Hei! Kuinka monella on mennyt luottotiedot pelaamisen takia. Itselläni menee parin viikon päästä. Typerien pikavippien ja pelaamisen takia. Pikkasen ahdistaa.
Ahistaa niin kovin että nukkumisesta ei tule mitään kun mielessä pyörii vaan pikavipit ja miten ne saa maksettua. Kohtalotovereita?
Vielä en ole menettänyt, mutta pian menee. Toisaalta ajattelen niin, että toivottavasti pian menisikin. Tää on niin ahdistavaa, pilata oma elämänsä pelaamisen vuoksi. Kun homma ei pysy lapasessa niin ei pysy.
Vuosi sitten sain järjestettyä ns. mahdottoman velkatilanteen pankin ja takaajien kanssa. Tällöin koin, että nyt tuli stoppi ja kannan vastuuni teoistani. Mutta miten sitten kävikään… Petin lupaukseni itselleni, tutuille ja pankille. Nyt sitten viimeisten parin kuukauden ajalla velkaa kertynyt kulutusluotoilla ja pikavipeillä ihan helv***sti
Ootko käynyt pankin puheilla? Niiltä voi löytyä mahdottomiltakin tuntuvia ratkaisuja, näin kävi mulle. Nykyisestä tilanteestani en voi syyttää muita kuin itseäni.
Moi!
Pankkiin otin yhteyttä ja sieltä sanottiin suoraan että" kun katsoo sinun pankkitilisi historiaa ,ni eihän siellä ole kuin pikavippejä ja netti pelejä" ja tyrmättiin täysin lainapyyntöni jo puhelimessa vaikka olisi ollut varma takaajakin. Sanottiin vaan että tee itsellesi ns. luottokielto ja jos vuoden päästä on tarve niin tule kysymään uudestaa. Ai jumakeuta ku rupes kiehumaa. Kuuluuko se pankille mihin lainaa hakee? Jos on varma takaaja ni paljon luulis pankkia kiinnostavan , saavat rahansa kuitenkin korkoineen takaisin.
Aika outoa… Itselle järkättiin laina juuri siksi, että saa maksettua kaikki pikavipit ja muut velat pois jotka johtuivat pelaamisesta. Eipä ne silloin tiliotetta kytänneet, koska jos sellaista lainaa hakee, niin eiköhän tilinauha ole aika perseellään.
Voi olla että omassa tilanteessa auttoi se, että asuntolaina kuitenkin kyseisessä pankissa. Takaajien kanssa melkein 50 t laina tuli pankinjohtajan päätöksellä. Nöyryyttäväähän se siellä oli käydä, varsinkin kun joutui kertomaan takaajille, kuinka TYHMÄ sitä ihminen voi olla!
Niin no katsos sikäli ymmärrän tuon vaikka itseäsi sapettaa. Linja on pankeilla kääntynyt ihan täysin sitten ns. hullujen vuosien. Ennen katsottiin suunnilleen, että ihan sama keltä sen lainan saa viimekädessä perittyä, takaajalta vai orkkisvelalliselta kunhan joku maksaa. Mutta nyt on NIMENOMAAN niin, että joka suhteessa ensisijainen on se joka lainaa hakee ja takaaja on vain sellainen sananmukaisesti takavarmistaja. Eli jos lainanhakija itsensä katsotaan ettei ole kelvollinen syystä tai toisesta saamaan lainaa, niin takaaja ei pelasta tilannetta. Johtunee monista ongelmista mitä pankeille tullut ja selvityksiä sekä noottia epäasiallisesta lainanantamisesta, kun on no… puhutaan suoraan: Persaukiselle annettu laina jossa on ollut jo heti kättelyssä elementit ja henki, että takaajalle se kaatuu.
