Kuronen koittaa lopettaa

Kiitti kaikista kommenteista ja näkemyksistä, pitää varmaan itsekin vähän aktivoitua ja lueskella muiden ketjuja niin löytyisi varmaan kaikkia hyviä vinkkejä jne kokemuksia. Mitä tuossa katsoin ni paljon tunnistaa samoja asioita itsessäänkin ja samojen ongelmien kanssa painii. Mut tuleepahan nyt ees tänne omaan ketjuun kirjoteltua ja jonkin sortin päiväkirjaa pidettyä, on siitä ainakin itselle apua.

Viikonloppu meni yllättävän leppoisasti, tuli pidettyä itseä kiireisenä vanhempien luona nurmikon leikkuussa ja polttopuiden kantamisessa vajaan jne. Kyllä tollanen pieni ruumiillinen työ vaan tekee hyvää ja nollaa turhat ajattelut pois.

Oon nyt punninnut itseäni ahkeraan aamuisin, ja kun viikonloppuna näytti vähän korkeampaa lukemaa kaiken herkuttelun/limun kittaamisen jälkeen niin tietenkin eka ajatus “no ihan samaha se nyt ois kaljaakin juoda ku ei laihdu”. En tiedä mitä ihmettä oikeen odotin, mutta kyllähän toi rupes jo vähän huvittamaankin :slight_smile: Nyt on reilu viikko takana, 21.7. jälkeen en ole juonut yhtään alkoholia. Nyt ei ihan jatkuvasti ole kaljan juominen mielessä, eilen pyörittiin kaupungilla tyttöystävän kanssa niin se päivä meni siinä ihan huomaamatta, muutaman kerran kävi kyllä mielessä muttei mitenkään häiritsevästi.

Muuten ehkä voisin sanoa että nyt jo alkaa olemaan hieman virkeämpi tila, jotenkin viikko takaperin olin vielä sellaisessa usvamoodissa jatkuvasti että aina väsytti töissä ja muutenkin, vähän puolihorroksessa silmät puoliksi kiinni ja nuutuneena. Nyt ei edes näin maanantaina hirveästi enää väsytä. Ja tuossa yksi päivä salillakin ensimmäistä kertaa ei tehnyt pahaa katsoa peiliin vaan sehän näytti ihan pirteältä kaverilta sarjojen välissä. Alkoholi (toivottavasti alkoholi, niin se ehkä helpottaisi nyt) on aiheuttanut myös kohtuu huonoa ihoa, nyt ainakin suihkussa naamaa hinkatessa iho tuntuu jo “erilaiselta”, vaikka ei se vielä ulkoisesti niin kauheasti näytä puhdistuneen.

Mites menee kuronen? :smiley:

Tässähän tää, ei kurjuutta kummempaa :slight_smile: Aika tasapaksua nyt tää viikko, kaljaa tekee tietty mieli ja välillä mieleen pölähtää mitä mielenkiintoisempia selittelyjä ja verukkeita juomisen jatkamiseksi. Paljon on tullu pyöriteltyä päässä että kyllähän tää nyt “helposti” (oikeasti ei kyllä mitenkään helposti:) meni jo 1,5vko joten nyt on homma hallussa ja perjantaina silkin ohut humala päälle ja sit seuraavan kerran vasta 2vko päästä ni ollaan kohtuukäyttäjiä ja sitä rataa :smiley: Sentään tajuaa itse että aika hölmöjä ideoita.

Ihan vituikshan tä menee. Tulin just kaverilta juomasta kaljaa. Eilen join kotona 13 kaljaa. Tänään kaverilla vedeltii kans samat… tai jotain vähän päälle… viime viikolla torstaina vedeltin kans se 12-16 kaljaa ja sit perjantaina töihin puhisee… huomenna kans tietää et pitää yrittää hengittää nenän kautta ettei työkaverit haista…

Aattelin jo etten kirjota mitään tänne mut nyt pääsin häpeästä yli, pakko se on yrittää. Tyttöystävä lähti lomalle viikonloppuna joten oon ollu kotona eikä mikää oo estäny tinttaamasta. Toivon et paranee tilanne kun se tulee takas kotii enkä kehtaa. Hävettää.

