Lopettelijan tuskat ja ilot

Onneksi olkoon kuukauden raittiudesta :rose: :sparkles: Hienoa!

Nokkosletut ja mansikkahillo kuullostaa herkulta, kumpa voisin poiketa kylässä :wink:

Mukavaa juhlahetkeä!

1 tykkäys

Paljon onnea raittiista kuukaudesta, jatka samaan malliin! :rose:

1 tykkäys

Onnittelut kuukaudesta! Toi kirjasto on muuten varsin hieno paikka/palvelu. Itse harrastan aika paljonkin ja nimenomaan nettiversiota. Voit etsiä millä tahansa haulla luettavaa tai katsottavaa (dvd/blueray), varata ne ja käydä hakemassa kun saat ilmoituksen. Tosin tykkään myös kirjaston erityisestä ilmapiiristä yleensäkin. Siellä ei kellään ole kiire eikä kukaan metelöi. Voit rauhassa tutkia vaikka miten pitkään haluamaasi genreä. Harvoja paikkoja nykyään, missä ei tuputeta ja MYYDÄ. Joskus saatan lukea oman alan lehden kun sellaiset kuitenkin tarjolla on. Sieltä on hyvin rento fiilis jatkaa sitten muille kaupoille.

3 tykkäystä

En muistanutkaan, että netissä voi ne kirjaston kirjat kattella valmiiksi. @BR50 Kiitos vinkistä.

Tytär kävi 5v pojan kanssa, kun olivat tunturimökille menossa joulunviettoon. Katsoi kirjastokassiini ja tuumas: “Ompa ankeeta luettavaa.” ( Päihteiden käyttöön liittyvää ja erosta selviytymistarinoita.) Jotenkin en vaan saanu puhuttua juomattomuudestani. Ihana kun kävivät. Heidän lähdettyä palasi surumieli. Tyttäreltä sain vinkkejä aivojen harhauttamisesta, kun ne jää jauhamaan samaa rataa eestaas vaikkapa alkoholiin liittyen.Päällimmäisenä itselle tehdä asiat sillläkertaa erilailla sekoittaen niitä aivoratoja.

Naapurikunnan asuntotarjonta on nyt käyty läpi ja mulle ei sopivaa.löytynyt. Kattelen nyt sitten etäämmällä olevia.

Lähdin luontoon kävelemään, kuvaillen harmaakuvia. Kotona istun vaan sohvalla näpräten puhelinta.

On ollut välillä vahva tunne, että haluaisin ottaa kunnon kännin ja unohtaa kaiken vaikka vaan vähäksi aikaa. En oo ottanut, kun kotona ei ole. Ostin 0,0 % olutta. Olikin tälläkertaa hyvää. Huomenna ostan sitä joulusaunomista ajatellen.

Tallensin mieleeni tyttären ja poikansa jouluhalaukset. Lapselta ne on niin ihania. Hän haluaa aina halata kolme kertaa :heart:

Raitista joulua odotellessa tsemppiä meille kaikille. :+1:

9 tykkäystä

Joulu tuli ja meni ilman terästettyä glögiä ja punaviiniä. Aika tylsää, kun kaksin möllötettiin aatto.

Joulupäivänä tuli vanhin pojista perheineen. Kaikki järjestivät vuorotellen ohjelmaa. Tytär keksi kivan tietovisan, jossa kukin teki viisi kysymystä. Aika kului nopsaan, sitten tuli toisenkin pojan perhe. Talo täyttyi pirpanan taukoamattomasta höpöttelystä. Ihana kun olivat useamman päivän.

Tapaninpäivänä ajeltiin grillaamaan kylän laavulle. Jännä huomata, että jotkut samat leikit on siirtyneet jo kolmanteen polveen: hippa, peili, laiva on lastattu ym.

Alkavalle vuodelle tiedossa painonpudotusta🤔. Ehkä sekin on nyt helpompaa ilman alkoholin lisäkaloreita. Kyllä tämä tästä…

10 tykkäystä

Uutenavuotena oli talossa taas vilskettä, kun kahden lapsen perheet kävi. Ennen ammuttiin itekkin raketteja jäältä, kun lapset oli pieniä. Nyt ei ollu jäätä ja rahatki menee muuhun käyttöön. Sädetikut kelpasi hyvinkin lapsosille. Nekin tuntui pelottavan ensin, kun varoteltiin kuumuudesta.

