Lempeät kannabiksen pössyttelijät

Olen tässä juuri onnistunut katsomaan totuutta silmiin ja todennut että tuo armas siippani on koukussa kannabikseen. Niin että mitään käytön lopettamiseksi tai vähentämiseksi ei tapahdu. Olen aina aika ajoin muutaman vuoden aikana ottanut asian esiin ja ok vaatinut, uhkaillut ja murjottanut ja miltei menettänyt oman elämänhaluni. Olenhan kurja ilonpilaaja ja elämänpelkoinen ihminen jonka olisi syytä käyttää itse kannabista etten olisi niin kireä. Niin kireä kaiken vastuunkannon alla. Käyn töissä ja maksan kaikki kotiin liittyvät maksut yleensä. Hankin ruuan. Ostan lapsille vaatteet, vien niitä harrastuksiin ja nyt kun alan olla lopussa tuolta pössyn keskeltä hän minua arviostelemaan jaksamisistani ja jaksmattomuuksistani. Itse kehittelee kaikenlaisia salaliittoteorioita ihmisistä ympärillään viimeksi hyvästä ystävästään keksi että tämä muka selän takana rikkoo mieheni tavaroita…itse ne rikkonut. Ei mitään tolkkua raha-asioista ja vanhemmillaan maksattaa yhtä sun toista…lasten kanssa ollaan tehty ihania retkiä joilla mies pössyttelee ja haahuilee ja minä katton lasten perään. Kaiken jälkeen kehtaa ruinata seksiä ja suuttuu kun ei kiinnosta ja ei jaksa.

Olen niin tympääntynyt. Ilmoitin että taidan alkaa katselemaan asuntoa muualta niin siihen keksi että hän ottaa lapset multa pois koska olen mielenterveysongelmainen…niin kohta varmaan olenkin jos tähän jään.

En ymmärrä mitä mietoa ja lempeää tuossa aineessa on ainakin jos hän käyttää sitä yhtään enempi pitempijaksoisesti niin on kovin äreä ja helposti kiihtyvä ennemminkin kuin rauhan mies…vaikka pöllyissä vajoaakin koomaan mutta muuten niin ja vainoharhainenkin…hänestä teen vaan turhan numeron aiheesta…ja kaikkeen löytyy aina selitys yleensä se että minä tulkitsen väärin hänen jalot tarkoitusperänsä niinkuin senkin kun oli asuntolainallamme lähdössä Intiaan…ja suuttui kun sanoin EI. Jälkeenpäin ei muistanut koko juttua ja vaikka ei muistanut niin arveli että oli suuttunut minulle koska olin niin tyhmä että luulin hänen olevan tosissaan. :unamused: Omat asiat taitaa hoitaa ihan ok, sillä on pieni yhdenmiehen firma.

No sitten kun kaikki on hyvin on lasten kanssa ihanasti ja osaa olla. ja mietinkin että kun alan eroprosessia viemään eteenpäin niin kerronko viranomaisille sen touhuista vai en. Vai katsonko ensin miten sujuu lasten tapaamiset ja muut. Mietin että millaisia kokemuksia muilla on ollut vastaavassa tilanteessa.

Nyt ärsyttää tuo kyvyttömyys käsitellä asioita että ei meillä puhuta vaikeista asioista ellen minä tuo niitä esiin ( ilonpilaaja siis) ja nytkin oon vääntänyt tästä ja hän luulee että niinä päivinä kun en jaksa kokoajan vääntää rautalankaa niin kaikki on taas hyvin. Ihankuin odottais vaan ihan uhrina että kohta se giljotiini jysähtää ja voi sitten minua syyttää kun hänet moiseen pakkorakoon ajoin.

Ja mietin sitäkin että muutanko lähelle vai kauas. Lasten takia lähelle itseni takia kauas.

Moi!

Oon vähän kiireessä nyt, mutta halusin toivottaa sinut tervetulleksi! :slight_smile: Tervetuloa siis Eld joukkoon kummaan.

-D

kiitos Dahlia,

kiitollinen että nämä sivut löysin, luin sieltä täältä ja mykistyin löytäessäni omat tuntemukseni täältä. Niin ja sitä myöten annoin itselleni luvan olla ihan niin veemäinen kuin tarve vaatii. Niin ja luvan uskoa omiin tuntemuksiini että ongelma on…ja sitä myöten tuo ongelman laajuuskin paljastui eli jatkuvaa lähes päivittäistä käyttöä.

kun oon onnistunut olemaan tyyni kun ennen olisin raivonnut ja sitten juttu olisi kääntynyt niin että minä pyydän anteeksi. :unamused: Nyt ei ole tarve raivota kun olen hyväksynyt että näin on ja minä en sitä muuksi voi muuttaa. Eli ihan sama mitä tekee kunhan itse pääsen tästä omasta väsymyksestäni ja voimattomuudestani. Että jaksan luoda kunnon kodin lapsilleni.

Jostain ketjusta luin kommentin kun vaihtaa päihteidenkäyttäjän miedompaan käyttäjään, että hakee sen olemisen riippuvaisena aina uudestaan. Olen tainnut tehdä juur niin sillä tämä mies ei ole mitään verrattuna ekaan mieheeni, jonka kanssa ei luojan kiitos ole lapsia eikä tarvii nähdä sitä enää koskaan.

Vaik ilkeä osaa olla ja vastuuton. On tehnyt mulle rahakällejä matkan varrella, ei tietenkään suostu tajuamaan sitä kun olen raivosta kihisten maksellu viulut ja nyt hilkulla etten ole korvia myöten veloissa ja makselen jotain ikuvanhoja velkoja. Tyhmä kun olen niin kaikki laskuthan meille tulee mun nimellä, ei avaa edes kuoria jos ilmiselvässä laskussa on minun nimeni.