Samalla myös naurattaa, tää menee varmaan iha oppikirjan mukaan. Olin vajaat 2vko selvänä ja tein vkl mitä halusin e krapulaa kaikki meni hienosti… kunnes sit tulee ylitsepääsemätön olo et nythä menee jo näin hyvin oon kohtuukäyttäjä nyt voi vähän maistella ei se tästä lähde mihinkään… mut näkee taas että ihan samaa vanhaa paskaahan se on. En oo varmaa iha historian eka joka kuvittelee et aaaaasiiiaaaa kunnossa ja sit vaan ottaa muka “pari” ja terve elämä jatkuu sen jälkee…

Aamulla juuri katsoin peilistä et hitto, alkaa selän lihaksetki näkyy jo peilistä etupuoleltaki katsottuu, et tää on se suunta mihin halutaan mennä, lisää treenii ja alkaa näyttää ihmiseltä eikä alkkikselta. Ni yhtäkkiä vaan romahtaa ku tule olo ettei tänää enää pysty ku paineet ja keli ja kaikki muut turhat tekosyyt, ni eiku kaljalle… niin tyhmä olo kyl nyt ettei mitään :slight_smile: Ja tietty tänäänki piti käydä lenkillä vetää intervallitreenit, voitte arvata juoksinko metriäkään…

Ja välillä mietin et miks mäki muka kirjottelen paihdelinkki.fiihin ku enhä mä nyt oikeesti nii alkkis oo et heti ku päätin lopettaa ni olin about melkee kaks viikkoo ilman eikä “muka missii tuntunu” (vaikka oikeesti olin iha tuskissani). Nyt kun se vähän pääsi herpaantuu ni siitähä se lähti.

Onneks on tarkotus lähtee anoppilaan vkl ja ollaan kai viikko siellä, siellä ei oo koskaa vaa ollu tapana juoda alkoholii tai syödä mitää herkkui ni otan vaa lenkkarit mukaa ja nautin luonnosta. Ei ne mitää uskovaisii oo mut eivät vaan oo mitää herkkuperseitä. Se varmaan tekee ihan helvetin hyvää. Sinne on ihan saatanan pitkä matka täältä eteläsuomesta mut en kehtaa sanoo et voitaisko vaa olla kaks viikkoo lataas akkuja… tai kolme… ilman mitää houkutuksia…

Huomenta kuronen. Juttusi kuulostaa niin tutulta, että tulinpas kommentoimaan.

Minulla on mennyt aikanaan kauan noin, eikä siitä nyt niin kauaakaan ole kun ihan samassa jamassa on menty ja samoin ajatuksin. Yhden viikonlopun kun on “kärvistellyt” voikin jo juoda, kun on oikein kohtuukäyttäjien kohtuukäyttäjä. Sitten vaan pelti kiinni ja nakit silmille ja taas ihmetellään, että mitenkäs se nyt tällälailla… Ja kun on kerran otettu niin samallahan sitä juo muutaman kerran lisääkin.

Kehottaisin pohdiskelemaan myös kenen takia olet juomatta ja oivaltaan nimenomaan sitä, menisikö korkki kiinni koska itse haluat niin vai onko asiassa sellaista että häpeät juoda tyttöystävän tai muiden takia. Viitaten tuohon kun joit, kun ei naisesikaan ollut kotona “vahtimassa”. Samoin mieti anoppilaan menoa, oletko siellä turvassa juomiselta siksi kun siellä nyt ei vaan voi juoda, vai voisitko ajatella että et ihan itse haluaisikaan dokailla?

