Kuronen koittaa lopettaa

Tervehdys kaikille.

Oma alkoholinkulutukseni on alkanut harmittamaan, mutta alkoholistina en ole myöntänyt ongelmaa koska olenhan aina suurinpiirtein päässyt hyvin töihin ja jaksanut kuntoilla useaan kertaan viikossa ja sitä rataa. Nyt olen kuitenkin alkanut murehtimaan terveydestäni, ennen kuin mitään kummempaa tapahtuu. Olen 28v mies. Eniten kyllä nyt vähentämisen kannalle ajaa se, että paino ei tunnu laskevan millään vaikka juoksen, käyn punttiksella ja fillaroin kuin hullu. Juoksu/fillarointivauhtikaan ei tunnu paranevan, tulokset vaan junnaa…

Lepoakin tulee krapulapäivinä… myöskään punttiksella käyminen ei tunnu menevän “perille” samalla tavalla kuin työkaverilla, joka aloitti vajaa vuosi sitten ja on mennyt itsestäni jo heittämällä ohitse ulkonäöllisesti. Itse pysyn aika tavallisen tallaajan näköisenä hiukan kaljamahaisena. Kuinkahan paljon kaljoitelu oikeasti häiritsee kunnon kohotusta? Kuntoilen sellaista 6-12h/vko, kaljaa menee 3-5 päivänä, pe+la sellaista 12-16 ja muina päivinä ehkä jotain 8-12 että pääsee vielä töihinkin… tässäkin yksi syy että ihan hirvittävät krapulat ovat harvinaisia joten ei se huominenkaan pelota, ainahan sitä viimeistään puolen päivän aikaan pääsee ylös. Paino pysyy kuitenkin aina samana, mietin vain paljonko sekin voisi laskea jos tuosta vähentäisi…

Vähentämistä haittaa myös se ettei minulla ole kovinkaan montaa kaveria. 2-4 sellaista joita voisi sanoa kaveriksi ja soittaa ehkä selvinkin päin että voisi tulla käymään. Mutta heitäkin tapaan lähes pääsääntöisesti kaljoittelun merkeissä, ja pelkäänkin että vieraannun heistä täysin jos lopetan juomisen. Ja että olisin sitten aivan yksin. Ta no onhan minulla tyttöystävä, mutta sittenhän olisi vähän kaikki munat yhdessä korissa… Näin aikuisiällä en oikein keksi mistä uusiakaan kavereita saisi, joiden kanssa voisi selvinkin päin jotain touhuta. Harrastukseni ovat kuitenkin niin yksilöjuttuja. Pelkään myös että minulle naurettaisiin jos lopettaisin kokonaan, vaikka tiedänkin näistä henkilöistä etteivät he sitä tekisi. Itse olen aina se joka kaljoittelua ehdottaa.

Keksin myös aina syitä miksi pitäisi juoda, esim. “viikonloppuna juoksen aamulla joten perjantaina ei voi juoda, juon siis keskiviikkona ennakkoon”. Kuitenkin perjantainakin sitten tulee juotua. Palkitsen myös itseäni kaljalla, hyvän ja pitkän fillarilenkin päällehän voi vetästä mäyriksen kun meni niin paljon kaloreja. Otan myös “asennuskaljaa” jos pitää suorittaa jokin asia, esim. kirjahyllyn kasaaminen jne. Joskus kyllä jää sitten homma puolitiehen kun niin “hyvillä fiiliksillä” tsättäilee netissä jne.

En oikein tiedä onko minusta ihan lopettamaankaan. Elättelen ehkä takaraivoissa jotain kohtuukäytön mahdollisuuksia… vaikka kuulin kyllä erään lääkärin sanovan että sellainen vähentely ei toimi koskaan, vaan pitäisi ottaa täysi stoppi. Ainakin alkuun vähäksi aikaa jos ei muuten. Joten ehkä pitäisi itsekin vain yrittää olla hetki kokonaan ilman ja hakea sitten uutta suuntaa…

Tulipas pitkä tarina, ehkä joku jaksaa lukea ja kommentoida jos on jotain sanottavaa :slight_smile:

Kaipaisin ehkä eniten näkemystä tuosta kunnon/lihasten kasvamisesta kun lopettaa kaljoittelun, onko vaikutusta? Entäpä minkälaisia kokemuksia teillä on painon pudotuksen suhteen? Entäpä miten nopeasti tällainen ihme ärsytystila alkaa hävitä, tuli nyt heti kun ajattelin juomisen vähentämistä enkä tänään ostanut kaljaa. Kiitoksia jo ennakkoon jos joku vastaa :slight_smile:

Tervetuloa palstalle!

