Olen alkoholistin avopuoliso. Olen myöntänyt tämän kaksi kertaa jollekin muulle kuin avopuolisolleni. Olen neljä vuotta seurustellut alkoholistin kanssa, kolme vuotta asunut saman katon alla. Kolme vuotta olen tiedostanut juomisen ja puoli vuotta sitten lopetin itselleni valehtelun. Ja kuitenkin minusta tuntuu, että totuus tuli puskista. Olenko oppinut näin hyvin valehtelemaan itselleni?
Puolisoni kävi viime yönä pohjalla, viimeiset 60 tuntia ovat olleet helvettiä kaikille, jotka ovat puolisoni kanssa lähemmin tekemisissä. On riidelty, huudettu, haukuttu, valehdeltu ja kaikki huipentui siihen, että puolisoni lähti ovet paukkuen kotoa, en tiennyt minne. Häntä ei näkynyt useaan tuntiin, ei vastannut puheluihin tai viesteihin. Ensimmäisenä syytin itseäni. Minun vikanihan se oli, että kaikki alkoi. En suostunut lainaamaan rahaa. Koska tiesin, että raha menee kaljaan, tämän kodin myrkkyyn.
Tuntien itkemisen ja tunnemyrskyn jälkeen päätin, että nyt riittää. Lähdin yksin keskellä yötä etsimään puolisoani. Josko hän olisi läheisessä puistossa. Tai kävelemässä. Tai huoltoasemalla kahvilla. Läheinen pubi oli tietenkin todellinen olinpaikka ja sen kielsin viimeiseen asti. Eihän hän voisi tehdä minulle niin. Itkin yön, mietin missä omat rajani menee. Tajusin, että minun rajani on ylitetty jo varmaan vuosia sitten. Mikä on siis uusi rajani, kuinka kauan vielä itse jaksan.
Aamulla heräsin parin tunnin unien jälkeen, keitin kahvin ja potkin krapulaisen puolisoni kuudelta ylös. Sanoin, että nyt puhutaan. Kiukutteluhan siitä alkoi. Riita, haukkuminen, halveksunta ja nauraminen. Luovutin, puoliso meni takaisin nukkumaan ja aloin valmistautua eroon, johon en tainnut edes itse uskoa. Luonnostelin puolisoni sisarukselle kaksi viestiä. Ensimmäisessä viestissä pyysin anteeksi ja kerroin, että voimani loppuvat. Voisiko joku tulla hakemaan hänet ja hänen tavaransa pois asunnosta. Puolisolleni annoin aikaa ilta kahdeksaan asti, silloin katkaisuun ei voi enää soittaa. Toisen viestin sisältö oli kertoa, että katkaisuun on aika varattu ja vaikka olenkin loppu, taistelen vielä, kunhan myös puolisoni taistelee.
Luin ensimmäisen viestin puolisolleni ääneen. Itkin vähän lisää. Hän sanoi taikasanat ’soitan katkaisuun, kun se aukeaa’. Laitoin puolisoni sisarukselle jälkimmäisen viestin ja valmistauduin lähtemään luennolle. Minusta tuntui, että voin taas hengittää, uskallan jättää puolisoni yksin kotiin nukkumaan. Uskallan toivoa, että meillä on tulevaisuus. Uskallan toivoa, että joku päivä saan raha-asiat kuntoon. Onnistun jossakin muussa kuin opinnoissani.
Pelko kuitenkin iski kesken luennon. Mitä jos toinen on häipynyt? Mitä jos hänelle on sattunut jotain? Miten annan sen itselleni anteeksi? Luennon jälkeen kiirehdin kotiin. Sydän hakkasi, en saanut henkeä ja minua pelotti ja ahdisti. Kotoa löysin puolisoni sängyltä, elossa. Krapulaisena mutta elossa. Hengitys alkoi jälleen kulkea, ihanaa. Ja silti pelko tulevasta päivästä iski päin näköä. Kello on sen verran, että kohta alkaa jälleen kysely rahasta, kroppa ja mieli huutaa kaljaa, vaikka sitä ei myönnetäkään. Alkaako taas uusi sota, itkenkö taas ensi yön. Sota ei ole vielä alkanut, puoliso muistuttaa tällä hetkellä sitä henkilöä, jota rakastan koko sydämestäni. Kauheasta aamusta huolimatta, pystymme nyt yhdessä nauramaan omille vitseillemme. Yritän olla positiivinen, huomaamaton, iloinen ja kulissieni takana valmistaudun seuraavaan yhteenottoon.
Huomenna menen puolisoni mukana katkaisuun, olen kertonut olevani tukena ja auttavani, kunhan hän tekee oman osuutensa. Tunteet menevät vuoristorataa ja mietin, miten saan omat ajatukset ja tunteet edes hetkeksi pois päältä. Mielessä on myös oman terveyden hoito. Uskallanko avata tilannetta läheisilleni, en haluaisi ketään huolestuttaa, mutta en pysty olemaan yksin asian kanssa.
Vuosien stressi, ahdistus, häpeä, viha ja moni muu negatiivinen tunne toisen juomisen takia on muuttanut minua. En ole se sama iloinen ja vahva ihminen, joka olin vielä neljä vuotta sitten. Perheeni ja ystäväni näkevät tämän version minusta, ajoittain myös puolisoni. Olen oppinut tukahduttamaan tunteet, laittamaan joko hymyn tai sotamaalauksen kasvoilleni ja olemaan kuten aina ennen. Yläasteella koulukiusaaminen antoi minulle välineet kulissin ylläpitoon. Joskus jopa itse uskon tähän kulissiin, aivain kuten koulukiusaamisen aikana. Toivoin, että en kulissia enää tarvitsisi. Toivoin, että teinivuosien paniikkikohtaukset olisivat jo historiaa.
Tämä pitkä kirjoitus on ensimmäinen askeleeni omaan hyvinvointiin. Olo tuntuu hieman kevyemmältä. Vaikka tämä katoaisi bittiavaruuteen, en ole enää yksin.