Kuronen koittaa lopettaa

Pistän tähän John Hopkins yliopiston testikysymykset, joihin vastaamalla saa jonkinlaisen näkemyksen omasta mahdollisesta alkoholismistaan.

EHDOTETUT TESTIKYSYMYKSET

1. Tarvitsetko ryypyn seuraavana aamuna?
  2. Otatko mielelläsi viinaa yksin?
  3. Menetätkö työaikaa juomisen vuoksi?
  4. Vahingoittaako juomisesi perhettäsi jollakin tavoin?
  5. Haluatko ryypyn tiettyyn aikaan joka päivä?
  6. Tunnetko sisäistä levottomuutta, ellet jatka juomista?
  7. Onko juominen tehnyt sinut ärtyneeksi?
  8. Onko juominen tehnyt sinut välinpitämättömämmäksi perheesi hyvinvoinnista?
  9. Oletko vahingoittanut puolisoasi sen jälkeen kun olet alkanut juoda?
  10. Onko juominen muuttanut persoonallisuuttasi?
  11. Aiheuttaako juominen sinulle fyysisiä vaivoja?
  12. Tekeekö juominen sinut levottomaksi?
  13. Onko juominen aiheuttanut sinulle nukahtamisvaikeuksia?
  14. Onko juominen tehnyt käytöksesi arvaamattomaksi?
  15. Onko itsekontrollisi vähentynyt sen jälkeen kun olet alkanut juoda?
  16. Onko aloitekykysi vähentynyt sen jälkeen kun olet alkanut juoda?
  17. Onko kunnianhimosi vähentynyt sen jälkeen kun olet alkanut juoda?
  18. Onko sitkeytesi ponnistella tietyn tavoitteen saavuttamiseksi vähentynyt sen jälkeen kun aloit juoda?
  19. Juotko rentoutuaksesi sosiaalisissa tilanteissa? (Häpeä, jännittäminen, itsetietoisia ihmisiä paikalla.)
  20. Juotko rohkaistaksesi itseäsi?
  21. Juotko saadaksesi helpotusta havaitsemaasi riittämättömyyden tunteeseen?
  22. Onko sukupuolinen kykysi kärsinyt juomisestasi?
  23. Osoitatko selvää vastenmielisyyttä ja vihaa juotuasi?
  24. Onko mustasukkaisuutesi yleisesti lisääntynyt sen jälkeen kun aloit juoda?
  25. Osoitatko selvää pahantuulisuutta juomisen seurauksena?
  26. Onko tehokkuutesi huonontunut sen jälkeen kun aloit juoda?
  27. Onko juomisesi tehnyt sinut enemmän tunneperäisesti käyttäytyväksi?
  28. Onko sinun vaikeampi suoriutua tehtävistäsi sen jälkeen kun aloit juoda?
  29. Oletko siirtynyt alempaan sosiaaliryhmään alettuasi juoda?
  30. Vahingoittaako juominen terveyttäsi?
  31. Vaikuttaako juominen mielenrauhaasi?
  32. Onko juominen tehnyt kotielämäsi onnettomaksi?
  33. Vahingoittaako juominen liiketoimintaasi?
  34. Varjostaako juominen mainettasi?
  35. Häiritseekö juominen elämäsi tasapainoa?
  36. Jos vastasit KYLLÄ mihin tahansa kysymykseen on olemassa perusteltu syy olettaa, että saatat olla alkoholisti. Jos vastasit KYLLÄ kahteen kysymykseen, on mahdollista, että olet alkoholisti.
  37. Jos vastasit KYLLÄ kolmeen kysymykseen, olet varmasti alkoholisti.
  38. HUOMAA! Nämä testikysymykset eivät ole AA:n laatimia. Ne ovat kysymyksiä, joita John Hopkins Yliopiston sairaala käyttää sen määrittämiseen, onko potilas alkoholisti vai ei.
  39. Tämän lisäksi me AA-laiset voisimme esittää vielä eräitä lisäkysymyksiä. Seuraavassa muutamia.
  40. Onko sinulla joskus ollut muistinmenetyksiä juomisen yhteydessä tai sen jälkeen?
  41. Onko sinulla joskus ollut keskittymisvaikeuksia juomisen yhteydessä tai sen jälkeen?
  42. Oletko joskus tuntenut katumusta juomisen jälkeen?
  43. Oletko joskus ollut lääkärin hoidossa juomisen vuoksi?
  44. Oletko joskus ollut sairaalahoidossa juomisen vuoksi?