Mutta sinällään erittäin hyväkin. Ei tule niitä tilanteita enää yhtä paljon, että joku ei tajua mihin suostuu ja sitten lankeaa joku hirveä takausvelka kun aattelee vain “teknisellä nimellä paperissa auttaa vähän kaveria”. Eli takaajaa siinä suojellaan pankin maineen ohella mitä suuremmissa määrin. Jos katsot asiaa pankin näkövinkkelistä niin kun luet tekstisi uudelleen, ymmärrät varmaan miksi juuri sinä et ensisijaisena lainanhakijana ole ehkä se kaikista luottokelpoisin ja maksukykyisimmäksi katsottu. Ihan neutraalisti, ei haukkuen ketään. Mutta itsehän asiaa mietit.
Moi taas!
Joo , ymmärrän toki pankin kannan , vastasin vaan edelliselle kun kysyi ja näemmä pankit toimivat eritavala.
Soitin perjantaina pankkiin kun halusin tehdä ylimääräisen lainalyhennuksen.Oli 410e tilillä .100 e käteistä.tämmöinen tila saattaa aina johtaa pelamiseen ,varsinkin kun kaikki laskut oli maksettu.kysyivät minulta että olenko varma että haluan lyhentää 400e,pärjäänkö 10e viikonlopun yli.Eli jos olisin pelannut 400 e niin olisinko silloin pärjännyt viikonlopun yli"?
Niin, mutta toisaalta eikös tuokin taas ole eräänlaista sinun pärjäämisestäsi huolehtiminen. Jos ajatellaan teoriassa, niin jos ihmisellä on tilillä 410e ja on maksamassa 400e siitä ylimääräistä lyhennystä niin itse ainakin ensimmäisenä ajattelisin olevan nyt jonkin virheen. Joko sanoo väärän summan tai sitten olettaa olevan tilillä enemmän katetta. Toisaalta eikös aika asiallista pankilta kysyä, että ootko nyt ihan varma? Kuin että olisivat heti todenneet että ok, toki. Ja sitten olisit tajunnut pe-iltana virastoajan jälkeen, että no voi hemmetti… mähän en jättäny yhtään viikonlopuksi rahaa, ees ruokaan… Pankkihan ei kummiskaan näe kenenkään rahapussiin, vain sen mitä on tileillä lukuina koneella
Yhtään nyt pankkeja puolustamatta, olen itsekin 2000-luvun alussa saanut niin hulvattomia lainoja ees ilman takauksia, että oli niissä maksamista. Mutta jotenkin näen kiristymisen ja kaikkinaisen varmistelun ihan hyväksi. SILLOIN sitä rahaa vasta hummattiin ja oli porukka lirissä kun lama iski, kun vielä 1980-luvun lopullakin pankit liki syysivät rahaa ilman vakuuksia ja takauksia liki luottokelvottomallekin jos kuukausitulot olivat liian suuret. Suunnilleen kysymys mikä esitettiin: Mihin käytät? -Ostan osakkeita. Tossa on viistkyttonnia, nyt kantsii ostaakin. Nousukausi. Ja kuinkas sitten kävikään…
Turha toki vanhoihin aikoihin verrata, mutta tosiaan ihan kaikki ei ollut ennen paremmin…
En kyllä ymmärrä niitä pankkeja .Kun stockmannin kantaasiakkaan kortti muutti nordean mastercardiksi sain 5000 euron luottorajan automaattisesti vaikka vanhassa oli ollut 1000 e.Eli siitä vaan pelaamaan.No sainhan 18000 eur lainan 10 vuodeksi jolla kuittasin kaikki pelaamiseen liittyvät lainat ja nyt kun maksan ylimääräistä… .Kaikki näyttää nyt valoisammalta mun kohdalta moneen vuoteen ja jos olisin ollut heikko olisin ehkä sanonut että ok vähennetään 300e ja 100 jäis tilille ja 100 lompakkoon ja siitä ehkä olisin mennyt koklaamaan pikkasen jotain automaattia ja lahjoittanut 200 Raylle .
Haluan lopettaa tämän Rayn tukemisen.