Itselläni meni pitkään niin että olin kai millon mistäkin ulkoisesta syystä loppuviimein juomatta. Oli kai sitä halua itselläkin, mutta ei sitten oikein kuitenkaan. Ajattelen niin, että ehkä en oikein edes ymmärtänyt ongelmaani vaikka niin luulinkin. Enpäs tiedä ymmärränkö vieläkään ja onko aina vieläkään ihan selvillä se oma halukaan, mutta suunta on huomattavasti parempi. Minulla asiaa on auttanut selvästi se, kun hain apua. Se teki asian jotenkin konkreettisemmaksi. Menin klinikalle tässä uudelleen kesäkuussa ja olin valmis ihan kaikkeen mitä he tarjoavat. Sain sinne hoitojatkumoa itselleni ja alkuun muutenkin tiiviitä käyntejä. Oikeastaan vasta viime keskusteluajallani siellä pääni päälle syttyi jokin lamppu että hetkinen, täällähän muuten hoidetaan alkoholiongelmaisia :bulb: kuulostaa varmaan tosi pimeältä, mutta oikeasti tajusin vasta asian. Olen jotenkin vähän silmät ummessa vaan hiippaillut käymään siellä aina, vähän kuin johkin terkkariin olisi mennyt. Nyt vasta tajusin että totta tosiaan… Ja koska siellä näkee muita saman ongelman kanssa painivia, tajuaa myös että hetkinen… Noi on tossa, mä oon tässä, meinaakos tämä nyt sitä että tosiaankin niin, minullahan on oikeasti ongelma! :bulb:

Avun hakeminen oli siis hyvä juttu nyt kun sain sitä tiiviimmäksikin. Suosittelen sinullekin. Meidän klinikalla on ainakin tosi hyvää porukkaa ja olo on kotoisa, kun sinne menee. Ei kannata jännittää liiaksi. Ja sinne voi mennä, vaikka ei olisi ihan varma haluaako edes. Olen ollut vasta kahdeksan viikkoa juomatta, mutta silloin alussa en todellakaan ollut yhtään varma mitä haluan. Halusin ehkä vaan juoda. Klinikkapäivän iltanakin aloin ryyppään, kun en heti saanutkaan antabuksia “kieltämään juomistani”. Vaan kun sitten tuli stoppi, ei vaan voinut juoda kun lääkkeen viimein sai, niin olihan siinä ketutustakin jos jonkinlaista ja juomahimon kanssa kärvisteltiin. Joka päivä otin kiltisti lääkkeeni ja kirosin samaan aikaan toisinaan että hittooko minä tätäkin syön kun voisin ilman tätä lääkettä juoda. Otin sen vaan sisukkaasti silti. Pikkuhiljaa päähäni alkoi juolahteleen sellaista oikeaa ajatusta raittiudesta. Että sehän on itseasiassa juuri se juttu, mitä minä haluan. Ja että tässähän taas selviääkin ilman juomistakin. Ja elämä on mukavampaa!! Minä vaan tarttin siihen a-klinikan ja alussa PAKOTUKSEN lopetukselle. Ilman antabuksen tuomaa alun turvaa joisin hyvin todennäköisesti edelleen.