:imp: voisin potkia itseäni persuksille aikas rivakkaan tahtiin tällä hetkellä.

Hei Eld

Ja tervetuloa joukkoon. Olet selaillut jo muiden kirjoituksia ja löytänyt vertaistukea, hyvä niin.
Tärkeintä on, että olet tiedostanut tilanteen; toista ihmistä ei voi muuttaa, mutta itseään voi.
Käyttäjän lähellä eläminen on raskasta niin vanhemmille kuin puolisoillekkin. Tilanteessa eläminen sairastuttaa ja saa läheisen palamaan loppuun hyvinkin nopeasti.
Jotta pystyt luomaan turvalliset olosuhteet itsellesi ja lapsillesi jaksat varmaan potkia itseäsi vielä sen verran että saatte välimatkan mieheesi.
Hän voi sitten omalla tahollaan tehdä valintansa ja sinä voit rauhoittaa tilanteen ja miettiä omaa ja lastesi tulevaisuutta.
Tärkeintä on että säilytät itsearvostuksesi,silloin jaksat panostaa lapsiinkin.
Jos miehesi haluaa kuulua perheeseenne, täytyy hänen myöntää ongelmansa ja hakea apua.
Mitä nopeammin teet omat ratkaisusi, sitä nopeammin miehesikin joutuu tekemään omansa.
Helppoa se ei ehkä tule olemaan, mutta kuten näistä useista kirjoituksista käy ilmi, oman rauhan saavuttaminen on ollut jaksamisen arvoista.

Terv. Ohjaaja Kerttu

Hei Eld!

Itse olen käynyt tuota samaa taistoa monta vuotta, tosin nyt olen jo voiton puolella. Meillä loppuun asti kuulutettiin sitä, että mun inhoni kannabista kohtaan on aivan mielivaltaista hallitsemista - ihan sama, jos joku keksii inhota punaisia sukkia. Mitään todellisia ongelmia kun tuo polttelu ei tietenkään aiheuttanut.

viewtopic.php?f=86&t=24953

Tuossa ketjussa pilvenpolttelua pohdittiin pari vuotta sitten ja Kotikanavan puolella löytyy tarinaani paristakin ketjusta.

viewtopic.php?f=2&t=25029

viewtopic.php?f=2&t=26070

Ihmettelen suuresti sitä väitettä, ettei kannabikseen voi jäädä koukkuun. Tuo ex-mieheni ainakin teki juuri samat temput liittyen sekä kannabikseen että alkoholiin. Jos sitä ei saanut (esim. oli sovittu, että nyt pitää olla selvinpäin), niin hän kiukutteli kuin pikkulapsi, suututti minut ja otti oikeudekseen polttaa/juoda, koska on niin vittumainen muija. Syitä löytyi aina, ja välillä hän aloitti tämän ohareiden pohjustamisen jo useita päiviä aikaisemmin, jos tiedossa oli epämukavaa selvänä olemista.

Voimia Eld tilanteesesi! Tämä on oikea paikka aloittaa! :slight_smile:

Viiriä kompaten: tämä on hyvä paikka aloittaa.
Tämä on valitettava kuvitelma pilven polttelusta, että kaikki ovat vain mukavia ja leppoisia sen myötä. Tuollaisen kohtaamasi käytöksen keskellä sitä jää helposti pyörimään ympyrää kun toinen tarinoineen puhuu mustan valkoiseksi ja syitä mihin tahansa paitsi itseensä. Hienoa että olet löytänyt tiesi tänne. Toivottavasti löydät täältä tukea ja neuvoja, jotta pääset irti ahdistavasta tilanteestasi - tavalla tai toisella.

Tervetuloa, olehan yhteydessä. Ja voimia.

Kyllä ganjaan voi jäädä koukkuun. Itseasiassa tuosta on Euroopan joku huumeidenkäytön tutkimuslaitos Portugalissa tai Espanjassa tehnyt dokkarin ja tutkimuksia… On kolmenlaisia käyttäjiä ja tällä tarkoitetaan siis vain suurkuluttajia (polttelevat väh. 4krt/vko tai päivittäin), eka ryhmä polttelee töiden jälkeen rentoutuakseen, toinen osa polttaa sosiaalisissa merkeissä ja n. 10% suurkuluttajista voi laskea riippuvaisiksi, koska heidän elämänsä pyörii kannabiksen ympärillä.

Riippuvuus tosin on pääasiassa psyykkistä, joskus myös sosiaalista. Itse kun entisenä käyttäjänä olen polttanut aluksi sen 1½v lähes aamusta iltaan, tiedän että kun ei kertakaikkiaan vain halunnut olla selvänä (ei jaksa itseään), niin savua oli aina oltava. Pisin tauko tuona aikana oli 10pv ja pari 4pv:n taukoa toimituskatkosten takia… Lopetin seinään, tosin käytin muutakin mutta oli pakkolopetus…

Mä olin lähes ½v polttamatta testien takia ettei työpaikka menisi. Itse pidin enemmän kovista aineista joten tuo testien otto ruokki vain kovien aineiden käyttöä, koska ne eivät näkyneet pitkään testeissä… Yllättäen kun työpaikka meni, niin palasin vanhoihin kuvioihin ja taas jatkui sekakäyttö, johon kuului aamu- ja iltasavut + mahdollisimmat monet muut savut tuohon väliin. Ainetta kului vähintään g/pv, tosin kaveripiirikin oli sellainen että oli synttäri-savut yms. savut, savut ja savut… Eli kylään mennessä tarjosi tai sai savut… Itse aloin vain kyllästyä liikaan poltteluun… Nykyään saatan silloin tällöin polttaa, mutta mikäli poltan edes reilun vkon iltaisin (mulle pitkä putki); kyllästyn ja usein kutsun jonkun hlön kylään kenelle tyrkkään pilvet mukaan… Hasista en tahdo polttaa lainkaan…

