Lahden stoppari??

Onko kokemuksia Lahden stopparista? Kaikki tiedot ja kokemukset tervetulleita,kyseessä 15-vuotiaan pojan mahdollinen sinne siirtyminen. Kiitos etukäteen.

2 vuotta kestänyt erilaisten päihteiden käyttö historia pojalla,koulussa ei ole käynyt herraties koska viimeeksi. Tuota a-klinikan stopparia väläyteltiin yhtenä vaihtoehtona pysäytykseen,niukasti tähän mennessä mitään tietoa mistään löytänyt ko.paikasta.Itsellä on pyörinyt mielessä myös tuo uusiin kasvoihin tutustuminen ja sen mukanaan tuomat mahdolliset uudet ongelmat mutta ei kai tilanne tästä juurikaan voi huonontua.Avopalvelut ei ole mahdollisia,ne pyörii tällä hetkellä eikä poika ole millään lailla niihin sitoutunut. Millä ihmeellä tuon ikäisen saa ottamaan omat aivot käyttöön ja ajattelemaan niillä?? Uhmaa löytyy vaikka muille jakaa ja asenne on se että “mä teen v**** just mitä mä haluun”. Tunnen oloni niin voimattomaksi kaiken edessä.

Eräs tuttu meni sinne pilveäpolttavana hippinä, pääs pois ja oli tutustunu uusiin ihmisiin jolloin itsekkin käytti suonensisäisesti vauhtia (amfetamiinia). En oo kyllä ikinä kuullu että noista stoppareista olis ollu kenellekkään hyötyä.

Seulat on käytössä jo nyt,eikä kuulemma purkkiin kuseminen haittaa ollenkaan. Sanktioille ja rangaistuksille sekä rajoitteille kättä heilauttaa,mikään ei auta eikä tehoa. Ja nyt voinkin kysyä mitä tarkoittaa pellittäminen? Kan-kodit on ilmeisesti täys-ikäisille taikka perheille. Onko se stoppareiden meininki mukavaa rupattelua? Onko minkäänlaisia rajotteita minkään suhteen?

Pellittäminen=Heroiinin polttaminen metallisen levyn tai folion päältä.

Joo tuo pellin polttaminen on jo aika huolestuttavaa…

Voihan se olla ettei ole kuin kerran polttanut peltiä (tai sitten vain kuullut/nähnyt), mutta uhmassaan on kiukutellut/kehuskellut vetävänsä jopa heroiinia, niin minä olisin tehnyt tuon ikäisenä kiinni jäädessäni (voiko muuten udella miten käyttö kävi ilmi?). Kovin asiantuntevalta ei päihteidenkäyttö kuulosta jos lyricaa on mainostanut, sekun ei ole päihteenä mistään kotoisin. Eli kuulostaa siltä ettei ole kovin pitkään vielä kovia aineita käyttänyt (kova kama=kaikki muu paitsi kannabis).

Mulla on kans tuttu tapaus missä nuori (kutakuinkin samanikäinen) jäi vanhemmilleen pilven poltosta kiinni, he panikoivat ja pistivät pojan laitoshoitoon. Poika pääsi hoidosta bentsokoukussa (diapam, xanor, tenox, dormicum, rivatril jne.) ja kuoli muutama vuosi myöhemmin heroinistina.

Paras vaihtoehto mun mielestä (näillä tiedoilla) olisi jokin täysin lääkkeetön hoitopaikka, semmonen mikä on keskellä metsää ja missä tehdään kaikkea kivaa, perustuen yhteisöllisyyteen. Vanhemmille narkeille tommosia on ainakin (missä opetetaan kädestä pitäen uudelleen elämään), en tiedä onko noin nuorille, ja jos ei ole niin tilausta kyllä olisi.