Mikä tän listan idea on? En mä nyt usko että sillä on yhtään mitään väliä kuulunko mä jonkun ihmeen jenkkien nettikyselyn mukaan ryhmään A, B, vai C kun omasta mielestäni asialle kuitenkin tarvitsee tehdä jotain. Sitä ei tuon kyselyn tulos muuta suuntaan tai toiseen, vaikka sen tuloksen mukaan mua pitäisi kutsua lakto-ovo-frotee-toffee-alkoholisti-paistiksi.

Korkeintaanhan tossa kyselyssä on sellaisia kohtia joita miettimällä voi selitellä että enhän mä nyt esim. kohtaan 5 vastaa kyllä, joten huonomminkin vois olla.

Kyllä Antabusta yleensä saa hyvinkin helposti lääkäriltä, kuin lääkäriltä, kunhan vain selittää tilanteen niin kuin se on, eli kokee alkoholin ongelmaksi itselleen ja tahtoo hallita sen juomista. Usein ennen Antabus-kuurin aloittamista tsekataan verikokeilla maksa-arvot, sillä Antabus saattaa olla hyvinkin kovaa myrkkyä maksalle, varsinkin, jos on onnistunut juopottelullaan tuhoamaan maksaansa. Mikäli maksa-arvot ovat pahasti koholla, Antabusta ei ehkä kirjoiteta, ainakaan sitä ei silloin saisi kirjoittaa. Kaikissa tapauksissa tosin maksa-arvoja ei välttämättä testata ennen kuurin aloittamista, mutta noita verikokeita kannattaa kyllä vaatia, mikäli niitä ei suoraan ehdoteta, ihan jo senkin vuoksi, että tiedät, mikä maksasi tila noin yleensä on.

Kaikilla lääkkeillä on haittavaikutuksensa, mutta se riippuu tyystin ihmisestä, kenelle niitä haittoja tulee ja kuinka pahoina. Joillain haitat ovat hyvin lieviä, esim. väsymystä, jonka vuoksi Antabus kannattaa ottaa mieluummin illalla, kuin aamulla, tai pieniä vatsavaivoja, ja nämäkin menevät nopeasti ohitse, kunhan elimistö tottuu lääkkeeseen. Joillain tulee taas vakavampia haittoja, joiden vuoksi he eivät voi käyttää Antabusta lainkaan. Esim. maksa-arvot saattavat nousta vaarallisen korkeiksi pelkän Antabuksen vuoksi tai sitten väsymys, huonovointisuus tms. on niin pahaa, ettei sen kanssa pysty elämään. Niitäkin ihmisiä toki on, jotka voivat syödä Antabusta vaikka vuosikausia putkeen ilman mitään ongelmia.

Antabuksen kanssa ei sitten todellakaan pidä mennä pelleilemään ja koettaa onneaan siinä, voisiko kuurin aikana nyt muutaman oluen ottaa! Mä olen kertonut täällä Plinkissä ainakin tuhat kertaa omasta, jo vuosien takaisesta Antabus-reaktiostani, joka oli viedä multa hengen, ihan vain parin bissen jälkeen, joten en nyt enää tähän sitä koko stooria rustaa, mutta kerronpa vain, että se leikki voi olla oikeasti hengenvaarallista ja mikäli on Antabus-kuurin aloittanut, on pysyttävä kuivin suin ainakin se 2 viikkoa siitä, kun on viimeisen pillerin napannut. Kaikki eivät toki saa läheskään niin voimakasta reaktiota Antabuksesta, kuin esim. minä, ja joillain se ei vaikuta lainkaan, vaikka joisivat litroittain raakaa viinaa, mutta en kehota missään tapauksessa ketään testaamaan Antabuksen ja alkoholin yhteisvaikutusta :exclamation:

Hei kuronen, kyllähän asiasi voisivat olla paljonkin huonommin, mutta oikeassa olet, kun arvelet että jotain pitäisi tehdä, kun et ole nykytilanteeseesi tyytyväinen.
Jos vanhalla menolla ei ole tullut riittävän hyvää tulosta, on syytä harkita jotain uutta.
Rohkeutta sulle muuttaa asiat, mitkä ovat hallinnassasi!

