Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3

^ Olen ihan samaa mieltä verotietojen julkisuudesta, että toki tietojen on hyvä olla julkisia. Tosin verottajan tiedossahan ne tulot ovat joka tapauksessa, joka on se tärkein asia.
En tiedä, saattaako hyvätuloisten vero- ja tulotietojen julkisuudella ja niistä revityillä otsikoilla olla jopa ehkäisevä vaikutus veronkiertoon ja veropetoksiin, koska vaara joutua julkisuudessa rökitetyksi on tuntuva. Toisaalta se ei valitettavasti estä monia firmoja kiertämästä veroja ties minkä Cayman-saarten ym. veroparatiisien avulla.

Summa summarum, kannatan vallan läpinäkyvyyttä ja avoimuutta yhteiskunnassa, oli kyseessä sitten taloudellinen, poliittinen tai viranomaisten valta.

Pikkujouluja on ollut vuosittain ohjelmassa yhdet tai kahdet. Tänä vuonna on ohjelmassa näillä näkymin vain yhdet: erään kirjailijayhdistyksen pikkujoulut. Jos viimevuotinen toistuu, mitään kovin riehakasta iltaa ei ole luvassa, jollaista en nykyisin kaipaakaan. Viiniä on tarjolla, mutta kotiin ehtii nukkumaan varmaan puoleen yöhön mennessä. :slight_smile:

Kumma kyllä, miten erityisiä kommelluksia ei mistään pikkujouluista tule mieleen. Ihan hauskoja tapahtumia ovat aina olleet, sekä työpaikkojen pikkujoulut että muutkin.
Ehkä parhaat pikkujoulut on olleet oman kotikaupunkini Vihreillä. Niihin en nykyisin enää pääse, kun tulin eronneeksi puolueesta pari vuotta sitten.

Jatketaan ajankohtaista kysymystä eteenpäin:
Onko sinulla tiedossa pikkujouluja? Oletko usein osallistunut sellaisiin kekkereihin? Onko jotakin erityistä pikkujoulukommellusta kerrottavana?

Viime lauantaina olin harrastelijateatteriryhmäni pikkujouluissa. Muita pikkujouluja ei tänä vuonna olekaan tiedossa, jollei nyt vielä jokin yllättävä kutsu käy. Joskus olin silloisen, nyt jo ajat sitten lopettaneen kantabaarini pikkujouluissa. Kerran yksi kaverini raahasi minut avecinaan erään yhdistyksen pikkujouluihin. Työ- tai opiskelupaikkojen pikkujouluja en ole harrastanut, koskapa en ole koskaan ollut oikeassa työelämässä, enkä pahemmin opiskellutkaan. Kaverit ovat kyllä useinkin järkänneet kotibileitä/illanistujaisia, joita on kutsuttu pikkujouluiksi, kun ovat olleet sopivaan aikaan vuodesta.

Mitään mainittavia pikkujoulukommelluksia en ainakaan muista :mrgreen: . Ihan sitä tyypillistä känniördäämistä ja pöydillä tanssimista ne pikkujoulukommelteluni ovat lähinnä olleet.

Black Friday vai Älä osta mitään -päivä?

^ Yleensä vietän Älä osta mitään-päivää. Tänä vuonna tosin käytin kyseisenä päivänä 10 euroa HSL:n matkakortin lataamiseen, mutta mitään muuta en ostanut koko päivänä.

Yhden ainoan Black Friday -ostoksen olen elämässäni tehnyt, kun neljä vuotta sitten ostin läppärin, joka on minulla käytössä edelleen ja jolla näpyttelen tätäkin viestiä. Hyvä ja halpa kone Verkkokaupasta.

Kysytään nyt sitten päivänpolttava kymysys: pitäisikö sinun mielestäsi koko itäraja sulkea kokonaan kaikilla raja-asemilla, kaikelta liikenteeltä ja myös turvapaikanhakijoilta?

Jos Venäjä vielä tuosta lisää kierroksia ja homma menee aivan hulluksi, pitäisi, mutta en olisi asiasta kovin ilahtunut. Toistaiseksi tällä yhden avoimen oven systeemillä on pärjätty ihan kohtalaisesti ja toivon, että tämä riittää rauhoittamaan tilanteen. En ole innoissani sulkemassa rajaa silkasta rajan sulkemisen ilosta, mutta en myöskään halua nähdä niitä pahimpia skenaarioita, joihin tämä Venäjän masinoima porukan rajalle vyörytys saattaa johtaa.