En tiedä, pahalta tuntuu kun tämmösistä kuulee. Tekis mieli istua sen kakaran kanssa saman pöydän ääreen ja kertoa minkälaista se elämä on kun puolet elämästä on jo mennyt kaman parissa, vanhoista kavereista melkein kaikki on jo kuollut jne (ja se saatanan väkivalta)… Ja ikävä tosiasia on se että mitä nuorempana kovan kaman aloittaa, sitä lyhyempi on elinajan ennuste. Yksikään tutuistani, jotka heroiinia suonensisäisesti rupesi alle 18v käyttämään, ei ole enää hengissä.

Ja kuka helvetti oikeesti noin nuorille edes heroiinia myy? Se on muutenkin sen verran kortilla tässä maassa et luulis sen menevän parempiin suihin. Pirin kauppaamisen ymmärrän, tavallaan, se on aika kiltti kama (tavallaan) niin pitkään kun se menee nenään tai suuhun, piikkien käyttö nostaa ongelmat varsinkin noin nuorilla potenssiin 100.

Jäi ensin meille kiinni pienemmästä asiasta josta hermostui suunnattomasti ja lähti ulos ovesta suutuspäissään,läppäri oli jääny huoneeseen auki ja rupesin sitä katselemaan (tiedän,tein väärin) ja sieltähän sitten löytyi yhtä ja toista tietoa käytöstä,eikä mitään ole edes kieltänyt. Testeihin meni ja positiivista näytti.

Näin jälkeenpäin olen miettinyt ja löytänytkin jotain käytön merkkejä mutta miten olisinkaan osannut sitä edes epäillä! Tällä hetkellä ei ole kotona vaan paikassa jossa suoritetaan selvitystä nimittäin on ongelmia myös mielenterveyden ja koulun kanssa. 2 viikon päästä pitäisi olla jatkosuunnitelmat selvillä.

On niin vaikeaa ku ei tiedä mikä on kehumista ja missä mittakaavassa,ei ollut itseasiassa tullut edes mieleen että saattaisi kehuskella. Tuntuu että poika on kovin muuttunut,uhmakas,vihainen,täynnä angstia kaikkea ja kaikkia kohtaan,minullekin puhuu hävyttömän rumalla tavalla. Omassa päässä pyörii vain ajatukset miksi,mitä olen tehnyt väärin??? Mikä saa nuoren käyttämään? Miten ihmeessä hän on onnistunut kaiken niin hyvin salaamaan??? Voiko mikään enää palata ennalleen,tulevaisuus,mitä se tuo tullessaan?? Mitä voin äitinä tehdä? Sydän on niin raskas…

Itse olen huomannut, että näitä alaikäisiä ei oikein voi väkisin auttaa. Jos kaveri pistetään pakolla johonkin laitokseen, se vaan kasvattaa kapinahenkeä. Ihmistä voi auttaa vain jos hän itse apua haluaa, oli minkä ikäinen tahansa.

Olin joskus täysi-ikäisenä Miehikkälän stopparin alakerrassa, mikä oli aikuisille alkoholisteille ja huumeidenkäyttäjille tarkoitettu paikka. Kyllä ne stopparin ipanat yrittivät multakin kamaa ja ryynejä ostaa. Ei niillä ollut mitään mielenkiintoa raittiutta kohtaan. Mutta parasta toivon sun pojallesi. Yritä saada kaveri jotenkin näkemään oman tilansa ja heräämään siihen todellisuuteen, että tuota menoa ollaan pian pohjalla. Tällä hetkellä kuulostaa siltä, että kaveri pitää kamanvetoa “siistinä” asiana.

Kaikesta huolimatta, voimia teille! Ihmeitäkin tapahtuu.

Jos halua on omasta takaa, niin sit Ok, mutta jos ei, niin saattaa olla aika turhauttavaa…

niinpäh… En kyl o kuullu et lahes kopukkaa liikkuis, mut God knows…

Siistinäpä hyvinkin…toiset kuulemma vetää viinaa hän kamaa,eikä itse näe siinä mitään pahaa. Sanoo myös pystyvänsä lopettamaan milloin haluaa mutta kun ei kuulemma halua. Naureskelee tilanteelle eikä lainkaan ymmärrä sen vakavuutta. Jäänyt myös kiinni 2 kertaa varkaudesta kiinni kaupassa viime aikoina eikä sekään kiinnosta kuulemma pätkääkään.

