Täällä kun on ollut keskustelua siitä, miten muu perhe reagoi juomiseen niin arvelin kysyä vähän hassua asiaa.
Kun juotte, jutteletteko lemmikeillenne? Syyllistyttekö jos ne katsovat teitä kun korkkaatte pullon?
Minulla on kissa.
Juttelen sille kaiken aikaa, mutta jotenkin erityisesti humalassa häpeän olla siinä kunnossa sen edessä ja kadehdin, miten se pystyy päihteettömään elämään. Olen itsekin siinä tilanteessa tällä hetkellä elämässä, että saan tehdä mieluista hommaa kotona ja minulle vielä maksetaan vaikken tekisikään, joten arvannette, minne kirjailijan rahat hupenevat…
Muuten.
Kirjailijat eivät juurikaan ryyppää. Se risoo. Ei ole juomaseuraa. Ei ketään, paitsi oma kissa ja sillekin olen kade.
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Tiedän, että kysymys on idioottimainen, en kuitenkaan trollaa vaikka siltä ehkä ensi näkemältä vaikuttaisikin. Asia on minulle tärkeä, koska kissani on minulle kuin lapsi, jonka nähden dokaan, kompuroin ja typerehdin. Ja se on NOLOA.
Moikka! Kun lapsuudenkodissani oli vielä koira, ja kävin siellä säännöllisesti, ja jopa dokailin salaa, pelkäsin aina että koira paljastaa minut jollakin tavalla. Koirilla on niin hyvä hajuaisti että ihmettelin miten se osasi olla niin kuin mitän ei olisi tapahtunut. Ehkä se ties missä mennään. Siitä huolimata esim. niinä uusina vuosina kun en ollut viihteellä vaan kotona, koira oli aina turvassa jaloissani (ilotulitusrakettien pauketta) huolimatta siitä että olin juonut alkoholia. Muut eivät olleet juoneet. Ehkäpä ne eläimet eivät ole niin tarkkoja…
Itsellä on kolme kissaa, ja silloin kun otin, en tuntenut mitenkään häpäiseväni itseäni niiden silmissä, mutta minähän jaksoin antaa heille tosi paljon huomiota leikin niiden kanssa ja annoin herkkuruokaa jne. En tunne että olisivat kärsineet siitä että juon, mutta kun liikuin kämpässä kissat varoivat mua tosi paljon, tietenkin kun se kävely ei ollut mitenkään hohdokasta… Ja nyt kun olen ollut juomati niin kissatkin on erilaisia, mielestäni paljon rennompia ja jotenkin sellaisia että melkein kuulen heidän huokaavan että yes se on selvinpäin . Mutta en kyllä usko kissasi mitenkään kärsivän ottamisestasi, mutta eiväthän eläimet pidä viinan hajusta että ehkä siksi kissasi vaikuttaa “nyrpeältä”.
Oletko ajatellut ottaa toista kissaa kaveriksi? Minulla kun on ollut kissoja koko elämäni ajan niin olen huomannut että lajitoveri on joskus todella hyväksi.
Sillä lailla taas. Helpottiko? Anna mä arvaan; sinäkin olit joskus sellainen? Miten olisi jos koittaisit vain keskittyä siihen omaan raittiuteesi ja jättäisit juoville ihmisille vittuilun vähemmälle? Ylpeydellä kun on, kato, taipumus käydä yleensä lankeemuksen edellä. Vaan irvailusta ja pilkallisuudesta luopuminen taitanee olla sinulle ihan ylivoimaisen vaikeeta?
Pikkususi
Kyllä kissat ymmärtävät päihtymisen päälle hyvinkin paljon. Ja ihan sisäsyntyisesti. Päihtymyshalu ei totisesti ole vain ihmisen taipumus.
Edit:Minä en millään jaksa uskoa, että tämä vähentäjät on perustettu sitä tarkoitusta varten, että te Herra ja Rouva Raittiit saisitte paikan jonne voitte tulla nyrpistelemään niitä ylimielisiä neniänne, naureskelemaan pilkallisesti ja vittuilemaan ongelmissaan rämpiville ihmisille. Mikäli asia on kuitenkin niin, että me vähentäjät on tosiasiassa juuri sitä tarkoitusta varten perustettu, olisi tosi mukava jos hallitus korjaisi väärinkäsitykseni. Mikäli tämän me vähentäjien tarkoitus on olla vertaistukipaikkana ihmisille, eikä vittuiluareenana omasta raittiudestaan humaltuneille dorkille, jotka saavat suorastaan orgastista mielihyvää juoville ihmisille sekä muita ongelmiaan rohkeasti ja avoimesti kertoville ihmisille vittuilusta, olisi vieläkin kivmpi jos hallitus puuttuisi tähän joidenkin raittiiden tapaan tulla vähän väliä esittelemään tuota omaa idiotismiaan tänne.