Nyt on se eka keskutelukäynti hoitajan kanssa takana ja sitäkin silloin odottelin ajatuksella onpa ihanaa mennä kertoon sinne, että raittiina on pysytty :slight_smile: en kehtaisi mennä, jos olisin alkanut juomaan, vaikka hoitaja painottikin että ehdottomasti sinne saa ja ennenkaikkea PITÄÄ tulla myös jos sortuisikin. Uusi aika on sovittu syyskuulle ja näin ollen minulla on tässä aina jokin jatkosuunnitelmakin asiani kanssa. En ole yksin! Joku odottaa minua jonnekin jonkin ajan päähän ja itse tiedän, etten vaan kahlaa päivästä toiseen yksikseni vaan kohta on taas se päivä, kun pääsen asiaani puimaan ja saan uusia ajatuksia ja tapoja hallita ongelmaani. Tietenkään en raitistele tässä vain siksi, että pääsisin siitä hoitajalle kertoon ja vain siksi, että olen mennyt jotain hoitoa sopiin, vaan ne siis toimii tosi hyvänä tukipilarina ja kannustimena! Sekä kun kalenterista katsoo syyskuuta “a-klinikan keskustelu” merkintää, muistaa myös hyvin mistä tässä on kyse. Kohtuukäyttäjät ja ongelmattomat eivät nimittäin sovi tuollaisia aikoja. Minä sovin, koska minulla on ongelma. Ja vitsi miten hyvä että sovinkin! :smiley: ollut ehdottomasti ratkaiseva juttu, ehkä ratkaisevin, hakea apua ja nimenomaan suunnitella jatkoakin eikä vain kertavisiittiä.

Suosittelen siis sinuakin hakeen apua. Paikkojahan on erilaisia, mikä sopii kenellekin niin sen mukaan valkkaat. En tiedä, saako terkkarilta jatkumoa ja keskusteluapua, joku niitä tarjoava paikka olisi hyvä. Tai AA, samanlaista jatkumoa sekin. Kokeile edes? Mitään et voi menettää eikä kukaan aivopese sinua raittiiksi. Saat itse valita. Itse pelkäsin vähän nimittäi siksikin hakea apua, kun pelkäsin että sittenhän joudun oleen raitis. Ai kamala :wink: hain sitten apua kuitenkin ja samalla mietin, että itsehän päätän. Klinikkahan ei minua raitista,se on tukikeino ja ihana apu, silloin kun sitä haluan vastaanottaa. Se on oma päätös ja minä teen ratkaisut. Mene siis kokeileen ja katso, olisiko apua. Ainakaan et häviä mitään!

Moikkis. Jillan ylläoleva kannattaa lukea kahteenkin kertaan ajatuksella läpi ja pistää talteenkin. Osuvaa tekstiä. :sunglasses:

Samaa mieltä andanten kanssa, loistavaa tekstiä Jillalta! Se herätti minussakin paljon ajatuksia. Olemme Jillan kanssa jo joskus aiemminkin kirjoitelleet siitä, että kuinka pelottavalta välillä tuntuukaan, kun ei vieläkään voi sanoa 100% varmasti haluavansa pysyä raittiina jatkossakin. Tiedän kyllä, että päivä kerrallaan riittää… Mutta, mutta… Täällä on niin monia kirjoittajia, joille asia tuntui olleen kristallin kirkas sen jälkeen kun päätös oli kerran tehty. Minä taas pelkään alitajuisesti kuuluvani niihen “kahden ryypyn väli”-ihmisiin, joka jättää avoimeksi sen mahdollisuuden, että ehkä joskus vielä…? Eihän siinä mitään järkeä ole, kun kaikki ikävät seuraukset on nähty vuosien varrella moneen kertaan, mutta välillä vaan järjellä ei ole mitään tekemistä näiden alkoholikoukeroiden kanssa…

Jillan tekstistä sain kuitenkin ajatuksen, että ehkä tosiaankin ammattilaisen antama keskusteluapu voisi auttaa vahvistamaan minunkin raitista identiteettiäni. Että olisi joku, joka osaisi kysyä ne oikeat kysymykset, joiden avulla pääsisin eteenpäin tämän sairauteni käsittelyssä.

Ja kuroselle terveisiä, että ainakin mun tapauksessani ne pahimmat juotatukset liittyy yleensä niihin hetkiin, kun raittiuden kanssa menee “liian hyvin” ja kaikki tuntuu jotenkin selkeältä ja helpolta. Selkeitä vaaranpaikkoja ainakin meikäläiselle.