Tämä on hankala asia, jossa on puolensa ja puolensa. Täysin Venäjän järjestämä operaatiohan tämä maahantulo on, eikä mitään tavallista turvapaikan hakua. Venäjälle ei pidä antaa senttiäkään periksi. Meillä on tuossa aikas vittumainen +1300 km raja ja sen kanssa ei hippeily auta. Toisaalta mahdollisuus hakea turvapaikkaa pitäisi säilyttää niin pitkään, kuin se suinkin on mahdollista niille, jotka todella ovat turvapaikan tarpeessa. Varmasti tuostakin porukasta niitä löytyy. Helsinki-Vantaan lentokentän tai satamien kautta turvapaikan haku ei onnistu puutteellisilla matkustusasiakirjoilla, koska lento- ja laivayhtiöt eivät ota kyytiinsä ilman riittäviä asiakirjoja matkustavia. Täysi rajat kiinni -tilanne on kohtuuton myös mm. Suomen venäläisille, jotka haluavat vierailla rajan takana läheistensä luona ja yleensä kaikille, joilla on pätevä syy kulkea rajan yli. Sellaiseksi en laske jonkun suomalaisjuntin huvikseen ja halvalla Venäjällä shoppailua ja tankkaamista ja pillurallin ajelua ees-taas, mutta kai siihenkin on oikeus, jos sitä ei voi erikseen kieltää. Eivät nämä ihmiset ole syyllisiä Putinin tekemisiin. Sekin pitää muistaa, että nämä Venäjän Suomen rajalle muiluttamat ihmiset ovat aika kusisessa tilanteessa siellä pakkasessa. Toisaalta taas Suomi ei mitenkään voi, eikä pysty ottamaan vastuuta kaikesta Putinin sekoilusta ja sen uhreiksi joutuneista ihmisistä.

Että eipä mulla ole tähän mitään yksinkertaista kyllä- tai ei-vastausta, paitsi se, että pidetään optio ja toivotaan, ettei sitä tarvitse käyttää.

Jos saisit kutsun presidentin linnaan Itsenäisyyspäivän vastaanotolle, menisitkö? Mistä syystä saisit kutsun? Mielikuvitusta saa käyttää :smiley:

^ Menisin toki Linnanjuhliin. Jos nyt mietin helpoimman selityksen kutsulle, niin se tapahtuu vuoden päästä ja presidenttinä on silloin Pekka Haavisto. :slight_smile: Hän muistaa tavanneensa minut ohimennen jo vuosia sitten, ja on päättänyt kutsua minut ns. taviksen ominaisuudessa ja randomina sote-alan edustajana, eikä tiedä että välttelen niitä hommia nykyisin. :unamused: :laughing:

Tuo itärajan sulkeminen on minustakin hieman monipiippuinen juttu. Toki sen voisi sulkea senkin vuoksi, että asiasta vallitsee nyt melko laaja konsensus Suomessa. Toisaalta rajan sulkeminen kokonaan sopii myös Putinin tarkoitusperiin. Venäjä voi hyödyntää sitä propagandassaan ja lietsoa mielipahaa myös Suomessa asuviin venäläisiin (joista kaikki eivät varmaankaan muuten kannata Putinia ja hänen sotaansa).

Lisäksi on aina myös muistettava, että yksi Venäjän päämäärä on pelkkä hämmingin ja eripuran lietsominen. Ja siinähän Venäjä yleensä onnistuu. :bulb: Se onnistui siinä jo vuosina 2015 - 2016, käyttäen työkaluinaan myös trolleja ja trollimedioitaan, kuten MV-lehteä. Samanlaista hämmingin lietsontaa Venäjä on harjoittanut jo vuosien ajan länsimaita kohtaan.

Toki sitten on niinkin, että kaikkea maan sisäistä kiistelyä ja erimielisyyttä ei pidä pelätä liikaa. Demokratiaan ja sananvapauteenhan kuuluu, että asioista voidaan olla eri mieltä ja asioista voidaan myös kiistellä, kunhan se tapahtuisi asiat edellä ja totuudenmukaisuuteen pyrkien.

Niitä ns. turvapaikanhakijoita ja fillaroivia reppanoita en pelkää kovinkaan paljon. Muutama sata tai edes tuhat heidän kaltaistaan ei aiheuta kummoistakaan turvallisuusuhkaa tai edes taloudellista rasitetta Suomelle, varsinkin jos vertaa vaikkapa vuoden 2015 tulijamäärään.

En pidä myöskään kovin todennäköisenä teoriaa, että tulijoiden joukossa olisi naamioituneita Wagnerin sotilaita, vakoojia tai erikoisjoukkojen miehiä. Wagnerilla ei ensinnäkään ole osaamista moisiin peitetehtäviin, eikä ilman varusteita ja aseita saapuneita erikoismiehiä voisi oikein aktivoida mitenkään toimintaan täällä. Sitä paitsi jos Venäjällä olisi käytössään vielä jotain peitetehtäviin kykeneviä ja päteviä erikoisjoukkoja, ne olisi varmasti lähetetty jo Ukrainaan eikä Suomeen.

