Hassua miten eilen olin melko ärtynyt ja vetäytynyt. Käytin ja join runsaahkosti ja olin nukkunut huonosti.
Toki tänään heräsin vielä väsyneempänä, mutta päivä meni tosi hyvin. Käytin toki ja join mutta hieman vähemmän enkä kirkasta. Olin aikaansava ja läsnäoleva.
Myös pyörittelin uudelleen ajatusta että on tärkeämpää ajatella mikä haluaa olla ja mennä sitä kohti kuin miettiä miksi ja miten on ollut huono. Pitäisi varmaan irtautua täysin siitä menneessä vellomisesta ja halusta jakaa sitä.
Halu jakaa mennyttä voi olla täysin luonnollinen tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Varsinkin jos on joutunut kokemaan jotain hirveitä asioita siellä menneisyydessä, joilla on sitten voinut olla osuutta siihen miksi ja miten on mennyt pieleen ja on ollut huono.
On juu tärkeää ja sillä on paikkansa, ehkä en ole tarpeeksi jakanut mutta tuntuu että enemmän haluan jakaa niitä ihmisille mitä enemmän olen humalassa ja haluan järkyttää. Tai ehkä juuri silloin haluaa jonkun ymmärtävän.
Ehkä enemmän itsellä se että ei se syy omalle toiminnalle tule löytymään, eikä se haittaa, tehty mikä tehty. Pitäisi suunnata katse sinne mikä haluaa olla.
Tässä nykyisen alamäen keskellä on ollut yksi erityisen mieleen jäänyt jakso. Olin kaksi viikkoa täysin selvänä ja siihen kuului yksi tapahtuma jossa puolisoni oletti juovani enkä edes juonutkaan.
Kuitenkin tämän kahden viikon aika voin todella hyvin, loistin töissä, sain hyviä ideoita. Tein ylimääräistä josta sain kaikilta kehuja ja kiitosta pitkään. Siihen fiilikseen haluan myös palata ja tavoitella sitä.
Haluan nyt tehdä tällaisen ilmoituksen, koska ehkä siitä on apua. Että ensi maanantaista tai jopa sunnuntaista alkaen en enää tissuttele ja juo salaa. Sitten jos on tapahtuma yai syy siihen, eikä silloinkaan liikaa.
Tämä on minulle kohtuullinen tavoite, en ala täysraittiiksi nyt ja heti. Viikonloppuna on tapahtuma, yritän olla jo ennen sitä edes päivän raittiina mutta en lupaa.
Ensi maanantaista lähtien lupaan. Olen kyllästynyt tähän typerään salailuun, tämä on käytännössä valehtelemista, lupasin aikoinaan olla rehellinen ja siihen tähtään edelleen.
Tätä tämä on. Elämä kaikkineen vaikeuksineen. Tästä ku saisi pois alkon ja sen aiheuttamat morkkikset etc… Huomenna on taas uusi päivä ja mahdollisuus tehdä uusia valintoja. Mikään ei kestä ikuisesti. Paha olokin menee ohi.
Lauantai oli kankkuspäivä, loiventavana meni hyvin vähän ja vain aamusta.
Sunnuntai ja maanantai helposti ilman.
Tänään täysin palautuneena mietin että mitä tässä nyt muka tekis, vedetään vähän nopeita mutta pysyn alkosta irti. Eli kympiltä ekat viivat ja myöhemmin lisää ja lisää ja lisää ja hei nyt on ilta ja tarvitsen sitä rauhoittavaa alkoa.
Ja kun kerran tarvitsen niin otan.
Ei pitänyt lupaus.
Paljon resonoiva haastattelu myös uuten SWU:ssa, josta tärkein oppi että raittiin olo ei riittänyt hänelle vaan piti tehdä töitä tullakseen paremmaksi. Sen hän teki 12 askeleen ohjelmissa.
Muutenkin todella paljon yhtymäkohtia elämääni vaikka en niin syvälle ole mennyt. Mutta ehkä eniten samaistuttava tähän asti.
Mutta varmaan pitäisi mennä sinne ryhmään koska se olisi konkreettista ja merkittävää ja saisin jotain oikeaa elämääni sitä kautta tämän asian suhteen.
Mä yritän kans käydä ryhmässä.
Kävin tänään ekaa kertaa semmosessa kolmannen sektorin mielenterveys paikassa, tiedäthän näitä kaikkia päivätoiminta paikkoja. Masennus-vertais-ryhmässä olin. Ei se nyt kummoista ollut mutta kiitollinen olen että mut otettiin kauniisti vastaan ja koitan käydä siellä jatkossakin, ehkä eri jutuissakin.
Siis mielenterveys ryhmässä. Ei ole mikään AA tai NA.
Ehkä se vertaisuus on jotain.
Mene sinne mikä tuntuu susta hyvältä tai tarpeelliselta.
Olispa joku ryhmä muu ku aa tai 12 askelta jossa vois käydä jossa oltais avoimia ja rehellisiä ja kaikki auttais toisiaan. Ehkä tää sun ryhmä on, en tiiä.
Maailmalla näitä on, Suomessa ei niinkään
Ei se mikään päihde ole terveydeksi. Tästä krapulakiereestä kun pääsis eroon. Välillä tullu mieleen lääkket/huumeet jotta olo ei ois näin paha. Mutta pysyttelen Alkossa ja nikotiinissa.
On Suomessa erilaisia tsemppaavia ryhmiä! Ehkä etsi netistä eri sanoilla? Esim. “Mielenterveys” “paikka” “ryhmä” “tuki yms” ja siihen kaupunkisi perään.
Myös sanomalehdissä voidaan ilmottaa erilaisista ryymistä, olen huomannut. Siis paikallislehdessä joka tulee ilmaseks postiluukusta.
Sitten esim kirkolla on ryhmiä. Kävin yhden tosi hyvän Krito-ryhmän. Eikä siellä tarvii olla uskovainen, ainakaan mun kokemuksella. Muillakin kristinuskon suuntauksilla voi olla kohtaamispaikkoja/keskustelupaikkoja mutta se ei tarkoita uskonnon tuputtamista…
Siis kolmannen sektorin paikkoja löytyy…mielenterveyspaikkoja, mutta ei välttämättä joka kolkasta/kylästä?. Usein kuitenkin niitä voi olla, vaikka ei niistä tiedä! mutta Helsingissä on ainakin pilvin pimein…
En halunnut paasata, toivottavasti en ahdistanut. Ajattelin vaan kertoa oman kokemukseni/näkemykseni.
Yhdessä välissä ajattelin jopa antabusta mutta sitten mietin tekeekö päihdehoidon hakeminen hallaa sille että haen läheiselle apteekista lääkkeitä jotka luokitellaan huumaaviksi. Se rikkoisi tuon huolenpidon.