Moikkis syystuulet. Meillä on tässä kahden ryypyn väli-ajattelussa täysin eri linja. Juuri se tietoisuus, että aina tulen elämään ryyppyjen välissä, vapauttaa minut kaikenlaisesta ponnistelusta ja turhasta stressaamisesta. Viime ryypystä on yli 2 vuotta. Tätä parin päivän retkahdusta edelsi 3 vuoden täysraittius. Seuraavan toivon olevan mahdollisimman pitkällä. Ottamatta tänään siirrän etäisyyttä taas päivää kauemmaksi. Riittää täysin. Ei välimaastossa kulkeminen niin kamalaa ole. Harva asia tässä maailmassa on lopullisesti valmis. Ja jos omalta osalta olisikin, niin ympäristötekijät saattavat muuttua vaikeammiksi (ks.signatuurini :mrgreen: ).
Itsehän osuvasti toteatkin, että järjellä ei ole mitään tekemistä ongelman todellisen luonteen kanssa. Todennäköisyys retkahtamiseen on hyvin suuri jokaisella alkoholistilla. Miksi sitä pitäisi pelätä? Tottakai teen kaikkeni välttääkseni sitä ja osaan tunnistaa vaaratilanteet paremmin kuin ennen. En muista ulkoa oletko keskustellut ammattilaisten kanssa, mutta suosittelen lämpimästi. Löydät itsestäsi paljon uutta! :smiley:

Hei, kuronen! Mulla on sulle kysymys, yksi ainoa ja siihen voit vastata yhdellä sanalla: oletko alkoholisti?

Hei vielä, kuronen. Tuohon kysymykseeni sinun tarvitsee vastata vain itsellesi. Pahoittelen, että esitin kymyksen liian tungettelevasti.

Kun tuollista kysyy, pitää kyllä olla selkeä määritelmä mikä on alkoholisti.

Andaltelta hyviä pointteja.Moni pelkää sitä että sen jälkeen kuin on myöntänyt että on alkoholisti niin täytyy elää loppuelämä veitsi kurkun alla.Ei se niin tarvitse olla.Jos esim mun tuleva vaimo kuolisi tai jotain muuta kamalaa tapahtuisi, niin olen aika varma että retkahtaisin.Mutta olen 100% varma että viikon tai kuukauden päästä olisin taas AA:ssa ja oikealla tiellä.= no pressure.Mutta täytyy uskaltaa tulla kaapista ulos.Ennen sitä se on vain taistelua.Sitä minä pelkään että Kuronen sinnittelee vielä 10 vuotta…

Dave, juomisestaan huolestuneen tai siitä jopa kärsivän on hyvä tietää onko alkoholisti vai ei. Rajan veto voi joskus olla vaikeaa, erityisesti liikakäyttäjien tapauksissa.
WHO on määritellyt alkoholismin sairaudeksi, ja niin kuin tiedetään, eivät terveet tarvitse parannusta vaan sairaat. Suomessa on hoitomuotoja ja -laitoksia runsaasti. Alkoholistille raittius on elintärkeää, enemmistölle raittius on joko luonnollista tai he hallitsevat alkoholinkäytön. On siis ratkaisevaa tietää kumpaan joukkoon kuuluu.

Googlesta löytyy melkoisen paljon tietoa alkoholismista. Itse tein oman diagnoosini Neil Kesselin ja Henry Waltonin kirjasta Alkoholismi, joka on painettu suomeksi jo 1969.

Raitistuminen ja raitis elämä on mahdollista myös ilman laitos- tai lääkehoitoa ainakin hengellisen kokemuksen kautta tai pyrkien noudattamaan AA:n ohjelmaa.

Ihan tuttua on tekstisi. Tämä ei nyt varmaan juuri ketään eteenpäin vie mutta minusta reilu tapa tällaisessa asiassa on kysyä esim: Alkoholismi määritelään, näin ja näin ja näin, oletko tämän määritelmän mukaan alkoholisti?
Ei täällä kukaan ole selkeästi määritellyt sitäkäään mitä tarkoittaa raitis eikä kait yksiselitteisesti mitä on alkoholisti.