Heti ensimmäisenä voisin laittaa sinulle linkin—> uusisuomi.fi/kotimaa/60419-t … okeripalaa
Tämän luettuasi varmaan ymmärrät miksi ei tuloksia tule toivomallasi tavalla kun kuntoilet.

“Esimerkiksi kuudessa keskioluttuopissa on 1200 kilokaloria, mikä vastaa energiamäärältään 120 sokeripalaa.”
Eli yhdeksässä keskiketterässä on tuo 120sokeripalaa joten vedät jopa 500sokeripalaa viikossa normaaliruokien päälle energiaa. Saa siinä hieman kuntoillakin, ellei aivan hirveäksi kyntösiaksi halua tulla, näin rumasti sanottuna. Sen mitä olen kuullut muutamilta kavereiltani jotka tosissaan kuntoilevat tai kasvattavat lihasmassaa, niin alkoholi on pieninäkin määrinä aika iso miinus kehitykseen, saati sitten jos puhutaan sinun määristäsi. Se liittyy ihmisen fysiologiaan jne… En ole kuitenkaan oikea ihminen perinpohjaisesti selittämään miksi kuntoilijan joka haluaa kehittyä ei kannata läträtä alkoholilla.

Jos et omalla päätöksellä kykene lopettamaan/radikaalisti vähentämään, niin miten olisi vierailu paikallisella A-klinikalla jossa voisit keskustella mahdollisesta ratkaisusta juomisongelmaan ja määriin? Ehkäpä AA-ryhmät, antabus, selincro-lääkitys tai joku päihdekuntoutusjakso?

Alkoholinkäyttö myös hidastaa rasvanpolttoa. Kun elimistö joutuu askartelemaan alkoholi-myrkyn kimpussa, toimii rasvapoltto säästöliekillä.
Alkoholi myös haittaa rasituksesta palautumista, joten olut on kyllä katastrofaalisen huono palautumisjuoma.

Kuronen, juot siis ehkä 50 - 60 olutta viikossa, joten ei ihme että urheilu ei tuota kovin näkyviä tuloksia ja kaljamahakin on ja pysyy. :slight_smile:
Huom! Muista että tuo voi olla jopa vaarallista. Rasituksessa huomattava infarktin ja hypoglykemian riski etenkin krapulassa.

Minkähänlaiset maksa-arvot sulla on. Sinuna menisin vaikkapa A-klinikalle, josta saisit ehkäpä lähetteen labrakokeisiin ja voisit keskustella lopettamisen ja vähentämisen keinoista ammattilaisen kanssakin.

Kuten sanoit, ainakin jonkin pituinen “nenänvalkaisu” -kuuri voisi tosiaan olla hyvinkin tarpeellinen. Jos kokonaan lopettaminen kauhistuttaa, pidä tipaton kuukausi tai vaikka kaksi kuukautta ja katso miten hommat lähtee rullaamaan.

Ja jos oikeasti haluat päihteetöntä seuraa, niin kyllähän nyt kuntoiluporukoista ja saleilta sellasta luulisi löytyvän! Meet vaikka kaljottelun sijasta ryhmäliikuntatunneille zumbaamaan. :smiley:

Kyllähän ravinnon merkitys painonpudotukseen/hallintaan on kuitenkin melkoisen merkittävä. Hieman kun katsoo mitä suustaan pistää alas - joko kiinteänä tai nestemäisenä - niin kyllä se vaikuttaa. Itse olen nyt selvistellyt vajaa kolme kuukautta ja katsonut syömisaikojeni sekä syömisieni perään kohtuullisen tarkasti ja tämän tuloksena olen tiputtanut painoani yli 15-kiloa.Liikuntamäärät lienevät siellä 6-10h per viikko tasolla?

En voi tietenkään väittää, että toimii kaikille mutta on kuitenkin toiminut minulle.

Alkoholin juominen laskee testosteronitasoja miehellä (naisella se nostaa), ja sen seurauksena hidastaa lihasten kasvua. Jossain vaiheessa ne tissitkin rupeavat sitten kasvamaan estrogeenin vaikutuksesta. :wink:

Jos veressä on alkoholia, se poltetaan ensin. Vasta sen jälkeen rasva. Alkoholi myös kohottaa veren leptiinipitoisuuksia, mikä estää rasvaa palamasta.

Hormonitoiminta palautuu noin viikon kuluttua ryyppäämisestä. Jos juo kolme kertaa viikossa, niin palautumista ei siis tapahdu. Hormonit ovat koko ajan vinksallaan.

Kuronen hei, suosittelen lukemaan JiiTeen kirjoituksen ja hänen saamansa viestit.