Heikot mahdollisuudet kellään turvapaikanhakijana saapuneella olisi myöskään minkäänlaiseen vakoiluun, kun eivät siihen juurikaan pysty edes jo Suomessa asuvat tuhannet venäläiset. (Paitsi ehkä ne harvat, joilla on vaikutusvaltaa ja paljon rahaa, kuten joillain oligarkeilla ja diplomaateilla voi olla)

No joo, mutta tuo Linnan juhlien kysymys on kiva, joten sillä eteenpäin:

Jos saisit kutsun presidentin linnaan Itsenäisyyspäivän vastaanotolle, menisitkö? Mistä syystä saisit kutsun? Mielikuvitusta saa käyttää.

Menisin. Olen välillä kritisoinut Linnanjuhlia pölyttyneenä muinaisjäänteenä. Itsenäisyys on toki tärkeä juhlan aihe, mutta sen pitäisi olla koko kansan juhla, ei vain pienen eliitin kilpavarustelukekkerit. Vaikka sinne nykyään kutsutaankin kaikenlaisia taviksia, ei se tuota kenellä on hienoin puku -pönötysperinnettä hirveästi muuksi muuta. Haluaisin silti todellakin kokea ne bileet, jos kerran elämässä kutsu kävisi. Varmaan jännittäisin “hieman” enemmän, kuin joitakin muita bileitä :laughing: .

Syy kutsuun voisi olla se, että harrastelijateatterimme olisi tehnyt jostakin tärkeästä ja ajankohtaisesta aiheesta niin vaikuttavan näytelmän, että se olisi noteerattu laajemminkin. Minä olisin toiminut ohjaaja-käsikirjoittajana ja sen vuoksi olisin kutsun saaja. Mitään tuollaista ei ole tiedossa. Ei ainakaan niin, että minä olisin se ohjaaja-käsikirjoittaja, mutta tuo on skenaario, jossa kaltaiseni totaalinen nobody pääsisi edes vähän esille, ellen sitten vahingossa onnistu tekemään jotakin urotyötä jonkin suuronnettomuuden sattuessa.

Katsotko usein/koskaan suorina lähetyksinä hallituksen tiedotustilaisuuksia, eduskunnan kyselytunteja, vaalien alla ehdokkaiden/puoluejohtajien tenttejä ymv.? Katsotko paljon ajankohtaisohjelmia? Millaisia?

^ Katson melko paljon ja melko usein, mutta en tietenkään ihan kaikkia lähetyksiä. Suoria lähetyksiä Eduskunnastahan tulee varsin paljon monesta eri uutiskanavasta, joka on tietysti hyvä asia. Samoin kuin se, että esim. A-studion kaltaisia lähetyksiä tulee useana iltana viikossa.

Vaalikeskustelut on hyvin kiinnostavia, vaikka onhan ne myös show, jolla on viihdearvo. Toimittajien tehtävänä on olla tarpeeksi tiukkoja ja hieman provosoiviakin, jotta debattia syntyy ja vaalikeskusteluista tulee eräänlainen “sirkushuvi” kansalle. Tavallaanhan se on myös ihan hyvä asia, koska valtaan pyrkivien kuuluukin olla hieman “hiillostettuna”,

Noista Linnanjuhlista vielä, että ymmärrän toki myös niiden vastustuksen. Samalla toki huomioin, että Linnanjuhliin kutsutaan myös ihan ns. “taviksia” ja ihmisiä, jotka on oikeasti saaneet aikaan jotain hyvää. Sotaveteraanit toki ovat itseoikeutetusti siellä, mutta onhan siellä myös taiteilijoita ym.

Se on minusta Suomessa myös hauskaa, että esim. Linnanjuhlien kaltaista instituutiota on voinut vastustaa sama henkilö, joka myöhemmin ollut siellä vieraana. :smiley: En muista ihan varmuudella että onko Paavo Arhinmäki ollut nuoruudessaan mukana Linnanjuhlia vastustavassa Kuokkavieras-mielenosoituksessa, mutta ainakin jossain Smash Asem -miekkarissa hän oli vuosituhannen alussa, ja joutuipa sieltä peräti putkaan. :laughing:
No, myöhemminhän Arhinmäestä tuli kansanedustaja ja jopa ministeri, jotka itseoikeutetusti ovat Linnanjuhlien vieraana.

