Edit: alkuperäinen otsikko oli Kun laitoit korkin kiinni, milloin iski viinan himo? Vaihdettu 19.12.2014.
Olen käyttänyt alkoholia jo kolmisenkymmentä vuotta vaihtalevia määriä. Keskikulutus on kuitenkin ollut kasvussa koko ajan. Ensimmäinen juomisputki, jota en saanut itse poikki, oli 9 vuotta sitten. Sen jälkeen niitä on ollut muutama. Viimeisin lokakuun lopussa. Putkien välissä on aina ollut lyhyehkö raitis ja pitkähkö kohtuullisen kulutuksen jakso. Juodut määrät kasvoivat aina pikkuhiljaa suuremmiksi kunnes mopo karkasi. Viimeisen ryypyn olen ottanut 23.10.2014. Tuosta juomisputkesta seurannut pohjakosketus oli sen verran raju, että vihdoin havahduin oman alkoholiongelman vakavuuteen ja päätin laittaa korkin kiinni. Päätös oli helppo. Kohtuu käyttäjän illuusio oli murskattu.
Nyt olen miettinyt ja pelännytkin, milloin ja millä voimalla viinan himo iskee. Ensimmäine epäilys oli, että käy kuten aina ennenkin, kun krapula hellittää, niin viinan himo iskee. Ei iskenyt!
Seuraava koetinkivi oli kaupassa käynti, jolloin joutui kulkenaan Alkon ja kaljahyllyjen ohi. Ei minkäänlaista reaktiota. Ja tämä on toistunut jo useamman kerran.
Puolisoni on kohtuukäyttäjä enkä ole hänen alkoholin käyttöä rajoittanut. Viikolla hän ei käytä, mutta viikonloppuisin saattaa ottaa pari kolme. Minun puolesta tämä on ihan ok. Ei ole herättänyt itsessä minkään asteisia juomishaluja kertaakaan. Ei myöskään ravintolassa päivällisellä käyminen.
Millaisia kokemuksia muilla on? Kuinka pitkään tällainen “tila” voi jatkua? En oikein usko, että tämä on pysyvää. Olen lueskellut retkahduksen piilevistä ja näkyvistä oireista ja sitä kautta koittanut varautua tuleviin tilanteisiin. Mutta muiden vastaavista kokemuksista olisi varmaan apua myös.