Avautuminen - yksi tarina lisää
Kirjoittaja JiiTee » 22.7.2013 21:42:10

Tervetuloa kuronen! Jään seurailemaan ketjuasi. :slight_smile:

Luin tätä jo aiemmin tänään, ja jäin miettiin kuntoiluasiaa. Ajatukset ja kokemukset tulla tupsahtikin nyt sitten omaan ketjuuni, käy katsomassa omia kokemuksiani sieltä jos kiinnostaa.

Tänään teki kyllä kovasti mieli taas lähteä kaljalle, mutta kävin juoksemassa pitkän lenkin niin se auttoi. Tosin heti lenkiltä palattuani ensimmäinen ajatus oli että “huhhuh kova lenkki, nyt voi palautella kaljalla kun on sen ansainnut!”.

Töissä yritin aloitella uuden järjestelmän opettelua ja lukea manuaalia, mutta jotenkin oli vähän sellainen levoton olo ja sain ehkä 20 sivua luettua manuaalia koko päivän aikana. Mietin kaunista kesäpäivää ja jossain rannalla parin kaljan juomista auringonpaisteessa jne jne ja pyörin levottomasti tuolilla. Toivottavasti ei ole mitään orastavaa ADHD:ta puskemassa pintaan, vaan että tuo tuosta rauhoittuisi :slight_smile: Ajattelin kuitenkin toistaiseksi vielä ottaa rauhallisesti ja sallia itselle sen että on vähän keskittymishäiriötä, keskitytään nyt tähän ykkösmurheeseen ensin ja mietitään sitten ressaamista ohjekirjojen lukemisesta. Tuo nyt kuitenkin oli “ylimääräistä” itseopiskelua eikä töiden kannalta välttämätöntä.

Lueskelin tuosta liikunnasta ja palautumisesta ja alkoholista lisää, niin kuten kommentoijat kertoivatkin niin ei se kauhean hyvältä näyttänyt. Tosiaan testosteronitasot laskevat ja alkaa pian manboobsia kasvamaan… päihdelinkin laskuriin laitoin myös 180 annosta kuukaudeksi niin antoi aika hurjan tuloksen, kuukausi selvänä niin 3,4kg tippuisi paino. Koska paino on nyt aikalailla junnannut paikallaan niin aika paljon on kropan läpi liikkunut läskiä.

Maksa-arvoista kun joku kyseli niin muistaakseni viime vuonna verikokeissa olivat ihan hyvät eikä lääkäri niistä mitään huomauttanut. Kolesterolia nyt “yllättäen” oli hieman raja-arvojen yli.

Terve Kuronen!

Aikaisemmissa viesteissä on tullut ne kaksi olennaisinta asiaa esille.

1. Energian määrä - alkoholi sisältää älyttömiä määriä kaloreita eikä juomalla kasva muu kuin vatsa. Yritä muuttaa suhtautumista juomaasi alkoholiin. Söisitkö kaksi pussia karkkia päivässä vaikka tietäisit että se estää sinua saamasta tuloksia treeneistä? Sokeria ne kummatkin sisältää, eri muodossa vaan.

2. Testosteroni - määrä jonka kulutat tällä hetkellä vaikuttaa hormonitasoihin niin paljon, ettei sinulla ole pienintä mahdollisuuttaa kasvattaa samanlaista lihasmassaa kuin joku joka on “kohtuukäyttäjä”.

Jos haluat oikeasti päästä eroon alkoholin tuomista liikakiloista, niin käypä kaupasta ostamassa 7 voipakettia ja menee sohvalle makaamaan, lätkäise voipaketit vatsan päälle ja katso miltä tuntuu. Siitä läjästä voisit päästä eroon olemalla kuukaden selvinpäin. Tarkoitus ei ole kritisoida vaan yrittää auttaa alkuun.

Tsemppiä ja onnea matkaan!

Erittäin mielenkiintoinen keskustelunaihe. Tuon korteni kekoon kertomalla mutu-pohjalta tuntemuksiani ja epämääräisiä havainnontapaisia, kun puolisen vuotta on raittiutta takana. Tilanne on hieman ristiriitainen, tässä on positiivista ja negatiivista:

• paino on pudonnut, mutta vain vähän
  • kasvot vaikuttavat kaventuneen ja jotenkin nuorentuneen, sieltä ilmeisesti on pöhöä lähtenyt
  • vatsa ei kuitenkaan ole pienentynyt, vaan ehkä jopa kasvanut ja löysistynyt, minkä selitän sillä, että olen korvannut alkoholin juontia herkkujen syömisellä, mässäily on ollut välillä sellaista, että voidaan varmaan verrata 25 alkoholiannoksen dokaamiseen
  • salitreeneissä ei havaittavaa kehitystä, mutta tätä ei kannata paljoa noteerata, sillä treenimääräni ovat olleet hyvin vaihtelevia ja on vielä testaamatta jakso, että olisin raittiina ja treenaisin kovaa ja säännöllisesti
  • mutta: kestävyys tuntuu parantuneen, minkä huomaa parhaiten fillaroinnissa - tuntuu, että kunto olisi kasvanut minimaalisilla treenimäärillä (fillaroinnista oli aika pitkä tauko)

Itselläni alkoholin käyttö on kyllä aivan selkeästi haitannut urheiluharrastuksia, vaikka kurosen tapaan nämä harrastukset ovat auttaneet uskottelemaan itselleni, että homma on hallinnassa. Liian monta pyörälenkkiä on tullut tehtyä krapulassa.

Äääh on se alku kyllä hankalaa kun tulee mieleen kaikkia hyviä syitä juoda kaljaa. Tyttöystäväkin valittaa kun “joutui” viemään erään paperin työmatkallaan erääseen paikkaan, sen sijaan että itse olisin lähtenyt sitä viemään (menen töihin ihan eri suuntaan). Itse en saanut aikaiseksi viedä eilen kun ei vaan tuntunut mikään huvittavan ja ihmettelin että pitäiskös lähteä kaljalle. Nyt sitten suurena draamakuningattarena että miten joutuu niin paljon tekemään… tääkin ennen ois ratkennu sillä että lähden juomaan pari (+ne loput) kaljaa ja rauhoittumaan ettei tule sanottua pahasti. Ärsyttää kyllä suuresti kun toinen käy paljon vähemmän osa-aikaisena töissä, ei edes joka päiva, ja itse tekee pitkää päivää. Illalla saa kuunnella sohvan perukoilta huudettuna miten teen vähemmän kotitöitä (ei se kaikkea joudu kuitenkaan tekemään). Mutta jospas sitä sitten lähtisi vaikka töiden jälkeen juoksemaan niin eiköhän se helpota.

Hassua kyllä kun tuntuu että turvottaisi vähemmän, vaikka ei viime viikonlopun juomisesta nyt niin kauan vielä aikaa ole että uskoisin enempiä tapahtuneen. Ehkä se on vain outoa kun en käynyt tapojeni mukaisesti eilen kaljalla jolloin olisin tänään töissä krapulassa ja turvonneena.

Jano kyllä on ollut kokoaika, siis ei kaljajano vaan että ihan vesikin riittää. Lähteeköhän nesteet kropasta niin tuntuu että janottaa?

Tunnistan itseni tuosta kaljanjuonnin perustelusta. Sitä ikään kuin paisuttelee kaikkia konflikteja pään sisällä sellaiseen mittakaavaan ettei muka ole mitän muuta vaihtoehtoa. Nyt se taas sanoi/teki/ei tehnyt/jätti tekemättä/meinasi tehdä/jätti sanomatta jotain…

Tämä täysraitis elämä on minulle aika uusi juttu mutta tiedän hyvin kokeneena mielenterveyskuntoutujana kuitenkin sen , että sillä ei oikeastaan ole mitään väliä mitä muut sanovat tai tekevät. Siihen et juuri pysty vaikuttaamaan. Sen sijan voit vaikuttaa siihen miten itse suhtaudut asiaan. Sitä työstämällä pääse lähemmäksi jotain sisäistä tyyneyttä tai mielenrauhaa.

Mieti seuraavalla kerralla miten haluaisit suhtautua tyttöystävän tai pomon narinaan. Juomalla viina tai kantamalla negatiivisia tunteita ylipäätänsä teet vaan itsellesi pahaa.

Tunnustan nyt tässä, että itse pääsin hyvään alkuun kun huomasin ettei ole mitään parempaa tapaa lyödä luuta kurkkuun toiselle kesken riidan, kun pysymään täysin tyynenä ja vastaamaan järkevästi argumentoiden. “Vaikka olet tuohtunut ja koet että joudut tekemään enemmän kotitöitä niin minun mielestäni sinulla ei ole oikeutta kohdella minua tuolla tavalla ja käyttää tuollaista äänensävyä.” Ensin tein sen ihan vaan sen takia, että voitin kaikki riidat eikä tarvinnut kantaa sitä vitutusta kun olin muka ollut toista ylivoimaisempi. Jonkin ajan kuluttua siitä tuli vaan ainoa luonnollinen tapa ratkaista konfliktit.