Demokratian hienoja puolia on juuri se, että kapinallinen voi hyvinkin päätyä itse vallan kahvaan, kuitenkin pitäen samalla kiinni ideologiastaan ja periaatteistaan. Ainakin suurin piirtein. :slight_smile:

Hyvällä kysymyksellä jatketaan taas eteenpäin:

Katsotko usein/koskaan suorina lähetyksinä hallituksen tiedotustilaisuuksia, eduskunnan kyselytunteja, vaalien alla ehdokkaiden/puoluejohtajien tenttejä ymv.? Katsotko paljon ajankohtaisohjelmia? Millaisia?

Eduskunnan kyselytunteja en jaksa katsella. Kyllä niistä parhaat palat sitten tulee luettua. Vaalitenttejä, hallituksen tiedotustilaisuuksia tarpeeksi kiinnostavista aiheista ja esimerkiksi A-studion lähetyksiä ay- ja EK-pomojen väittelyistä tulee usein vilkuiltua puolella silmällä, kun isäntä tykkää katsella niitä. Olen pirun huono katsomaan telkkaria. Tosin eipä niissä puhuvissa päissä sinänsä mitään erityistä katsottavaa ole, kun harvemmin ovat edes kovin hyvännäköisiä :mrgreen: . Ihan hyvin ne jutut kuulee sohvalla selällään maaten ja kattoa tuijottaenkin. Ennemmin tykkään kuitenkin lukea tekstiseurannat em. tilaisuuksista vaikkapa Yleltä tai iltapäivälehdestä. Kyllä niistä kirjoituksistakin olennaiset asiat tulevat ilmi, joskaan teksteistä eivät aina välity poliitikkojen parhaat möläytykset sellaisinaan :laughing: .

Aiotko katsoa tänään Linnanjuhlia televisiosta? Onko sinulla joitakin muita itsenäisyyspäivätraditioita?

^ Ei ollut etukäteen erityisiä aikeita katsoa Linnanjuhlia, mutta tuli sitten hieman katsottua. Nythän niissä oli erityistä se, että kyseessä oli viimeiset Salen isännöimät Linnanjuhlat, ja vieraana olivat kaikki ehdokkaat hänen seuraajakseen.
Uusista juhlavieraista Käärijä oli ihana. :slight_smile: Oli myös mukavaa kuunnella sotaveteraanien jutustelua presidentin kanssa.

En tiedä oliko Linnanjuhliin tällä kertaa kutsuttu jopa poikkeuksellisen paljon ns. “taviksia”, mutta ainakin heidän mukanaolonsa sai kiitosta sosiaalisen median kommenteissa. Olihan siellä juhlaväessä edustettuna mm. joku lähihoitaja, kirjastoauton kuljettaja ja olikohan joku siivoojakin.

Toisekseen, jos juhlavieraita on 1700, voi heistä ns. tavikseksi tai ei-julkkikseksi laskea melko huomattavan osan, vaikka omilla aloillaan he olisivatkin ansioituneita tai merkittävässä asemassa.

Sitten on tietysti Käärijät ja Sanna Marinit. Etukäteen oikein huvitti, että tekeeköhän media Sanna Marinista jälleen isoja otsikoita pienistä syistä, kuten jostakin asun yksityiskohdasta tms.
Marin on edelleen medialle sellainen kärpäspaperi, että hänen ei tosiaan tarvitse yrittää itse tuoda itseään esille, vaikka kaunaiset marisijat häntä siitä syyttävät. Media kyllä nostaa Marinin esille aina vaan, teki hän mitä hyvänsä tai jätti tekemättä.

Miten sinä vietit itsenäisyyspäivää? Seurassa vai yksin? Kotona vai muualla? Millä fiiliksellä? Seurasitko päivään liittyviä uutisia mediasta (linnajuhlista, muista tapahtumista, mielenosoituksista?)

Itsenäisyyspäivä oli mulla ihan päivä päivien joukossa. Isännän ja kissan kanssa ihan rauhaksiin kotosalla touhuilimme touhujamme yhdessä ja erikseen. Lenkillä tietysti kävin. Ei ollut mitään juhlallisuuksia, ei edes kahta sinivalkoista kynttilää ikkunalla. Mediasta seurasin lähinnä uutisointia mielenosoituksista ja menin tapani mukaan aikaisin nukkumaan. Puvuista tykkään kyllä, joten sitä Linnanjuhlakuvastoa tuli seuraavana päivänä katseltua. Luin myös useamman uutisen siitä tyypistä, joka kätteli presidenttipariskunnan kahteen kertaan. Lähinnä ihmettelin, miksi tästä on tehty valtakunnan ykkösuutinen. Positiivista sinänsä, että valtakunnan ykkösuutista ei tällä kertaa väännetty Marinin vääränlaisista korvakoruista tmv. :grinning:

Mulla ei yleensäkään kuulu mitään traditioita ja juhlimista muihinkaan jouluihin(No, siihen ne pakolliset), juhannuksiin ja vappuihin. Itsenäisyyspäivä näistä kaikista pyhistä tosin merkitsee mulle eniten. Silloin kun Suomi täytti 100 vuotta liikutuin kyllä useamman kerran ihan kyyneliin kaikista onnitteluista ja juhlavalaistuksista ympäri maailman.