Ne ketkä ovat joskus polttaneet tupakkaa ja kokeilleet lopettaa sitä; mun mielestä ganja on melkein sama paitsi se on jatkuvasti sitä alkuaikaa. Mieli on vain ja ainoastaan savuissa, ahdistaa ja tuntuu että viekkarit puskee päälle. Mulla ainoat fyysiset viekkarit ovat käsien hikoilu… nyt kun on huomannut että kaikki palaa ennalleen lopetettua. Aiemmin pelkäsin yli kaiken sitä pilven loppumista… Pari kertaa loppui niin pakollisten asioiden takia 3kk:den päivittäisen polttelun jälkeen, että huomasin pelänneeni aivan turhaan… Silti yhdessä vaiheessa elämää ganja kuului elämään oleellisempana asiana kuin siivoaminen, ruoka tai nukkuminen… Pitkään kun polttaa on lisäksi sellaisessa pöhnässä kokoajan, että ei muistä mitään, pää ei pelaa ja koko muu maailma unohtuu vierestä… Tosin en osaa sanoa onko eroa polttaako kukkaa vai hasista; mulla tuo hasis aiheutti paljon pahemmat jumitukset… Kukka taas ei enää kolmantena iltana toimi, joten mielestäni polttaminen on turhaa 24/7…

Tärkein olisi tietenkin miehen oma motivaatio olla ilman pilveä. Tuossa ohjelmassa oli kuvaa Ranskasta, jossa on pilvenkäyttäjille oma avohoitopaikka. Ihan pelkkä keskusteluapu (miksi alkoi käyttämään, miksi jatkoi käyttöä ja huomaako negatiivisten vaikutusten ylittävän positiiviset vaikutukset->pilvi aiheuttaa suuren osan ongelmista joita arkielämässä on ja pilvellä pakenee) riitti tuon dokkarin mukaan näille 10%:lle. Osa kävi vain pari-kolme kertaa, osa pidempään… Taustallahan usein on joku mt-ongelma tms. jota itselääkitään…

Meidän korvauspuolella pilveä ei pidetä huumeena. Olen itse cannabismyönteinen siinä mielessä, että toivoisin todella että samasta luukusta ei saa pilveä ja kovia huumeita. Lisäksi verotulot ja työpaikat… On myös tutkittu, että aluksi tulee pieni nousun kulutuspiikki jonka jälkeen tilanne tasaantuu. Lisäksi olisi helpompi hakea apua lailliseen ongelmaan ja poliisien resursseja voitaisiin kohdentaa eri prioriteettijärjestyksiin… Toisaalta kun näen ja kuulen ihmisiä, ketkä kehuvat polttaneensa puolet elämästään eivätkä koskaan tule lopettamaan; mä koen heidän jäävän paljosta paitsi… Olen kuitenkin myös nähnyt paljon ihmisiä, ketkä muuttuvat täysin polteltuaan sen ½v ja ovat täysin “koukussa”. Heillä ei ole keinoja löytää tietä ulos eivätkä he todellakaan havaitse pilven ja arkiongelmien yhteisiä ominaisuuksia tai syy-seuraus suhteita… Tosin lieventävänä asianhaarana tähän mielipiteeseen sanon sen, että mun mielestä aineella tai riippuvuudella ei ole väliä. Vaikka kittaisi kahvia 10 pannua päivässä, saisi itsensä sairaala-kuntoon nopeasti… Myös peliriippuvuus yms. toiminnalliset riippuvuudet voivat tuhota ihmisen ja läheisten elämän täysin… On vain pelottavaa, että joka viides lukiolainen ja joka neljäs amislainen on kokeillut ganjaa. Mä itse olen ostanut samasta paikasta kukkaa ja heroiinia sekä kaikkea siltä väliltä. Ala-ikäisenä kun polttelin muutamia kertoja (aloitin 18v säännöllisen käytön, onneksi!!), neljännellä kerralla ei ollut pilveä joten meille myytiin piriä. 25 ja 27v miehet 13 ja juuri 16v täyttäneille kersoille… :unamused:

PS: tuo on aivan riippuvaisen käytöstä. Hän kiukuttelee kuin pieni lapsi, koska kokee ganjan luonnontuotteena ja sinä rajoitat sen käyttöä… Syitä löytyy aina, jos ei muuta niin pikkuvarpaan asento voi olla huono tai näyttää sen verran pilviseltä ulkona että olisi mukavampi kävellä mahdollisessa sateessa pienessä pilvessä…

Voimia sulle!! Tilanne tuskin tulee muuttumaan mikäli mies näkee että hän ja ganja ovat aina yhdessä ja heidät hyväksytään yhdessä… Jos ei näe mitään ongelmaa niin ei silloin elämänmuutosta tarvitse edes tehdä… :frowning:

Kuulostaa niin tutulta!

Mun sekakäyttäjä-juoppis lopetti ryyppäämisen kaksi viikkoa sitten neljännen hoitojakson jälkeen ja muutti mun luokse. Mä olen nyt tukihenkilö ja mun koti on tukikoti, että pysyy selvinpäin. Kaksi viikkoa onkin ollut ilman alkoholia, mistä olen toki todella ylpeä monta vuotta jatkuneen päivittäisen ryypppäämisen jälkeen!