Ripustaessani pojalta saatua luontokalenteria seinälle, mielessä häilyi ajatus tipattomasta vuodesta. Pystynkö olemaan koko vuoden raittiina… Elänkö vuoden loppuun saakka..

Ei ole hyvä olla. Emme ole mieheni kanssa läheisiä. Tullaan toimeen jokapäiväisissä askareissa. Hän haluaisi tulla lähelle, mä en vaan pysty. Hän alkaa kaivella vanhoja asioita, kun yritän selvittää taannoista väkivaltatilannetta. Löytäisinpä sen asunnon. Haluaisin vaan nukkua kunnolla ja liikkua voimien mukaan. Mun rahoilla ei oo paljon tarjolla. Lainaa ei näin vanha enää saakkaan.

Oon ollu ihan saamaton omiin harrastuksiini liittyen. Tänään sain vihdoinkin kangaspuut esiin peittokasan alta ja kuteetkin löytyi penkomisen jälkeen.

Verenpaine on korkeahko. Yritän käydä lenkillä ja keventää ruokavaliota.Meni syöminen överiksi joulun aikaan. Nyt saa lihatuotteet olla vähän aikaa kaupassa. Join holittomia oluita ja siidereitä. Vesi on paras saunajuoma nyt.

Jälkikasvu näyttää olevan huojentunut juomattomuudestani. Toivon etteivät tule pettymään.

8 tykkäystä

Ymmärrän täysin tuon tunteen haluta päästä eroon huonosta parisuhteesta. Samassa veneessä täällä ollaan.

Koko joululoman on mies mennyt menoillaan ja kotona makaa sohvalla tölkki kädessä. Eilen kysyin, eikö hän todellakaan näe että talo olisi täynnä tekemätöntä työtä niin vastaus oli luokkaa “vittuile lisää niin teen vielä vähemmän”. Puhelin on tärkeämpi seura kuin omat lapset. Ärsyttää tätä vierestä katsoa.

Toivon sinulle tähän vuoteen onnea asunnon saamiseen. Kai sinä erossa osuutesi kuitenkin saisit etkä tyhjin käsin joutuisi uutta elämää aloittamaan?

5 tykkäystä

Pystyt Sinä :heart: päivän kerrallaan! Ei koko vuotta kannata suunnitella kerralla. Voihan siitäkin toki haaveilla. Mutta päivä ja asia kerrallaan.

Kun olet juomatta ja raittiina, uskon että sinulla riittää paremmin voimavaroja järjestellä elämääsi uudelleen. Olet ansainnut rauhallisen kotoisan kodin, kunnon yöunet, mahdollisuuden liikkua ja ulkoilla tarpeen mukaan. Muutokset vaativat melkoisen voimien ponnistuksen, mutta kun asiat ovat järjestyksessä voit huokaista rauhassa.

On hieno tunne, kun jälkikasvun kanssa saa viettää aikaa selvinpäin. Olen itsekin ollut siitä onnellinen ja ylpeä. Tuntuu, että hekin arvostavat tilannetta. Ja on se yksi motivaatiotekijä, että ei tarvitse hävetä omien lasten silmissä tissuttelua, törpöttelyä ja töpeksintää…

Voi kun löytäisin oikeat sanat rohkaista ja kannustaa Sinua @Tämiss :smiley: kannustaa raittiuteen ja rohkaista saavuttamaan oma rauhaisa elämä

Raitista ja hyvää pakkaspäivää :cold_face:

5 tykkäystä

Kiitos @Riikinkukko ja @Metsanpoika kannustuksesta. Lupasin itselleni, että nuo aamuvollottelut saa loppua, kun harmaa, lohduton mieliala nostaa entisestään verenpainetta. Itku tuli taas lukiessani vastauksianne. Tää oli nyt erilainen tirskaus. Tunne siitä,etten oo taaskaan yksin. Saan olla minä, oma itseni, joku kuulee minut. Nii ja @Metsanpoika sun sanat oli juuri oikein aseteltu, sä oot hyvä siinä :heart: Tervehdyin paljon. Oon jo kohta paranemassa.