Mikään ei kiinnosta paitsi se että pääsee sinne missä kama pyörii ja niiden kavereiden luokse erääseen kurjaan lähiöön,se on elämän tarkoitus ja merkitys. Ainoa mistä on muutamaan kertaan kysynyt on että mitä pikku sisaruksille kuuluu. Niin kauan kun sen kaveripiirin kanssa pyörii mikään oma ajatus tuskin herää,niin ainakin luulen. Ja kun tuntuu syöksykierre nyt olevan raju niin pelkään jumalattomasti mitä seuraavaksi. Oma jaksaminen on niin kortilla,tiedä enää mistä sitä voimaa ammentaisi itselleen.

Ettei olisi puhdasta huomiohakua? Tuntenut itsensä laiminlyödyksi, jos hän oikeasti jotain heroiinii olis vetäny nii ei sitä noinvaan lopeteta. Ota korvasta kiinni ja raahaa a-klinikalle antamaan seulat, selvittääksesi käyttääkö edes mitään. Sielä stopparis saa huumeita helposti siksi henkiökohtaisesti olisi sen kannalla, mikä se näistä kurjista lähiöistä täällä on… kaikkiallahan on samanlaisia paikkoja. Anna kurinpalautus lapselle, jos ei tottele. Jos tunnet entisii käyttäjiä, linnavenkuloita jne. niin anna niiden kertoa pala omaa elämää, ei kama ole sen arvoista ku sitä nuorena luuli. Todennu itsekkin joskus vanhemmille ja kavereille, että voin lopettaa seinään, mutta nyttemmin todennu, ei se onnistukkaan enää ilman apua . . . Mitä varastanut, kerran kiinni on jäänny, jotain arvokasta, millä kamaa saisi, vai jotain karkkeja…? Asioilla on tapana luonnistua, jos niihin oikeasti uskoo.

toivotaan että järki löytyisi…!

jos sitä pirii on alkanu vetää, nii lääkkeettömään hoitoon, muuten alkaa oikeasti kierre, se vie ihmisen tosinopeesti mukanaan, siitä se meigälläkin alko. Toivon että saat lapsesi hoitoon, tai sitte niin kova kuri että ovet takalukkoon, eikä illalla menä yhtään ulos… toi sspiidi hommma on oikeesti vakavasti otettava asia…

Seuloissa käydään nuoriso-aseman kautta ja likaisia ne on ollu joten pelkkää puhetta ei ole! Pelejä varastanu,joskus siinä jopa onnistunu. Olen myös kuullut että on kova myymään “nipsui,ryynei ja muuta shittii”,sillä ilmeisesti rahottanut omaa käyttöä! Kannabiksesta on kaikki taannoin alkanut,siitä sitten lääkkeisiin ja muuhun luisunut. Tähän liittyy myös sellainen seikka että meidän perhettä vasten on hyökätty ikävällä teolla,poikaa on asiasta jututettu mutta sanoo ettei asiasta mitään tiedä,varmasti tietää ja jotenkin nivoutuu tähän kaikkeen. Omasta mielestä ei poikaa olla mitenkään laiminlyöty…parhaamme ainakin yritetty,ohjaamaan oikealle tielle tässä elämässä! Jotenkin tämä kaikki on katkaistava,ennenkuin on liian myöhäistä!

Mä oon aina sanonu porukoille ettei ne tehny mitään väärin, mä olin vaan liian utelias…
Mitäs kaikkea ne testit on näyttäny pojan käyttäneen?
Jos on kyse pelkästä (tai lähinnä) kannabiksesta niin sitten sanoisin et kaikki olis ok jos malttais odottaa siihen asti et on täysikänen, ja varsinkin jos on mielenterveysongelmia niin kannattais ekaks antaa niitten aivojen kehittyä ihan rauhassa.

Toi on ihan totta. Pitää olla ovela.

