EN varmaan ole vielä huumorin asteella, koska tuntuu pahalta tollanen manipulointi, syyllistäminen ja valehtelu.
PR: “Soita nyt jo äkkiä vanhemmilles ja vasikoi että oon taas ryyppäämässä s…na!!!”
LH: “Eipä tarvi varmaan kellekään vasikoida, ite olit yöllä meidän isälle kuulemma soittanu…”
PR: “V…u, ainahan sä isille tai äitille lässytät, v…u aikunen ihminen! Eiköhän se o parempi että etit ittelles kunnon miehen kun en mä kelpaa. Mä ostan ittelleni puustellilta talopaketin ja muutan siihen niin loppuu tääkin touhu! Kasva s…a aikuiseks sinäkin!”
LH: “Selvä, millä aattelit talopakettis maksaa?”
PH: “Meidän äiti maksaa!”
Pokassa on monesti pitelemistä ettei ihan päin naamaa alkais nauramaan…Turhaa se on ruveta tosiasioista väittelemään, PR kun ainakin ihan tosissaan näitä juttuja laukoo.
Ai kauheeta, mie repesin hervottomaan nauruun… tuo sama keskustelu on käyty täälläkin poislukien toi talopakettijuttu
Erosin kylläkin reilu puoli vuotta sitten, joten nyt mie voin vaikka puhua seinille - niittenkin kans saa hedelmällisempää keskustelua aikaseks ku holistin
PR tulee myöhään illalla kyydissä kotiin baarista. LR tulee töistä, koukkaa ukon kyytiinsä.
Autossa 3 sek istuttuaan PR: Voitas jonain päivänä harrastaa seksiä.
LR: nii
PR: Sä oot tommonen väsynyt laama!
LR: (ajaa mitään sanomatta autoa)
PR: sä olet tollanen kylmä akka. Rakasta mua!
LR: rakastan rakasta (ja ajaa autoa ja toivoo heittoistuinta pelkääjänpaikalle)
PR kotiin päästyään: Vittu sä et tee mitään, menee hermot, etin toisen akan!
LR: sanoo Höh, siivoaa keittiötä ja kysyy PR:ltä onko nälkä, että voi laittaa satsin.
PR: V*ttu mä en kestä sua, paiskaa oven ja häipyy kävellen takas baariin (7km.n päässä).
LR: Laittaa puh. äänettömälle ja menee nukkumaan.
Klo 3.00 viesti. PR: Mä jäädyn, joudun nyt nukkumaan täällä lehtarissa (lehtiroskis). Ku et tuu hakemaan. Kiitos vaan! En jaksa sua.
LR: leikkii nukkuvansa. Ja lähtee pirteänä aamulla töihin.
Päihderiippuvainen on huomannut että läheisriippuvainen on ottanut etäisyyttä ja yrittää todistaa omaa panostamistaan parisuhteeseen. Perustuu tositapahtumiin.
osa 1
PR: Sä oot sanonu että sä et suostu hoitamaan mua jos mä halvaannun. Siis törkeetä.
LR: Anteeks mitä?
PR: Niin siis kyllä mä ainakin hoitaisin sua, jos sulle tapahtuis jotain.
LR: (yrittää miettiä mistä tämä on repästy.) Mä oon sanonu että mä haluan parisuhteen mikä perustuu muulle kuin toisen hoitamiselle.
PR: Sä et siis ole täysillä mukana tässä suhteessa! Arvaa miltä toi tuntuu. (PR kertoo esimerkin vanhoista sukulaisista joista toinen on ollut toisen omaishoitaja)
LR: nousee ylös ja alkaa pukemaan. Nauraen: Vertaatko sä meitä niihin, eikö tuo nyt oo aika kaukaa haettua, me ollaan nuoria ihmisiä ja toivoisin että olis ihan omaa elämääkin vielä edessä
PR: Kyllä oot itsekeskeinen paska. Et osaa olla mistään kiitollinen. Nukahtaa 10 sekunnissa.
LR lähtee töihin ja yrittää olla pahoittamatta mieltään.
osa 2
PR: Siis mehän ollaan oikea unelmaperhe! Meillä on kaikki hyvin.
LR: Mm.
PR: No mä juon aika paljon kaljaa mut ei se nyt oo niin iso asia
LR: Mm.
PR: Siis ainoa asia mikä puuttuu niin on että me ei olla naimisissa
LR ajattelee: Luojan kiitos on jossain kohtaa ollut järki päässä.