Mutta mutta… mies on polttanut joka ikinen ilta savut. Kannabiksesta hän on ollut riippuvainen yli 10 vuotta ja alkoholi-ongelmaan ajautui tavallaan siinä ohessa ja kun savua ei aina ole tarjolla, niin sitten ryypätään. Neljässä hoidossa missä mies on ollut, hän kertoo alkoholiongelmastaan, mutta ei mainitse sanallakaan savujen polttelua hoitohenkilökunnalle ja aina hoidossa ollessaan kertoo “viina voi jäädä, mutta savujen polttelua en lopeata ikinä”. Itse hän ei toki riippuvuttaan myönnä “en mä ole riippuvainen, voin olla ilman ihan koska vaan, ei mun tarvi mitenkään joka ilta polttaa, kyllä välillä pitää rentoutua” blaa blaa… Yllättäen kuitenkin joka ikinen euro kuluu savuihin ja sen hankkimiseksi ollaan valmiita juoksemaan maailman ääriin ja myymään vaikka oma äiti että saataisiin vaan rahaa…

Totta kai savut ovat viinaa pienempi paha näin yhdessä asumisen kanssa… nyt toinen makaa vain hiljaa sohvalla, sen sijaan että musiikki pauhaa, äijä huutaa ja tavarat hajoo kuten kännissä. Mutta tekee pahaa, kun näkee savun ruokkivan miehen masennusta ja pelkoa lähteä ihmisten ilmoille. Pelottavaa, ettei ihminen uskalla kohdata itseään vaan jollain on koko ajan paettava…

Kiitos kaikille vastauksista. Kipeetä ottaa kun tuntuu siltä että toisen on haihduttava savuihin yhteisinä vapaahetkinä. Että onko tämä elämä niin vaikeeta ilman siis minun ja lasten kanssa? Erityisesti kakkosen syntymän aikoihin oli tiivis putki ja oikeestaan silloin tajusinettä tässähän on ongelmakäyttäjä.

Pitäisi lähteä mutta jotenkin koen ajoittain itseni täysin voimattomaksi…vaikka mulla olisi mitä tukea ja onkin.
Että mikä ihmeen liima minua tässä pitää…

jonkunlainen syyllisyyskö, kun ollaan kaikenlaista suunniteltu ja moni asia on nyt toteutumassa mutta en jaksa ilahtua siitä olen vain ahdistunut…vaikka voihan olla että ei toteudukaan kun raha-asiat on niin rempallaan.

Joudun vaan luopumaan kaikesta muustakin minkä eteen olen tehnyt lujasti töitä ja aloittamaan alusta. Niin aloittamaan alusta. ei jaksaisi aloittaa alusta mutta ei jaksaisi tähänkään jäädä. Tänään on vain niin jumalattoman voimaton olo kun olen kertonut miksi emme voi jatkaa yhteistä projektiamme niin hän ei siihen ota mitään kantaa ei mun pahaan oloon, päihdeongelmapuheisiin vaan mennä porskuttaa kuin mitään ei olisi sanottu tai tehty. vai onko se sitä että hänellä ei puhuminen merkkaa mitään koska itse pyörtää puheitaan ja lupauksiaan ihan fiilisten mukaan.

Ajattelin tänään että joskus ennen tätä miestä mulla oli ensinnäkin tosi tarkka taloudenpitosysteemi ja sitten mun luona kävi Ihmisiä, mulla oli aina ovet auki ja ystäviä tuli ja meni, oli kissoja koiria omia ja lainassa. Lapsille on tulossa kohta synttärit ja musta tuntuu että en jaksaisi edes niitä järjestää saati sitten kutsua ketään tänne…viime synttäreillä mieheni ilkeili lasten kuullen ja vieraiden kuullen yhdessäolostamme ja silloin oli sentään sovittu että yritetään vielä…ja piti ne pössyt siis olla pois…tai siis olin tulkinnut niin…mutta suoraanhan sitä ei ollut luvattu… :imp: ja niinhän sitä kesällä kasvateltiin taas…

ajattelin myös jos menisin al-anoniin, jos ystäväni katsoisi silloin lapsia. Jos pääsisin tästä voimattomuudesta tehdä todellisia päätöksiä oman elämäni suhteen. Jos…jos…

sillä niin rauhaa kaipaan ennenkaikkea sitä että mun ei enää tarvitse miettiä näitä asioita.

Ajattelin että pidän kannabiskortin hihassa jos alkaa näyttää siltä. Kävin perheneuvojalla selvittämässä päätäni enkä kertonut että mieheni käyttää nimenomaan kannabista vaan puhuin ympäripyöreästi päihteiden käytöstä. Lohdullisin kommentti oli siinä että näihin asioihin kypsyy omaa tahtia, olen aika lailla potenut syyllisyyttä siitäkin etten ole vaan rivakasti pannut toimeen päätöksiä.

Minut on kyllä kasvatettu niin että ihan viimeiseksi tunnen oikeutusta omiin tunteisiini sekin sitä voimattomuutta tuo kun vaihtelee se oma tietoisuus oikeudesta omiin tunteisiin. Tämä ihan siksi että isäni oli alkoholisti ja ihan samaa karjumismetodia munkin mies käyttää tiukan paikan tullen, se on melkein kuin turpiinsa ottaisi. ettäs kehtaan tuoda esiin jotain omaa kielteistä huttua…huoh…lapsena vaan äitini komppasi isää että hys hys älä nyt ärsytä vaan…

Mutta kyllä musta tuntuu että jos toiset 10 vuotta menee samoja latuja niin en kyllä jaksa, enkä kestä ajatusta mikä mun henkinen tila sen jälkeen olisi, kun nytkin tunnen olevani kuin puutunut. Vain välinpitämättömyydellä ja kylmyydellä selviän ilman pettymyksiä ja suuria draamoja…prkl… :imp:

Ja äkkiä kirjaan seuraavan ahaa-elämyksen, kun hän minua syyttämään meidän perheemme särkemisestä ja suorastaan huijaamisesta että olen siis huijannut hänet talonrakennuspuuhiin…(kas kun en pakottanut) siis antaen ymmärtää että tässä sitä ollaan yhdessä ain…(siis ilman mun ja appivanhempien rahoja suunnitelmat ei olisi edes tässä vaiheessa.)

