Itse taas olen tullut siihen tulokseen, että juurikin tuossa iässä ollaan vielä täysiä urpoja - niin, olenhan minäkin ollut 15-vuotias joskus. =)
En tuolloin kyllä käyttänyt mitään päihteitä, koulunkin suoritin kunnialla, vaikkakin rimaa hipoen - vapaa aika kului aktiivisesti urheilun parissa. Eipä nuokaan “valinnat” todellakaan tehneet musta fiksua 15-vuotiasta, pikemminkin vain sellaisen, joka nyt sattui pysymään ns “pahoista piireistä” ulkona. Vanhempien mielestä moinen tietenkin on kuin lottovoitto - nuori joka ei sekoile lienee jokaisen vanhemman unelma. Mutta tuo että pysyy näistä piireistä pois, ei tee vielä fiksua. 15-vuotias on mun mielestä siinä iässä, että se tarvii esimerkin - ihmisen joka on samalla auktoriteetti, muttei kuitenkaan pelkästään siihen nojaten saa sitä “kunnioitusta” - jos poikasi tietää ettei sulla ole asiasta hajuakaan, ja näkee sun panikoivan - ylireagoivan, voi se jopa heittää enemmän bensaa liekkeihin.
Rationaalinen suhtautuminen olisi parasta tässä vaiheessa - kaikista parasta olisi, jos poikasi saisi jutella jonkun kanssa joka noista asioista oikeasti tietää jotakin. Jos sulla ei ole päihteistä mitään tietoa, tarkoittaa se sitä, että poikasi todennäköisesti ajattelee ettei sulla ole tähän asiaan mitään sanottavaa, varsinkin kun hän itse jo omakohtaisista kokemuksista johtuen “tietää” sinua enemmän. Tälläinen ajattelumalli varmasti on aika vaikea murtaa.
Omat vanhempani antoivat mun juoda silloin tällöin seurassaan, bisseä ja välillä ihan vahvaakin viinaa, koskaan tuolloin en itseäni vahvaan humalaan kuitenkaan juonut, jotenkin mulle kai oli tärkeätä että vanhempani kokivat mun olevan luotettava. Kannabiksen polttelusta ja psykedeelien käyttämisestä ei siitäkään järjestetty mitään kohtausta.
Tosin tuolloin olin jo täysi-ikäinen kun hatsittelusta “jäin” kiinni ( kerroin siitä itse, no big deal )
Ainoa asia mistä mutsi aikanaan ei digannut, oli se kun löysi resilar pullon jämät nurkista, myönsin että kyllähän mä sitä olen kokeillut - ylipäätään oon aina ollut aika avoin, vastaanottavainen ja suorapuheinen mitä päihteisiin tulee.
Tähän päivään asti oon myös pystynyt omat periaatteeni pitämään, Pirit ja hitaat olen aina jättänyt suosiolla muille sankareille vedettäväksi - ja noitahan eteen tulee aika paljon, muusikko piireissä tuntuisi olevan helppoa saada huumeita, varsinkin jos olet se taiteilija - jotkut ihmiset kokevat “velvollisuudekseen” ruokkia taiteilijan inspiraatiota mitä moninaisimmilla tajusteilla, eikä mulla sitä vastaan mitään olekkaan, tiedän kuitenkin mitä mä haluan ja mitä en.
Mun elämässä päihteet eivät koskaan ole näytelleet roolia päänäyttämöllä, esiriipun takana niitä on aina ollut - ja tulee varmasti aina olemaankin. Tuo logiikka tarttui muhun jo aikalailla nuorena, päihteistä puhuttiin kotona avoimesti, niistä ei kuitenkaan koskaan tehty tabua, ei peloteltu tai maalailtu utopiaa hipovia tarinoita. - aina mulla on ollut joku kiinnekohta jota tavoitella, olla hyvä urheilussa, olla hyvä muusikko → saavuttaa noitten asioiden kautta jotain. Noissa asioissa rohkaistiin menemään eteenpäin.
Jos nuorella ei ole mitään mitä tavoitella, voi moinen tyhjiö luoda aika helposti jotain mitä sen ei pitäisi, mutta lähtokohtaisesti - tuota tyhjiötä ei tulisi 15-vuotiaalla olla. ( Mielestäni, kenellekään ei sitä tulisi olla )
Tulipas pitkä litannia taas kirjoitettua - en mä sulle mitään ratkaisua tai edes osaa siitä osaa antaa, kunhan pohdiskelen tässä näin - musta kaikki vaan lähtee siitä, että on joku unelma jota tavoitella/jonka vuoksi ylipäätään on. Huumeet tuskin on kenenkään oikea unelma. Niillä voi kuitenkin aika helposti luoda illuusion siitä että hommat menee hyvin. ja varsinkin 15-vuotiaana, jolloin tommonen varmaan luo ja suo jonkun näkösen statuksen…
Hitto. ylä-asteella ne oli “kovii” jotka kävi kessulla, jos joku ois vetänyt jotain kamaa, ois se varmaan ollu todellinen vitun “pahis”… Tommosesta voi jo päätellä ettei, vaikka kuinka toisin sanotkaan - 15 vuotiaiden päässä vielä liiku mitään kovinkaan painavaa. Ja joukossa tyhmyys senkun tiivistyy…