Olen nyt jo kahdessa topicissa kertonut, että itse ajattelen alkoholismin olevan aivokemiallinen häiriö. Sehän lienee perinnöllinen. Oman ajatukseni mukaan alkoholihimoa ei seuraisi, jos alkoholia ei ole ollut “riittävän pitkään” veressä. “Riittävä pituus” on tietysti persoonakohtainen eli riippuu juojan fyysiikasta, aivokemiasta ja juomistavoista.
Itselläni oli alkoholisoituessani kova tarve paeta omia sisäisiä kipujani, jotka ainakin osin syntyivät lapsuudessani kohtaamistani pahoinpitelyistä yms. Oltuani raittiina noin 7 vuotta aloin ajatella, että koska olen tutustunut itseeni ja selvittänyt paljon näitä kipujeni lähteitä, voin oikeastaan ottaa alkoholia, koska alkoholisoitumiseni “tietysti” johtui näistä käsittelemättömistä kivuistani.
Alkoholisoiduin kuitenkin uudelleen ja havaitsin itsessäni viinan himon, joka oli samanlainen kuin pitkän sukelluksen jälkeinen hengen veto, kun koulukaverit “leikkisästi” painoivat minut veden alle ennen kuin ehdin vetää henkeä. Tästä kokemuksestani johtuen aloin ajatella, että alkoholismi on aivokemiallinen häiriö. Ne, joilla ei ole psyykkistä tarveta paeta, kavahtavat alkoholin aiheuttamaa pakottavaa halua ja lopettavat juomisen ja saattavat tulla raittiusintoilijoiksikin.
Ensimmäinen alkoholisoitumiseni jäi minulta havaitsematta, mutta toisella kertaa havaitsin sen aiheuttaman “alkoholi-on-ilmaakin-tärkeämpää” -tuntemuksen. Muutaman vuoden jälkeen, kun olin yrittänyt kaikin keinoin hidastaa riippuvuuden pahenemista päädyin raitistumaan.
Silloin viinan himo loppui raitistumispäätökseen, jonka sinetöin ilmoittamalla työnantajalleni ja asiakkaalle, jota hoidin, ongelmastani alkoholin kanssa. Ns poltin sillat takanani. Tällä toisella kertaa minuuun ei iskenyt enää viinan himo.
Toinen asia oli kyllä se, että jouduin painiskelemaan pari kertaa, etten pakenisi juomiseen, mutta se ei ollut samanlaista viinan himoa, jota koin silloin, kun sitä käytin. Tämä raittius on nyt kestänyt yli 16 vuotta.
Minusta kannattaa toivoa parasta ja varautua pahimpaan. Eli juomishimoa ei kannata pitää peikkona, mutta kannattaa tehdä suunnitelma, mitä tehdä, jos jostain syystä haluaisi juoda alkoholia.