Mielummin maksan sitten jotain pelastusarmejalle jos rahatilanne sallii
Taitaa pian itselläkin mennä. Viimeyönä tuli taas pelattua rahat seuraavan kuun vuokraan ja pikavippi vaan kasvaa. Näyttää todella pahalta tää kierre nyt enkä tiedä mitä tehdä.
Mul tuli just viesti tänään,että suomen asiakastietoon merkitty luottohäiriö. Se siitä. Ja myös työt varmasti loppuu kun työpaikallani vaaditaan luottotietoja. That’s it. Caput.
Millään ei oo enää mitään väliä
Paljonko siulla on velkaa? Muista että olet edelleen se sama ihminen vaikka luottotiedot menikin, meneehän niitä muiltakin, keneltä pelaamisen takia , keneltä muista syistä. Vähänväliä saa lukea lehdistä miten tuokin ja tuokin kierrättää laskunsa ulosoton kautta. itse tänään maksoin taas muutaman pikavipin ja useempi muutama jäi vielä maksamatta. saa nähä kauan kattelevat ennenkuin laittavat eteenpäin. Pääsiäisen jälkeen tulee itseleni luottotietoihin merkintä, mutta olen asian kanssa sinut.Tässä taas mennään kohti seuraavia korvauksia muutamalla kympillä mitkä piti nostaa ulos pankista etten pelaa niitä. Hyvää alkavaa viikonloppua.
Kiitos viestistäsi! Mulla n.40 000 ja pahimmalta tuntuu,että työpaikka menee…ei merkintä niinkää. Ei ole enää millä maksaa lainoja ja vuokraa. Ja mitä sanon kaikille,miksi lähden töistä. Aivan kamalaa…
Mietin tuossa itsekseni, että meneekö työpaikka oikeasti maksuhäiriömerkinnän takia?
Voisi maalaisjärjellä kuvitella, että jos sulla on vakipaikka ja oot tunnollinen, rehellinen ja luotettava työntekijä niin miksi ne sut erottaisi? En tietysti tiedä missä oot töissä ja kuinka tarkkoja ovat asian suhteen. Voisi kuvitella, että luottotietojen tarkistus on uuden työntekijän kanssa joissain ammateissa välttämättömyys (ettei kassasta viedä), mutta kun työntekijä on osoittanut rehellisyytensä niin tuskin ne potkuja antaa merkinnän vuoksi.
Älä vielä heitä kirvestä kaivoon, asioilla on tapana järjestyä kun vaan ensi järkytyksestä selviää. Tsemppiä!
Yhtään nyt tietämättä työpaikkaasi ja mitenkään nyt neuvomatta, mutta ihan neutraalina toteamuksena ennen kuin nyt ihan heität kaivoon tulevaisuuden ajattelun ja duuni menee ja kaikki.
→ Aika usein on melkoista urbaanilegendaa, että työpaikka menisi automaationa luottohäiriöiden takia. Usein elää käsitys, että luottotiedoissa ei saisi tulla matkan varrella mitään merkintää, mutta totuus onkin että luottotietomerkinnät on tarkastettu esim. töihin tullessa ja jos menevät matkalla niin sitten menevät. Ja jos siitä “jää kiinni” ja niitä tosiaan jotenkin määräaikaisvalvotaan työntekijän sitoumuksella/suostumuksella tarkistukseen, niin monesti asiallinen ihminen saa tilanteen selitettyä. Eli fudutkaan ei ole automaatio, vaan asiassa saa esittää oman kantansa ja kokonaisuusvaikutelma “epärehellisyydestä” tai epärehellisyydestä ja sen pelosta ratkaisee, eikä mitenkään automaattisesti että aha, luottotiedot meni, TÖÖT, punainen kortti, ulos.
Tullut vain eteen montakin tilannetta, että elää vankkana uskomus eri aloilla ja työtehtävissä automaatiopotkuista mutta tosiasiassa ei ole kukaan ikinä oikeasti tarkastanut enää vakituisilta tai niillä ei ole muuta merkitystä kuin pelottelu paperilla.