Itse en juo ( ja kait koen olevani alkoholisti) koska, vaikka saatan vähän aikaa hallita juomistani, niin ennemmin ja myöhemmin se kokemuksen mukaan johtaa pitkään tuuriin, joka on erittäin vaarallinen ja haitallinen. Siksi on paras kun en sitä ekaa ota.

Tämäkin on jotenkin niin tuttua tekstiä.En tarkoita nyt sinun kohdalla mutta näin sitä ihan viimeiseen asti yritetään miettiä,selittää,psyykata itseään,on , ei ole, jne jne.Se on niin kova pala myöntää itselleen että on alkoholisti.Ja sanoa se itselleen ääneen,ystäville ,sukulaisille.Jos ei ole munaa tähän niin aika alkuvaiheessa ollaan.se on juomatta olemista ja taistelua.ei kukaan jaksa sitä ikuisesti.Tai jaksaa ehkä mutta ei elä onnellisesti.10 vuotta minä jaksoin kuitenkin taistella vastaan.:smiley:

Höpsistä Jontte

Olen aina esim ryhmässä sanonut olevani alkoholisti, samoin läheisilleni ja ystävilleni olen jopa kirjoittanut viestissä niin. Ei se kuitenkaan sitä poista, etteikö joskus mielessä kävisi. Yleensä kuitenkin harvoin, mulla on niin paljon muuta mukavaa tehtävää ja elettävää.

ok,sorry, my bad.Mä ihmettelin alussa että miksi vitussa sitä täytyy koko ajan hokea että olen alkoholisti ?Mutta sitten kun tämän pystyy ääneen sanomaan “ylpeästi” niin raitistuminen ilman vitutusta ja taistelua voi alkaa.Silloin sun mind set on kohdallaan ja olet rauhallinen ja onnellinen.Tai ainakin minulle se menee näin.

Onkin hämmästyttävää miksi on niin vaikeaa myöntää olevansa sairas. Siksi, että on itse “aiheuttanut” tautinsa? Mulla myöntämiseen havahtuminen vuonna 2006 tapahtui eri tavalla. Nettiä ei ollut, eikä juuri ketään järkevää keskustelukumppaniakaan. Olin saanut omaisiltani ja muiltakin aivan tarpeeksi arvioita siitä, että minulla on alkoholiongelma. Tässä pointti. Omaisilta, tutuilta ja jopa työnantajaltani. Keitä nämä ovat? Pikemminkin: keitä ja mitä he eivät ole? Vastaus: eivät olleet ammattilaisia joten en luottanut heidän arviointikykyynsä.
Läpimurto tapahtui vasta sitten kun suostuin v. 2007 menemään täkäläisen päihdeneuvontapisteen työntekijän luokse selostamaan tilannettani. Vihdoin myönsin olevani alkoholisti. Mutta… Ehkä ei kuitenkaan ja mitä se höpinä ikuisesta pidättyvyydestä tarkoittaa? Yritin siis kaikin mahdollisin ja mahdottomin keinoin vielä noin vuoden ajan kohtuukäyttöä. Ei onnistunut. Joten tajusin 6/2008 missä tilanteessa olen. Ja pistin korkin kiinni. Kokonainen armeija ammattilaisia luotseinani. Kahteen näistä pidän vieläkin yhteyttä, päihdeneuvojaan (n. kerran kuussa) ja Diakonian neuvojaan (tuttavallinen rupattelu fiiliksen ja akuuttien ongelmien mukaan). Ei mitään pakottavaa syytä, mutta on hyvä jos joku ammattitaho on tilanteestani selvillä. Tietynlainen varmistus mahdollisiin hankaluuksiin. En tarkoita retkahdusta vaan ulkopuolisia asioita joihin saatan tarvita jonkinlaista asiantuntevaa lausuntoa.
Näin jälkikäteen ihmettelen aina miksi ihmiset kiemurtelevat kuin mato koukussa sensijaan että selvittäisivät asian sitovasti. Menkää lekurin tai päihdeneuvojan puheille ja kertokaa miten elätte. Turha arvuuttelu vie suunnattomasti energiaa. Tehkää kuviosta selvä. Selvä diagnoosi vaatii selviä toimenpiteitä. Jokaisen omalla vastuulla toteuttaako nämä vai ei.

