Laahustusta

.

Tervetuloa! Uskosin, että aika moni täällä on samassa veneessä. No, ainaki itse, kun en muista osaa sanoa. Niitä on lukemattomia kertoja, ku ajattelin, että voin mä vähän ottaa… :blush: No, nyt tiedän, etten voi. Luulen, että on tärkeintä opetella kuuntelemaan itseään. Mulla ainakin sudenkuopat liittyy väsymykseen, vihaisuuteen, yksinäisyyteen (tai puhuisin pikemminkin mieli matalalla oloon omalla kohdallani), näitä kun ei päästä liian suuriksi. Tsemppiä sulle!

Huomenta ja tervetuloa porukkaan. Tuttua tekstiä. Minäkin lopetin viinan käytön - montakin kertaa. Oikein hyvin onnistui, ja olin iloinen että olin päässyt siitä eroon. Ja kun asia kerran oli ratkaistu, niin eihän sitä sen enempää tarvinnut miettiä, minähän olin “parantunut”. Meni viikko tai pari, ja kun kaveri ehdotti että mentäisiin ottamaan pienet, niin en asiaa juuri ajatellut, vaan lähdin mukaan. Ja seuraus oli tuttu…
Lopulta “erehdyin” menemään vertaistukiryhmään. Ehkä ei ole suurtakaan merkitystä, mikä ryhmä se on, mutta sinne menemällä sitouduin raittiiseen elämäntapaan. Ja sehän on paljon muutakin kuin pelkästään viinan pois jättämistä. “Raittius on terve, luonnollinen ja myönteinen, alkoholista (huumeista) vapaa elämäntapa”. Jotkut ihmettelevät, että vieläkö minun “täytyy” käydä ryhmissä. Terve elämäntapa - no kait minä haluan kehittää terveyttä, niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella.

.

.

.

Huomenta Laahustaja

Ei pienistä takapakeista pidä vetää hernettä nenään, se kuuluu asiaa,

Itselläni kesti 9 vuotta, ennen kuin sain 1. AA-vuoteni täyteen. Välillä kävin ryhmässä, välillä ryyppäsin. Voin vakuuttaa, että ryyppämisen lopettaminen kannattaa. Ainoa haittapuoli on tää päivärytmin sekavuus, mutta sekin parantunee ajan myötä.

Tsemppiä sulle, laahusta lähimpään AA-ryhmään, jos siltä tuntuu.

-Kannusaarinen 1 vuosi 7 vko 5 pvää :smiley:

.

Hei Laahustusta!

Kaikki täällä ovat varmasti olleet enemmän tai vähemmän samassa tilanteessa kanssasi. Yksi asia, minkä itsessäni huomasin juomapäiväkirjaa lukiessani olivat nuo vaaran merkit, mitkä joku aiemmin mainitsi. Eli juuri ennen kun retkahdin alkoi teksteissä näkyä ärsyyntymistä, alkoholin miettimistä, päivä päivältä myös kirjoitukseni lyhenivät. Siinä vasta onkin hyvä mittari. Täytyy pitää muistissa tuo kirjoittaminen ja sen seuraaminen :smiley:

Hyvää tekstiä…itse hokannu kanssa, että itseään kannattaa kuunnella. Selvisin viimex eilen tunnistamalla ajatusmallin ja toteamal, että ei näin. Mulla ärsyyntyminen kanssa hyvä mittari…

Huomenia

Kannattaa opetella “vaaranmerkit” itsessään. Niitä on ainakin levottomuus, rauhattomuus jne.

Kun semmonen iskee, meikäläinen menee A-Klinikan hoitsujen juttusille ja jos “tilanne on päällä” lääkärille, jolta saan troppeja.

Myös AA:ssa saan purkaa pahaa mieltäni/oloani, siellä kaikilla on kokemusta asiasta.

-Kannusaarinen 1 vuosi 8 vkoa 1 pvä :open_mouth:

.

Minulle tunne ‘yksinäisyydestä’ oli oikeastaan yksin olemisen pelkoa. Suurin pelkoni oli jäädä yksin, joka minulle näyttäytyi tunteena siitä, että muut hylkäävät minut. Eihän se niin ollut ollenkaan, eikä siinä muilla ihmisillä ole osaa eikä arpaa - minun pelostani siinä oli kysymys. Raitistuessani kohtasin tämän suurimman mörköni vapaaehtoisesti ja päätin tutustua itseeni paremmin. Kun pärjää itsensä kanssa, viihtyy yllättävän hyvin yksinkin. Ja hassua kyllä, tulee paremmin toimeen muidenkin kanssa :slight_smile:

Koko loppuelämästään ei tarvitse päättää tänään. Riittää, että elää tänään ‘hyvän’ päivän - sellaisen, jolloin on sovussa itsensä kanssa. Tekee ‘oikeita’ asioita, kuten siivoaa ja pitää huolta terveydestään. Juuri niinkuin teetkin.

Hyvää ja raitista päivää!

.

.

.

.

Hyvä, hyvä Laahustaja. :smiley:
Runsas kahvi kuivettaa ja jos on univaikeuksia, niin kannattaa jättää sen nauttiminen aamuun ja aamupäivään. Tuo veden juominen on yksinkertainen, mutta helposti unohtuva asia. Se auttaa moneen vaivaan. Usein luulemme olevamme nälkäisiä, makean himoisia, kylmää olutta vailla, mutta meillä onkin vain yksinkertaisesti jano. :smiley:

Tämä veden juominen on juttu, joka raittiutta opettelevan on syytä muistaa. Ennenkuin lähtee sitä mäyräkoiraa hakemaan, niin puolitoistalitraa nesteytystä on ihan paikallaan. Monesti sitä alkoholia tulee nautittua ihan pelkkään janontunteeseen. Kun aikansa opiskelee janon sammuttamista oluella, niin helpostikko siinä silloin jano ja vinanhimo menee tykkänään sekaisin. Kovasti on itselläkin ollut opiskelemista ihan näiden oman kehon perustuntemustenkin kanssa. :smiley:

Olen kahvinjuoja. Minulla on tapana juoda kevyesti merisuolattua vettä (½ tl suolaa /1 litra) yhteensä pari litraa päivässä, tämä siis tavallisten ruokajuomien päälle. Tämä on normaali nesteenkulutukseni suurimman osan vuotta, kesähelteillä ja muuten hikoillessani merisuolavettä saattaa mennä vähän enemmänkin. Tavallinen puhdistettu ruokasuola eli natriumkloridi on verenpainetta nostattava myrkky, jota en käytä enää ollenkaan ruoanlaitossa, koska sitä saa elintarvikkeiden mukana jo muutenkin.

*Jos tuo merisuolavesi kiinnostaa, niitä perusteluja löytyy esim. täältä: e-coach.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=35.

–kh