Mutta no, elämän on jatkuttava joka tapauksessa aina. Yhdet luottotiedot sinne tänne, kuppi on nyt sitten niitten osalta nurin ja elämä mietittävä ja rakennettava siten ettei niitä ole. Ehkä saat sovittua mahdollisesti ulosoton/voudin kanssa, että maksat itse niin ettei sitä peritä palkasta ja sitä kautta mene työpaikan tietoon sitä kautta. TAI jos nyt sitten ihan oikeasti menetät työn niin sitten on ajateltava, että mentävä sellaiseen hommaan jossa luottotietoja ei tarkisteta ja se vaikuta hakuvaiheessa. (Itse asiassa ihan olematon määrä työtehtäviä on sellaisia, että luottotietoja katsotaan tai niillä olisi jotain merkitystä). Mutta toki se harmittaa jos lähtee alta esim. duuni josta pitää ja on se “oma ala” ja samalle ei pääse jos kerran aina luotot tsekataan. Mutta se on tilanne nyt ja sillä on mentävä. Nyt miettimään asioiden hyviä puolia ja hakemaan sitä positiivista ajattelua ja että aina se elämä etiäpäin menee, itse päättää millaisen siitä tekee. Turha sitä nyt on niin kaunistella, mutta toisaalta turha liikaa kauhistellakaan.
Täytyy katsoa tilanne jutella esimiehen kanssa. Hieno kyllä et nyt vihdoinki vippailut pakostakin loppu . Ku viel kelsis,et millä kaikki laskut maksetaan. Pelottaa et menee siihen,et pelaan ku ei millään oo enää väliä…kuitenkaan rahat ei riittäis laskuihin ja lisää lainaa en voi saada…ja sit ajattelen,et jos peleistä voittaisinki laskuihin rahat…
Niin tuttua, niin tuttua. LIIAN tuttua! Mul viel on luottikset kunnossa, mutta silti lainaa ei enää ole helppoa saada. Joko toivon sitä suurta voittoa, tai sitten uutta lainafirmaa jolta saisi lainattua useamman tonnin, jotta sais laskut kuitattua. En osaa antaa mitään vinkkiä sulle, kun oon ikäänkuin samassa veneessä.
Olis kiva jos joku osais antaa vinkkiä, miten tälläisen ajatusmaailman voisi muuttaa…
Onko sinulla ilmoitusvelvollisuus luottotietojen menetyksestä esimiestäsi kohtaan?? Pitäisikö minun ilmoittaa vuokranantajalle, että “hei, menetin luottotietoni”? Mielestäni luottotietojesi menetys ei kuulu pätkääkään esimiehellesi. Kysy tarvittaessa liittosi lakimieheltä, ennen kuin puhut esimiehellesi. Rehellinen saa olla, muttei tyhmä.
Minä ainakin riitauttaisin asian, jos luottotietojen takia lähtisi työpaikka, ja en olisi syyllistynyt mihinkään. Kyllä Suomessakin pitää olla jokin roti, miten ihmisiä kohdellaan.
ei vaan työssä tapahtui juuri sellaisia muutoksia, jonka takia ne ilmeisesti viime viikolla tarkistettiin…ja vasta sain tietää että ne ovat menneet. Olin saikulla nyt loppuviikon kun en uskaltanut mennä sinne…ma sitten näkee, että jutellaanko esimiehen kanssa ja onko tullut hänelle tietoon. Siis tuli uusia tehtäviä ja sitä varten piti tehdä tiettyjä tarkistuksia. Niin ahdistavaa, etten tosiaan edes Ovoinut nyt mennä töihin. Mietin vaan, että miten tästä eteenpäin…ja mitä selitän, miten olen saattanut itseni tähän tilaan ja miten tästä eteenpäin. Olen työpaikassa, jossa luottotiedot pitäisi olla kunnossa ja näin oletetaan kaikilta itsestään selvyytenä jo…