Jos vuokrasopimus on molempien nimissä ja /tai mies kirjoilla asunnossa, häntä ei voi estää siihen tulemasta. Jos omalta osaltaan irtisanoo vuokrasopimuksen, oma vuokranmaksubvelvoite loppuu sitten irtisanomisajan jälkeen.
Häpeää tietysti häivähtää mieleen, mutta eihän sinulla ole mitään hävettävää. Meistä jokainen tekee valintoja elämässään sen hetkisellä järjellä ja miehen mokat on taas hänen oma asiansa, eikä niistä tarvitsisi häpeää tuntea. Vaikeaa se joskus on.
Olen tehnyt paljon töitä itseni kanssa. Mulla oli useinssa ihmissuhteissa ajatus tai tarve jotenkin olla hirmuisen hyvä ja kun miesystävä tai ystävä haukkui ja valitti kuinka on kokenut kovia ja ihmiset on kohdelleet huonosti häntä, todistaa etten minä ainakaan niin tee tai hyvittää jotenkin, antaa se rakkaus mitä vaille toinen on jäänyt… Eikä se auta. Kynnysmatoksi muuttuu ja toinen ei edes arvosta sitä rakkautta vaan alkaa halveksua ja kohdella entistä huonommin.
Voihan ihmiset hiukan eheytyä rakkauden voimalla hyvässä ihmissuhteessa, mutta yritykset “korjata” toinen rakkaudella ei kyllä onnistu. Mun entinen mies oli katkera verottajalla, vanhemmilleen ja ties kenelle. Se antoi tekosyyn juoda ja temppuilla, kohdella minua huonosti ja piittaamattomasti. Mutta kun oikeasti ei anna. Ihminen ei vaan suostu ottamaan vastuuta elämästään ja itsestään juuttuessaan syyttelemään ja keksimään tekosyitä ja siten pilaa tämän päivän, ihmissuhteensa ja kaiken. Masennus, päihdeongelma tai vaikka kivut vaikuttaa elämään ja tekee kiukkuiseksi. Tulee munkin oltua täykeä tai tyly, joskus ilkeäkin, mutta tiedostan koko ajan, ettei siihen ole oikeutta, siis kaataa sitä syyttömien niskaan ja olen pyytänyt näitä anteeksikin.
Katkeruus on iaka hankala juttu, kun siinä kantaa menneet paskat koko ajan tähän hetkeen syömään ilon ja onnen mahdollisuudet. KAi niitä tuntemuksia useimmille joskus tulee, mutta ainakin minä yritän pyristellä niistä irti. Vai mitä järkeä olisi mahdolliselle uudelle puolisolle kostaa exän aiheuttamat hankaluudet? Tai vanhempijen laiminlyönnit? Itseään siinä lopulta tuhoaa. Minä olen ottanut hankaliin asioihin ja ihmisiin ihan fyysistä etäisyyttä, koska huomasin, etten oikein muuten pääse henkisesti irti.
Ei meidän kummankaan tarvitse joutua maksumieheksi hyvottämään jonkun kokemia vääryyksiä tai katselemaan niillä perusteltua ryyppäämistä. Vaikeuksissa toista voi tukea, mutta elämä ei saa pyöriä toisen ongelmien ympärillä ja olla sitä, että joutuu hiipimään sukkasillaan ja varomaan, ettei nyt ärsytä, josta toinen ratkeaa juomaan tai ottaa oikeuden vetää turpaan. Nämä katkerat ihmiset on usein mestareita syyllistämään ja sitomaan sillä tavalla itseensä. Ja siihen lankeaa vähän mun kaltaiset jeesus-syndroomaiset helpoiten, kun tuntuu, että joku velvollisuus on pelastaa kaikki ja koko maailma. Mun piti jo lapsena kuunnella isän murheita, koska muuten hän tappaa itsensä ja kun tämä toimintamalli on juntattu mileen jo ala-asteikäisenä, on pikkusen työläs siitä vapautua, mutta onnistuu se pikkuhiljaa.
Selvittele tosiaan vaihtoehtoja ja mieti mitä tehdä. Ja pidä huolta itsestäsi. Välttämättähän mies ei pysty eikä halua sinua tukea, jos palat loppuun tai sairastut ja siksi omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää ja siihen on oikeus, vaikka sitten jollain tapaa suhdetta jatkaisitkin tai et ainakaan heti jotenkin pääse irti siitä henkisesti.