Rajojen ja huomionhaun kuulosta tuo touhu on kyl… En nyt sanois laiminlyöntiä, vaan sitä ettei oo ollu selkeitä rajoja, ehkä. Vanha kunnon selkäsauna vois olla ihan hyvä, tai sitten ei. Toi vanhan käyttäjän kanssa jutteleminen olis hyvä juttu, mut siinä ei kannata mun mielest näyttää jotain 50v linnakundia, koska 15v ei välttämättä ajattele elävänsä niin vanhaks ja muutenkin elää ihan eri maailmoissa. Paras olis näyttää mahd. nuori, reilu parikymppinen, pirillä oikeen pahasti ittensä runnonu kaveri. Näin eilen varmaan pahimman näköisen piripään mitä oon koskaan nähny, se muija ei ollu paljoo yli 30v, ehkä jopa vähän alle, sil oli yks hammas suussa ja leuka ku kippari kallella. Tosin nyt kun mietin niin en tiedä onko mahdollista yhden sukupolven aikana saada ittensä semmoseen kuntoon, vai oliko hän pirinisti toisessa polvessa (=äitinsä vetänyt raskausaikana), niitäkin on täälläpäin paljon ja kokoajan tulee lisää. Piri on kyl ihan hirvee myrkky, vaikka siihen ei tule yhtä pahaa fyysistä riippuvuutta kuin opiaatteihin niin silti pidän sitä pahempana aineena.

Paikka jossa on tällä hetkellä ei pysty yhtään auttamaan,sen vuoksi siirto on tulossa johonkin. Viranomaiset on sitä mieltä että radikaali pysäytys tarvitaan nyt ensin,sen jälkeen kaikki riippuu pojasta itsestään aika pitkälti.

Kannabishan näkyy viikkoja, piri muistaakseni max 4vrk.
Okei, eli poika polttaa pilveä suht säännöllisesti, ja silloin tällöin piriä. Eli aika “perussettiä”, tosin aivan liian nuorena, jos hän olisi lähempänä kahtakymmentä en olisi huolissani jos lupaisi pysyä piristä erossa. Luvatkaa sille 18v lahjaks lupa polttaa kannabista, jos lupaa siihen asti olla kiltisti ja unohtaa muut kamat, varsinkin pirin, totaalisesti. :slight_smile:
Jokatapauksessa takokaa sille päähän se että piri on miljoona kertaa pahempi juttu kuin mikään kannabis. Se on aivoille kuin rikkihappoa ja se tekee väkisinkin hulluksi.

Kannabis on ihan oikeasti paljon pienempi paha kuin esim. alkoholi, mutta ei se päivittäisessä käytössä ja alaikäiselle hyväksi ole. Kaveripiirin muutos voi olla huono homma, tämäkin kaikki johtuu siitä että kannabis on laitonta ja jos sitä haluaa polttaa ajautuu väkisinkin niihin porukoihin missä harrastetaan muutakin laitonta…

ja seuloihinkin on huijauskeinoja niin paljon, enempi huolestuttavaa on se ettei välitä näkyykö, vai ei. kyllä hoito kannattaa, muttei stoppari, asiasta voi olla toistakin mieltä. jos on putsii pirii, tai pikemminki metaa, se voi näkyä peräti viikon. Toivottavasti nyt jonkun keinon löydätte, teidän poika kuulosta ihan samalta mitä itse olin tuossa iässä, tosin minä yritin salata. Ja mitä elämällä on nyt tarjottavaa…mitään, odotan vaan korvaushoitoon pääsyä. Selkäsaunassa, olen erimieltä, koska itse sain joskus turpaan, niin se lisäsi jännitteitä välissä ja minun itsepäisyyttä. Se tekee piri hallaa kaikille, varastetaan, otetaa velkaa, tehää muita rikoksia, mutta eipä muissakaan kamoissa ole kehumista, tehkää niinku viranomaiset on ehdottanut, koska asia lähtee muuten käsistä–

JOo huhhuh, tuo nuorten päihteidenkäyttö huolestuttaa erittäin paljon. Samojen asioiden kanssa kamppailen aikuisenakin, onneksi tämä ei tullut nuorena vastaan. Itseäni ahdistaa ehkä eniten juuri se kuinka vähän on nykypuitteissa tehtävissä jos joku innostuu huumeista (iästä riippumatta).

