Hei Eld, toivoa on aina!
On varmasti kamalaa häilyä eron ja jäämisen välillä niin kauan kuin olet tehnyt… Mutta muistathan, että olet yhtä paljon rakkauden arvoinen kuin ennenkin… Eikä sinusta katoa mahdollisuus sisäiseen viisauteesi, vaikka sanat, perustelut tai varmuudet joksikin aikaa sinulta katoaisivatkin… Toivon sinulle rauhaa ja tilaa kulkea tietäsi, ilman painetta päättää, mitä haluat sosiaalisesti.
Kirjoitit, ettet taida olla ”täyspäinen”. Reaktiivisuudet tosiaan voivat olla joskus yllättäviä. (Esimerkkejä: hahmoterapia.net/hahmoterapia.htm) Mutta entä jos olet vain liikaa prosessoinut, mitä tekisit miehesi osalta? Siis oletko oikeasti saanut pysyviksi kokemiasi uusia perusteluja eroamisen ja jäämisen vaakakuppeihin viimeisen 3 kuukauden aikana? Itse olen seurannut vakavasti läheisriippuvaisten eroprosessointeja paljonkin. Ei niissä eron mekaniikoissa kyllä järjen kanssa juuri ole ollut tekemistä. Joku toteuttaa eron, joku ei, mutta jos prosessoiminen jatkuu, useimmat perustelut erota tai jäädä ovat vähäpätöistyneet prosessoijan mielessä 1-5 kuukauden sisällä syntymisestään.
Kaikesta huolimatta asiasi voivat olla paremmin kuin miltä näyttää. Saatat olla jo jollain tavalla päässyt itseesi syvälle. Sillä läheisriippuvuushan on useimmiten ja varmaan sinullakin syntynyt sanattomuuden aikana. Ennen puhumaan oppimista. Eli uusien älykkäiden perustelujen löytämisellä erota tai jäädä ei välttämättä pidä mitata sitä, miten vakavasti läheisriippuvainen etenee kohti parantumistaan ja viisaita sosiaalisia ratkaisuja. Ennemminkin eteneminen kohti kaikkea hyvää on sitä, miten läheisriippuvainen alkaa arvostaa onnellisuuttaan, sisäistä vapauttaan ja voimaansa.
Joskus sanakeskeiset terapiat eivät siinä riitä. Ja ratkaisut tulevat ennakkoluulottomilla kokeiluilla. Siitä esimerkkinä (ottamatta kantaa siihen mitä sinun tai kenenkään tulisi tehdä) Marketta Rantin polkua: “Rantin oman kokemuksen mukaan ennen puheikää saatuja traumoja on vaikea purkaa keskusteluterapiassa. Rantti on itse käynyt neljä vuotta jungilaisessa ja viisi vuotta freudilaisessa psykoanalyysissa ja sitä ennen muissa psykoterapioissa. Vasta energiaparantajakoulutuksessa hän sai kosketuksen omiin syvimpiin haavoihinsa, ja hänen olonsa alkoi parantua.”
sateenkaarisanomat.net/pdf/n … _10-11.pdf Kunnioitan sitä, miten ikinä kukakin kokee avun pysyvästi saavansa.
Tsemppiä sinulle, mitä valitsetkin!