Mitäs tykkäät uudistuneesta Plinkistä?

^ Aivan kamala. :weary: Kaiken lisäksi kävi tietysti niin, että minähän en päässyt enää kirjautumaan vanhalla vadelmamunkki-tunnuksella, vaan foorumi herjasi muka väärää salasanaa, vaikka muistin sen 99 % varmuudella oikein.
Sitten salasanan palautuskaan ei onnistunut, koska olin unohtanut millä sähköpostiosoitteella minä olin rekisteröitynyt vuonna 2016. :sweat_smile: :weary: Ehkä jollain, joka ei ole enää käytössäkään.

Eipä sitten auttanut muu kuin tehdä pitkästä aikaa ihan uusi käyttäjätunnus, ekaa kertaa seitsemään vuoteen.

Mitäs sinä pidät tästä uudesta foorumista?

Ainahan se aikansa ottaa tottua uuteen, mutta ei tämä kovin pahalta vaikuta. Pahimman ensijärkytyksen jälkeen totesin, että tämän uuden foorumin käyttö käy varsin näppärästi. Mm. tekstien lainaaminen ja skrollaaminen käy aiempaa helpommin. Eipä minulla tosin yleensä ole suurempia vaikeuksia oppia käyttämään erilaisia nettialustoja.

Huonoa tässä on se, että nimimerkit näkyvät vasta auki klikatuissa ketjuissa. Vanhassa Plinkissähän viimeksi kirjoittanut nimimerkki näkyi heti foorumin etusivulla tai ketjun otsikossa. Tykkään seurata tarkemmin muutaman tietyn nikin kirjoituksia. Monen muun jutuista en niin hirveän kiinnostunut ole, joten on vähän turhauttavaa klikkailla ketjuja auki summamutikassa.

Vanhassa foorumissa ketjujen uusimmat päivitykset näkyivät myös tarkkoina päivämäärinä ja kellonaikoina. Nyt ne näkyvät epämääräisemmin esim. 5 tuntia sitten tai 2 päivää sitten. Ei tämä minulle mikään ylitsepääsemätön ongelma ole, mutta vanha foorumi oli selkeämpi.

Oikeasti ihan perseestä on tuo ihme jee, sait kunniamerkin emojin tai lainauksen käytöstä -toiminto. Minä en tarvitse kunniamerkkiä edes siitä, jos sattuisin pelastamaan isomman porukan palavasta talosta, saati siksi, että onnistun täppäämään tekstiini jonkin typerän emojin :roll_eyes:. Tuollainen tyhjästä kehuminen on kirjoittajien aliarvioimista. Samanlaista alentuvaa lässytystä, jolla puhutaan valitettavan usein pikkulapsille ja vanhuksille ja jota en hyväksy heidänkään kohdallaan. Käytän tosin hymiöitä ihan liikaa(En onneksi sentään spämmää niitä enää sellaisella vimmalla, kuin joskus aikoinaan), joten ehkä tuo em. toiminto saa minut välttelemään hymiöiden käyttöä ja on täten ihan positiivinen asia.

Edit: Minäkin muuten jouduin rekisteröitymään uudelleen, koska Plinkki vaati uudelle foorumille kirjautuessa sitä sähköpostiosoitetta, jolla olin aikoinaan rekisteröitynyt. Enhän minä sitä muistanut, koska olin luonut sen silloin yli 10 vuotta sitten pelkästään Plinkkiin rekkaamista varten, enkä muutoin käyttänyt sitä mihinkään. Tuskin oli enää edes toiminnassa koko osoite. Oikeastaan ihan hyvä, että tästä uudesta nimmaristani jäi pois se kasinelonen. Se saattoi olla vähän harhaanjohtava, koska olen syntynyt vuonna -80.

Ai niin, ja tuo tykkäämis-toiminto on ihan turha. Ei tämä ole mikään idioottien Instagram. Jos joku on niin verbaalisesti lahjaton, ettei osaa ihan kirjoittamalla kertoa jollekin nimimerkille, että tykkää tämän tekstistä, niin ei tarvitse kertoa ollenkaan.

Odotatko jo kovasti joulua? Onko sinulla joitakin tiettyjä joulutraditioita vai oletko jouluihminen ensinkään?