Jahas nyt se sitten punnitaan että kestääkö kantti, viikonloppu edessä. Pitäisiköhän sitä olla pitkään töissä ja lähteä pitkälle pyöräilylle niin olisi jo suurin osa alkuillasta mennyt kun pääsee kotiin ja suihkuun… vai mitä te muut teitte alussa, varmaan muillakin perjantai ollut aika tiukka paikka?

Mulla oli tapana jäädä hiukaksi aikaa ylitöihin ja sitten mennä tiettyyn paikkaan kahville raitistuneiden alkoholistien pariin melkein kahdeksi tunniksi. Kuuntelin, kerroin jotain itsestäni ja illalla sitten himaan. Onko sulla sellaista mahdollisuutta?

Kyllä se ensimmäinen vkl on ainakin ihan ok puuhastella, vaikka vähän liikaakin. Ulkoilu on aina hyvästä, miksei raittiiden ystävien tapaaminen jos sellasia on, ajelulle voi lähteä, kaupungille, kahville, siivota, jumpata… Suosittelen kaikkea paitsi joutenoloa! Sitä sitten vaikka myöhemmälle iltaan, jos sillon on jo vakaampi olo. Ja ylipäätään fiiliksen mukaan, jos tuntuu että haluaa vain maata niin sittenhän se on ok. :slight_smile:

Sanoisin, että tee jotain erilailla kuin juoma-aikana.

Moi ja tsemppiä alkuun!

Olen sinua vähän nuorempi ja olen ollut raittiina kohta kolme vuotta.

Kyllähän nuo ensimmäiset viikonloput oli vaikeita. Suosittelen, että teet jotain sellaisia juttuja, jotka antavat sulle turvallista oloa ja hyvää mieltä. Esim. itse luin kirjaa, katsoin leffaa, saatoin leipoa jotain… keskityin rauhallisena pysyttelyyn. Jos on läsnä hetkessä, niin siitä on vaikea lähteä juomaan, ainakin oma kokemus niin sanoo :slight_smile: Palstalla riittää aiheeseen liittyvää lueskeltavaa, minunkin ketjuni löytyy tuolta joidenkin sivujen takaa.

Olin pitkään töissä, en kyllä kirjannut lopusta ees työaikaa kun tein jotain omia projekteja mutta aattelin etten viitsi kotiinkaan lähteä ettei tule käytyä kaupan kautta. Töiden jälkeen fillaroin pitkää reittiä kotiin kun aurinko paistoi, ja olihan se taas hassu kun tuli mieleen että “hei, oon jo viis päivää tässä ollu juomatta, mähä voin jatkaa tästä kohtuukäyttäjänä kun tää on jo ihan hanskassa, jos vaikka vaan mäyriksen hakis kaup… HETKONEN!” :slight_smile:

Nyt jo kello niin paljon eikä enää huvitakaan käydä hakemassa kaljaa joten eiköhän se tästä.

Tuttua kun alkaa ajatus laukkaan ja luulee jopa viiden päivän jälkeen voivansa sittenkin alkaa kohtuukäyttäjäksi :smiley: mieli keksii kaikenlaista, että saisi sitä alkoholia mihin on koukussa… Usein olen myös ajatellut jos lopettaisi sitten ensi viikonloppuna ja kaikenlaisia muitakin juttuja.

Eka viikonloppu on melkein hankalin, on uutta ja outoo olla juomatta ja tosiaan tavallaan ottaa vasta niin ensi askelta, että tulee monet kerrat mieleen jos ei ottaisikaan sitä askelta vielä. Mutta niinpä se vaan kannattaa! Hyvä, ettet ostanut juomaa. Siitä se lähtee. Klo 21 jälkeen helpottaa aina ainakin itselläni, jotenkin se “jännitys” laukeaa kun kaupasta ei enää saa juomaa, ja sen jälkeen tajuaa että vitsi, täähän on tosi jees kun en ostanut. Luojan kiitos suomessa ei saa alkoholia kaupasta enää klo 21 jälkeen! Minä olen niin muuttanut ajatuksiani alkoholin suhteen, että olen muutenkin nykyään ihan puolestapuhuja noihin tiukennuksiin mistä on taas ollut juttuja :wink:

Tämä alkuposti melkein kopio minun elämästä 10 vuotta sitten ja silloin minäkin olin 28.Kesti vielä 10 vuotta minun kohdalla tajuta että olen alkholisti.Tiedän että ei voi verrata mutta…Huomaat kyllä sitten kun niitä aika rajuja pohjakosketuksia alkaa tulla, jos tulee.Toivotaan että ei :slight_smile:

Mites viikonloppu sujui?