Hyvä narkkarin muija, joka aikaisemmin kyselit, että pettävätkö alkoholistimme meitä. Mä en voi vastata kenenkään muun alkoholistin puolesta, mutta muihin suhteisiin siirtyneen retkun ja minun suhteestani voin vastata. Hän petti minua kaikin tavoin ja samaa tein minä hänelle. Jos tarkoitat pettämisellä muita suhteita tai panoja, niin niitäkin oli molemmin puolin ja kummallakin samanlaiset selittelyt.
M (=Mallu): Musta tuntuu, että sulla on joku muu. (On jo tutkinut retkun puhelimen ja nähnyt siellä naisen alastonkuvan, mutta ei tahtoisi myöntää tutkineensa puhelinta.)
R (=retku): Mistä sä tollasta keksit. Sä olet mulle kaikkein tärkein.
M: Mä toivon, että sä sanot mulle suoraan.
R: Mitä sä oikein sekoot?
M: Mä olen nähnyt sen vitun kuvan!
R: MInkä kuvan, mistä sä puhut? Ai SEN kuvan. Se on yksi ihan seko muija, joka… Ja sit se ihastu muhun ja on vaan lähettänyt noita kuvia, vaikka mä sanoin, etten halua niitä. Se on ällöttävä, mä en ikinä olis sen kanssa, kai sä nyt tajuut.
M: Siis oletko sä ollut MUN kotona sen pikkulikan kanssa?
R: No älä nyt ole seko, se on ihan kakara, mä en ikinä tekis sen kanssa mitään. Sä olet niin v*tun mustasukkainen, ettei sun kanssa voi olla. Lopeta jumalauta.
Myöhemmin kävi ilmi heidän suhteensa, tyttö oli 16…
R: Se ei ollut mitään. Tajuutsä, että mä en ollut oma itseni, kun mä vedin. Sehän on vaan pirihuora, ei se ole mitään.
R: Kuka se oli, joka lähetti sulle viestin?
M: Eija.
R: Mä katoin sen viestin, se ei ollut Eijalta. Kuka on Tomi?
M: Siis tukitko sä mun puhelinta. Tää on sairasta. Mä en todellakaan puhu sun kanssa mitään. Sä olet sekaisin… yms kohtausta…
Voi että nää oli kipeitä kohtauksia ja mieluiten yrittikin niitä selityksiä uskoa. Nylyisin sitä vaan miettii, että jotenkin sen ymmärtää, että narkomaani on noin hullu, mutta entäs minun selitykseni. MÄ nielin noita juttuja ja tein ihan sairaita asioita ihan selvästä päästä!
Nyt vasta muistelin, mistä tässä loistavassa ketjussa oli kyse. Siitä, miten terveesti vastataan päihdesairaan pölinöihin. Se on jännä juttu, että ne samat asiat toistuvat eri ihmisillä. Mä kirjoitin tilanteista, joissa kumpikin oli tosi kipee. Mutta nekin kipeät muistot ovat nyt jo naurettavia, että se on sentään hieno juttu.
Heh Pitää nostaa tätä vanhaa ketjua ja lisätä oma vaatimaton rikkansa rokkaan:
PR (selvinpäin): Voi kun mä riittäisin sulle…
LR: Kyllä sinä riität, ja sussa on liikaakin, alkoholi.
Tällä erää keskustelu tyrehtyi tähän
Ensimmäistä kertaa lainailen kenenkään sanoja. Katsotaan, että onnistuuko!
Osui tämä ketju silmiin ja oli pakko kommentoida, sillä tämä osui ja upposi! Kiitos! Pitkästä aikaa nauroin vedet silmissä
Muistelin tietenkin myös omaa kokemustani, kun avatulla sipsipussilla läimäyttelin alkoholistiani. Pari kuukautta myöhemmin vielä niitä sipsin murusia löysin ALUSVAATELAATIKOSTANI Voitte siis uskoa, että tämä tuuliviiri oli riehunut koko asunnossa pussinsa kanssa.
PR: V*ttu mä lopettasin heti juomisen, jos vaan pääsis susta eroon.
Minä: (Omissa ajatuksissani, en ääneen) Näinköhän?
Tämä kaikentiivistävä ja kohtelias lausahdus tuli tiistaina → jolloin pakkasin kamani yhteisestä kodistamme, heitin avaimen pöydälle ja lähdin.
Mutta laittoiko PR korkin kiinni? Ei; On ollut sunnuntaista perjantaihin tiiviisti olut-tuopposen äärellä, kai miettimässä, että nyt voin lopettaa juomisen, kun pääsin siitä ämmästä vihdoin eroon.
Ei jaksa vielä naurattaa, ehkä sitten joskus.