Kieltolain kulmakivenä on aina ollut ”huumekielteisten asenteiden ylläpitäminen väestössä”, tuo osuva lause siis valtion teettämästä tutkimuksesta. Toinen kulmakivi on omasta mielestäni päihteidenkäyttäjien väheksyminen ja julkisesti asettaminen toissijaisiksi ihmisiksi. Lopputulos on hyvä pelote, mutta käy huonosti jos joku (poikasi) rohkenee kokeilla huumeita. Sen jälkeen avartuu uusi jännittävä/mysteerinen puoli maailmasta josta valtiolla ei ole enää mitään järkevää sanottavaa. Huumekeskeiseen elämään saattaa kuulua oman identiteetin etsimistä (ja löytämistä!) sääntöjen murtauduttua, päivittäistä pientä positiivista jännitystä ”tyhmää valtiota” pakoillessa, sivutyö diilerinä vie mukanaan siinä missä muutkin työt ja sivutienestit, tiedät olevasi erikoinen mutta et yksin, ja kaiken huipentumana ovat aidosti kiinnostavat psyykkiset kokemukset eri päihteiden vaikutuksista (jotka vain rohkeat saavat tietää!). Kyllä, poikasi on kusessa, mutta kysynpä kärjistetysti: voiko hänen näkökulmastaan parempaa keksiä??

Vielä enempi ryhtyy aikuisena tuohon elämään, eikä sekään ole ihme. Sama ansa se, ei se tunne ikärasismia. Ansa sen takia että huumeiden kokeilu (mielestäni täysin järkevää puuhaa) vie helposti ihmisen laitapolulle. Ei enää luoteta julkiseen valtaan joka kiistää näiden psyykkisten vaikutusten olemassaolon ja tärkeyden. Ei enää arvosteta lääkäreitä jotka tietävät näistä aineista usein vähemmän kuin käyttäjät ja puhuvat vain haitoista. Helposti muodostuu idea että virkamiehet ovat tyhmiä, ja tyhmiä ihmisiä ei itseään arvostava kuuntele. Lopuksi, kuin piste i:n päälle, huohotetaan että tilasi johtuu huonosta perheestä, epävarmuudesta tai p a h o i n v o i n n i s t a. Jesse (jolla ei myöskään kokemuksia huumeista) pelastaa! :unamused: Ansa siksi, että moni jää tähän tilaan, eikä ansaitun negatiivisen asenteen takia löydä kadotettua arvostusta yhteiskunnan toimiviin piirteisiin. Se vaatii jo melkoista viisautta käydä tuolla ja tulla takaisin rehellisenä ja yhteiskuntaa arvostavana toisinajattelijana. Riittääkö 15-vuotiaalla viisaus? Entä riittääkö rikokseen tutustuneen monikäyttäjän lyhentynyt aika? Tässä juostaan kilpaa addiktion ja ymmärryksen välillä.

Päivän monivalinta: mitkä näistä auttavat tällaisia (minunkaltaisia) ihmisiä?
a) pakkohoito raittiiden seurassa
b) uskonnollinen opetus elämän arvoista jotka ovat muuten hyviä mutta eivät erikoisemmin liity päihteisiin
c) opetus päihteiden haitoista tyyliin ”katso tätä narkkaria! Niiiin… onks kivaa?.. näin sulle käy kun pistät hassista suoneen”, ympärilläsi nuori kaveripiiri jossa kenelläkään ei näy haitan merkkejä.
d) huumeseula joka todistaa itsestäänselvyydet
e) uhkaus vankilasta ”koska olet paha ihminen”

…No niin… tuli taas valitettua kieltolaista. :unamused:
Vähän noloo :blush:
Hetki vaan, ryhdistäydyn keksimään jotain rakentavaa…