Terve taas. Eihän siitä vielä mitään ole tullut, viime viikkokin meni niin kosteissa merkeissä että tänään pyörälenkillä taisin hikoilla vain olutta.

Ajattelin nyt taas yrittää, googlailin noita tipattoman tammikuun juttuja (nyt kun on se lihaton lokakuukin…) ja tällainen tuli eteen: http://www.iltalehti.fi/terveys/200801087041285_tr.shtml. Insinöörin mieltä lämmittää kun tuossa on niin hyvin kuvailtu mitä eri vaiheessa tapahtuu. Olkoonkin että itselle ei juuri toisen viikon alussa tapahdu noin kuin tuossa on kerrottu, mutta se on hyvä kun hommassa on jotain “konkretiaa” ja tietää että siinä hommassa on jotain muutakin kuin vain se itsensä kiusaaminen.

Ja sehän se aika suuri ongelma onkin, kun en ole sellainen alkoholisti joka rikkoo paikat ja itsensä ja saa turpiinsa ja hävittää rahansa. Vaan sellainen kun jossain artikkelissakin oli juttua, ihan hyvin töissä pärjäävä jne ja työpaikalla kukaan ei varmaan edes ajattelisi että olen alkoholisti. Sen verran hyvinhän sitä osaa peitellä, ja varoa etteivät muut huomaa. Ja kun hommat ja urheilut tuntuvat onnistuvan niin eihän siitä itselleen koe niin suurta ongelmaa. Aina kun onnistuu niin hyvähän se on vähän palkita…

Nyt kyllä tiedostan joka päivä että ei se paino tipu ellei alkoholin käyttöä lopeta, eikä se kunto ja lihakset kasva jos jatkaa tissuttelua. Mutta vielä kun oikeasti sen uskoisi eikä vain tiedostaisi. Nyt kun alkaa tulemaan syksy ja useamman tunnin fillarilenkit ovat jääneet niin huomaa että heti turvottaa enemmän ja painoa tullut vähän lisää. Vaikka aikaisemminkin sain sen pari viikkoa oltua niin heti kun vaaka näytti vähän vähemmän niin sehän oli taas hyvä syy ottaa olutta…

Pikkuhiljaa koitan takoa päähäni että nyt talvella kun tulee vähemmän todennäköisesti kuntoiltua kun työmatkatkin taittuvat bussilla, että se oikeasti pitiäisi lopettaa. Huomaan kyllä heti keksiväni tekosyitä ja muka etsin nettikaupoista talvivarusteita pyöräilyyn että jos kuitenkin pyöräilen niin saanhan kuntoilua. Välillä en edes huomaa että se varmaan johtuu siitä että voisin perustella sillä itselleni juomisen.

Kun luin noita tipattoman tammikuun juttuja niin tajusin että kyllähän toi vaikuttaa ajatteluun ja keskittymiskykyynkin. Aika usein nykyään tuntuu siltä että on vähän levotonta eikä jaksa niin keskittyä työasioihin. Välillä oikein harmittaa kun huomaa että joskus ennenvanhaan olisi oikein juurta jaksaen tarttunut ihan itselle vieraisiin ongelmiin ja selvittänyt ne perinpohjin. Nyt huomaan että ensimmäisenä reaktiona on miettiä että voisko joku muu tehdä tuota kun en oikein tuosta tiedä ja pitäis opetella ja nyt ei oikeen jaksa keskittyä. Ja kun tulee se olo että pakko tehdä jotain, mietin että teenkin illalla sen kotona ja haen vähän asennusolutta kaupasta niin homma sujuu hyvin. Eikä se ikinä mihinkään ole sujunut.

