Hei!
Mieheni on nyt monen mutkan kautta tehnyt päätöksen olla ilman mitään päihteitä. Useamman kuukauden on ollut nyt juomatta, mutta suuri osa siitä ajasta oli pilvessä. Hänellä ei päihteellä ole niin väliä kunhan on mahd sekaisin, ja mielellään eniten kun vertaa muihin. Nyt kaksi viikkoa on ollut ilman mitään pöihdettä ja käy NA:ssa. Hänellä on ollut viikon päivät kovat mielihalut vetää jotain. Alkoholi taitaa olla se lemppari, mutta mukaan mahtuu mitä sattuu käsiinsä löytämään.
Itselläni on fyysisiä sairauksia, joiden vuoksi kärsin kovista kivuista usein. Minulle on määrätty opioideja kipuun, mutta en mielelläni niitä syö, sillä vuosia sitten kehitin niihin riippuvuuden ja välttelen niitä. Tarjolla ei ole kuin vahvempia lääkkeitä, joka ei ole minulle vaihtoehto. Olen saanut kivunlievitystä kannabiksesta, ja en mene erityisen sekaisin siitä. Jos olen ilman kivunlievitystä, kierin lattialla kivuissani.
Käyn myös välillä baarissa tai istumassa iltaa kavereiden kanssa, yleensä kahden tai useamman viikon välein, ja se on tosiaan yksi ilta kerrallaan tätä nykyä.
Nyt mieheni kokee että jää jostain paitsi, ja puhuu kuinka hauskaa olikaan kun kävimme yhdessä baarissa. Todellisuus on erilainen, sillä yleensä hän hoiti reissunsa yksin, jotka kestivät helposti kaksi viikkoa, jolloin häneen ei saanut yhteyttä. Muutama kerta yhdessä kun käytiin meni ok, mutta yleensä siitä ei tullut yhtään mitään. Onko tämä nyt sitä juomisen petaamista?
Tuntuu että hän on kateellinen kun minä voin käydä jossain ilman että tuhoan elämäni sillä ja tuntuu että tuo kivun lievityskin on liikaa. En haluaisi ruokkia omaa addiktiotani lääkkeeseen, sen vuoksi että hänen tekee mieli vetää kaikkea. Pillerin popsimisen kun tekee huomaamattomasti, mutta mitä se tekee minun mielelleni. Ainoastaan pahimman laatuiseen kipuun olen ottanut lääkettä, mutta vältän mielellään kokonaan…
Tosiaan hänellä on ollut nyt mielitekoja ja taas sydän syrjällään pelkään mitä tapahtuu seuraavaksi, alkaako kaikki taas alusta… tuntuu muutenkin että hän on etäinen. Onko tämä tilanne nyt minun vikani? Mietin, kuinka kova päätös hänellä on kun edelleenkin järjenkäyttö vaikuttaa olevan hukassa.
Onko muilla raitistuneilla/raitistuvilla kokemuksia tai näkemystä tähän tilanteeseen? Onko teidän puoliskonne pöihteiden käyttö vaikuttanut miten? Haittaako jos käyn kerran kuussa tms baarissa? Tuntuu että hänen päihde ja mt ongelmansa vaan jatkavat minun oman elämäni rajoittamista…
Kommentteja kaivataan!