Kuule kahvimuki. Tää tulee sun heikohkolle ymmärryksen tasollesi varmasti kauheana järkytyksenä, mutta ihmisillä on ihan oikeasti oikeus joskus jopa rypeä itsesäälissä. Itsesäälinenkään ihminen ei vahingoita itsesäälillä ketään muuta kuin ehkä korkeintaan itseään. Sinä ja sinunkaltaisesi ihmiset sensijaan vahingoitatte omalla idiotismillanne muita ihmisiä. Onko vaikeeta ymmärtää noiden kahden asian ero?
Siis:
Ihmisellä on oikeus tehdä itselleen mitä sitten ikinä vain haluaa. Jopa rypeä itsesäälissä. Eiksoo kamalaa!
Toiselle ihmiselle edes kahvimukilla ei ole oikeutta tehdä mitä tahansa. Vittuilu on yksi asia, jonka sinä teet toiselle ihmiselle. Förstås?
Minä en viittaa tällä mitenkään nyt pikkusuteen koska mielestäni minä en ole sen enempää kuin herra kofeiiniriippiskään, oikea henkilö toisten itsesäälien tasoja arvioimaan. Paras on, että niin sinä kuin minäkin, keskitymme arvioimaan vain oman itsesäälimme tasoja. Itsesääliteema tuntuu olevan kaffeemuki sinulle itsellesi sen verran sydäntä lähellä oleva asia, että sinun tosiaan kannattaisi ryhtyä miettimään että mikä tuossa itsesääliaihepiirissä on sinulle henkilökohtaisesti niin kovin tärkeää.
Niin että lemmikille on parempaa kun sitä heitellään kun kiveä järveen ja katsotaan kuinka montaa leipää saisi??? Pikkususi kysyi häntä vaivaa asiaa, ja miksi häntä pitäisi sorsia esim. sillä että vittuillaan suoraan häntä vaivaavalla asialla? Kyllä minuakin vaivasi se että kärsiikö mun kissani, joita pidän hyvin tärkeänä elämässäni niin kuin varmasti pikkususikin omaansa.
Ja jos olisin pikkutarkka niin olisin lopettajissa, mutta mielestäni nämä rajat joita esim. lopettajat tahtoo muistuttaa, eivät ole tarkkoja… En minäkään alussa ajatellut olla näin pitkään ilman… ja taas tuli esimerkki hyvin esille miksi en ole lopettajissa.
jotenkin jäännyt semmoinen kuva ettei kissa nyt juuri noteeraa muutenkaan mistään mitään kunhan on vaan, koira sit taas on läheisriippuvainen ja paljon enemmän huollettava ja se voi jotain stressiä saadakkin jos omistaja pyörii kännipäissään muutaman viikon…
ps. ja onko tolla nyt jotain väliä minne osioon tänne kirjoittelee, itsekin kirjoittelen saunaan vaikken ole koskaan minkään tason huumetta käyttänyt…
Ihan tosissasi laitat ihmislapsen ja kissan samalle viivalle? Ja paskat laitat! Kukaan ei oikeasti kuvittele aikuisen kissan ja ihmislapsen olevan sama asia. Tarkoituksesi on vain ja ainoastaan satuttaa, tahallisesti käyttää toisen ihmisen avoimuutta häntä itseään vastaan.
Jos kissa ei viihdy omistajansa luona se karkaa pois. Ihmislapsen ja aikuisen kissan laittaminen tällaisissa asioissa samalle viivalle kielii todella huonosta eläintuntemuksesta. Siksi tuo hurskastelu on kuulkaas kaffeemuki ja onniina, sitten kertakaikkisen naurettavaa. Tunnen suurta myötähäpeää puolestanne.
Tiedoksi tietämättömille: Kissa on hyvin itsenäinen eläin. Se pärjää suomenkin oloissa vaikka sitten villinä metsässä talvellakin, jos sen omistajan alkoholiongelma niin kovasti paljon kissaparan psyyken päälle ottaa. Kissa on muuten mestari myös vaihtamaan emäntäänsä ja isäntäänsä. Monet sanovatkin että ihminen ei valitse kissaansa vaan kissa valitsee omistajansa. Henkilö joka potee huonoa omaatuntoa siksi että kissa näkee hänet humalassa, on ihminen joka ei varmasti oikeasti laiminlyö lemmikkinsä hoitoa. Päinvatoin se kielii henkilöstä joka on äärimmäisen omantunnonherkkä ja tarkka lemmikkinsä hyvinvoinnista.
