oikea ratkaisu. Huh, tuon lopullisuus pelottaa.
Oon tosi taitava uskottelemaan itselleni, että tällä kertaa otetaan maltilla ja tullaan kotiin ajoissa. Poikkeuksetta haahuilen kuitenkin kotiovelle vasta, kun aamu sarastaa ja seuraava päivä menee taatusti harakoille krapulan takia. En jaksa enkä halua sitä enää. En halua pelätä katsoa pankkitiliä aamulla ja miettiä, mistä kaavin rahat loppukuun ruokaan. Enkä todellakaan kaipaa sitä itsesyytösten, ahdistuksen ja itsetuhoisuuden aaltoa, minkä hörppiminen tuo mulle aina mukanaan. Haluan alkaa pitkäjänteisesti panostamaan mun hyvinvointiin ja tulevaisuuteen, sillä sen ansaitsevat kaikki, myös minä.
Kiitos kun sain kirjoitella, ja ihanaa tietää etten ole yksin. Perjantai pelottaa jo nyt, mutta siitäkin selvitään <3
- Lukkis