Siis en niin ole, vaan olen nimeomaan tähdentänyt että mihinkään tällaiseen en ryhdy ellei kannabis kävele meidän huushollista pihalle. Sanoin sen IHAN SELVÄSTI vuosi reilu sitten ja ensimmäisen kerran kerroin etten hyväksy noin kolme vuotta sitten…ja viimeksi syksyllä halusin selvitystä rikotuista lupauksista mutta lupaukset olivatkin vain olettamiani lupauksia…

Niin kuka rikkoo ja mitä?

Minä ainakin olen ollut ihan rikki jo pitkään.

Tämä ahaa elämys kiitos vain Viiri ja Jenni tuolta toisesta ketjusta kirjoittamaanne. Että kyllä hän on hyvä ollut ainakin siinä että saa kaiken näyttämään minun syyltäni. Ja nytkin aloin tuskailla että kyllä hän on niin paljon tehnyt töitä tuon taloprojektin eteen…kyllä olen kauhea ihminen kun näin olenkohan sittenkin jotenkin masentunut ja lapsiakin niin hoitaa…siis viimeisen kuukauden panostanut iltasatuihin ja huseeraa kotihommia…katselen tässä että siinä se nyt esittää…jos lähden tuohon mukaan ja se alkaa olla taas varma musta niin sitten muuttuu touhut taas.

Niin ja tuo pihiyskin että valittaa jos minä haluan mennä johonkin vaikka lasten kanssa, tai kotiin minun mielestäni tarvitsisi hankkia jotain mutta itselleen hankitut vermeet ja pössyt ei ole koskaan liian hintavia hankintoja…

Ja tuo viimeisin vuokrakälli korventaa, sanoin jo joulukuussa että maksaisi tammikuun vuokran koska mulla oli mätkyjä…no ei maksanut heitti sitten vaan että maksa sinä siinä välissä kun vuokra oli jo myöhässä…ei kuulemma ollut rahaa…sattumoisin kuitenkin tilaili netistä kalliita elektroniikkavehkeitä…huomasin vahingossa…mietin että raivoonko vai en…no sen sijaan käytin sen energian ulkoiluun ja huomasin että kylällä on vissiin yksi ok vuokra-asunto vapaana…ajattelin soittaa ja kysyä onko havaintoni oikea. Ennen olisin huutanut kuin hinaaja nyt en enää viitsi, senkin takia ettei lasten tarvitse kuulla moista…on paljon mitä en enää jaksa enkä halua tehdä niinkuin ennen.

Ihan sama kaivakoon vaan kuoppaansa.

…hassu juttu kun en huuda niin näenkin selkeämmin sen kuinka itsekäs se on ja mihin kaikkeen valmis…olen kyllä vihainen ja surullinen mutta jotenkin selkeämpi kuitenkin…näen hänet sellaisena kuin on ja niin nykyisin hyväksyn sen ajatuksella että en todella voi mitään mies on mikä on vaikka voissa paistaisi ja ripottelisi kanelia päälle.

Jos minulle rakas ihminen kertoisi minusta asioita kuten minä hänestä niin tekisin kyllä asialle jotain…kuten olen joskus tehnytkin terapoinut itseäni mutta nyt se ei enää riitä nyt olisi hänen vuoronsa kantaa se vastuunsa…niin tajuan että itse olen luovuttamassa sen osan hänelle takaisin kun olen itse kantanut kaikkea harteillani ( ei pidä paikkaansa sanoisi hän, et vain myönnä vastuuta minulle).

no ei se toimi, jätin vuokranmaksun hälle, ei toiminut (ei siis eka kerta), ja kuinka usein olen saanut säätää lastenhoidosta…kun herra jää jonnekin tai tulee äkillinen meno…ja juoksuttanut arsenaalia ystäviä ja mummoja…hohhoijaa.

hohhoijaajaa

joo ja minä kun olin tyytyväinen kun mun mies ei juo juurikaan alkoa…hehheh :laughing:

Itseasiassa haluan päihteettömän kodin.

Sen minä tahdon todella.

Hei Eld,
luin tämän ketjun läpi koska otsikko herätti mielenkiintoni ja luettuani päätin laittaa muutaman rivin minäkin. Sinuna laittaisin rivakasti rajat sille miehellesi ja sanktiot myös. Rajojen tulee olla kuin Kiinan muuri tai vastaava eli niin korkeat ja leveät ja syvät ja paksut ettei miehesi pääse ali tai yli tai sivuitse tai lävitse. Hän rakastaa kannabista yli kaiken. Muulla ei näytä olevan väliä kuten itsekin olet jo huomannut. Rajojen asettaminen tekee aluksi kipeää sinulle mutta parempi toimia heti kuin odottaa kipusi kasvamista ja lisääntymistä. Ilman että potkit miestäsi kuvaannollisesti persuksille mitään sinun kannaltasi positiivista muutosta ei tapahdu ja miehesi vaan jatkaa sinun piinaamistasi ja syyttelyäsi juuri kuten olet kirjoittanut. Rajojen rikkomisesta seuraa miehellesi sanktio josta sinun tulee sitten pitää kiinni mikä on se vaikein juttu. Voimia sinulle älä anna periksi.

Hei Eld,
Hyvä, että päästelet täällä paineita ulos. Samalla kun kirjoitat, asiat alkavat loksahdella paikoilleen. Saamasi neuvo “se piste, että tiedät mitä tehdä, tulee varmasti” pitää paikkansa. Sinä kypsyt jossain vaiheessa tekemään päätöksiä. Tuo, että olet kyllästynyt tilanteeseesi, etkä halua seuraavaa kymmentä vuotta samaa elämää, on hyvä alku. Nyt sinun pitää olla hyvin itsekäs - niin on miehesikin - ja pitää huolta omasta ja lastesi hyvinvoinnista. Sinä olet oikeasti se ainoa aikuinen teidän perheessä.