Ja kärttyinen olen ollut, nytkin koko päivän ollut puhumatta tyttöystävälle ihan yhden pikkujutun takia joka hiukan ärsytti. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä, mutta rupesi vaan ärsyttämään ja vielä enemmän ärsyttämään kun toista ei tunnu haittaavan jos itse on ärsyyntynyt eikä viitsi kysellä mistä se johtuu. Enkä viitsi tietenkään ottaa tätä esille koska sittenhän se voisi kysyä että “no, mistä johtuu?” ja sitten olla että “no kysyinhän mä”. Hölmöä logiikkaa kyllä mutta noin se on omassa päässä mennyt… vaikka sen tajuaa ettei siinä mitään järkeä ole. Kai se pitää yrittää sopia vaikka takaraivossa onkin että “häviän” silloin. (Meillä on kyllä ihan hyvä suhde ja tullaan muulloin tosi hyvin toimeen jos joku epäilee:)

Tuo oman ongelman tunnustaminen ja avun hakeminen hirvittävät kyllä aivan tolkuttomasti. En kehtaa “tunnustaa” kellekään koska jotenkin ajattelen että minua pidettäisiin silloin säälittävänä tapauksena ja heikkona. Nyt kun näytän päällisin puolin ihan hyvinvoivalta niin kukaan ei ota tuollaista samaa kantaa vaikka joskus näkevätkin minut humalassa. Ja kun en ole mitenkään kiukkuinen tai sähläri vaan joko istutaan sohvalla telkkaria katellen tai dataan työhuoneessa, ei oikein kai tyttöystäväkään tuota pidä niin pahana. Vaikka ei itse juo niin ei se nyt hirvittävän pahasti mielestäni ole kommentoinut…

Työterveyteen en viitsi mennä, koska siellä tarvii kuitenkin useemminkin käydä ja tuntuu että aina katottaisiin alas että jahas taas se alkkis tulee, eikä oo ees kolmeekymmentä, jahas jahas. Vähän sama juttu sen A-säätiönkin vai mikä se on suhteen, se kun on ihan työpaikan vieressä niin luulen että joku näkee. Vaikka tiedänkin että jos tämän homman saisi kuriin, tekisin töissä sen verran paremmin ja tehokkaammin töitä että se taatusti huomattaisiin.

Tähän kohtaan ois kiva saada erilaisia tuollaisia iltalehden kaltaisia linkkejä että miten missäkin vaiheessa “elämä paranee” kun lopettaa. Tai että kun on lopettanut, niin miten 1-2-3-4-5 kuukauden kuluttua on esim. kunto noussit tai paino pudonnut. Jotain konkretiaa, ei pelkkää pyhää henkeä :slight_smile:

Johan tuli pitkä tarina, mutta onhan siitä viime kerrasta taas aikaakin…

Lisään vielä sen että suositellaanko sitä antabusta? Onko haittavaikutuksia? (Siis jos ei juo:) Saako sitä helposti vai onko hirvittävän hankalaa ja paljon keskustelua?

Se olisi sellainen konkreettinen, pystyisin varmaan motivoimaan itseni paljon paremmin kun olisi joku “pakko” alkuun. Yleensähän tulee otettua kun “ei kai siitä nyt mitään haittaakaan ole” tai “voinhan mä nyt vähän kun oo muutakaan tai mitään tärkeetä huomenna…”. Töissäkin tulee paremmin opeteltua asioita joita voi suoraan työssä hyödyntää kuin sellaisia “jos näistä joskus ois hyötyä”, eli kun on selkeä konkreettinen tavoite niin voisin motivoitua. Nythän tää lopttaminen on semmosta epämääräistä.