^ En ole kovinkaan paljon jouluihminen, mutta joulu ei myöskään ahdista minua mitenkään. Jouluun voi suhtautua rauhoittumisen ja hiljaisuuden retriittinä, tai sitten joulupyhinä voi kyllä lähteä juhlimaankin jos sille päälle sattuu.
Voi myös herkistyä muistelemaan menneisyyden jouluja, vaikkapa lapsuudesta asti. Toivottavasti kenelläkään ei olisi kovin traumaattisia muistoja lapsuuden jouluista, jos lapsuus sattui olemaan vaikkapa lasinen.

Jouluruokia en kovinkaan paljon syö, mutta aion kuitenkin jouluaattona leipoa itse joulutorttuja. Niitä aitoja hakaristin muotoisia. :grin: Lisäksi aion herkutella konvehdeilla, ehkä jopa liköörikonvehdeilla.
Muista jouluruuista en erityisemmin tykkää. Tai glögi ja riisipuuro ovat kyllä ihan o.k. mutta riisipuuroa en taida viitsiä kokata.

Joulu on minulle enemmän Yule kuin Christmas, eli enemmän uskonnoton tai pakanallinen talvipäivänseisauksen juhla, kuin kristillinen juhla. Tulevathan myös suomen “joulu”- ja skandinaavien “jul” -sanat Yulesta, joka oli muinaisgermaaninen (pakanallinen) talvijuhla.
Samaan vuodenaikaan viettivät muinaiset roomalaiset Saturnaliaa ja muinaissuomalaiset kekriä.

En kuitenkaan mitenkään kammoksu joulun kristillistä puoltakaan. Itse asiassa jopa tykkään eräistä hengellisistä joululauluista, ehkä koska niihin liittyy muistoja lapsuudesta.

Seuraava kysymys:
Millaisia muistoja sinulla on lapsuutesi jouluista?

[quote=“Alice_Donut, post:1353, topic:14689, full:true”] Toivottavasti kenelläkään ei olisi kovin traumaattisia muistoja lapsuuden jouluista, jos lapsuus sattui olemaan vaikkapa lasinen.
[/quote]

Ei tämä ole mikään toivomisen varaan laskettava asia. Aika monella on traumaattisia lapsuuden joulumuistoja johtuen lasisesta lapsuudesta tai muutoin vain paskasta perhedynamiikasta. Tai sitten on voinut tapahtua jotakin ikävää juuri jouluna. Esimerkiksi äiti kuollut äkilliseen sairauskohtaukseen siinä pienen lapsen silmien edessä kesken joulunvieton. Noin kävi eräälle kaverilleni.

No joo, minulla ei ollut lasista lapsuutta, eikä huonoa perhettä. Ainakaan tähän hätään en muista mitään tosi erityistä yksittäistä joulumuistoa, mutta ihan hyvällä muistelen lapsuuteni jouluja. Lahjojen saaminen oli tietysti kivaa ja oli joulunvietossa sellainen mukava, rento yleisfiiliksensä, kun sai olla vain. Jouluyönä sai myös ihan luvan kanssa valvoa niin myöhään, kuin huvitti ja se oli lapsena olevinaan tosi hienoa. Usein valvoin joululahjakirjaani lukien.

Meillä oli joulukuusi, jonkin verran joulukukkia, kynttilöitä ja jotain tonttukoristeita ja piparkakkutalo kuului myös olennaisesti jouluun. Perinteiset jouluruoat, joista en pitänyt, pl. piparit ja joulutortut. Tuo lahjojenjakohomma tietysti ja joulusauna. Hyvin tyypillinen suomalainen joulumeininki siis. Ei mitään hirveää hössötystä ja oman ydinperheen kanssa joulua aina vietettiin. Haudoilla ei käyty joka joulu, mutta silloin kun käytiin, en digannut siitä kylmässä ja pimeässä hautuumaalla samoilusta.

Joulupukki meillä kävi muistaakseni kerran. Olin niin pieni, etten muista sitä kovin tarkasti, mutta muistaakseni lähinnä ihmettelin, että joku hassu tyyppi kummallisissa vetimissä höpisee ja antaa lahjoja. En muista ajatelleeni, että tämä on nyt se suuresti odotettu Joulupukki. En myöskään muista, että olisin joskus erityisesti menettänyt uskoani Joulupukkiin(Siis en usko siihen edelleenkään :grin:). Ehkä vanhempani eivät kovin innokkaasti syöttäneet meille lapsille joulupukkistooria. Se oli muuten naapurin äijä se Joulupukki. Näin minulle kerrottiin myöhemmin.

Edit: Menipäs ketuilleen tuo lainaus ja lihavointi myös. Ehkä en osaakaan käyttää tätä uutta Plinkkiä niin näppärästi. No, ei sen väliä.