Meillä polttelua kesti myös pitkään. Aluksi se oli hyväntuulista pössyttelyä, mutta loppuaikoina hermostunutta, äkkipikaista kaman kiskomista. Opin huomaamaan koska alettiin valmistella seuraavaa kertaa. Vuosien aikana siinä ei ollut mitään aavisteltavaa sen verran paljon kamaa meni.

Kypsyin 20 vuodessa. Paremminkin viimeisen viiden vuoden aikana. Meillä myös toisen lapsen syntymän jälkeen tilanne paheni. Mieheni jättäytyi pois töistä ja alkoi kokopäiväiseksi “viihdekäyttäjäksi”. Hänellä oli myös pitkiä taukoja ensimmäisen 10 vuoden aikana.

Halu saada rauha voida elää omaa elämää ilman kyttäystä ja kyyläystä ja pelkoa raivareista auttoi päätökseen. Elämä alkaa äkkiä pyöriä kannabiksen ympärillä koko perheellä. Tuo voimattomuus oli minullekin niin tuttu tunne. Olen kirjoitellut tänne eri viestikejuihin, joissa puolisot pohtivat kohtaloaan, vilkaisepa niitä niin saat tarkemman kuvan prosessistani. Tai kysele asioita, jotka vaivaavat mieltäsi. On se vain hurjaa lukea toisen kirjoitusta, kuin omasta elämästä:)

terveisin
Ohjaaja Jekaterina

Hei isä, totta rajojen rikkomisesta seuraa sanktio…no mulla se on nyt se että olen hankkimassa omaa asuntoa. koska mitää ei tapahdu rautalangasta vääntämisenkään jälkeen, niin kerään kimpsuni ja kampsuni. Olen maanantaina menossa katsomaan kämppää. Aiemmin olen uhkaillut ja hän on jonkun korjaavan liikkeen hetkeksi tehnyt mutta nyt ei auta…vaikka on päiviä jolloin tutisen sisäisesti ja mietin että liioittelenko mutta oma paha olo alkaa olla riittävästi, en tahdo elää enää sen kanssa ja siksi näin.

voisin harkita jos olisi lähtenyt perheneuvolaan mutta ei siellä kuulemma mitään tee…tai menisi vaikka A-klinikalle tai jotain, mutta ei ole siihen valmis…siis en minäkään ole enää valmis yrittämään.

Jekaterina, olenkin lukenut sinun kommenttejasi jo mielenkiinnolla, ja kiitos että kirjoitit tähän, koen että saan täältä tukea…ja oikeastaan ensimmäistä kertaa alan ymmärtämään koko kuviota paremmin.

Aiemmin olen suojellutkin miestäni noissa asioissa mutta mietin että jos appivanhemmat minulta kysyvät niin kerron totuuden ja äidilleni myös. En enää piilottele tosiasioita…

Ystäväni jo tietävätkin…

En kostomielessä vaan ihan siltä pohjalta että näin on…mutta arvaan mitä itse siitä ajattelee.

Eld, voit olla itseesi tyytyväinen kun olet saanut tarpeeksesi ja olet päättänyt toteuttaa nuo mainitsemasi toimenpiteet. Todella tyytyväinen voit olla sitten kun olet ne tehnyt ja erittäin tyytyväinen sitten kun olet toteuttamasi toimenpiteet kyennyt pitämään voimassa aluksi vaikkapa pari kuukautta. Suojelemisen lopettaminen on sekin parasta mitä voit tässä tilanteessa tehdä sillä syyhän ei ole sinussa vaan miehessäsi. Itse olen sitä mieltä että pääasia on että toimit ajattelemisen ja puhumisen sijaan vaikka haluaisitkin kostaa tai olla kostamatta sillä mitä väliä sillä on. Itseäsi sinun ei pidä syytellä eikä asiaa hävetä niin että laita toimeksi.

Kaikki sympatiat Eldille. Kavin lukemassa oman ketjuni ja hammastyin,etta on jo reilusti ylli vuosi kun sinne viimeksi kirjoittelin. Olen kylla lueskellut taalla, mutta kirjoittamiseen en ole inspiroitunut.
Minua auttoi todella paljon se mita Jekaterina vastasi kysymykseeni ,mita olisi tehnyt toisin suhteessa mieheensa kaikkien kokemusten vuosien jalkeen. Han vastasi ,etta juuri avoimuus asiasta ja enemman tyota, etta asianomainen menisi hoitonn (jotenkin nain muistelen).
itse luulen ,etta olin omassa pohjassani laheisriippuvuudessa juuri noihin aikoihin,kun kirjoittelin. Ihmeelliseen vasymykseen ja epatoivoon ja kuolemanajatuksiin se minua ajoi.
Puhuin mieheni perheen kanssa ja jopa anoppini kanssa. Kaikki olivat kylla tietoisia mieheni kaytosta, mutta eivat varmastikaan ihan siita riippuvuuden asteesta. Kaikki tukivat minua ja sanoivat olevansa valmiita auttamaan jos haluan,etta he puuttuvat asiaan. Minua helpotti tama jo tosi paljon.
Toinen mita olen sitten tietoisesti edelleen opetellut,on se etta irrotan itseani siita turhasta toisen muutosyrityksesta ja pidan omia rajojani. Enka tue pienintakaan asiaan, mika auttaa huumeiden kaytossa. Aiemmin suostuin esim. etta ajoimme jonkun mutkan, mista tiesin etta han hakee huumeensa.
Nykyaan han polttaa vahaisempia maaria kuin ennen eli sellaista pahaa jumittamista ei ole juurikaan nahtavissa. Mutta kaytto on edelleen pari kolme kertaa paivassa pikkusauhut. Viimekesana oli taas parin kuukauden tauko kesalomalla ja se eka kuukausi oli tosi inhottava,kun hanelle tulee ne vieroitusoireet. Artymys suurimapna. Han oli mm. 5 paivaa muristen vain valttamattoman minulle, vaikka meilla ei ollut mitaan riitaa. Mutta han aina vieoritusoireissaan luultavasti kokee,etta mina olen se rajoittaja ja silloin se agressio kohdistuu minuun. Vaikka tamakin paatos olla polttamatta kesaloma oli hanen omansa. Toinen kuukausi olikin sitten ihana,kun sain kunnon yhteyden mieheeni. Sita vain ihmettelee silloin kun on ne viekkarit ohi,etta miksi ihmeessa tuo mies tarvitsee sita. Mutta se addiktio on niin kova ja kesaloman vietamme toisessa ymparistossa ja kun palaamme sama meno jatkuu.
Mutta joka tapauksessa minulla on rauhallinen olo talla hetkella. On tama kai sitten sellaista omaa hiljaista kasvamista. Eroamiseen en ole kokenut nyt tarvetta, mutta se mahdollisuus on minulle aina auki. Yritan olla uhkailematta miestani lahdollani, mutta sen olen sanonut,etta valitettavasti se mahdollisuus minun taytyy pitaa ajatuksissani varraventtinlina jos vasyn liikaa. Yritan olla antautumatta hedelmattomiin keskusteluihin marihuanan haitoista ja eduista. Mutta ilmaisen kylla, jos en halua/jaksa olla hanen seurassaan jos on liian pilvipaissaan.
Taman nyt olisin voinut kirjoittaa omaankin ketjuuni,mutta tuo otsikko nyt inspiroi. Niin salakavala huume tuo kannabis,jota yritetaan kaaria lempeyden viittaan.

