Huomenna tuleekin raittiutta jo 1 vuosi ja 5kk. Aika menee hirmusta kyytiä. Joulun alla oli alkoholiin aika koviakin himoja ja muistelinkin, että viime vuonna tais olla sama. Se on hassua kun en vuosiin oo kuitenkaan joulun pyhinä juonut varmaan viimeks 10 vuotta sitten mut jostain syystä nousi sit paljon semmosta, mutta tiesin että kun noi on ohi niin helpottaa. Oli kyllä aika pelottavan koviakin himoja vaan, et ymmärrän ehkä sen mitä niin joskus kummastelin, kun joku on sanonut olleensa vuosia raittiina ja selkäranka katkeaa.
Siksi pitääkin hoitaa itseään aktiivisesti näillä vertaistuki toiminnoilla näin ainakin ajattelen. Joskus muinoin kärvistelin vaan itekseen eikä se mitään auttanut. Puhuminen tuntuu olevan ratkaisu kaikkeen monesti. Et jos joku mielen päällä pyörii niin puhu. Se on jo iso askel eteenpäin uskomattoman helppo ratkaisu, joskus niin vaikea toteuttaa.
Nyt on jotenkin focus ja keskittyminen kovasti noissa työelämään liittyvissä asioissa. Tuntuu et siellä alkaa vähän asiat selkeytymään pikkuhiljaa ja saa ehkä jotain otetta. Mutta tässäkin askel kerrallansa rauhallisesti liikkeelle, ei päin seiniä niinkun aikaisemmin.
Parisuhde jutut tuntuu jotenkin mahdottomilta. Tai se, että kun on raitis niin miten sitä näkee kaikki redflägit niin kirkkaasti ja ei pysty vaan ohittamaan niitä. Se on hyvä asia, mutta kyllä sitä välillä miettii onko sitä ite jo ongelma, kun ei siedä mitään. Hyvä vaihe toisaalta että on niin hyvä olla itekseen ettei kaipaa enää mitään. Tai kaikki tuntuu semmoselta, että ne vie mun rauhallisen kivan olotilan pois ja haluan pysyä täällä mukavuus alueella
ei ihmiset oo pahoja mutta ne vie mun hyvää energiaa pois enkä halua sitä. Joka kerta kuitenkin aika näissäkin asioissa on näyttänyt sen että mikä on hyväksi ja mikä ei.
En halua riskeeraa tai horjuttaa raittiutta, hyvää oloa kun elämä tuntuu niin kivalta, mut ei kyllä tietenkään kasva millään tavalla jos ei mene epämukavuus alueillekkaan. Mutta pikkuhiljaa askelia takaisin maailmaan raittiina uusin kirkkain silmin ja rajoja opetellen.
Oon kyllä aika ylpeä itsestäni siinä, että rajoja oon nyt saanut aika hyvin pidettyä ja niitä on testailtu aikalailla. Koen vieläkin syyllisyyttä niiden ilmasemisesta, mutta helpotustakin. Ensimmäinen raittius vuosi tuntui olevan hermoston rauhoittamista ja nyt tuntuu siltä, että on se työvuosi itsensä kanssa tai tuodaan asiat fyysiseen muotoon ympäristöön ja ympärille. On vaan aika kummallista kaikki välillä, mut ihanan rauhallista silti.
Elämä raittiina on kasvattavaa ja oppeja tulee joka päivä. Vaatii vaan aikaa. Jossain olikin tästä maininta, että raittius on maraton ei kilpajuoksu ja tätä pitkäjänteisyyttä opetellessa mennään. Mietin toista sanontaa jonka kans luin jostain, että ensimmäinen vuosi on sielun vuosi, toinen vuosi tekojen vuosi kolmas ehkä rakkauden vuosi. Sit oli yks missä sanottiin et ensimmäisenä vuonna vältä tekemästä isoja muutoksia ja päätöksiä ymmärrän sen nyt, kun tein muuton ja se oli oikeesti hermostolle liikaa. Toisena vuonna ota kasvi ja pyri pitämään se hengissä ja kolmantena vuonna lemmikki. Rakkautta voi miettiä sit niiden jälkeen
kaikkea sitä mieleen putkahtelee.