Paskoiksi joulut muuttuivat teini-iässä. Mielenterveyteni oli tuhannen sökönä, olin päässyt hyvään alkuun sekakäyttäjän urallani ja silloin päähäni oli jo iskostunut se eetos, että nimenomaan jouluna pitäisi olla niin hiton hyvällä joulumielellä, kunnolla ja osallistua yhteiseksi iloksi. Se tietysti teki joulusta ahdistavan ja masentavan. Podin pitkään aikuisiälle tuota jouluahdistusta tai vähintäänkin -angstia. Nykyään en enää pode, mutta ei minusta jouluihmistä taida tulla tämän elämän aikana.

**Seuraava saa myös kertoa lapsuuden joulumuistoistaan. **
Oma kysymykseni: Oletko käynyt kauppa-autossa?

O.k. Kiitos tiedosta. :+1:
Minä hieman arvelinkin kyllä, ettei minun toivomiseni auta mitään siihen, onko jollakin traumaattisia kokemuksia lapsuuden jouluista. Minulla itsellänikin kun on niitä. Olin alkoholistiperheen kakara ja faija kuoli viinaan kun olin 17 -vuotias.
Tästä huolimatta minulla oli sikäli hyvä tuuri, että suurin osa lapsuuden jouluistani oli hyviä ja onnellisia. Kaikki ne eivät olleet sitä. Faija yritti kyllä yleensä skarpata ja pitää korkin kiinni jouluisin. Aina se ei kuitenkaan onnistunut.

Minä kuitenkin saan toivoa, ettei niitä traumaattisia kokemuksia kenenkään lapsuuteen kuuluisi. Minun toivomiseni ei tietysti auta asiaa, mutta tulinpahan sanoneeksi. Sori siitä.

En ole käynyt kauppa-autossa.

Koska jatkokysymystä ei esitetty, vastaan omaani.

Olen käynyt kauppa-autossa muutaman kerran. Lapsena mökillä sellainen muinaismuisto kulki siinä huudeilla kait aika tiuhaankin. Pääsin joskus mukaan, kun porukat tai isovanhemmat poikkesivat siinä ostamassa olletikin jotakin pientä. Autolla olisi päässyt kyllä ihan oikeaankin kauppaan, joka ei aivan tiettömien taipaleiden takana ollut. Olihan se jännää, kun kauppa oli bussissa ja liittyy siihen sellaista lapsuuden kesät -fiilistä, kun aurinko paistoi ja sai mansikkajäätelön, vaikka en lapsenakaan ollut mikään mökki-ihminen. Kauppa-automeininkiä en silti mitenkään haikaile. Tuskin sellaisessa olisi kummoistakaan valikoimaa tällaiselle ituhipille.

Minkä arvosanan(Perinteisellä kouluasteikolla 4-10) annat pian virastaan väistyvälle presidentti Sauli Niinistölle?

^ Kyllä minä Saulille voin 9 antaa arvosanaksi. Kymppi olisi ehkä hieman liikaa, mutta 8 olisi liian vähän “koko maan isähahmolle”, jonka kannatus hipoo ns. pohjois-korealaisia lukemia, mutta ihan vapaassa demokratiassa.

Joskus Sale olisi ehkä saanut olla hieman selväsanaisempikin kuin mitä oli. Joskus (ei aina) hänen kannanottonsa olivat jahkailevaa tuumailua, jonka sanoma meni lopulta hyvin kryptiseksi.
Suorat sanat Venäjälle ja Venäjästä keväällä 2022 iso plussa, samoin Suomen luotsaaminen Natoon yhdessä hallituksen ja Eduskunnan kanssa.
Sale tuli toki myös hyvin toimeen isojen maiden isojen poikien kanssa. Hänestä ovat tykänneet niin Donald kuin Joekin, ja olihan Sale hyvissä puheväleissä Vladimirin kanssakin em. kevääseen 2022 asti.

Itseäni häiritsi pikkuisen kyllä se Salen tapa toivottaa “Jumalan siunausta” uudenvuodenpuheessaan. Sitä on perusteltu perinteenä tai maan tapana, mutta käsittääkseni kaikilla presidenteillämme ei moista siunailu-tapaa ole ollut.
Saahan Sale jumalaan uskoa, ei siinä mitään, mutta kun suomalaisista liki kolmannes ei kuulu mihinkään uskontokuntaan ja ainakin neljännes on kokonaan uskomattomia, niin heille moinen toivottelu on yhtä absurdia kuin jos Sale olisi heittänyt puheensa loppuun “Allah akhbar!”

Oletko jo äänestänyt nykyisissä pressanvaaleissa? Kerran vain jo kahdesti? En nyt kysy ketä äänestit, mutta senkin saa halutessaan kertoa.

Olen äänestänyt pressanvaaleissa jo molemmille kierroksilla. Pekka Haavistoa äänestin kummallakin kertaa. Ekalla kierroksella vitkutin äänestämistäni peräti toiseen ennakkoäänestyspäivään. Tokalla kierroksella hoidin sen heti ekana päivänä pois alta.

