Hei,
vertaisryhmässä käynti on kyllä antoisaa. Sairastamiseni takia yksi kerta jäi väliin, ja harkitsin jopa puolikuntoisena osallistumista. Onneksi tajusin jäädä sairastamaan, ei todellakaan olisi kannattanut lähteä.
Sain oman tukihenkilön, jonka kanssa on todella helppoa ja antoisaa keskustella riippuvaisen vanhempana olemisesta. Ja ennen kaikkea siitä, mitä se itselle tarkoittaa. Jo muutaman kerran jälkeen olemme päässeet todella syvälle!
Olen harjoitellut itsemyötätuntoa, mikä on yllättävön hankalaa. Yrittää antaa itselle anteeksi virheet, joita vanhempana olen tehnyt. On niin helppoa olla itselle kovin vaativa. Kukaan ei ole täydellinen vanhempi, ja mitä se ylipäätään olisi? Kuka sen voisi tai osaisi määritellä?
Lisäksi on helppoa rakentaa päässä malli, että mikäli olisin toiminut näin tai jättänyt toimimatta noin, sitten… Maaailma ja elämä ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen saati yksiselitteinen - melko harvoin yksi ainoa asia ratkaisee tiettyä asiaa. Vanhempana on vaan niin helppo nähdä omat erheet ja puutteet - tätä työstän nyt aktiivisesti.
Nuoreni voi paremmin, se huokuu hönen koko olemuksestaan. Puhumme edelleen pelaamisasioista, mutta vain kerran viikossa. Hönelle oli myös tullut repsahdus, mutta pieni vain. Ilokseni hän kertoi minulle asiasta, tämä kertoo avoimuudesta. Erityisesti riemuitsin siitä, että hän pysähtyi kuuntelemaan itseään ja sitä mitä hönessä tapahtui ennen pelaamista. Ja lisäksi hän myös kuulee omat pohdintansa ja tunteensa tämä pelaamisen jälkeen. Tämä kertoo minulle, että hän on tosissaan työstämässä asiaa. Matka ei ole helppo.
Itse kaipaan myös etäisyyttä tämän asian pohtimiseen, alkuvuonna tämä on vienyt minulta todella paljon voimavaroja. Onneksi nuoreni on nyt valmis työstämään asiaa.
Nyt huomaan, että tammi-helmikuussa olin aivan shokkivaiheessa asian suhteen. Ei ihme, että nyt tilanteen selkeytyessä omat voimavarat ovat vähissä. Nyt olen lisännyt tekemisiä, jotka tekevät minulle hyvää. Nyt pystyn näkemään selvemmin oman itseni tässä tilanteessa.
Pelirajattomien chatissa kövin ensimmästä kertaa. Se oli todella antoisaa. Upeaa, että sellainen palvelu on olemassa.
Uskon kyllä, että voimani tästä palautuvat. Nuoreni kanssa voin olla samalla yhteisellä matkalla, mutta hän tekee omat valintansa.
Onneksi kesä saapuu, vaikkei se asiaa ratkaisekaan. Mukavampaa kuitenkin verrattuna loka-marraskuun pimeyteen, vaikka jotkut siitäkin pitävöt.
Rankkaa on. Uskon kuitenkin valoisaan tulevaisuuteen. Jossain kuvattiin riippuvuutta kuten allergiaksi, se oli hyvin sanottu.
- Rankkaa on