Moikka Eld!

Mulle näin lähes kaksi vuotta eron jälkeen on selkeytynyt muutama juttu:

-Ensinäkin yksin oleminen on oikeastaan tosi kivaa siitäkin huolimatta, että työtä lasten kanssa riittää ja aikataulujen sovittaminen on todella haasteellista. Mieli on kuitenkin hyvä, joten energiaa kaikkeen tähän kyllä riittää. :slight_smile:

-Toisekseen parisuhteen kuuluisi olla voimaa antava, ei ottava. Mitä tekee miehellä, joka on energiavamppyyri? Ei mitään. Heikkoja aikoja tulee varmasti kaikille, mutta oleellista siinä on se, että molemmat haluavat tehdä työtä suhteen eteen. Jos toinen ei ole siihen valmis, niin toki hänellä on oikeus olla tekemättä mitään, mutta toisella on myös tällöin oikeus äänestää jaloillaan.

-Kolmanneksi miesta valitessa tulisi kiinnittää huomiota myös siihen ovatko tulevaisuuden suunnitelmat samassa linjassa. Toiste en enää lähde samaa virhettä tekemään. Vaikka mies olisi mukava ja päihteetön, en häntä huolisi mikäli ei haluaisi samoja asioita kuin minä. Voin kai nyt todeta, että sydän ja järki kulkevat tässä päässä nykyään käsi kädessä. :astonished:

Meillä ongelmana ei ole koskaan ollut pilven poltto, mutta se lienee yhdentekevä juttu. Samaa paskaa kaikki tyynni oli kyse sitten lempeästä pössyttelijästä tai lupsakasta bentsojen napostelijasta. :stuck_out_tongue: Ja vaikka exä nykyään onkin pääasiassa selvä, niin ei se mitään meinaa. Ollaan vaan oikeasti niiin erillaisia. Hyvissä väleissä kuitenkin ja siitä olen tyytyväinen.

Koko viesti oli suorastaan terveellinen :slight_smile: Ja ‘energiavampyyri’ on loistava sana kuvaamaan sitä, kuinka oma elämä kalpenee ja lopulta molemmat elävät vain toisen osapuolen elämää.

Hei,
Olipas mukavaa kuulla sinusta Mannaryyni todellakin pitkästä aikaa. Kiitos, että kerrotit saneesi apua minun prosessistani. Muistat oikein, se mitä olisin tekisin toisin on todellakin suurempi avoimuus ja vielä tiukempi vaatimus niin exälle kuin hoitohenkilökunnalle kunnon hoidon saamisesta.

Eld, kuten Mannaryyniltäkin kuulit, se että voit keskustella lähiomaisten kanssa vapaasti, antaa uskomattomasti voimia. On hyvä, että omille ystäville voi purkaa tilannetta, mutta se ei ole sama asia. Ystävät ovat huolissaann sinusta, mutta lähiomiaset ovat huolissaan sinun lisäksi lapsista ja puolisostasi. Heiltä tuleva tuki on äärimmäisen tärkeä asia. He usein aavistavat, että jotain on pielessä, mutta eivät tiedä mikä. Minun isäni oli kuulemma usein pohtinut, että jokin on vialla. Oli pohtinut liiallisen alkoholin tai vieraiden naisten välillä. Todennut kuitenkin, että ne eivät voi olla exäni ongelmia. Totuuden paljastuminen oli tavallaan helpotuskin heille. Tiedettiin, minkä asian kanssa painitaan. Jos läheiset tietävät ongelman, eivä he kuitenkaan usein tiedä ongelman mittakaavaan niin kuin sinä, joka elät arkea mukana. Lapsille on myös helpottavaa, ettei heidänkään tarvitse salailla isovanhemmilta, tädeiltä, sediltä ja enoilta mitään. Miehesi ei välttämättä pidä avoimuudesta, mutta ikävä kyllä hän on tiensä valinnut, tien, joka vaikuttaa sinuun ja lapsiin.