Olen äänestämiseni jälkeen kävellyt parikin kertaa sen ennakkoäänestyspaikan ohi muilla asioilla ollessani. Se vaalivirkailija kuikuili sieltä ja hetkellisesti iski sellainen hölmö ajatus, että tuossa tuo katsoo, kuinka joku nukkuvien puolueen edustaja vain kävelee ohi. En pidä äänestämistä varsinaisesti kansalaisvelvollisuutena, koska velvollisuuden laiminlyönnistä tulisi jokin juridinen seuraamus. Sellaista pakkoäänestämistä en sentään halua, koska ei sellainen kuulu demokratiaan. Suoraan sanottuna kyllä vähän halveksin ihmisiä, jotka eivät käytä ääntään. Jotkut sanovat, että ei se äänestäminen mitään hyödytä. Ei välttämättä hyödytäkään, mutta äänestämättä jättäminen ei hyödytä sitäkään vähää. Jos on intoa ja halua käyttää muita keinoja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen, siitä vain. Sehän on hienoa. Sen voi kuitenkin tehdä äänestämisen ohella.

Jos näet julkisella paikalla väkivaltaa, seksuaalista häirintää, rasistista huutelua tmv., puututko asiaan? Miten?

^ Kyllähän siihen jotenkin pitää yrittää puuttua. Toki joskus tilanne voi olla niin paha ettei siihen pysty menemään väliin ilman että joutuu itsekin uhriksi, mutta silloinkin voi ehkä hälyttää apua. Vähin mitä voi tehdä on myös tarkkailla tapahtumia ja painaa tekijöiden tuntomerkkejä mieleen niin tarkasti kuin pystyy. Niitä voi sitten kertoa poliisille mahdollisuuksien mukaan.

Rupesin muistelemaan tällaisia tapahtumia, ja kumma kyllä, en muista joutuneeni näkemään tällaisia tapahtumia kuin joskus ihan nuorena, ehkä joskus 19-vuotiaana viimeksi :thinking:
Erikoista sikäli, että olen koko ikäni liikkunut aika paljon julkisilla paikoilla ihan Helsingin seudulla, erilaisissa tapahtumissa jne. Mitään vakavaa tapahtumaa en muista osuneen omalle kulkureitille pitkiin aikoihin.

Ach, näin minä pienen tappelunnujakan pari vuotta sitten ihan kotilähiössäni, paikallisen Alepan edustalla. Kyllä minä tosiaan menin siihen rauhoittelemaan voitolla ollutta karpaasia, että “No niin, riittää jo.” :open_hands:
Tilanne rauhoittui nopeasti ja tappion kärsinytkin selvisi pienellä haavalla alahuulessa ja muutamalla veritipalla. Tämä tappion kärsinyt oli itse aloittanut tilanteen huutelemalla humalassa hölmöyksiä ohikulkijoille.

Katsoitko UMK:n? Mitäs mieltä olet Windows95manin biisistä ja showsta? Olisiko joku muu ollut parempi?

En katsonut UMK:ta tänäkään vuonna. En muutenkaan ole vielä kuullut tuota Windows95manin biisiä, mutta enköhän kuuntele sen joskus, kunhan tässä kiireiltäni ehdin. En ole kuullut muidenkaan tämän vuoden UMK-kisaajien biisejä, joten paha sanoa ovatko hyviä vai huonoja vai jotakin siltä väliltä.

Euroviisut eivät hirveästi kiinnosta minua. Silloin kiinnostivat, kun Pertti Kurikan nimipäivät pääsi edustamaan Suomea. PKN on yksi monista lempibändeistäni ja onhan se muutenkin hienoa, että kehitysvammaiset pääsevät noinkin isosti esille tässä vammattomille tarkoitetussa maailmassa. Ei tosin kiinnostanut silloinkaan niin paljoa, että olisin jaksanut viisuvalvojaisia viettää. Kyllähän tuo sitten seuraavana päivänä lehdistä luettiin, että maitojunalla sieltä tultiin takaisin.

Silloin kun Lordi voitti aikoinaan Euroviisut, se aiheutti kyllä aikamoisen isänmaallisuusliikutuksen meikäläisessä. Ei Hard rock hallelujah biisinä mikään niin kummoinen ole. Ei tosin huonokaan. Sellainen perus kolmen tähden rokkirykäisy.

Viime vuoden Käärijän Cha cha cha on mielestäni ihan hyvä kappale. Sitä tulee kuunneltua välillä vieläkin.

Pitäisikö mielestäsi Suomen boikotoida Euroviisuja, jos/kun Israel osallistuu niihin?