Joten olkaapas nyt hyvät ja lopettakaa jo toi lyöminen! Mitä helvettiä te saatte siitä itsellenne?
Itse kissaihmisenä tiedän tasan tarkkaa mitä pikkususi haki viestissään… ja sehän on tärkeintä, ymmärtää ihmisen ja eläimen, nyt kissan, välejä juomiseen.
Muistan kuin paljon itse mietin niitä, siksi samaistun pikkususeen…
Kyllä tuo täydelliseksi pyhimykseksi yltäminen vähän vaatii, jos se edellyttää vain juomisen lopettamista.
Aloittaja kerkesi kirjoittamaan yhden ainoan viestin, jossa erehtyi vähän avautumaan. Hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä sinä yhdestä viestistä vetelet.
Hyvin vähän muuten itsestäsi avaudut. Eiks o mitään kerrottavaa? Kerros ny ite jokin heikkoutesi, kun kerkesit hiljentämään aloittajankin jo ylimielisyydelläsi ja pilkallisuudellasi, niin me muut päästään hakkaamaan vuorostamme sinua sillä päähän. Siitä varmasti tulee tosi hyvä miäl.
Eihän se nyt sama asia olekaan, mutta ainakin minun täytyy myöntää, että pidän pikkukisuani melkein lapsenani. Varsinkin, kun Luoja ei meikäläiselle omia lapsia ole suonut. Jos vielä joisin, voin hyvin kuvitella, että tuntisin huonoa omatuntoa kisun puolesta, vaikkakin huolehtisin siitä yhtä hyvin kuin selvänänkin. Onneksi minun kissani on sen verran nuori ettei ole minua koskaan kännissä nähnyt. Eikä näe…
Ihan pienenä se kyllä joutui heitteillejätön uhriksi, kun silloinen omistaja lähti viikoksi ryyppäämään ja jätti pienen kissanpennun yksin kotiin. Että se vieläkin riepuu mua ihan hemmetisti. Onneksi kissa sai minun luotani uuden, hyvän kodin.
Ei osallistumisesta keskusteluun, vaan asennoitumisesta tämän keskustelun aloittajaan ja juoviin ihmisiin ylipäänsä. Sinusta tuli siis juomisen lopettamisen myötä täysin omantunnoton mitä tulee omaan käyttäytymiseesi ja asennemaailmaasi muita (juovia) ihmisiä kohtaan. Se on aika iso hinta jos omatunto katoaa samaa soittoa juomisen lopettamisen kanssa.
Ikävä kyllä. Pikkususi on yksi niistä harvinaisuuksista tällä foorumilla jolta on aikoinaan tullut rakentavia, fiksuja kommentteja ja joka selkeästi ymmärtää jotain muita ihmisiä kunnioittavan asenteen päälle.
Ajatella että jo melkein pari vuotta sitten kirjoitin tänne näin:
Sama ilmiö vain jatkuu. Ihmiset vaihtuvat, asenteet pysyvät.
Hienosti taas irroitit lainaamasi pätkän asiayhteydestään. Se ei ole vastausta pikkusudelle, vaan se on vastausta teille raittiille besserwisseröijille. On hyvin monta muutakin suhtautumistapaa toisten avautumiseen henkilökohtaisista asioistaan kuin joko pilkallinen besserwisseröinti ja ylhäältäpäin vaihtoehtojen saneleminen, tai juomiseen tsemppaaminen.
Nimenomaan. Joten mitä helvettiä se sinulle kuuluu?
Jokaisella ihmisellä on vain itsellään vastuu omasta juomisestaan ja sen seurauksista. Miksi te kaksi siis juoksette säännöllisin väliajoin täällä raitistamassa ihmisiä, sanelemassa juoville ihmisille mitä heidän tulee tehdä?
Sinä et tiedä mitä joku toinen haluaa oikeasti tehdä OMILLE ongelmilleen ja mitä ei.
Se ei kuulu sinulle.
Silloin kun kuljetaan toisen reviirillä, toisen ihmisen henkilökhohtaisilla alueilla, siellä tulee kulkea hienotunteisesti ja kunnioittaen toisen oikeutta elää elämänsä tasan tarkkaan kuten haluaa.
Ei teidän täydy sen enempää tukea, tai nillittää, kuin muutenkaan sanoa yhtään mitään toisten ihmisten asioihin. Te teette sen ihan vapaaehtoisesti. Se millä tavalla te raittiit sen teette, kun te kommentoitte juovien ihmisten viesteihin tällä palstalla, kertoo todellakin teistä itsestänne ja omista asenteistanne paljon enemmän kuin heistä keiden viesteihin vastaatte.