Tänne moni kirjoittaa silloin kun tilanne on niin sanotusti päällä. Siinä tämä keskustelupalsta on todellatarpeellinen ja hyvä. On hienoa Mannaryyni, että kirjoitit nyt kun elämä tuntuu rauhalliselta. Tiedän, että silloin ei välttämättä edes halua lukea mitään surullisia, epätoivoisia tarinoita. Mutta täällä on tärkeää saada kuulla myös onnistumisista ja erilaisiat valinnoista. Dahlia on ottanut elämänsä halutuun toisella tavalla. Hän erosi. Sinä päätit pysyä suhteessa ja ottaa siinä oman tilan. On hyvä, että me saamme malleja, kokemuksia erilaisista valinnoista. Pääasia on, että itsestä tuntuu, että nyt kuljen omaa tietäni. Se tunne antaa voimaa. Pahintahan on se, että on voimaton, kun tuntuu että joku muu pyörittää koko elämää. Olo on paha, mutta ei tiedä mitä tehdä. Olen iloinen puolestasi Mannaryyni ja kirjoita aina joskus kuulumisistasi.

Eld, päätöksen teko on tärkeä. Päätti mitä päätti ja sitten vain määrätietoisesti eteen päin :slight_smile: Voimia!
Terveisin
Ohjaaja Jekaterina

tuo onkin tärkeää, itse vietin lapsuuteni alkoholistiperheessä ja kumma kyllä se mikä oli kaiken aikaa esillä, siitä ei puhuttu. Kukaan ei koskaan sanonut että isäni on alkoholisti…en ainakaan muista saati puhunut siitä mitä se tarkoittaa. Päinvastoin äitini yritti jokunen vuosi sitten sanoa minulle että isä ei ole alkoholisti… :imp: kyllä jaksaa kieltää, en halua itse kulkea sitä tietä.

Koen nyt että on päiviä jolloin en niin pohdi näitä asioita ja teen töitä ja opiskelen, olen lasten kanssa ihan “normaalisti” sitten on päiviä että pohdin pohtimasta päästyäni ja käyn täällä lukemassa kaikkea mahdollista tietoa ja ketjuja. Sitten on päiviä kun nostan taas kissan pöydälle, viimeksi tänään…todetakseni että toinen ei ole sulatellut mitään vaan käy vastahyökkäykseen…tällä hetkellä seksin puute on se juttu josta minun tulisi tuntea huonoa omaatuntoa…ei siis näe yhteyttä oman käyttäytymisensä ja seksin puutteen välillä…luulen että siinä on jonkinlainen lapsellinen tyydytyshakuinen juttu takana, ehkä peräti addiktio…niin ja tuo hetkessä eläminen…missä ei sinällään ole mitään vikaa mutta jos kaikki jää käsittelemättä niin sitten se on vaan pakoa…näin koen. ja syissähän löytyy miksi ei voi käyttöä lopettaa…nyt heitti viikon porkkanan…en tarttunut siihen…ja muutenkin kun mietin miten on minua kohtaan ylipäätään näinä vuosina käyttäytynyt niin en tunne enää kohtalaistakaan halua yrittämiseen.

Vaikka nämä hetket ovat raskaita ja oloni on todella surkeakin kun näen sen alastoman todellisuuden mikä on todella tärkeää hänelle ja se en ole minä…niin koen myös että nyt kun en ole antanut periksi tunnen jonkinlaista huojennustakin ja saan voimaa tehdä asioita tulevaisuuteni eteen, tällä hetkellä asuntoasia alkaa olla mallillaan eli kuun vaihteessa suunnittelen muuttavani.

Lisäksi opiskelen unelma-ammattiini ja olin jo luopua siitä mutta opettajani otti nyt asiakseen huolehtia siitä että saan kevennetyn opinto-ohjelman ja tukea mihin nyt tarvitsenkin. Ja töissä pomokin lupasi lomaa lyhyelläkin varoitusajalla jos tarvitsen…tämä siis kun olen avautunut tilanteestani. Lisäksi käyn perheterapeutilla puhumassa…eli koen että saan valtavasti tukea juuri nyt.

Ja mannaryyni luin tuolta aiemman ketjusi kannabiksen vastuullisista käyttäjistä, puit siinä niin sanoiksi tuntojani. Mietin valintaasi ja peilaan omaani sillä mietin että jaksanko itse lähteä sille tielle että toinen yrittää, jos nyt ylipäätään siihen hän lähtisi. tällä hetkellä tuntuu siltä että en jaksaisi ainakaan ihan heti.
Huojentaa huomata kun itse harhautui kai uskomaan tuon aineen olevan harmiton ellei peräti terveysvaikutteinen , jopa niin että epäilin omia havaintojani ja niin mielenterveyttänikin…surkuhupaisaa että yritin terapoida itsessäni niitä vaikutuksia joita hänen käyttönsä minussa provosoi…eli ahdistus, kiukku, masennus, arvottomuudentunteet…jotenkin tyhmästi aina kuvittelin olevani kohtuuton, niin siihen hän aina vetoaa, ei siis ole itse sitä ikinä tai minä olen meistä kohtuuttomampi…

Ja tänäänkin saanut kuulla puheita siitä kuinka ongelma onkin yhteiskunnan kun kannabis on laiton…siis hänellä ei ole ongelmaa tai on kun joutuu miettimään milloin ja missä voi poltella ja mistä sitä saa ellei itse kasvata ja nyt ei voi (raukka) kun olen kieltänyt.

Ok mutta tuleva asuntoni on ihana, valoisa ja päihteetön, ja siellä jaksan järjestää juuri sellaiset synttärit lapsille kuin halutaan ilman kriittisiä äänenpainoja jotka yleensä antavat ymmärtää kuinka turhaa moinen juhlinta on, kuten joulu ja juhannus ja kaikki tyynni…nyt luulen että kun ihan joutuu jonkun muun ottamaan huomioon hetken niin se närästää…ja rahanmeno kun se ei mene hänelle ja hänen tarpeisiinsa…

jokohan päästelin tältä päivältä tarpeeksi.

huh.