Tosiaan kylmä päivä. Kolme tulisijaa palamassa. Täytyypä pukeutua puittenhakureissulle. Hyvä, kun on puuhaa, niin pysyy kroppa ja mieli paremmas kunnos.

3 tykkäystä

Kiitos @Tämiss

Olen itse saanut täältä niin monet kerrat kannustavia vastauksia ja useita hyviä neuvoja ja vinkkejä, välillä jopa elämänohjeita.

Täällä mökissä myös pidetty tulia vuoron perään joka tulisijassa ja välillä haettu puita lisää. Rapsakkaa pakkasta on, talven keliä.

1 tykkäys

Laitan tänne kuvakaappauksen väärään ketjuun menneestä kirjoituksestani. Ihan ittellenikin, että on parempiakin aikoja.

On vielä opettelua, en osaa kopioida. Onneksi kumminki selvinpäin mokailtu.

3 tykkäystä

Kyynärpään hermopinne alkaa helpottamaan. Tuli kai huonoista lukuasennoista tms. Päätettyäni, että tissettely loppuu nyt, luin tuntitolkulla tätä plinkkiä yrittäessäni pitää ajatukseni pois viininjuonnista. Lähipiiri alkoi jo huolestua puhelimen ääressä viettämästäni ajasta. En kertonut missä se aika meni. Täytyy sanoa, että mulle tuossa raitistumisen alotuksessa plinkki oli paras tukeni. Täältä löytyy niin erilaisissa elämäntilanteissa kamppailevia kanssakulkijoita. On kannustavaa lukea muiden kokemuksia onnistumisista ja repsahduksista, uudelleen ja uudelleen korkin kiinni laittamisesta. Kannustus oli eka päivinä kiitettävää. Omien tuntojen kirjoittaminen ja varsinkin alkupäivinä kirjoittamien tekstien lukeminen palauttaa tiedostamaan syyn, miksi olla myrkyttämättä elimistöään. Haluan olla onnistuja ja olla jälkikasvulleni se luotettava äiti, joka olin ennen päihteitten valtaamaa elämääni.

Leijailin onnen pilvissä koko viikonlopun ja alkuviikonkin. Kaupunginreissulle nuoret tuli meitä vastaa ratikalle ja pitivät huolen, että päästään ekalle ajelulle. Oli niin hauskaa. Unohdettiin jopa, että oli muitaki matkustajia. Käytiin museoissa ja lopuksi syömässä. Tyttarenpoika oli paketoinut minulle lahjan. Jännitimme molemmat, kun availin sitä korostetun hitaasti. Paketista löytyi vaaleanpunainen muki jossa punaisia pikkusydämiä. Sanoin juovani siitä vain pyhisin, että pysyy hyvänä. Kaadoin karahvista vettä juomalasiini kummemmin ajattelematta, että ennen lasi olisi ollut täynnä talon punaviiniä. Ehkäpä ne aivokemiat alkaa pikkuhiljaa muuntua. En muistanukkaa että päihteettömyys voi joskus olla näin ihanaa. Tavallisesti toppuuttelen itseäni fiilistelemästä liikaa. Nyt oon menny täysillä ja ilman viiniä. Tokihan se laskeutuminen yläilmoista voi olla poukkoilevaa, mutta kestän kyllä tämmösen voimaannuttamisen jälkeen….. Meistä välitetään.
Päihteettömiä päiviä muillekki :+1:

8 tykkäystä

Minua aivan hymyilytti lukiessani Sinun mukavasta kaupunkireissusta läheisten kanssa :pink_heart:

Sama. Yksi suuri motivaatiotekijä. Vaikka lapset ovat aikuisia, koen että tämä on tärkeää. On ollut ilo huomata, että he yökyläilevät nykyään usein ja epäilen, että yksi vaikuttava asia on raitis huusholli.

4 tykkäystä