Perjantaista selvitty olemalla pitkään töissä ja sen jälkeen kuntoilemaan. Nyt piti tulla kirjoíttamaan kun huvitti aamulla tajuta että hetkonen, kaikki kaupat jne aukee ennen kahtatoista. Ei oo tullu hetkeen taas mieleenkään että olisin itse viikonloppuna ennen kahtatoista jo kaupassa saati sitten ylhäällä :slight_smile:

Kai tää tässä jo menee. Nyt pitää vaan olla tarkkana ettei oikeasti usko että on jo ihan raitis mies kun on reilun viikon ollut juomatta :slight_smile:

Tää nyt vähän mietityttää että onko muilla kokemusta miten paino lähtee tippumaan kun lopettaa juomisen? Siis silloin kun ei korvaa hirveällä määrällä herkkuja sitä :smiley: Olen nyt lopettanut samalla karkkien/sipsien/jäätelönkin syömisen, ja syönyt mielestäni ihan tavallisesti. Silti paino ei ole ainakaan reilussa viikossa vielä oikein tipahtanut minnekään. Miten muilla on käynyt?

Painoni putosi toistakymmentä kiloa muutamassa kuukaudessa saatuani raittiuden päästä kiinni. Osa on tullut takaisin, kun makea maistuu. Sain taas kutsun kakkupalaveriin, kun hyvä AA-tuttu täyttää raittiita vuosia. Tuli myös mieleen, minkähänlaisen tarjoaisin myöhemmin syksyllä omassa kotiryhmässäni, kun raittiista vuodesta haluan tarjota tukijoille kiitoskakun.

Mulla ei ole paino tippunut yhtään. No, silloin 2011 tippui kyllä, kun tarkkailin koko ajan syömisiäni ja lenkkeilin uutterasti vaikka kuinka otti päähän… Puolessa vuodessa lähti se 15 kiloa, joka sitten syömään repsahtamisen jälkeen tuli takaisin… Ei nyt ihan kokonaan, pikkusen alempana olen saanut pysymään tällä kertaa. Miehiltä paino putoaa kuulemma helpommin kuin meiltä naisilta… Monet täällä hehkuttavat, kuinka paljon paino onkaan pudonnut pelkästään alkoholin jättämisen takia. Minä en pahaksi onnekseni kuulu heihin. Vaikka en taatusti syö herkkujakaan niinkuin juomisaikaan, silloinhan vedin aina pari pussia sipsejä ja karkkia krapulaherkkuina vähintään pari-kolme kertaa viikossa. Nykyään menee peruskrapula-annosta vähemmän herkkuja kerran viikossa… No, eipä tää nyt tästä ole noussutkaan, joten en kehtoo ressata.

Kuulun niihin joilla putoaa parissa-kolmessa kuukaudessa 10-18 kg jotka samassa ajassa tulee juomisella JA ylettömällä syömisellä.Ei mitään rajaa syömisessä kuin ei juomisessakaan.Sitten normaali-aikoina katsoo mitä suuhun pistää jonkin verran ja lenkkeilee.

Musta on uskomatonta miten jotkut ei liho juodessaan, mut tuossahan tuo on kun samalla syö kuin hevonen.Ja näkyy se alkoholi turvotuspöhö muutenkin.

Tää ei ihan tuore ole ja onko photoshopattukin? mut mun mittakaavalla tämä hlö on juonut viikossa sen määrän mikä mulla on putken aikana minimi päivässä ja terhakoitunut ulkonäkö on huomattavasti.

dailymail.co.uk/femail/artic … urkey.html